Ghost kirjoitti:
Kyllä musiikkitaloa paljon turhempiakin laitoksia on vuosien varrella rakennettu. Tällä hetkellä Helsingistä ei ainakaan asiantuntijoiden mukaan löydy oikein mitään harjoittelupaikkaa, jossa akustiikka olisi täysin kunnossa.
Ihan hyviä pointteja Ghost.
Minulla ei henkilökohtaisesti ole mitään vastaa korkeakulttuuria, mielelläni kuuntelen klassista musiikkia ja toisinaan osallistun maksavana kävijänä muihinkin tapahtumiin joissa on esillä taidetta - mielummin kuitenkin sitä klassista taidetta, ei niinkään modernia taidetta.
Jonkin verran olen seurannut musiikkitalon ympärillä käytyä keskustelua, erityisesti minua on häirinnyt YLE:n rooli koska samanaikaisesti YLE:ssa ohjataan väkeä pihalle ja tehdään sisäisiä supistuksia (tai on tehty) eli samalla kun YLE on mukana musiikkitalobisneksessa sen omat työntekijät joutuvat pihalle, eikä YLE:n rooli muistaakseni ihan vähäinen tämän musiikkitalon rahoituksenkaan suhteen ole - mikäli nyt oikein muistin niin koko musiikkitaloa ei oltaisi rakennettu jollei YLE olisi tullut omalla panoksellaan mukaan rakennuskustannuksiin.
Minä en vaan maallikona jaksa aina hyväksyä näitä yhtälöitä jossa väkeä potkitaan pihalle mutta samalla sijoitetaan eräällä tapaa turhuuteen miljoonia euroja kun yritys tuottaa tappiota.
Kaiken lisäksi kun vieläpä olisi ollut mahdollista siirtää RSO Tampereelle olisi voitu olennaisesti käydä laajempaa keskustelua siitä mikä on musiikkitalon todellinen tarve pk-seudulle.
Ymmärrän sen huolen mitä klassisen musiikin esittäjillä on mutta toisinaan on aikoja jolloin on mielestäni otettava laskin kouraan ja laskettava tarkoin + ja - jotta nähdään onko rakentaminen järkevää, onko se järkevää kyseiselle paikalle, tutkittava muita vaihtoehtoja (vai olisiko muutto Tampereelle ollut RSO:n väelle liian kova paikka?) etc.
En kuitenkaan väitä, että nyt palavat makasiinitkaan olisivat olleet paras rakennuskompleksi kyseiselle paikalle (ainakaan siinä asussa jossa ne olivat kun viimeksi niillä vierailin - eikä tämä ollut vappuna) mutta ehkäpä alueelle olisi voinut saada järjestettyä jotain muuta aktiviteettia kuin monien mielestä selkeän elitistinen ja makasiinit arvokkuudessaan ja arvolatauksen myötä syrjäyttävä musiikkitalo.
Tämä musiikkitalosta tällä erää.
vlad.