Rafael kirjoitti:
Mistä tiedät, että jollakin on tv-lupa maksamatta?
Hän kertoo sen itse...korjaan: hän rehvastelee sillä ja ihmettelee suureen ääneen miksi kukaan maksais,i kun on aina tärkeämpiäkin laskuja, eikä katso sitä paskaa muutenkaan, ja tyhmä ei ole se joka pyytää.
Käräytteletkö siis kavereitasi tai perheenjäseniäsi kyseisestä toiminnasta?
Kavereillani ja perheenjäsenilläni on luvat kunnossa.
Onko sinulla oma tutka jolla mittailet keskellä yötä autojen nopeuksia ja merkkaat ylinopeutta ajavat ylös ja ilmiannat poliisille?
Ei, en. Rattijuoppoja olen käräyttänyt.
Kuvaatko risteyksissä kameralla punaisia päin ajavia ja ilmiannat poliisille. Toimitko harrastaja-lappuliisana? Soitat sitten aina oikean lappuliisan tai poliisin paikalle jos joku on pysäköinyt väärin?
En, en, en. Vastakysymyksenä: Jätätkö työttömyysvakuutusmaksut ja sairasvakuutusmaksut maksamatta koska et ole (vielä) koskaan ollut työttömänä tai sairaana.
Itse maksan tuon täysin turhan luvan, mutta eipä hirveästi kiinnosta harrastaa mitään kyylätoimintaa ellen huomaa jonkun hengen olevan vaarassa jonkin typerän toiminnan vuoksi.
Ei se ole turha maksu, vaan yleiseurooppalainen tapa varmistaa puolueeton, vastuullinen ja demokraattinen sähköinen tiedonvälitys. Maksun perinnän voi minunkin mielestäni järjestää toisin, kunhan tekniikka mahdollistaa sen (katselet vain ja ainoastaan jos maksut ovat hoidettuna). Koko kustannustaakkaa ei pidä kaataa pelkästään kotitalouksien niskaan (veromalli), sillä yritykset ja julkinen sektori ovat myös merkittäviä maksajia.