Täytyypä heittää tänne kommenttia hiukan itsekin markkinointialalla työskentelevänä tästä UL-mainonnasta.
Mainonnassahan A ja O on kohdentaminen, eli se, että pyritään löytämään oikea paikka mainokselle ts. sellainen josta ko. tuotteen kohderyhmä (tässä urheilusta kiinnostuneet) näkevät sen mahdollisimman sankoin joukoin. Tämä palstahan sinällään on ihan loistava paikka urheiluaiheisen lehden mainonnalle, koska palstalaisia varmasti urheilu kiinnostaa. Jos tällainen samanlainen mainos töötättäisiin vaikkapa jonnekin vauva-foorumille tai sisustusaiheisille keskustelupalstoille, niin metsään menisi pahasti, tuskin kukaan edes reagoisi moiseen mainontaan noilla esimerkkipalstoilla.
Sitten toinen seikka, palstaa ylläpitävän tahon näkökulma. Pieni, vaikkakin lukemattomia kertoja toistuva 1 rivin mainos tuo varmasti tarpeellista tuloa ylläpidon kassakirstuun. Taustalla voi hyvin myös olla myönteinen asenne ko. mainontaan, koska sen aihe sopii tänne. Tuskinpa JA mielestäni laadukkaana foorumina koskaan voisi hyväksyä mitään pölynimurimainoksia samalla tyylillä julkaistaviksi.
Tullaan sitten seuraavaksi käyttäjien eli meidän lukijoiden ja tänne kirjoittelevien näkökulmaan. Moni (minä myös) varmasti miettii mainoksen nähdessään että nytkö täälläkin alkaa markkinavoimien maihinnousu, joka pikkusormen saatuaan vie koko käden? Niin monet muut paikat jo pursuaa mainontaa yli laidan, että tuntuu varmasti siltä että nytkö tämä siltä hyvin pitkälti säästynyt rauhan saarekekin jo menetetään ja keskustelut uppoutuvat jonnekin bisneksenteon syövereihin. Myös se on selvää, että UL ottaa aika riskin työntäessään päänsä tällaiseen muurahaispesään, jossa urheilun saralla asiantuntemus on huipputasoa ja kritiikki (varmasti aiheellinen) ko. lehteä kohtaan on armotonta. Jos joku kokeeksi tilaa täällä näkemällään mainoksella Urheilulehden, saattaa kommentteja luettuaan 2 muuta olla koskaan tilaamatta. Pitkälti markkinointi on mielikuvia ja sitä että osoitetaan asiakkaalla olevan jokin tarve johon mainostettu tuote on vastaus. Jos dissaus on vahvempaa kuin mainoksen esittämä mielenkiinto, niin äkkiä voi kampanja mennä pakkasen puolelle. Mielipidekysymyksiähän nämä ovat ja aika monasti se mitä moni sanoo asiasta, muodostaa mielipiteen myös sille joka ei asiasta muuta tiedä.
Lopuksi vielä omat pointtini ko. mainoksesta: olen sitä mieltä että hiukanhan se häiritsee, kun ei täällä ole tottunut keskustelujen välissä törmäämään tuon tuostakin mainokseen, siihen kyllästyy nopeasti. Hirveää haittaa se ei toki minulle tuota, mutta silti sitä toivoisi, ettei tällainen tule yleistymään. Hiukan vähemmällä toistollakin asia varmasti tulisi selväksi. Itse en Urheilulehdestä juurikaan pidä, jopa Veikkaajaa luen paljon mieluummin Edi Pejcikin tappionkatkuisista pelivihjeistä huolimatta. Jotenkin Veikka on sellainen rennompi ja mukavampi luettava josta silloin tällöin löytyy jopa upeita artikkeleita NHL-kiekosta kuin eri maiden futissarjoistakin. UL taas jotenkin tylsästi toteutettuna yrittää syöttää omaa totuuttaan ainoana oikeana, eikä se toimi. Lätkään erikoistuneet lehdet kuten Jääkiekkolehti taasen tuo lätkän saralta paremmin sitä puolta esille. Mielipiteitä tietysti on monia, mutta tässä minun näkemykseni asiasta joka kyllä pisti sen verran silmään palstalle tullessani, että sai aikaan tämän kirjoituksen. Silti: vähemmän tuo mainos vituttaa kuin Pensien aikainen kesäloma, paljon vähemmän, jopa erittäin suuressa määrin vähemmän....