Maastohiihtokausi 2015–2016

  • 112 504
  • 839

Biath

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kontiolahden Urheilijat
Kaisa on usein kertonut, ettei ajoita kuntohuippua mihinkään erityiseen ajankohtaan. Tietysti arvokisoja edeltää tauko, jolloin harjoitellaan niin, että arvokisoissa ollsi kunnossa. Mutta esim Kaisalla kunto oli parhaimmillaan -tai juuri tulossa - tammikuun lopulla kun sairastui.

Eniten selittelyjä olen kuullut maastohiitopiireissä, vaikka juuri he ovat ensimmäisenä syyttämässä Kaisaa selittelystä. Taas tätä samaa jerundaa, kun väärä urheilija on nopein. En kadehdi heidän suunnatonta urakkaansa.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Tammikuun lopussahan tuo kisa olisi ollut tarjolla Imatran SM-hiihdoissa. Mäkäräisellä ei vain ollut kanttia osallistua. No, minusta ihan ymmärrettävää ettei osallistunut, koska asiantuntijoiden keskuudessa vallitsi tuolloin aika lailla konsensus siitä, että Mäkäräinen ei olisi mitaleille yltänyt.

Tai sitten ei vain halunnut nolata maastohiihtäjiä, kuten tänään..., vaan satsasi leipälajiinsa?
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Olisi muuten ollut mukavaa kuunnella Roposen haastattelu, mutta jostakin kumman syystä sellaista ei eetteriin laitettu. Ei muuten, mutta muistan sen katkeruuden muutaman vuoden takaisen SM-kympin jälkeen, kun ampumakävelijä nosteli pokaalia.
 

Biath

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kontiolahden Urheilijat
Tammikuun lopussahan tuo kisa olisi ollut tarjolla Imatran SM-hiihdoissa. Mäkäräisellä ei vain ollut kanttia osallistua. No, minusta ihan ymmärrettävää ettei osallistunut, koska asiantuntijoiden keskuudessa vallitsi tuolloin aika lailla konsensus siitä, että Mäkäräinen ei olisi mitaleille yltänyt.

Tuota kommenttiasi lukiessa varmaan kaikki urheilun ystävät tuntevat myötähäpeää.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Niskaselta vois kysyä haastattelussa että loppuko siltä ankalta, joka tuolla nousussa nähtiin, se peltipurkissa pitkin kautta esitelty aine. Tekninen hylkäys tuosta pitäisi kisoissa jakaa piirikunnallisista alkaen.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tai sitten ei vain halunnut nolata maastohiihtäjiä, kuten tänään..., vaan satsasi leipälajiinsa?

Jännää, että oli kuitenkin ilmoittautunut kisaan. Ja vapaa viikonloppuhan tuo oli pumpumhiihtokisoista, joten ei kai poisjäämistä sillä verukkeella voi selittää.

Tuota kommenttiasi lukiessa varmaan kaikki urheilun ystävät tuntevat myötähäpeää.

Sinulla se vaan edelleen on lapsellinen siirtää keskustelu itse asiasta henkilöön silloin, kun joku on eri mieltä kanssasi. Syitä tähän voi vain arvuutella, Kenties suhtaudut jo liian fanaattisesti Mäkäräisen puolusteluun, kun näin on asian laita.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mua naurattaa kyllä tuo epärehellisyys, että jos Kaisa olisi hävinnyt reippaasti, niin tästä ei olisi vedetty johtopäätöksiä, kun ensin koko talvi on vedetty johtopäätöksiä kaikista heikommin menneistä kisoista hiihtovauhdin osalta.

Mäkäräinen oli loppukaudesta paremmassa kunnossa, mutta yleisesti ottaen hiihtokunto ei ole ollut ihan samaa, kuin ehkä joskus aiemmin. Siihen nähden erittäin hyvä suoritus.
 

Biath

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kontiolahden Urheilijat
Sinulla se vaan edelleen on lapsellinen siirtää keskustelu itse asiasta henkilöön silloin, kun joku on eri mieltä kanssasi. Syitä tähän voi vain arvuutella, Kenties suhtaudut jo liian fanaattisesti Mäkäräisen puolusteluun, kun näin on asian laita.

Ei se ole henkilöön puuttumista, jos kritisoin sinun kirjoitustasi. Sama kuin me kirjoitamme urheilijoiden suorituksista, ei sekään ole henkilöön menevää. Siksihän foorumilla kirjoitetaan. Itse kirjoitit, että Kaisalla ei ollut kanttia osallistua; se ON henkilöön menevää dissausta, ja siksi sitä voi arvostella. Ymmärrätkö? Et sinä voi olla koskematon, jos lähdet tuolla linjalle.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Mua naurattaa kyllä tuo epärehellisyys, että jos Kaisa olisi hävinnyt reippaasti, niin tästä ei olisi vedetty johtopäätöksiä, kun ensin koko talvi on vedetty johtopäätöksiä kaikista heikommin menneistä kisoista hiihtovauhdin osalta.

Mäkäräinen oli loppukaudesta paremmassa kunnossa, mutta yleisesti ottaen hiihtokunto ei ole ollut ihan samaa, kuin ehkä joskus aiemmin. Siihen nähden erittäin hyvä suoritus.

Näinpä, eipä tuo Mäkäräinenkään parhaimmillaan ollut. Jos olisi ollut, niin eroja mitattaisiin almanakalla.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Jännää, että oli kuitenkin ilmoittautunut kisaan. Ja vapaa viikonloppuhan tuo oli pumpumhiihtokisoista, joten ei kai poisjäämistä sillä verukkeella voi selittää.

Niin no, eipä näkynyt maastohiihtäjiäkään ampumahiihtokisoissa vapaa viikonloppuina.
 

Da-Capo

Jäsen
Lähinnä tarkoitin näyttöarvolla sitä, ettei näiden kisojen tulosten perusteella tehdä mitään johtopäätöksiä tulevaisuuden hiihtäjävalintoihin tai sen sellaisiin. Tai jos olisi, niin kyllä kai vaikkapa Kusti Kittilä olisi noussut A-maajoukkueeseen, kun viime vuonna hiihti SM-hopealle viidelläkympillä.

Olikos tuossa Rukan viidelläkympillä kaikki parhaat mukana? Siitä olen samaa mieltä, että mielellään Kaisan tason mittausta näkisi useamminkin kauden aikana hiihtäjiä vastaan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Jännää, että oli kuitenkin ilmoittautunut kisaan. Ja vapaa viikonloppuhan tuo oli pumpumhiihtokisoista, joten ei kai poisjäämistä sillä verukkeella voi selittää.
Eiköhän selitys poisjäännille löydy Kaisan terveydestä. Mäkäräinenhän sairasteli ennen tammikuun SM-hiihtoja ja kunto notkahti, minkä takia oli järkevää jäädä pois Imatran kisoista.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Miten on mahdollista, että X-Files Riitta jää puoli minuuttia Kaisasta?
Se jos mikä on X-Files kamaa... :)
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Eiköhän selitys poisjäännille löydy Kaisan terveydestä. Mäkäräinenhän sairasteli ennen tammikuun SM-hiihtoja ja kunto notkahti, minkä takia oli järkevää jäädä pois Imatran kisoista.
Näköjään tällaiset seikat "unohtuvat" helposti näiltä erkuilta, kun sopii kuvioon.

Kyllä se nyt vain on niin, että Kaisa oli päivän nopein nainen tappavan tasaisella hiihdollakin ilman sen kummempia loppurutistuksia ja ilman eilistä pertsan koheltamista olisi napannut vähintään pronssin pois kuleksimasta eräiden "maailman parhaiden" nenän edestä.

Iivo luovutti jo eka kilometrillä Matille ja hiihteli hopean pois ja Mikkosen Juho "peesaili" raukkamaisesti pronssin - ainakin, jos on uskominen studion "asiantuntemukseen".

Huvitti, kun loppuyhteenvedossa Sarasvuon eukko päästi suustaan sammakon: "...Kaisan hiihto oli yllätys näiden em. POSITIIVISTEN yllätysten lisäksi." - legendaarista...

Miten on mahdollista, että X-Files Riitta jää puoli minuuttia Kaisasta?
Se jos mikä on X-Files kamaa... :)
Otitko huomioon, paljonko ao. "maailman paras" lähti ennen Kaisaa ladulle? Ero hiihtovauhdissa Kaisan hyväksi oli lopulta 47 sekuntia eli aika paljon näin maallikon mielestä.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Jos perinteikkäästä talviurheilulajji ampumahiihdosta käyttää nimitystä pumpumhiihtokisa niin uskottavuus objektiivisena ja lajirajojen ylitse katsovana seuraajana kyllä rakoilee, sikäli mikäli sellaista vielä oli.

Enpä olisi uskonut, että Kaisan hiihtovauhti versus lajin erikoisnaiset olisi näin kova pala.

Tämänhän pitäisi olla positiivinen juttu kaikille talviurheilun ystäville, kun mietitään Lahden mm-kisoja, niin ainakin teoriassa voidaan spekuloida myös Kaisan nimellä ja valinnalla.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Jos perinteikkäästä talviurheilulajji ampumahiihdosta käyttää nimitystä pumpumhiihtokisa niin uskottavuus objektiivisena ja lajirajojen ylitse katsovana seuraajana kyllä rakoilee, sikäli mikäli sellaista vielä oli.

Hmm. pumpumhiihto on vain synonyymi ampumahiihtohiihdolle, kuten myös vaikkapa pyssyhiihto. Tai kuten jääkiekon synonyymeja ovat lätkä tai kendo jne. Hassua, jos moinen termi on noin kova pala sinun kaltaiselle ampumahiihtofanaatikolle. Eihän tuo edes terminä ole mitenkään halveksiva, jos vaikkapa vertaa Ylen ampumahiihtolähetyksissä maastohiihdosta käytettyyn termiin väkisinhiihto.

Enpä olisi uskonut, että Kaisan hiihtovauhti versus lajin erikoisnaiset olisi näin kova pala.

Ei se ole ollenkaan kova pala, ainakaan minulle. Itse asiassa enemmän minä Mäkäräistä symppaan kuin vaikkapa Roposta. Suhteellisuudentajua nyt vaan peräänkuulutan, kun jotkut ovat puhuneet tämän päivän tuloksesta jonain totuutena eli ikään kuin tämä päivä kertoisi kokonaan Kaisan tason suhteessa maastohiihtäjiin. Kuitenkin eletään huhtikuuta ja lisäksi kelikin oli vielä sellainen, että oletettavasti välineillä tehtiin isoja eroja.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
... ja lisäksi kelikin oli vielä sellainen, että oletettavasti välineillä tehtiin isoja eroja.
Just - vähän niin kuin Oslon yhteislähtökisassa näissä "pumpumhiihtokisoissa" - vai...
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Just - vähän niin kuin Oslon yhteislähtökisassa näissä "pumpumhiihtokisoissa" - vai...

Miten kysymyksesi liittyy tähän maastohiihtokauteen eli ketjun aiheeseen?
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Ei se ole ollenkaan kova pala, ainakaan minulle. Itse asiassa enemmän minä Mäkäräistä symppaan kuin vaikkapa Roposta. Suhteellisuudentajua nyt vaan peräänkuulutan, kun jotkut ovat puhuneet tämän päivän tuloksesta jonain totuutena eli ikään kuin tämä päivä kertoisi kokonaan Kaisan tason suhteessa maastohiihtäjiin. Kuitenkin eletään huhtikuuta ja lisäksi kelikin oli vielä sellainen, että oletettavasti välineillä tehtiin isoja eroja.
Onhan tuo nyt vaan siinä mielessä hauskaa, tai ainakin mielenkiintoista, että yksi jäähypenkkiläinen on vouhkannut sivutolkulla siitä, että miltei MIT:n yliopistossa asti tutkitaan erään hiihtäjän täysin yliluonnollisia kykyjä ja nyt tämä übermensch otti pumpumilta kuokkaan yhteensä 47 sekkaa.
Vähän pistää hymyilyttämään, vaikka yksi kisa onkin, eikä nämä flirttailut toisten lajien kanssa, tai kokonaan niihin siirtyminen (vrt. Koivuranta) aina olekaan niin yksioikoisia.

Jälleen vaikka se 100 kisaa, tai 10, niin Roposka veisi enemmän niistä, uskoisin.
 
Viimeksi muokattu:

Pekkis

Jäsen
Tämänhän pitäisi olla positiivinen juttu kaikille talviurheilun ystäville, kun mietitään Lahden mm-kisoja, niin ainakin teoriassa voidaan spekuloida myös Kaisan nimellä ja valinnalla.

Olen melko varma, että Lahden kisat ovat vahvasti Kaisan suunnitelmissa. Ampumahiihdon MM-kisat ovat juuri alla, joten mitään estettä ei luulisi olevan. Huippukunto päällä, ja median taholta huomio ( ---> lisääntyvät henkilökohtaiset sponsoritulot) Lahteen taattu. Mitä tämä Kaisan saama huomio sitten taas vaikuttaa joukkuehenkeen, niin se jää nähtäväksi.

Ihmetyttää kyllä vähän tämä Kaisan vapaan hiihtovauhdin vertaileminen maastohiihtäjiin. Luuleeko täällä joku, että Kaisa harjoittelee hiihtäjiin verrattuna huomattavasti vähemmän, koska ammunta ottaa ison osansa?
Tammikuun 2013 luennolla Punkkinen kertoi Kaisan harjoittelevan 720 tuntia fysiikkaa ja 200-300 tuntia taitoa (ammuntaa) vuodessa. Kaisalla on kalustopuoli loistavassa kuosissa, ja valmentajalla kai myös jotain hajua harjoittelusta. Kaikki tekeminen voidaan keskittää vain ja ainoastaan vapaan sujumiseen, perinteistä hiihdellään ihan vaan siinä ohessa. Näkihän sen eilisistä tuloksistakin. Viikon päästä hiihdellään sitten vähän pitemmästi, sillä Kaisa on kisaan ainakin ilmoittautunut.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Miten kysymyksesi liittyy tähän maastohiihtokauteen eli ketjun aiheeseen?
No, kun nyt satuit jostain merkillisestä syystä ottamaan tämän keli/välinekortin esiin...
Tuskin enää muistat niin kauas kuin tuohon mainitsemaani kisaan, mutta sen jälkeenhän osa porukasta kieltäytyi uskomasta näkemäänsä, mitä tuli esim. Kaisan välineiden pelaamiseen ao. kelillä. Muistutettakoon vielä, että mainittu porukka ei jostain syystä oiken osaa pitää minään 2010-luvun menestykseimmän kestävyysurheilijamme saavutuksia.
Mutta, sutkin on jo nähty enkä lähde kanssasi mihinkään väittelyyn asioista, jotka ovat sinulle näköjään liian vaikeita käsitellä objektiivisesti.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Mitä tämä Kaisan saama huomio sitten taas vaikuttaa joukkuehenkeen, niin se jää nähtäväksi...

Eikös etenkin naisten puolella maastohiihtojoukkueen henki ole jo vuosia ollut huono joka tapauksessa. Muistaakseni Kyllösen (?) kohdalla on valitettavasti puhuttu jopa suoranaisesta kiusaamisesta viime vuosien aikana. Tämän lisäksi siellä on tämä hyväsisko-meinkinki, eiköhän joku Aikku Saarinen valita joukkueeseen, vaikka vetelisi alkukauden jämäsijoilla.

... Hassua, jos moinen termi on noin kova pala sinun kaltaiselle ampumahiihtofanaatikolle. Eihän tuo edes terminä ole mitenkään halveksiva, jos vaikkapa vertaa Ylen ampumahiihtolähetyksissä maastohiihdosta käytettyyn termiin väkisinhiihto...

Itse iloitsen kaikesta menestyksestä. Jos minua jostain haluaa syyttää, niin mieluummin sitten siitä, että olen "fanipoika" eli erityisesti kiinnostavat menestyvät (suomalais)urheilijat. Kaisa taitaa olla selkeä ykkönen joka suhteessa suomalaisista talviurheilijoista.

Kuten monesti olen sanonut, niin en edes tiennyt maastohiihtoihmisten katkeruudesta ennen kuin luin tätä palstaa tämän asian osalta. Asia tuli minulle yllätyksenä, itse luulin, että välit olisivat pikemminkin hyvät näiden sisarlajien ja niiden laji-ihmisten välillä.

Tiedä sitten, liittyykö tämä katkeruus nimenomaan Kaisan menestykseen, vai onko maastohiihdon suhtautuminen ampumahiihtoon ja toisinpäin aina ollut huono.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Tiedä sitten, liittyykö tämä katkeruus nimenomaan Kaisan menestykseen, vai onko maastohiihdon suhtautuminen ampumahiihtoon ja toisinpäin aina ollut huono.
En tiedä, mutta olin eilen paikanpäällä seuraamassa kisoja Taivalkoskella, ja kyllä kisakuuluttaja hehkutti Kaisaa reippaasti ja myös yleisö antoi lähdössä suurimmat aplodit Kaisalle. Kisan jälkeen 10 parhaan kukituksessakaan ei kyllä näkynyt minkaanlaista huonoa henkeä kenenkään välillä. Eilen Kaisan perinteinen suksi ei kyllä luistanut kunnolla. Lie ollut myös heikkoutta tekniikassa. Siksi hävisi lyhyellä matkalla noinkin paljon. Tänään taas suksi pelasi ja rankalla ladulla oli kisan parhaimmistoa.
Eilisessä miesten kisassa oli komeata katseltavaa Heikkisen lähtö. Pumppasi tasatahtia lähes Taivalvaaran päälle. Oli mukava kokemus nähdä kilpahiihtoa paikanpäällä. Yleisöä oli todella paljon, lipun hinta vain 5 €. Hyvä veto järjestäjiltä. Hienoa oli myös todeta, että pikkupaikkakunnan pikkuseurat pystyi järjestämään noin hienot kisat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös