Maksatko tv-luvan ?

  • 54 021
  • 544

Maksatko tv-luvan ?

  • Kyllä

    Ääniä: 464 43,0%
  • En

    Ääniä: 616 57,0%

  • Äänestäjiä
    1 080

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Nostanpa tämän ketjun jälleen ylös...

Maksoin kiltisti ensimmäisen opiskeluvuoteni tuota tv-lupaa, niin kuin kuuluukin. Nyt kuitenkin tuttuun opiskelijamaiseen tapaan, olen myös minä luopumassa tuosta tv-luvan maksusta.

Ongelma on kuitenkin siinä, että minun pitäisi ilmoittaa ns. lopettaneeni tv:n katselun, ennen kuin voin jättää tv-luvan maksamatta.

Mutta onko tässä ongelma? Käräytänkö itseni helposti tällä, kun ilmoitan mukamas lopettaneeni tv:n katselun? Eli ovatko tarkastajat oven takana seuraavana päivänä tämän ilmoituksen jälkeen?

Entä olisiko teillä hyviä ehdotuksia syyksi, miksi lopetan tv:n katselun? Uskonnollisia syitä olen itse harkinnut.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
vilperi kirjoitti:
Mutta onko tässä ongelma? Käräytänkö itseni helposti tällä, kun ilmoitan mukamas lopettaneeni tv:n katselun? Eli ovatko tarkastajat oven takana seuraavana päivänä tämän ilmoituksen jälkeen?

Ei siellä mitään kysytä ja kukaan ei tule kyselemään, keskustelu menee näin:

vilperi: - Terve, haluaisin peruuttaa TV-luvan.
Täti: - Sinulla ei ole enää televisiota?
vilperi: - Ei.
Täti: - Asia on tällä kunnossa, kiitos.
vilperi: Moikka.

Nimim. Kokemusta on melkein (muija oli puhelimessa)
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
pernaveikko kirjoitti:
Ei siellä mitään kysytä ja kukaan ei tule kyselemään, keskustelu menee näin:

vilperi: - Terve, haluaisin peruuttaa TV-luvan.
Täti: - Sinulla ei ole enää televisiota?
vilperi: - Ei.
Täti: - Asia on tällä kunnossa, kiitos.
vilperi: Moikka.

Nimim. Kokemusta on melkein (muija oli puhelimessa)

Tota, netissä on kohta missä kysytään...

Ja olen aikeissa netillä lopettaa tv-maksun.
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
vilperi kirjoitti:
Mutta onko tässä ongelma? Käräytänkö itseni helposti tällä, kun ilmoitan mukamas lopettaneeni tv:n katselun? Eli ovatko tarkastajat oven takana seuraavana päivänä tämän ilmoituksen jälkeen?

Nou hätä. Itse tein ilmoituksen parisen vuotta sitten netin kautta ja kukaan ei ole tullut oven taakse kyselemään.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
vilperi:
Laita että tv-lupa on sinulle kallis ja tulee liikaa uusintoja. Toimii :)
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse lopetin tuon luvan maksamisen joskus opiskeluaikoina kesäloman ja väliaikaisen paikkakunnan vaihdon yhteydessä. Ilmoitin netin kautta, ei tarvinnut edes soitella, ja sitten "unohdin" asian uusimisen myöhemmin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
vilperi kirjoitti:
Tota, netissä on kohta missä kysytään...

Ja olen aikeissa netillä lopettaa tv-maksun.

Sama selitys kuin puhelimessa, ei ole enää televisiota.
 

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset
vilperi kirjoitti:
Entä olisiko teillä hyviä ehdotuksia syyksi, miksi lopetan tv:n katselun? Uskonnollisia syitä olen itse harkinnut.
Ei sitä lopettamista tarvitse perustella. Laatikon yläpuoleltahan puuttuu vaadittujen tietojen * ja #-merkit. Täytin toukokuussa lopettamisilmoituksen netissä ja jätin "Lisätietoja"-laatikon tyhjäksi, eikä kukaan ole perään kysellyt.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ilmankos on lupamaksut niin kovat, kun noita äänestysprosentteja täälläkin katsoo. Eipä voi oikeen muuta toivoa, kuin lisää valtuuksia tarkastajille, jotta saataisiin ihmiset ruotuun. Ihme pihistelyä kyllä, eipä voi muuta sanoa. No onhan se varmaan kiva hikoilla aina kun ovikello soi... Niin maksan lupani ja aion jatkossakin maksaa.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Rommeli kirjoitti:
Ilmankos on lupamaksut niin kovat, kun noita äänestysprosentteja täälläkin katsoo. Eipä voi oikeen muuta toivoa, kuin lisää valtuuksia tarkastajille, jotta saataisiin ihmiset ruotuun. Ihme pihistelyä kyllä, eipä voi muuta sanoa. No onhan se varmaan kiva hikoilla aina kun ovikello soi... Niin maksan lupani ja aion jatkossakin maksaa.

Niin.. TV-lupatarkastajallahan ei ole mitään oikeuksia tulla sisään jos ei itse häntä sisään päästä. Joten aika paska duuni pojilla. Vaikka sanoisi että omistaa telkkarin ja ei ole tv-lupaa niin ovi kiinni ja jätkä häviää. Itse tosin maksan TV-luvan vaikka se opiskelijalle vitun iso raha onkin. Olen kai lainkuuliainen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Rommeli kirjoitti:
Eipä voi oikeen muuta toivoa, kuin lisää valtuuksia tarkastajille, jotta saataisiin ihmiset ruotuun.

Heh. Olisikohan kuitenkin hieman järkevämpää toivoa, että lainsäätäjä tulisi järkiinsä ja poistaisi koko uskomattoman maksun? Ovikellon soiminen ei hikoiluta, koska en halua myöskään kavereita ilmoittamatta käymään.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
pernaveikko kirjoitti:
Heh. Olisikohan kuitenkin hieman järkevämpää toivoa, että lainsäätäjä tulisi järkiinsä ja poistaisi koko uskomattoman maksun? Ovikellon soiminen ei hikoiluta, koska en halua myöskään kavereita ilmoittamatta käymään.

Uskomaton maksu? Mielipiteensä kullakin tosiaan... Eiköhän noiden maksujen tarkoitus ole kattaa toiminnasta aiheutuvat kulut. Niin ja en nyt puhunut lupatarkastajien palkoista. Valitettavasti tässä maailmassa ei oikeen mitään ilmaiseksi saa. Perustelusi tuohon ovikellojuttuun olivat muuten melkoisen ristiriitaiset, mikäli et maksa lupamaksua.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Riittääkö vuoden päästä jos digiboxin laittaa piiloon lupamiehen ilmaantuessa paikalle (mikäli sitä boxia edes on silloinkaan hankittuna)? Vanhalla telkulla pelkästään ei pysty "vastaanottamaan tv-lähetyksiä", mikä kai on ehtona maksun maksamiselle. Vai miten tämä homma menee?
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Rommeli kirjoitti:
No onhan se varmaan kiva hikoilla aina kun ovikello soi... Niin maksan lupani ja aion jatkossakin maksaa.

Ei paljon hikoiluta kyllä, ei niitä tosiaan tarvitse sisälle päästää. Siinähän tulevat kysymään, en minä ainakaan niitä kotiini päästä. Eri asia on sitten jos ei pysty omalla kotiovellaan sanomaan "ei kiitos" jos joku haluaa tunkea sisään. Minulla ei ole tuon kanssa ongelmia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Rommeli kirjoitti:
Perustelusi tuohon ovikellojuttuun olivat muuten melkoisen ristiriitaiset, mikäli et maksa lupamaksua.

Ei siinä ole mitään ristiriitaista. Minua ei kiinnosta avata ovea kenelläkään, kuka ei ole ilmoittanut tulostaan. Jos ovikello soi yllättäen, siellä ei voi olla mitään mihin haluaisin reagoida.

En ymmärrä.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
pernaveikko kirjoitti:
Ei siinä ole mitään ristiriitaista. Minua ei kiinnosta avata ovea kenelläkään, kuka ei ole ilmoittanut tulostaan. Jos ovikello soi yllättäen, siellä ei voi olla mitään mihin haluaisin reagoida.

En ymmärrä.

Sama.

Mutta tosiaan, kun tuohon digiaikaan siirrytään niin jääkö sitä sitten ns. nalkkiin jos ei maksa? Eli näkevätkö YLEn sedät jostain antureista, että siellä se Knower katsoo telkkaria eikä maksa hyväkäs siitä mitään?
 

Dhearted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Kookoo
Maksu on sen takia monen mielestä uskomaton, että ollaan tätä perus "kaikki ilmaisiksi mulle" -sakkia. Opiskelijalta vielä jotenkin ymmärrän tämän maksamattomuuden (opintotukeakaan ei ole tarkistettu, pienet tulorajat ymsyms.). Mutta että töissäkäyvä ihminen ei tätä voi maksaa on vain ja ainoastaan itsekästä omaan napaan katsomista. Näitähän tämä maailma on nykyään pullollaan. Itse olen maksanut opiskeluajoilta aina tv-lupaa, ja nyt vielä selkeämmin, kun puoliso on vakituisessa työsuhteessa.
 

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En todellakaan maksa. Säälittävästä opintotuesta pitäisi vielä muka syytää rahaa YLE:lle. Joopajoo.
 

H2O2

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Saattepa muuten nähdä että kun analogiset lähetykset loppuvat, tulee käyttöön diboxiin/-töllöön tyrkättävä TV-lupakortti jota ilman ohjelmat eivät näy.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
H2O2 kirjoitti:
Saattepa muuten nähdä että kun analogiset lähetykset loppuvat, tulee käyttöön diboxiin/-töllöön tyrkättävä TV-lupakortti jota ilman ohjelmat eivät näy.

Ihan hyvä idea, jos korvaa sitten sen lupamaksun. Sittenpähän on kaikkien se ainakin maksettava.

Dhearted kirjoitti:
Maksu on sen takia monen mielestä uskomaton, että ollaan tätä perus "kaikki ilmaisiksi mulle" -sakkia.

Totta. Sama porukka ilmeisesti luulee, että musiikin ja elokuvat tekee joku maaginen kone, jolle ei mitään vastinetta tarvitse maksaa.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Maksan telkkariluvan. Pari kuukautta taisin olla maksamatta, mutta sitten postilaatikkoon tipahtelevat laput tehotarkastuksista saivat minut pelkäämään. Ja onhan se toki muutoinkin oikein maksaa, vaikka silti vähän ärsyttää.

Maksu saisi ehkä olla kytköksissä siihen katselun määrään... Itselläni on todella paljon päiviä, jolloin televisio on kiinni koko päivän tai avoinna ehkä tunnin. Joskus tuo on toki sitten päällä koko illan taustalla. Veikkaan, että maksaisin telkkarista vähemmän, jos maksu muodostuisi katselun perusteella, mutta toisaalta tämä könttäsumma on jees: eipä ainakaan tarvitse miettiä tai murehtia, onko telkkari nyt auki tai kiinni tai onko erityisesti jokin ohjelma eurojeni arvoinen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Rommeli kirjoitti:
Ihan hyvä idea, jos korvaa sitten sen lupamaksun. Sittenpähän on kaikkien se ainakin maksettava.

Tai jätettävä maksamatta, jos Ylen ohjelmatarjonta ei kiinnosta. Sen takia nykyinen järjestelmä onkin kestämätön. Tulevaisuudessa saa varmasti tilata ne kanavat mitä katsoo.
 

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Knower kirjoitti:
Sama.

Mutta tosiaan, kun tuohon digiaikaan siirrytään niin jääkö sitä sitten ns. nalkkiin jos ei maksa? Eli näkevätkö YLEn sedät jostain antureista, että siellä se Knower katsoo telkkaria eikä maksa hyväkäs siitä mitään?

Eivät näe. Digitelevisiossa ei ole paluukaistaa suoraan, joten digiboksisi ei pysty lähettämään tietoa ilman omaa paluukanavaa, kuten modeemiyhteyttä tai kiintelää nettiyhteyttä. Eli perusdigiboksin olemassaolosta ei tiedetä yhtään sen enempää kuin televisionkaan olemassaolosta.

H2O2 kirjoitti:
Saattepa muuten nähdä että kun analogiset lähetykset loppuvat, tulee käyttöön diboxiin/-töllöön tyrkättävä TV-lupakortti jota ilman ohjelmat eivät näy.

Ei tule tapahtumaan. TV-lupakorttia ei tule monistakaan syistä, ilmeisin niistä on se että kortinlukijallisia digibokseja ei ole lähelläkään kaikilla. Ei YLE voi nyt määrätä että kaikki kortinlukijattoman digiboksin omistavat henkilöt joutuvat nyt heti hankkimaan uuden boksin missä on lukija. Puhumattakaan niistä henkilöistä jotka ovat tyhmyyksissään ostaneet digiboksin sisällään pitävän television.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En tietenkään maksa TV-lupaa, niin kun ei pidäkään. Jos kaikki jättäisivät maksamatta, niin YLE menisi nurin, mikä olisi paljon parempi tilanne kuin tämä nykyinen. Ovisilmä löytyy ja alakerran ulko-ovi on tässä kerrostalossa aina lukossa, joten eipä tarvitse hirveästi edes TV-lupa -setien takia stressata. Enkä kyllä stressaisi, vaikka nuo puuttuisikin. Sisälle kun ei tosiaan tarkastajaa tarvitse päästää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös