Makasiinit liekeissä

• 29 272
  • 274

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
vlad kirjoitti:
Toinen off-topic: Miksi se olisi tärkeä?

En tarkoita, että makasiinit olisi säilytettävä mutta itse en loppujen lopuksi näe musiikkitalolle suurtakaan funktiota.

vlad.

Kyllä musiikkitaloa paljon turhempiakin laitoksia on vuosien varrella rakennettu. Tällä hetkellä Helsingistä ei ainakaan asiantuntijoiden mukaan löydy oikein mitään harjoittelupaikkaa, jossa akustiikka olisi täysin kunnossa.

Paikasta sen sijaan voikin olla montaa mieltä. Itse en käsitä sitä vimmaa, jolla musiikkitaloa on ahdettu juuri kyseiselle tontille. Se kulttuuri, jota makasiineilla on harrastettu on aika selvästi keskusteluissa asetettu alempiarvoiseksi kuin se, mitä musiikkitalossa tullaan tarjoamaan. Itseäni tämänkaltainen asettelu etoo.

Jälleen asiantuntijoilta on kuultu sellaisiakin kommentteja, että nykyiseen paikkaan sijoitettuna Musiikkitalon tontti on liian ahdas, jotta siihen saataisiin talo, johon kaikki sinne sijoittuvat toiminnot mahtuisivat rinta rinnan hyvin. Sinnehän siis ovat menossa Sibelius-Akatemia, Radion sinfoniaorkesteri ja Helsingin kaupunginorkesteri. Helsingin Sanomissa epäiltiin pari kuukautta sitten myös sitä, että kannattavuus olisi vaikea saada kuntoon, koska pääsali on liian pieni.

Yksi hyvä kysymys on tietysti vielä se, onko Helsinkiin järkeä rakentaa akustisesti hyvä konserttisali, joka on kuitenkin esimerkiksi Tampere-Taloa pienempi katsojakapasiteetiltaan. Tampere-Talon akustiikka on kunnossa. Marja Tiura ehdotti Radion sinfoniaorkesterin siirtämistä Tampereelle. Eipä taidettu paljoa keskustellakaan.

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Maple Leaf kirjoitti:
Ei tuo palo voi olla vaihtoehtohippien aikaansaama, koska tuhotyö onnistui. Minun tuntemani vaihtoehtohipit olisivat tulitikuilla leikkiessään polttaneet vain omat näppinsä.
Ehkäpä se oli tilaustyönä teetätetty. Vihertakit keräsivät kolehdin saamistaan tulonsiirroista ja rekrytoivat ammattilaiset asialle?

jester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuttu paikka

Kävin juuri tuossa paikanpäällä katsastamassa mikä on tilanne. Asun noin 500 metrin päässä makasiineista, joka onkin ollut joka kesäinen tuttu vierailupaikka kirpputoreineen ja tilaisuuksineen.

Ehkä pahin harmi tällä hetkellä on tuo savusumu joka ainakin meikäläiselle aiheutti melkoisen hedarin. Ja nyt täytyy myös korostaa ettei se ole laskuhumalajohtoista. Kertakaikkiaan ajattelematon teko nimenomaan meitä savuvanan varrella asuvia kantakaupunkilaisia kohtaan.

Tästäkin teosta hyvin todennäköisesti jeesustellaan ja vallannimessä pelotellaan suuntaan sun toiseen, mutta jos kärsijä on ihan tavis astmaatikko-mummu tai edes minä, se on väärin.

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt tuli niin helvetin vahva savun haju himaan että yököttää. Käsittämätöntä kuinka tollanen tunkeutuu sisään vaikka on ikkunat kiinni.

wilberto

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Näin lukee Hesarin nettisivuilla: "Heidi ja Tero olivat liikkuneet makasiineilla noin varttia ennen palon alkua. He olivat nähneet paikalla kymmenisen ihmistä."
Samassa jutussa kerrotaan myös, että poliisi otti melko pian palon syttymisen jälkeen Makasiinien lähistöltä kiinni 25-30-vuotiaan miehen, mutta myöhemmin tämä kyseinen mies oli päästetty seuraamaan tulipalon etenemistä väkijoukkoon. Mikäköhän idea tässäkin oli?

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
girlzilla kirjoitti:
Nyt tuli niin helvetin vahva savun haju himaan että yököttää. Käsittämätöntä kuinka tollanen tunkeutuu sisään vaikka on ikkunat kiinni.

Asutko miten kaukana makasiineista? Tuo savu leviää ihan helvetin kauas.. onneksi ei ilmeisesti Hesassa tuule kovin paljoa.

EDIT: Ted_Raikkaalle kiitos päivän nauruista :D Tuo jehovan todistajat viittaus on todella oikeaan osuva!

Suosikkijoukkue
D-Kiekko, Teräs-Kiekko, Eka-Kiekko
Speedye kirjoitti:
Jo kolmas silminnäkijähavainto näistä miehistä.

Vanhana spämmärinä sitä vain on luonnostaan kovin epäileväinen kaikkeen internettiin suolletun suhteen...

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
jester kirjoitti:
Ehkä pahin harmi tällä hetkellä on tuo savusumu joka ainakin meikäläiselle aiheutti melkoisen hedarin. Ja nyt täytyy myös korostaa ettei se ole laskuhumalajohtoista. Kertakaikkiaan ajattelematon teko nimenomaan meitä savuvanan varrella asuvia kantakaupunkilaisia kohtaan.

Tuo haju tuntuu ilmeisesti joka puolella Helsinkiä. Itse olen nyt Käpylässä ja melkoisen voimakas savun haju täälläkin.

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Speedye kirjoitti:
Asutko miten kaukana makasiineista? Tuo savu leviää ihan helvetin kauas.. onneksi ei ilmeisesti Hesassa tuule kovin paljoa.

EDIT: Ted_Raikkaalle kiitos päivän nauruista :D Tuo jehovan todistajat viittaus on todella oikeaan osuva!

Asun hyvin lähellä keskustaa. Eli Punavuoressa. Himassa niin vahva haju et tää oikeesti oksettaa.

Morgoth

Jäsen
jester kirjoitti:
Kävin juuri tuossa paikanpäällä katsastamassa mikä on tilanne. Asun noin 500 metrin päässä makasiineista, joka onkin ollut joka kesäinen tuttu vierailupaikka kirpputoreineen ja tilaisuuksineen.

Satuin itse olemaan keskustassa ja olin ihmettelemässä myös tilannetta siihen klo 20.30 aikaan. Aika hurja näköistä, kun se koko Kiasman puoleinen pääty oli ihan yhtä leikkimerta. Savua oli melkoisesti, mutta kovinkaan aktiivisesti palokunta ei tehnyt mitään ja mitäpä tuossa toisaalta oli tehtävissäkään? Suihkuttelivat sitä 'ruohojuuri' taloa, että se ei syty. Mitäköhän siellä sisällä vain on, kun varsin 'iloisesti' koko makasiini paloi?

Hirveästi jengiä paikalla ja osa nuorista tuli mäyräkoirien kanssa katselemaan tilannetta siihen Kiasman nurtsille :) Eipä käy kateeksi poliiseja, kun on vielä perjantai ja kaikenlaista kännistä örveltävää varmaan 'eksyy' paikalla.

Eipä välttämättä nuo nuoret tuota ole sytyttänyt. Eiköhän niitä kaikenmaailman hulluja pyromaanejakin löydy. Tietty nuo on nyt kaupungin, joten varmaan sentään mikään 'tilattu' tuhopoltto ei ollut, vaikka purkuun nyt menevätkin jokatapauksessa...

jester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Morgoth kirjoitti:
Mitäköhän siellä sisällä vain on, kun varsin 'iloisesti' koko makasiini paloi?

Makasiinien kantavat rakenteet ovat tiiltä, laiturit ja katot puuta. Tuskinpa siellä on sisällä mitään ollut. Itse saavuin siinä vaiheessa kun katto oli jo palanut ja Sanomatalon puoleinen laituri oli liekeissä.

Morgoth kirjoitti:
Eipä välttämättä nuo nuoret tuota ole sytyttänyt. Eiköhän niitä kaikenmaailman hulluja pyromaanejakin löydy. Tietty nuo on nyt kaupungin, joten varmaan sentään mikään 'tilattu' tuhopoltto ei ollut, vaikka purkuun nyt menevätkin jokatapauksessa...

Olisin kyllä HN:n kanssa samoilla linjoilla eli kyllä tuon on joku aktivisti porukka sytyttänyt. Ovat varmaan jo laittaneet kuvatkin jakeluun netin kautta ulkomaiden kavereilleen. Hommassa paskin juttu on se, että makasiinien säilyttämisen puolesta allekirjoitti adressin 40000 ihmistä. Nyt tuokin adressi paloi tuhkana ilmaan.

Arttu#29

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
HN kirjoitti:
vaan ihmiset, jotka käyttävät aktivismia kulissina ja keppihevosena päästäkseen riehumaan.
Todellakin.

"Jotkut" näkivät tilaisuuden tehdä jotain huomiota herättävää. Ja mikä sen parempi tilaisuus kun nyt viime vapun jälkeen. Nämä "riehujat" seisovat varmaan juuri tällä hetkellä yleisömassan seassa ja tuntevat varmaan suurta iloa ja tyytyväisyyden tuntoa. Tämän tapahtuman pääasia on se että ollaan saatu helvetin paljon huomiota. Näin se maailma jatkaa muuttumista...

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En siis tosiaankaan sulje pois mahdollisuutta, että aktivistit olisi asialla, mutta vaihtoehtoja tosiaankin on myös muita, muistetaan se.

Eikä se olisi ensimmäinen kerta. Tietyllä tapaa vastaavia tapauksia on olemassa muitakin ja aika lähiaikoina tapahtuneita, minkä tarkoitus on vain lisätä ihmisten hysteriaa ja sekaannusta.

Muistanette tämän kovimman lintuinfluenssa hysterian aikaan, kun Kotkasta löytyi lukuisia kuolleita merilintuja. Heti oltiin pelossa, että nyt se on se lintuinfluenssa rantautunut Suomeen. Vaan kuinkas kävikään, joku, tai jotkut viiripäät olivat myrkyttäneet linnut.

Tai pernaruttoepisoodi muutaman vuoden takaa. Terrorismikuohunnan myötä alkoi ilmaantua eri paikkoihin eri maissa jauhekirjeitä, joiden sisältö osoittautui sitten ihan joksikin muuksi kuin itse pernarutoksi.

Ihmiset, etenkin kahelit sellaiset, osaavat nämä jutut kyllä. Mikään ei ole parempi hetki toteuttaa omia pimeitä mielihalujaan, kuin päällä oleva kriisi tai sekaannus. Sen turvin on paras toimia.

Morgoth

Jäsen
jester kirjoitti:
Itse saavuin siinä vaiheessa kun katto oli jo palanut ja Sanomatalon puoleinen laituri oli liekeissä.

Lähdin itse paikalta joskus klo 21.15 ja silloin tilanne näytti jo rauhoittuneen, mutta ilmeisesti sitten taas tapahtui, kun katto sortui.

Olisin kyllä HN:n kanssa samoilla linjoilla eli kyllä tuon on joku aktivisti porukka sytyttänyt.

No, pakko olla itsekin samaa mieltä, jos nuo jutut pitävät paikkaansa, että ohikulkijat ovat näheet jotain 'pitkätukkia' makasiinin ympärillä ennen paloa.

Tai lähinnä jotain vandaaleja ja ties vaikka ihan pyronaamejakin. Luulisi tuossa että pyronaamilla huosut kastuvan, kun saa tuikuttua tuollaisen tulipalon Helsingin keskustassa ja pääsee vielä uutisten ykkösaiheeksi.

Mitenköhän nuo syttäjätkin luulevat selviänsä tuosta jäämättä kiinni? Klo 19 aikoihin hääräilevät makasiinin ympärillä, mutta toisaalta tuskinpa nyt mitään järjen jättiläisiä ovat muutenkaan.

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Gellner kirjoitti:
Tuo haju tuntuu ilmeisesti joka puolella Helsinkiä. Itse olen nyt Käpylässä ja melkoisen voimakas savun haju täälläkin.

No eipä täällä merenrannalla mikään tuoksunut. Kävelyllä käydessä vain meri ja kala tuoksuivat. Lokit kirkuivat. Savupilvi kyllä näkyi keskustan päällä ja savuvana pohjoiseen.

Aika pöllöä toimintaa itse poltto.

Ja musiikkitalosta sen verran, että ennemmin tuohon olisi voinut asuintaloja rakentaa, koska keskusta-asunnoista on selvästi ylikysyntää (tai alitarjontaa). Musiikkitalon olisi voinut rakentaa johonkin kauemmaksi.

domy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sattumoisin olin juuri Esportissa "bodailemassa" (eli siis kuntopalloa pyörittelemässä), kun tuli pääsi valloilleen. Pakko myöntää, että kun musta savupilvi pölähti ikkunan ohi, niin siinä jäi kuntopallot nurkkaan. Eipä kyllä kovin mukavalta näyttänyt moinen roihu ydinkeskustassa.

Katutasolla ihmisiä kerääntyi paikalle runsaasti, eikä mielenkiintoa näyttänyt haittaavan edes sankkeneva savu kadulla, vaikka poliisi lopulta Kiasman edustan tyhjensikin. Nyt on käry omassakin kämpässä jo melkoinen, ja uskonkin, että ainakin täällä Kampin suunnalla vietetään ensi yö "leiritunnelmissa".

Suosikkijoukkue
D-Kiekko, Teräs-Kiekko, Eka-Kiekko
Ted Raikas kirjoitti:
Tai pernaruttoepisoodi muutaman vuoden takaa. Terrorismikuohunnan myötä alkoi ilmaantua eri paikkoihin eri maissa jauhekirjeitä, joiden sisältö osoittautui sitten ihan joksikin muuksi kuin itse pernarutoksi..

Haha, tähän pakko lyödä offtopic. Tämähän oli se tamperelainen (?) äijä joka lähetteli sahajauhoa ties minne, väitti sitten Karpossa tehneensä suuren palveluksen maamme turvallisuudelle. Mies vielä uskoi, että Halonen (vai oliko Lipponen) ja GW Bush olivat keskustelleet salaisesti nimenomaan hänen tempauksestaan Valkoisessa talossa.

wilberto

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
"Vähän ennen neljää kaksi ihmistä nosti autostaan rikkinäisiä huonekaluja makasiinien pihalla."
- Kaisa

YLE:n silminnäkijähavaintojen mukaan paikalla on siis nähty jo iltapäivällä pari ihmistä tyhjentämästä autoa huonekaluista.

Kyllähän tuollaiset huonekalut on hyvää sytykettä palolle. Eiköhän nuo huonekalut ole rahdattu paikalle ihan varta vasten, joten luultavasti tulipalo on suunniteltu juttu, kuten myös täällä on aiemmin arvioitu..

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy