Maantiepyöräilyn harrastajia?

  • 49 074
  • 153

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nyt kun illat rupeavat pimenemään on kysyttävä palstan pyöräilijöiltä miten hoidatte hommat talviaikana. Siis fillarointihommat. Vaihtoehtoina on kaiketi lähteä ajamaan etelän lämpöön, tai sitten ajella olohuoneessa, tms.

Itse ajattelin kokeilla jälkimmäistä vaihtoehtoa, kun kaveri tarjosi tuollaista keskitason kuntopyörää tarpeettomana ja otinkin testiin. Hyvänä puolena fillarissa on se, että siinä näkee digitaalisesti (en tiedä näkeekö kaikissa nykyajan kuntopyörässä) matkan, ajan yms. Nuo motivoivat ainakin minua, kun pystyy vertailemaan "lenkkejä".

Pakko myöntää, että erittäin hyvä kokemus tuli, kun äsken tuli sotkettua puoli tuntia suht kovalla vastuksella olohuoneessa kisoja katsellen. Ja olen 100% varma, että palvelee kovasti ensi vuoden pyöräilyitä varten, jos vain jaksaa ajella sen 2-4 kertaa viikossa läpi talven. Ja ehkä välillä jopa vähän pidempiä settejä... Ja miksipä ei jaksaisi? Voi olla, että kevääseen mennessä on hävinnyt tunti ensi vuoden Ironmanin pyöräilyajasta...

Sitä silmällä pitäen. Täytyy varmaan ruveta katselemaan taas fillaria sillä silmällä. Eikös nyt rupea olemaan ostajan markkinat, kun vuosi rupeaa lähenemään loppuaan. Jos jollain jatkoaikalaisella on käytetty kilpuri naftaliinissa ja myytävänä, niin voisin olla kiinnostunut. Pituutta löytyy meikäläiseltä tuollainen 183cm. Ei siis tarvitse tarjota jos on kääpiö tai jos näyttää Ivo Karlovicilta.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sitä silmällä pitäen. Täytyy varmaan ruveta katselemaan taas fillaria sillä silmällä. Eikös nyt rupea olemaan ostajan markkinat, kun vuosi rupeaa lähenemään loppuaan. Jos jollain jatkoaikalaisella on käytetty kilpuri naftaliinissa ja myytävänä, niin voisin olla kiinnostunut. Pituutta löytyy meikäläiseltä tuollainen 183cm. Ei siis tarvitse tarjota jos on kääpiö tai jos näyttää Ivo Karlovicilta.

Aina menneen kesän mallit ovat halvempia kuin uutuudet. Eli siinä mielessä olet oikeassa, että nyt syksyllä (ja myös talvella) niitä pyöriä voi löytää kohtuulliseen hintaan. Siltikin on hyvä muistaa, että maantiepyörä maksaa aina aika lailla. Ei kunnon menopeliä oikein alle tonnilla uutena saa. Lisäksi on hankittava muutamalla satasella muita varusteita: polkimet, kengät, kypärä, housut, paita, hanskat, mittari, juomapullo, pumppu, varakumeja jne.

Käytettyjen kanssa voi olla vaikea löytää oikeaa kokoa. Tosin olet aika normaalimittainen, joten tarjontaa varmasti on jonkin verran. Riippuu tietysti pyörästä ja vartalosi mittasuhteista, mutta varmaan kohdallasi puhutaan runkojen kokoluokasta 56. Esimerkiksi Fillari-lehden kotisivuilla on tori, josta kannatta katsoa käytettyjä.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kausi ehtoopuolella

Niin ikävästi se on, että ajokausi on kääntynyt ehtoopuolelle. Vielä toki on ajopäiviä jäljellä ja varmasti kohtuullisia säitäkin. Suurimmat kilometrimäärät on silti ainakin omalta osaltani jo nieltynä.

Heinäkuu meni odotuksia vastaavasti eli vaisusti. Parin viikon ulkomaanreissu rokotti kilometrimääriä.

Elokuussa säät ovat suosineet ja matkaa on tullut taitettua ihan mukavasti. Tähän mennessä elokuun saldo on jo yli tuhat kilometriä. Tavoite oli tuhat.

Kesän kokonaissaldokin on yli 3000 km ja kasvaa vielä jonkin verran. Sen verran tässä on kuitenkin syysfiiliksissä, kun loma loppui tänään, että 4000 km jäänee puhkaisematta. Ainakaan tavoitteellisesti en enää syksyllä viitsi kilometrejä kerätä.

Ajelen hyvillä säillä nautiskelulenkkejä ja muutamia vauhdikkaampia hikilenkkejä ja odottelen talven tuloa. Ja alan hiljalleen sovitella juoksukenkiä jalkoihin.
 

Serge

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi
Enpä tiedä voiko tätä vielä harrastukseksi sanoa, mutta muutama viikko sitten menin työkaverini puheille (joka on siis jonkin sortin fillarifriikki) ja kyselin saanko minkäänlaista pyörää 250e hintaan, jolla olisi tarkoitus kulkea työmatkoja ja urheilumielessä about 30km lenkkejä; no näin jälkikäteen tajusin, kuinka hölmö kysymys oli ja vastaushan oli, että "ei, et saa tai ehkä käytettynä saattaa löytää".

No, jostain hän sitten keksi ehdottaa että rakentaisi mulle pyörän, koska nurkissa sattui pyörimään ylimääräinen runko. Hintaa jouduttiin vähän hilaamaan ylöspäin ja tuloksena oli sinkula maantiepyörä. Oon sillä tässä viikon aikana rullaillu yhteensä noin 100km, pisin yksittäinen lenkki on ollut 37km.

Pyöräilyhistoriaa mulla ei ole juuri yhtään, tai no mitä nyt joskus on ala- ja yläasteiässä ollut joku hikinen nakamura. Alkuinto tähän uuteen pyörään ja sillä menoon on kyllä ylittänyt omat odotukset, mutta se on vaan niin mukavaa kun pyörä rullaa ja kulkee hyvin. Varmasti paljon paljon parempiakin pyöriä on monella teillä harrastajalla, mutta näin ensialkuun odotuksen on ylittyneet.

Toivottavasti into pysyy, kuitenkin aika paljon tuunattavaa tuossa pyörässä vielä on ja kesän aikana mahdolliset päivitykset on vaihteet sekä lukkopolkimet. Saas nähä..
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Käytettynä ostettu maastopyörä vetää ns. viimeisiään ja olisi tarkoitus ostaa uusi kulkupeli. Vaan on monimutkaista runkokokoineen kaikkineen (kun olen tällainen 188cm). Ja lisäksi on kaikenlaisia hybridi- ja sportvehkeitä. Käyttötarkoitus olisi sama kuin nykyisessä eli kaupungissa ja maastossa. Maatiepyörä tuskin, vaikka pyöräilen paljon - kilometrejä tuskin tulisi niin paljoa että kannattaisi.
 

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
Käytettynä ostettu maastopyörä vetää ns. viimeisiään ja olisi tarkoitus ostaa uusi kulkupeli. Vaan on monimutkaista runkokokoineen kaikkineen (kun olen tällainen 188cm). Ja lisäksi on kaikenlaisia hybridi- ja sportvehkeitä. Käyttötarkoitus olisi sama kuin nykyisessä eli kaupungissa ja maastossa. Maatiepyörä tuskin, vaikka pyöräilen paljon - kilometrejä tuskin tulisi niin paljoa että kannattaisi.

Lyhyestä virsi kaunis: Kuulostaa siltä että olet cyclocrossia vailla ;-)
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Hybridi olisi hakusessa (cycloon eivät eurot riitä) eli joku ~700e. Mielessä on joko Nishikin Hybrid -XC3, Hybrid Comp tai hiukka halvempi Scott Sportster P55 Disc. Toki vinkkejä muista merkeistä ja malleista otetaan vastaan.
 

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
Hybridi olisi hakusessa (cycloon eivät eurot riitä) eli joku ~700e. Mielessä on joko Nishikin Hybrid -XC3, Hybrid Comp tai hiukka halvempi Scott Sportster P55 Disc. Toki vinkkejä muista merkeistä ja malleista otetaan vastaan.

Selkee homma. Ei kannata jättää käytettyäkään pois laskuista. Hyvillä osasarjoilla varustetulla kulkupelillä ajelee mieluusti.

Kannattaa mulkoilla esim. Fillari-lehden torin ilmoituksia. Siellä tuppaa olemaan asiallista porukkaa myymässä, joilla ei ole ensimmäinen ajatus viilata linssiin ostaja-parkaa. Mainitsemasi merkit ja mallit ovat varmasti käyttökelpoisia vehkeitä myös. Levyjarrut ovat hyvät, varsinkin jos ajaa märissä olosuhteissa. Ei kulu vanteet ja kerkee paremmin pysähtyä ennen kuin kotilokuski keilaa suojatiellä. Onnea kulkupelin metsästykseen.
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Uudella CC:lla on tässä sotkettu muutama kuukausi ja tarkoitus olisi pikkuhiljaa parantaa varustelua (kengät+polkimet, slicsit...) ja pidentää lenkkejä. Pyöräilyshortsien kohdalla tässä mietin, että onko käytännössä paljon eroa sijoittaako niihin 40 vai 140 euroa. Mahtaako jollain palstalaisella olla käytännön kokemusta laatueroista ja vaikutuksesta polkemiseen?
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Hiljaista pitää tässä ketjussa, mutta koitetaan nyt nostolla herätellä.

Viime kesä mentiin perusvarustuksella, mutta nyt olisi lukkopolkimet ja asianmukaiset kengät hankintavuorossa. Ongelmaksi muodostuu se, että kaupunkiajoakin tulee lenkkien lisäksi harrastettua melko paljon joten yhdistelmäpolkimet lienevät se paras vaihtoehto? Miellään kuulisin muutamia plussia ja miinuksia ennen kauppaan marssimista, mikäli kokemusta löytyy.
 

julle-jr

Jäsen
Viime kesä mentiin perusvarustuksella, mutta nyt olisi lukkopolkimet ja asianmukaiset kengät hankintavuorossa. Ongelmaksi muodostuu se, että kaupunkiajoakin tulee lenkkien lisäksi harrastettua melko paljon joten yhdistelmäpolkimet lienevät se paras vaihtoehto? Miellään kuulisin muutamia plussia ja miinuksia ennen kauppaan marssimista, mikäli kokemusta löytyy.
Mulla on ollut yhdessä maantiepyörässä ns. varvaskoukut. Eivät maksa paljoa, ja polkeminen onnistuu tavallisilla kengillä. Tietenkään eivät ole ihan yhtä hyvät kuin aidot lukkopolkimet, mutta on niissä puolensa. Eipä siinä mitään menetäkään, jos kokeilee.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Itse ostin keväällä Focuksen fitness-pyörän (taas uusi luokka muutenkin jo monimutkaiseen pyöräskeneen, kevyt hybridi tuo kait oikeasti on tai sitten pukinsarveton CC) ja siihen Shimanon dual-pedaalit ja ihan tyytyväinen niihin olen ollut. Tosin itse dualeja on aika vähän tullut käytettyä, kun ei paljoa vapaapolkeminen innosta lukkojen käytön jälkeen, jotenkin niin tehotonta menoa.

Miinuksia kai vain on lisäpaino, dualit painavat joitain kymmeniä grammoja enemmän kuin pelkät lukot, muuten siis kuitenkin toimivat normipedaaleina ihan ongelmitta mutta kun kerran lukkoihin lähtee niin...
 

narri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins ja Jokerit
Pyöräilysortsit paras keksintö pyörän jälkeen. Viime kesä meni normisortseilla ja tänä kesänä kun ostin uuden fillarin panostin myös ajoasuihin. Pakko myöntää, että se kannatti! Henkselimallset sortsit ovat varmasti hyvät - sellaiset ovat hankintalistalla. Pyöräilypaita on myös ehdoton varuste. Pysyy jämptisti paikoillaan, antaa suojaa ristiselälle ja takana olevat juomapullotaskut ovat hyvä lisä.

Poljettu on hiukan vajaat 700 km tänä kesänä. Tavoite on sama kilsoissa, kun mitä uusi fillari (focuksen krossari) maksoi euroissa, eli 1135€. Enköhän mä tavoitteeseen pääse ja hiukan ylikin menee jos samaa tahtia jatkan.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Meikäläinen sai tarpeekseen raskaasta ja "raskaasta" maastopyörästä, sekä fixistä, jonka ajamisen iloa en löytänyt. Vapaarattaalla on hauskaa, mutta 42:17 välityksellä ylämäet ovat silkkaa murhaa. Ajatukset siirtyivät maantiepyöriin ja hankintalistalla on Pinarellon FP1 Tiagra, sekä pyöräilyshortsit, mulla kun tuntuu väliliha huutavan hoosiannaa jo lyhyemmilläkin matkoilla...Johtuisko ajoasennosta, satulasta, noista kummastakin, vai mistä.
Noh, toivottavasti se siitä asettuu ja useamman kympin matkat taittuvat ilman, että tarvitsee polkea puolta matkaa tangon päältä.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Oletko tarkastanut penkin asennon? Vatupassi penkin päälle ja penkki suoraan.

Jos nokka on alas tai ylös päin niin voi aiheuttaa ko. ongelmia.

Pitäis tuon suorassa olla. Kumma kyllä sama asia on vaivannut niin kauan, kun olen pyörällä polkenut. Uskon että isoja kilometrejä keräämällä vaiva katoaa itsekseen. Kysellään lisäneuvoa, jos näin ei käy.
 
Suosikkijoukkue
Sini-puna-valkoinen, Kupittaan ylpeys!
Viime kesä mentiin perusvarustuksella, mutta nyt olisi lukkopolkimet ja asianmukaiset kengät hankintavuorossa. Ongelmaksi muodostuu se, että kaupunkiajoakin tulee lenkkien lisäksi harrastettua melko paljon joten yhdistelmäpolkimet lienevät se paras vaihtoehto? Miellään kuulisin muutamia plussia ja miinuksia ennen kauppaan marssimista, mikäli kokemusta löytyy.
Kuten varjo tuossa jo kirjoitteli, niin useinhan siinä käy niin että se ns. normipoljinpuoli alkaa tuntua aika turhalta sen jälkeen, kun niillä lukoilla oppii ajamaan. Lukkopolkimet eivät ole kaupunkiajossa niin epäkäytännöllisiä kuin usein luullaan, ellei liiku jossain ihan suurkaupungin keskustassa. Esim. liikennevaloissa pysähtyminen ja liikkeellelähtö sujuu ihan rutiinilla pienen alkutotuttelun jälkeen. Niihin kenkien klosseihin on myös käsittääkseni saatavilla sellaisia suojia, joiden avulla niillä voi kävelläkin ilman että kuluisivat käyttökelvottomiksi.

Mutta toki jos aiot jotain kauppareissuja tai vastaavaa asiointia sillä pyörällä tehdä niin sitten yhdistelmäpolkimet ovat varmasti paras valinta. Kannattaa kuitenkin miettiä tarkkaan niitä omia käyttötarkoituksia. Moni pelaa varman päälle ja hankkii esim. cyclocrossin maantiepyörän sijasta ja sitten myöhemmin huomaakin ajavansa lähes pelkästään maantiellä, jolloin se raskastekoisempi cc alkaa tuntua lähinnä rasitteelta. Vähän samanlainen valinta on tuo yhdistelmä-/lukkopoljin, vaikka siinä toki pelataan paljon pienemmillä rahoilla.
 
Minä käytän omassa retro maantietykissä, sunnuntain fiilistely lenkeillä maastopolkimia ja kenkiä. Kengissä on suht pehmeät pohjat joten kävelemään pystyy myös hyvin. Kun lukkoihin tottuu ei niistä halua enää luopua. Ja kyllä niillä pärjää myös vilkkaammassa kaupunki liikenteessä.
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Kuten varjo tuossa jo kirjoitteli, niin useinhan siinä käy niin että se ns. normipoljinpuoli alkaa tuntua aika turhalta sen jälkeen, kun niillä lukoilla oppii ajamaan. Lukkopolkimet eivät ole kaupunkiajossa niin epäkäytännöllisiä kuin usein luullaan, ellei liiku jossain ihan suurkaupungin keskustassa.

Joo, Helsingin keskustassa tulee liikuttua ja lisäksi kauppa-, terassi-, ym. reissujakin tosiaan. Toinen vaihtoehto olisi tietenkin hommata jopo tai vastaava kaupunkipyöräksi, mutta vähän turhalle tuntuu sekin. Yhdistelmäpolkimet tullee siis hommattua omaan CC:iin. Paljonkohan noihin ja peruskenkiin joutuu panostamaan?

Toinen juttu tuli mieleen rengaspaineista: Kuinka tarkkaan porukka yleensä katsoo noi kohdilleen vai mennäänkö ihan mutulla? Itsellä pyörässä presta-venttiili ja ihan käsipelillä ja ilman mittaria olen useinmiten täyttänyt.
 
Toinen juttu tuli mieleen rengaspaineista: Kuinka tarkkaan porukka yleensä katsoo noi kohdilleen vai mennäänkö ihan mutulla? Itsellä pyörässä presta-venttiili ja ihan käsipelillä ja ilman mittaria olen useinmiten täyttänyt.

Tarkastan AINA ennen lenkille lähtöä, rullaa paremmin ja kumit kestää paremmin kun on oikeat paineet sisässä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Sini-puna-valkoinen, Kupittaan ylpeys!
Yhdistelmäpolkimet tullee siis hommattua omaan CC:iin. Paljonkohan noihin ja peruskenkiin joutuu panostamaan?
En osaa tästä nyt ihan suoralta kädeltä heittää arviota hinnasta, koska itselläni ne kengät ja polkimet tuli hankittua siinä pyörän oston yhteydessä, jolloin tuli ns. pakettihinta, enkä muista mitä kengät ja polkimet olisivat erikseen maksaneet. Mutta jos sanon varovasti että polkimiin n. 50-80 euroa (yhdistelmäpolkimet vissiin maksavat vähän enemmän kuin pelkät lukkopolkimet) ja kenkiin n. satanen, niin tuskin menen pahasti metsään. Ehkä kenkiin vähän enemmänkin. Kivijalkaliikkeessä pystyy yleensä tinkaamaan hintaa vähän alaspäin, kun ostaa useamman tavaran kerralla; netistä taas löytyy parempi valikoima ja myös kunnon tarjouksia. Tietysti riippuu kauheasti, että minkä laatuista tavaraa havittelet. Yleensä kuntoilijalle riittää että hankkii edullisen vaihtoehdon mutta ei sitä kaikkein edullisinta. Eli jos on esim. neljä vaihtoehtoa niin ottaa sen toiseksi halvimman.
Toinen juttu tuli mieleen rengaspaineista: Kuinka tarkkaan porukka yleensä katsoo noi kohdilleen vai mennäänkö ihan mutulla? Itsellä pyörässä presta-venttiili ja ihan käsipelillä ja ilman mittaria olen useinmiten täyttänyt.
Ei ole mitään käsitystä siitä, mikä on ns. yleinen käytäntö harrastajilla mutta itse menen ihan mutulla.
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Jatketaan nyt näitä päivityksiä tähän päiväkirjaani. Kiitos vaan kaikille neuvoja antaneille.

Shimanon polkimet ja kengät tuli hankittua ja asennettua toissapäivänä. Varsinaiset maantiekengät eivät ole kyseessä, mutta sopinevat omaan käyttööni ihan hyvin. Polkimissa päädyin lopulta peruslukkopolkimiin combon sijasta, niin ei sitten turhaan ala ärsyttää se että poljin on aina väärinpäin. Kyllähän noillakin lyhyen kauppareissun tekee vaikka normilenkkareissakin.

Viikonloppuna viimeistään on sitten aikaa lähteä ensimmäiselle kunnon lenkille ja ottaa ne pakolliset kaatumiset näiden kanssa. Polkimet säädin aluksi mahdollisimman löysälle. Onko tuohon klossiin liittyen vielä vinkkejä että mihin kohtaan se kannattaisi pituus/leveys suunnassa ruuvata? Ja voiko ne surutta ruuvata niin kovaa kiinni kun ranteesta lähtee?

Linkit vievät pyöräilyvarusteita myyvien liikkeiden sivuille, joissa kuvat tuotteista.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyllähän ne lukkopolkimet täytyy olla, jos pidemmälle reissulle lähtee... tai vaikka hieman lyhemmällekin.

Itsellä oli viime vuoden kesällä kaverin tossut lainassa (saamaton, ei tullut ostettua omia) kun kaksipuoleisilla treenailin ja sitten kävin Nokialla tri-kisoissa. Nyt sitten kaveri muutti toiselle paikkakunnalle, ja kun teki mieli pyöräilemään niin lähdin lenkkareissa. Ensimmäinen lenkki yksikseen meni ihan ok, mutta jälkimmäisessä (60km), jossa olin kahden kaverin kanssa huomasin kyllä lukkopolkimien hyödyt. Varsinkin kun tultiin vähän vauhdikkaammin loivasta alamäestä loivaan ylämäeen, niin jäi kun tikku paskaan, vaikka peesissä yritti roikkua. Ei vaan jaksanut runtata menemään. Varmaan oli vikaa miehessäkin, mutta niin oli siinä lenkkari/poljin yhdistelmässäkin.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Kyllähän ne lukkopolkimet täytyy olla, jos pidemmälle reissulle lähtee... tai vaikka hieman lyhemmällekin.
Olen tässä koko kesän ollut reissussa pyörän kanssa ja täällä Espanjan mäkisissä maastoissa aloin lähentyä ajatusta päivittää polkimet.

Kertokaapas nyt ammattilaiset, että kuinka suuri hyppäys se on normipolkimista? Barcelona on tuossa parin päivän päässä, eikä sohlaaminen lukkoihin tottumattomana kiinnostaisi edes hiljaisella kylätiellä täällä päin.

En siis varsinaisesti ole maantiepyöräilijä, mutta niitä pitkin on satulalaukkujen ja muiden kantamusten kanssa kesä vietetty.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös