Neuvokaapas ammattilaiset todellista untuvikkoa nyt tämän lajin saloihin. Kävin tässä testaamassa kaverin maantiepyörää ja olin kyllä ihan "myyty". huikean kevyt oli polkea, tempaisin vajaat 32 kilsaa ja aikaa meni 1h 10 min. alussa tökki aika pahasti kun en meinannu saada kenkiä polkimiin kiinni ja koetin ottaa tuntumaa pyörään. Mutta tosi kevyeltä tuntui kun sai vauhdin päälle. Ajasta ois kyllä saanu otettua pois ainakin 5 min, jos ois heti tykittäny.... Edellisenä päivänä mentiin melkein sama reitti ja sotkin mun maastopyörällä ja meinasi tehdä tuskaa.
Eli mitäs nyt pitäisi ottaa huomioon jos on ostamassa aloittelijan pyörää jolla voisi nyt tulevinakin vuosina polkea. Runkokoko on itsellä kaiketi 53 ( kävin yhdessä liikkeessä ). Merkkejähän taitaa olla vaikka kuinka ja paljon ja hintahaitari on äärettömään asti ?. Budjettina olen ajatellut tuollaista tonnia, eli siinä ois jo sitten lukkopolkimetkin ja -kengät.
Mistä kannattaisi ostaa akselilla Jyväskylä Tampere ( ehkä mielummin toi tampere )
En tiedä oletko ehtinyt jo ostaa pyörän, mutta suosittelen kyllä ehkä ennemmin Tamperetta tai sitten ihan Helsingin Velosportia (mielestäni Suomen paras pyöräkauppa - ei ehkä halvin tosin), Jyväskylässä on aika heikko tuo pyöräkauppojen tarjonta. Bikeplanetkin joutui lopettamaan, ja nyt siellä on käytännössä vain Ride, joka on kyllä ihan ok mesta mutta aika niukka tarjonta mielestäni. Pahoittelut Suomen polkupyörätukulle, mutta sieltä saa vain ja ainoastaan paskoja pyöriä.
Aloittelijan on ehkä hyvä ostaa pyörä kivijalkakaupasta, silloin ainakin pääsee tutustumaan tuotteeseen, mutta jos haluaa tsekkailla ulkomaan tarjontaa, niin halvemmalla pääsisi. Tonnin budjetti on pikkuisen rajoittava tekijä varsinkin kivijalkakaupassa, jopa pari tonniakin, mutta ulkomailta saa jo ostettua oikeinkin pätevän pyörän 1500€-2000€ hintaan.
Selaile vähän tätä ketjua taaksepäin, jotakin olen minäkin jo ehtinyt tänne kirjoittaa ja muut asiantuntevammat tahot, mutta jos haluat selvästi parempaa tietämystä, vieraile ihmeessä fillarifoorumi.comissa, sieltä sitä löytyy.
Mutta lyhyesti, pyörää ostettaessa muista nämä:
- Ehdottomasti tärkein juttu: osta oikeankokoinen pyörä. Ei liian iso, ei liian pieni. Jos ei aivan tarkalleen matchaa pyörän mittoihin (eli tarkat mitat on pyörän kokojen "välissä") -> osta se pienempi vaihtoehto.
- Tonnilla saa käytännössä vain alumiinirunkoisia pyöriä. Kestää ehkä kovempaa käyttöä, mutta on yleensä raskaampi ja tärinä on kovempi (ei nyt mikään mieletön, mutta huomaat kyllä eron kun ajelet hetken hiilikuiturunkoisella). Etuhaarukan kannattaa olla alumiinirunkoisessa tällöin hiilikuituinen, ja yleensä onkin, tarkista tämä.
- Osasarjat. Tonnilla todennäköisesti tarjotaan Shimanon osia, ja monesti joitakin nevöhöörd-palasia lisänä (ekassa Bianchissani kuvittelin olleen Shimanon Tiagra-sarja, mutta paskat, vain vaihtajat ja vaihdevivut, muut oli jotakin kiina-sarjaa). Shimanon halvemmat osat, esim. juuri Tiagra on siitä hyvä, että ei varsinaisesti prakaa (ja omakohtaisesti ei tarvinnut niille mitään erityisemmin tehdä, mitä nyt pikku säätöjä), mutta siitä halvemmista on ainakin fillarifoorumilla manattu. Campagnolon osasarjat ovat niitä "ainoita oikeita", SRAMmit uutta teknologiaa. Itsellä nyt Campan Athena-osat, toimivat kuin unelma, vaikka ovatkin vasta neljänneksi "parhaat" Campan valikoimissa.
- Kiekot (eli vanteet, nyt kun lätkäfoorumilla ollaan - selvennyksenä). Niillä pistetään myös hintaa alas hyvistäkin pyöristä, ja hyvät kiekot maksavat. Näissä en ole kummoinenkaan ekspertti, tsekkaile vaikka fillarifoorumia tai googlesta arvosteluita.
- Yleensä kaikissa tonnin pyörissä on 50/34-välitykset (eli eturattaat, eli ne jotka ovat siinä oikean polkimen vieressä). Ne ovat peruskäyttöön oikein hyvät, itse ostin double-setin eli 53/38-välityksellä oman pyöräni, pääsee polkemaan alamäessä kovempaa (ja tietysti mulla on aaaivan vitusti jerkkua jaloissa - mummot jäävät aina jälkeen kisassa).
Muuta nyt ei tullut mieleen.