Maantiepyöräilyn harrastajia?

  • 49 237
  • 153

Fordél

Jäsen
Pystyskö joku valaisemaan maantiepyöräilyn aloittelijaa, että onko käytetty Cube Agree hyvä ostos? Ko. pyörässä on käsittääkseni Shimano Ultegran vaihteet, DT Swissin vanteet, hiilikuituinen etuhaarukka. Missä hintaluokassa tollasen pari kolme vuotta vanhan yksilön, joka on todella hyvässä kunnossa, pitäisi pyöriä?
 
Pystyskö joku valaisemaan maantiepyöräilyn aloittelijaa, että onko käytetty Cube Agree hyvä ostos? Ko. pyörässä on käsittääkseni Shimano Ultegran vaihteet, DT Swissin vanteet, hiilikuituinen etuhaarukka.

Noiden tietojen valossa kuullostaa hyvältä. Paljon riippu tietenkin siitä missä kunnossa pyörä on. Cube on tunnetusti ollut hyvä hinta/laatu suhteeltaan. Käy kyselemässä myös fillari foorumilla niin saat varmasti asiantuntevia vastauksia.
 

Lelu26

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL
Pystyskö joku valaisemaan maantiepyöräilyn aloittelijaa, että onko käytetty Cube Agree hyvä ostos? Ko. pyörässä on käsittääkseni Shimano Ultegran vaihteet, DT Swissin vanteet, hiilikuituinen etuhaarukka. Missä hintaluokassa tollasen pari kolme vuotta vanhan yksilön, joka on todella hyvässä kunnossa, pitäisi pyöriä?

Kannattaa katella ketjut ja hammasrattaiden kunto, miten ovat kuluneet, kiekkojen kunto, nehän ovat kalleimmat ja kovimmassa käytössä olevat komponentit. Tinkaa pyyntihinnasta 20% vähintään.
 

Fordél

Jäsen
Kyseinen yksilö on yksityisellä myynnissä ja hinta on tiukka. Kunto on mun silmiin kuitenkin todella hyvä ja se on juuri huollettu. Alunperin meinasin ostaa jonkun 200-300 euron 90-luvun maantiepyörän, jolla pääsisi treenaamisen alkuun. Nyt tuli kuitenkin hyvin houkutteleva tarjous ja siinä olisi pyörä pitkäksi aikaa. No täytyy vielä funtsia asiaa. Kiitos kuitenkin jo näistä näkemyksistä!
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Kyseinen yksilö on yksityisellä myynnissä ja hinta on tiukka. Kunto on mun silmiin kuitenkin todella hyvä ja se on juuri huollettu. Alunperin meinasin ostaa jonkun 200-300 euron 90-luvun maantiepyörän, jolla pääsisi treenaamisen alkuun. Nyt tuli kuitenkin hyvin houkutteleva tarjous ja siinä olisi pyörä pitkäksi aikaa. No täytyy vielä funtsia asiaa. Kiitos kuitenkin jo näistä näkemyksistä!

Sen verran pitää sanoa, että vaikka noilla kuvauksilla ei ihan pysty tarkkaa arviota sanomaan, mutta Cube on kyllä tuttu monille maantiepyöräilijöille siitä, että niitä saa varsin hyvällä hinta/laatusuhteella. Merkki taasen ei ole kovimpien pyöräilyfriikkien puolella kovinkaan suuressa suosiossa, mutta ketäpä se kiinnostaa jos pyörä toimii.

Ultegran osat ovat Shimpan kärkipäätä, mutta muutaman vuoden vanhat aina vähän vievät arvoa pois, ellei niistä ole pitänyt hyvää huolta. Kiekot ihan ok - niitä voi myös myöhemmin vaihtaa, ellei sitten samalla lähde halvempi pyörä kokonaan vaihtoon uuden tilalle ja kiekot saman tein. Näin kävi minulla, aloitin alurunkoisella ja eihän sitä kestänyt kuin kolme kesää sillä ajella, pakko oli hankkia hiilikuitu-unelma itselleni.

Ja jos haluat tosiaan aloittaa harrastamisen asfalteilla, jätä ehkä kuitenkin suosiolla aivan liian halvat pois kuvioista. Pyörissä se vaan aika monesti menee siten, että mitä kalliimpi, sen parempi.

Cubeja saa aika hyvin tilattua Saksanmaalta uutenakin, ihan noinniinku tiedoksi, linkki sivulle mistä voisi Cubeja tilata ja tässä tapauksessa tehdä ainakin vertailua, jos ei muuta. Eli vie fun-corner.de-sivustolle, joka ei ole saksalainen pornosivusto nimestä huolimatta.

Ilmeisesti sama malli, mutta jokusen vuoden vanhempi?

Lisäksi esim. fillaritori.comista saattaa joskus löytää hyviäkin pyöriä varsin edullisesti.

Tärkeintä pyörässä on kuitenkin ehdottomasti se, että se on oikeankokoinen. Muuten menee vain järki tähän hommaan, kun saa kurkotella kahvoille ja selkä/kädet/perse/kaikki puutuu. Kannattaa siis mitata omat strategiset mitat, ja taaskaan en puhu mistään lekan pituudesta, vaan esimerkiksi täältä taasen löytyy sellainen suuntaa-antava mittari. Tuo linkki vie competitive cyclist-sivustolle, josta itsekin mittailin ekoja kertoja näihin hommiin tutustuessa omat ruumiinosien pituudet. Aika yksinkertainen, siitä vaan mittanauhaa käteen ja mittailemaan.

Ja tietysti se pitää vielä sanoa, että tosiaan fillarifoorumilta kannattaa kysellä, siellä on ihan lajiin kunnolla vihkiytyneillä huomattavasti parempi tietämys näistä kuin minulla, mutta toisaalta siellä taas on pienimuotoinen dissaus-kulttuuri päällä, jos se nyt sattuisi haittaamaan. Eli varaudu siihen, että säärikarvat pitää ajaa, Shimanon osat ovat käytännössä aina perseestä (Dura-Acet menee juuri ja juuri kun kerran ammattilaisetkin niitä käyttävät, mutta myös ammattilaiset voivat olla väärässä), pyöräilysukat pitää olla valkoiset, muilla kuin italialaisilla pyörillä ei ole sielua (ellei joku ole itse tehnyt pyörää rungosta lähtien malmit kaivaen muttereita varten - silloinkin sen pitää olla näyttävän näköinen, toimia täydellisesti ja painaa korkeintaan 5kg), venttiilien muovikorkit heitetty mäkeen, satulan ja tangon teippien tulee olla samanväriset, ainoastaan sukkapuvuilla saa maantiepyörää ulkoiluttaa ja maailmanmestari/ympäriajojen pistepaitoja ei saa missään tapauksessa käyttää ellei ole niitä voittanut (sama pätee esim. ammattilais- mutta myös amatööritallien, joissa ei itse aja/ole ajanut, pukuihin), mitään muita kuin lukkopolkimia ei ole olemassa maantiepyörissä ja juomapullot eivät voi missään tapauksessa olla läpinäkyviä - noin aluksi ennen kuin pyörällä voi lähteä pyöräilemään (edes sisällä pyörä traineriin kiinnitettynä).
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Kiitos Vanhapuumalle kattavasta kirjoituksesta! Tosiaan oon vasta aloittelemassa maantiepyöräilyä osana juoksuharrastusta, kenties tulevaa duathlon/triathlon-harrastusta. Tarkoitus on ainakin näin aluksi vetää yksi pitkä lenkki pyörällä ja kenties joku toinekin lenkki viikossa pyörällä. Näin saisi vähän säästettyä paikkoja.

En ole yleisesti ottaen mikään välineurheilija, mutta toki ymmärrän, että laadusta joutuu tässäkin lajissa maksamaan. Kuitenkin tässä tilanteessa ja selkeenä aloittelijana en viitsi laittaa älyttömiä summia kiinni pyörään, joten esimerkiksi ehdottomasi tilaaminen Saksasta tippuu kyllä pois. Nyt oon saanut mielestäni hyvän tarjouksen hyvästä maantiepyörästä, joten käyn testaamassa koon ja jos se tuntuu sopivalta niin kaupat varmasti syntyvät.

Tosin oon pikkasen miettinyt, että oisko cyclocrossi kuitenkin parempi vaihtis kun sen kanssa ajaminen ei olisi pinnan suhteen niin justiinsa. No niiden hinnat tuppaavat olemaan sen verran korkeat käytettynäkin, että olen kallistumassa maantiepyörään.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Kuitenkin tässä tilanteessa ja selkeenä aloittelijana en viitsi laittaa älyttömiä summia kiinni pyörään, joten esimerkiksi ehdottomasi tilaaminen Saksasta tippuu kyllä pois. Nyt oon saanut mielestäni hyvän tarjouksen hyvästä maantiepyörästä, joten käyn testaamassa koon ja jos se tuntuu sopivalta niin kaupat varmasti syntyvät.

Tosin oon pikkasen miettinyt, että oisko cyclocrossi kuitenkin parempi vaihtis kun sen kanssa ajaminen ei olisi pinnan suhteen niin justiinsa. No niiden hinnat tuppaavat olemaan sen verran korkeat käytettynäkin, että olen kallistumassa maantiepyörään.

Tottahan toki, ymmärrän erittäin hyvin tämän, tuo välineurheilu tuppaa vain tulemaan siinä muassa kun tästä hienosta lajista innostuu! Lätkää nyt voin luistimia lukuunottamatta pelata aivan millä tahansa vanhoilla kamoilla, mutta sama ei toimikaan tässä. Hassua. Niin ja siis tarkoituksena oli tosiaan vain antaa pieni käsitys hinnasta, mitä se tulisi uutena maksamaan. Alkuun on tietysti hyvä ostaa vähän halvempi ratkaisu, jos laji ei lopulta maitakaan niin ei harmita ihan niin paljoa ostos.

Mutta siis jos siinä on noita osia mitä tuossa uudessa, ihan hyvältä se vaikuttaa ja Ultegran osia jos on pidetty kunnossa, ne ovat aivan täyttä laatukamaa. Runko harvemmin miksikään menee, maalipintojen naarmuja ja varsinaisia murtumia lukuunottamatta - itse asiassa rungon kohdalla tuo ajettu pyörä on ehkä varmempi ratkaisu, tietääpähän ainakin, että siinä ei ole mitään yksittäisiä kappalevikoja. Ja varsinkin jos se on alumiinia (tai monokokkia kuten tuossa Cubessa), sitä saa (tai no, ei saa mutta jynöy) vähän runnellakin ennen kuin sille kummempia tapahtuu, tsarboni on sitten jo vähän herkempi mutta myös kevyempi.

Cyclocrossia moni suosittelee ensimmäiseksi pyöräksi, siihen kun saa paksummat renkaat ja pystyisi myös hiekalla ja vähälumisessakin maastossa ajamaan, maantiepyörän kapeilla kiekoilla ei pahemmin noilla huristella. Mutta itse en semmoiseen suostunut, maantiepyörä sen olla piti, ja en ole katunut. Se vaan rullaa niin kivasti ja humina kuuluu kun sillä pätkäyttelee menemään. Näin se menee: lätkää talvisin, pyöräilyä kesäisin.

Painotetaan nyt vielä sitä oikeaa kokoa, siinä menee aivan varmasti maku ja lenkit tuntuvat heti raskaammilta, jos pyörä ei ole mukava käsitellä ja asento sopiva. Tämä myös omasta kokemuksesta kumpuavaa tietoa.
 

Fordél

Jäsen
Painotetaan nyt vielä sitä oikeaa kokoa, siinä menee aivan varmasti maku ja lenkit tuntuvat heti raskaammilta, jos pyörä ei ole mukava käsitellä ja asento sopiva. Tämä myös omasta kokemuksesta kumpuavaa tietoa.

Jep, tästä on omakohtaista kokemusta. Aikanaan ostin todella halvan Pösön räiskän tarkoituksena totustua maantiepyöräilyyn. No sehän oli ihan liaan pieni ja ajotuntemukset sen mukaiset. Nyt myynnissä oleva pyörä olisi omistajalta, joka on samanmittainen pituudeltaan, joten ehkpä toi natsaa mun mittoihin.
 

Deus Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Maple Leafs, Packers
Jep, tästä on omakohtaista kokemusta. Aikanaan ostin todella halvan Pösön räiskän tarkoituksena totustua maantiepyöräilyyn. No sehän oli ihan liaan pieni ja ajotuntemukset sen mukaiset. Nyt myynnissä oleva pyörä olisi omistajalta, joka on samanmittainen pituudeltaan, joten ehkpä toi natsaa mun mittoihin.

Suosittelen lämpimästi tuota nettilaskuria. Saat samalla hieman tarkemman kuvan siitä minkälaisiin säätöihin pyörän pitäisi taipua. Fakta on kuitenkin se, että satulan ja polkimien suhde on vakio. Tarkoitan, että satulan paikka säädetään suhteessa polkimiin, ei ohjaustankoon. Eli runkokoon pitää sopia aika tarkalleen kuskin mittoihin, sillä ohjainkannattimen ja ohjaustangon vaihdot eivät kuitenkaan kovin monen sentin virheitä anna anteeksi.

Pyörien koot ilmoitetaan yleensä korkeuden mukaan. Merkittävämpi asia ajoasennon säädön onnistumiselle on kuitenkin vaakaputken efektiivinen mitta. Lyhyttä emäputkea pystyy jonkin verran kompensoimaan speisereillä ohjainkannattimen ala/yläpuolella. Satulan paikkaa pystyy säätämään satulatolpan säädöillä tai vaihtamalla toisella taivutuksella olevan tolpan.

Samanpituisilla kuskeilla voi pyörän koko olla hyvinkin erilainen, koska siihen vaikuttavat jalkojen pituuden suhde selkään, reiden pituus suhteessa sääreen, käsien pituudet, yleinen notkeus ja tottumus.
 

Fordél

Jäsen
Nonni nyt on maantiepyörä hankittu (Cube Agree). Tämä kyseinen yksilö on ilmeisesti ollut etelän pyöräilyyn keskittyneessä lomakohteessa vuokrapyöränä tai muuten vaan ollut myynnissä siellä. Vm. on 2009 ja on kaikin puolin hyvässä kunnossa. Täyshuoltokin on tehty jokin aikaa sitten. Koon sopivuudesta en oikein osaa sanoa muuta kuin kyllä se musta hyvälle tuntu. No selviää tarkemmin kun saa enemmän kilsoja alle. Hinta oli mun mielestä ihan kohdillaan ja sopi juuri mun budjettiin. Tuskin tolla summalla olisi parempaakaan peliä saanut näihin tarpeisiin.

Eiköhän tolla pyörällä pärjää meikäläinen aika pitkään kun pyöräily ei oo kuitenkaan se "ykköslaji". Pääsepähän lepuuttamaan vähän jalkoja lenkkeilyltä pyöräillessä ja kenties tolla vois aloittaa haaveessa olevan triathlonin treenailun sitten joskus...Nyt vaan pitäs ostaa vielä kengät ja housut niin olisi valmis pyöräilijän alku.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Onnittelut hienosta hankinnasta, nyt se onkin enää sitten miehestä kiinni kuinka nopea pyörä on kyseessä. Pyöräilyssä on kieltämättä omat mukavat puolensa, ja itse kun olen ollut enemmän alun perin näitä joukkuepalloilulajien harrastajia pikkunaperosta saakka niin tässä on jotakin jännää. Voi vetää yksin lenkkejä, maisemat vaihtuvat (ja kovaa! tietysti), pitkillä lenkeillä outoja tuntemuksia kun jalat toimivat eikä hengästytä, mutta energiat vaan loppuu ja on aivan jökissä, ja sen semmosta. Mukavaa vastapainoa, monellekin asialle.

Ei muuta kuin pyörää ulkoiluttamaan!
 

Fordél

Jäsen
Onnittelut hienosta hankinnasta, nyt se onkin enää sitten miehestä kiinni kuinka nopea pyörä on kyseessä.

Kiitos! Juu ei todellakaan jää kalustosta kiinni. Paljoa en pyöristä vielä ymmärrä, mutta osaan kyllä arvostaa tätä fillaria. Tämmöselle aloittelijalle varmasti mainio pyörä.

Sillai aika hauska lähtökohta tähän pyöräilyyn, että mulla ei ole oikeastaan mitään ennakko-odotuksia eikä oikein mitään tavoitteitakaan. Kunhan ajattelin avoimin mielin lähteä kokeilemaan lajia. Lähinnä tarkoitus on tosiaan tukea juoksuharrastusta ja kenties joskus lajina on triathlon, mutta voihan se olla, että pyöräily vie oikein kunnolla mennessään. Aika näyttää.
 

#76

Jäsen
Tänään oli tarkoitus käydä lenkillä, mutta sokerinen polkija pelästyi sadetta ja tuulta. Huomiseksi luvassa parempaa keliä tai ainekin menomatkalla menee kovaa kun myötäinen siivittää. Paluumatkalla toiveissa tyyntymistä :D

Olisi joskus hauska, jos jossain alan lehdessä kokeiltaisiin pyörätestiä, missä testaajat vaihtelisivat eri pyörien välillä polkien vaikka parin kilsan lenkkiä aina yhdellä pyörällä koettaen löytää sopivan matkavauhdin kullakin pyörällä. Mikä on vaikutus, jos alla täyscarbon runko vs. muut tai kaposet maantierenkaat vs. leveämmät ja kuvioidut yms. Itsellä löytyy fitness-pyörä, missä leveät kuviolliset renkaat ja maantiepyöä carbon etuhaarukalla, paremmilla osilla sekä kaposilla sileillä renkailla. Perustuntuma, että maantiepyörässä välitykset paremmat ja kevyempänä sekä rullaavanpana kulkee helpommin. Täytyy varmaan joku päivä käydä heittämässä 40km maantielenkki tuolla fitness-pyörällä kokeeksi. Noila ei vain ole niin suurta eroa kuin pyörämaailmassa voisi järkätä.
 

Fordél

Jäsen
Tänään pääsin ekan kerran pyörälenkille ja olihan tuo ihan hauskaa hommaa. Tarkoituksena on siis näin aluksi lähinnä kerran viikossa korvata yksi juoksulenkki pyöräilyllä. Tänään mittariin taisi tulla vain reilu 30km, mutta tosta on hyvä lähteä liikkeelle.

Semmottista vielä mietin, että pitäisiköhän hommata pikkasen lyhyempi stemmi. Nykyinen on 10,5 cm ja sarvet tuntuu olevan pikkasen kaukana.Tuntuu, että vähän joutuu kurottamaan ja hartiat on vähän kipeet. Kenties jos sen vaihtaas vaikka 8 cm:n stemmiin niin asento pikkasen paranis.
 

#76

Jäsen
Kokeilisin muutaman lenkin että ylipäänsä tulee asento tutuksi, ennenkuin alkaisin muokkaamaan. Itsellä ainekin kesän ekat lenkit kun vaihtaa suoratankoisesta maantiepyörää on kroppa ihan hukassa että mites tässä taas oltiin. Nyt alkaa sopeutumaan, että olen alkanut miettimään tangon tiputusta alemmas että saisi matalamma ajoasennon.
 

Fordél

Jäsen
Kokeilisin muutaman lenkin että ylipäänsä tulee asento tutuksi, ennenkuin alkaisin muokkaamaan. Itsellä ainekin kesän ekat lenkit kun vaihtaa suoratankoisesta maantiepyörää on kroppa ihan hukassa että mites tässä taas oltiin. Nyt alkaa sopeutumaan, että olen alkanut miettimään tangon tiputusta alemmas että saisi matalamma ajoasennon.

Jep, näin se täytyy tehdä. Eilisin ekan pienen lenkin jälkeen ei nimittäin tunnu mikään paikka olevan millään tavalla kipeenä vaikka lenkin aikana ajoasento tuntui vähän "kurottelevalta", joten totutellaan vielä seuraavatkin lenkit näihin säätöihin.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Semmottista vielä mietin, että pitäisiköhän hommata pikkasen lyhyempi stemmi. Nykyinen on 10,5 cm ja sarvet tuntuu olevan pikkasen kaukana.Tuntuu, että vähän joutuu kurottamaan ja hartiat on vähän kipeet. Kenties jos sen vaihtaas vaikka 8 cm:n stemmiin niin asento pikkasen paranis.

Riippuen vähän omista mitoistasi vaikea sanoa tarkalleen ottaen, mutta se kurottelu kuuluu pikkuisen asiaan, etenkin, jos ei ole aiemmin erityisemmin maantiepyörällä ajellut. Kyse on nimenomaan siitä, että ajoasennon tuleekin olla matalampi kuin normaalisti pyörissä, ja siinä saattaa tarvita tuhansiakin kilometriä, ennen kuin löytää oman hyvän ajoasennon ja oikeat säädöt.

Mutta kuten aina, nämä ovat yksilöllisiä juttuja ja onhan se toki mahdollista, että pyörä on sinulle "vähän liian iso", eli top tube on pikkuisen liian pitkä, niin sitä voi toki kompensoida lyhyemmällä stemmillä. Tosin, tuo 8cm stemmi kuulostaa jo aika lyhyeltä, itselläni oli tuo oletuksena pyörää tilatessani Canyonia (52cm tt) Saksasta, mutta pirautin paikan päälle ja vaihdoin 9cm stemmiin. Syy siinä, että pyörästä saattaa tulla kiikkerämpi ohjastaa, jos kovin lyhyellä stemmillä alkaa kikkailemaan.

Ekat lenkit mennevät varmaan vielä tutustuessa pyörään, joten, ennen kuin alat hirveästi mitään vaihtelemaan, koita eri asentoja ja myös alaotetta - se on sen nopean pyörän salaisuus. Sitten jos vieläkin tuntuu siltä, että joutuu jatkuvasti kurottelemaan, ei muuta kuin stemmiä vaihtoon.
 

Fordél

Jäsen
Kiitos vielä Vanhallepuumallekin opastuksesta! Täytyy tosiaan heitelle lenkkejä ja hankkia kilsoja alle kokeillen pikkasen eri säätöjä. Nyt on esim. satula edessä ja ohjaustankoa olen virittänyt aika ylös (siis sillai, että ne kädensijat on nostettu aika ylös). Niitä voisi ehkä vähän laskea, jolloin ajoasento olisi matalampi. Mutta kahtellaan eikä ruveta nyt hätiköimään osanvaihdoilla.
 

ferro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, NY Rangers, Liverpool, 49ers
Tekstejä..

Mites Fordélilla menee elämässä vapaa-ajan suhteen? Vapaan keskustelun ketjujen perusteella, jos lajeina on ainakin juokseminen, maantiepyöräily, golf ja muut urheilut, niin miten saat sovitettua muun elämän? Meikäläiselle tuli noottikriisi kotona, kun pohdin maantiepyörän hankintaa. Mukamas harrastan jo riittävästi kaikenlaista. No onhan siinä osa totuutta, varsinkin kesäkaudella golf vie matkoineen aina semmoisen 6 tuntia per kierros, niin ei siinä työpäivinä tarvitse hirveästi muuta tehdäkään.

Minkäs pituisia/kestoisia lenkkejä jatkoaikalaiset oikein polkevat?
 

Fordél

Jäsen
Mites Fordélilla menee elämässä vapaa-ajan suhteen? Vapaan keskustelun ketjujen perusteella, jos lajeina on ainakin juokseminen, maantiepyöräily, golf ja muut urheilut, niin miten saat sovitettua muun elämän? Meikäläiselle tuli noottikriisi kotona, kun pohdin maantiepyörän hankintaa. Mukamas harrastan jo riittävästi kaikenlaista. No onhan siinä osa totuutta, varsinkin kesäkaudella golf vie matkoineen aina semmoisen 6 tuntia per kierros, niin ei siinä työpäivinä tarvitse hirveästi muuta tehdäkään.?

Erittäin aiheellinen kysymys ja vapaa-aika menee nykyään oikeastaan aikalailla liikkuessa. Lajikirjokin on tässä viime aikoina räjähtänyt käsiin ja onhan näissä kaikissa sovittelemista. Tosin eiköhän tämän vuoden jälkeen tipu tuo futis pois, jolloin voin keskittyä juoksemiseen ja golfiin. Pyöräily on koko ajan vain tukemassa juoksuharrastusta eli sitä on nykyisn kerran viikossa ja varmaan jatkossakin on näin. Golf on taas hyvää palauttavaa treeniä juoksuun. Sitäkin on korkeintaan vain kerran viikossa. Muun ajan käytän juoksemiseen, jota tulee 4-5 treeniä viikossa sekä toistaiseksi vielä futikseen.

Positiivista tässä on se, että kotiasiat on ns. kunnossa eli sieltä ei tule yhtään kritiikkiä, päinvastoin. Tietysti jos olisi jälkikasvua niin silloin asia olisi varmasti eri. Mutta esim. pyöränhankintaankin sain vain kannustusta kotoa, joten nyt kun toit oman asetelmasi esille niin kait tässä täytyy olla aika tyytyväinen omaan tilanteeseen:)

Tosin edelleen haaveilen triathlon harrastuksen aloittamisesta, jolloin pitäisi juoksun lisäksi alkaa keskittyä enemmän myös pyöräilyyn ja tietty siihen uimiseen...Katotaan riittääkö siinä vaiheessa kotona huumori.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Minkäs pituisia/kestoisia lenkkejä jatkoaikalaiset oikein polkevat?

Kesät meinaavat mennä kesätöiden parissa eikä turhia lomia tällöin ole, niin itselläni lenkit harvemmin ainakaan viikolla 40-60km pidempiä ovat. Nytkin tulin juuri lenkiltä, joten jos nyt ei ihan puolenyön aikoihin halua tulla kotio, niin tuon mittaisia yleensä poljen. Viikonloppuisin on sitten eri asia, mutta meinaa joka viikonlopuksi olla aina joitakin kissanristiäisiä, niin harmillisen usein jää pidemmät lenkit väliin. Fudistakin tulee pelattua, ja nyt vähän yllättäen innostuin myös suliksesta, joten ei tää ny niin vakavaa ole. Joskin kyllähän tää pyöräily näistä ylivoimaisesti hupaisinta on, saa jalat kunnolla tukkoon.

Tosin edelleen haaveilen triathlon harrastuksen aloittamisesta, jolloin pitäisi juoksun lisäksi alkaa keskittyä enemmän myös pyöräilyyn ja tietty siihen uimiseen...Katotaan riittääkö siinä vaiheessa kotona huumori.

Triathlon, huhhuh, se on kyllä hurja laji. Mulla ei tuohon mahkuja ole, sillä vaikka uida osaankin, tavallaan, tuntuu vähän siltä, että hukkuisin ennen kuin pääsisin edes pyöräily/juoksu-osuuksille. Jäisi tuo triathlonin harrastaminen ensimmäiseen kertaan. Mutta olisipahan toisaalta once-in-a-lifetime triathlon.

Aijai, mutta onpa taas kyllä mukavaa painella vähän lämpimämmissä keleissä. Tää on niiiiin eri juttu vetää lyhyillä vermeillä ja auringonpaisteessa kuin räntäsateessa asfaltilla liukastellen varpaat jäässä ja perse märkänä. Ja vasta nyt pystyi vetämään ekoja +30km/h keskareita, aivan rapakunnossa ollaan kylmän ja henkkohtaisesti laiskan kevään jäljiltä. Polvikin vähän vaivaa. Kihti. Reuma. Pikkurilli. Lonkankoukistaja. Kaihi. Mitä näitä on.

Ja jumaleissan oli muuten pyöräilijöitä Seutulan seutuvilla.
 

Fordél

Jäsen
Viikonloppuisin on sitten eri asia, mutta meinaa joka viikonlopuksi olla aina joitakin kissanristiäisiä, niin harmillisen usein jää pidemmät lenkit väliin.

Jep, pyöräilyn huono puoli on sen vaatima aika. Pitäisi se parin tuntia saada ainakin raivattua tilaa ja monesti se olisi helpointa v-loppuna. Silloin on taas kesäsin jos jonkinlaista menoa. No ehkä nääkin on vain tekosyitä ja kyllä sen ajan saisi raivattua jos tahtoa olisi. Sitä paitsi esim. illemmalla pyöräillessä olisi mukavan rauhallista teilläkin.

Triathlon, huhhuh, se on kyllä hurja laji. Mulla ei tuohon mahkuja ole, sillä vaikka uida osaankin, tavallaan, tuntuu vähän siltä, että hukkuisin ennen kuin pääsisin edes pyöräily/juoksu-osuuksille. Jäisi tuo triathlonin harrastaminen ensimmäiseen kertaan. Mutta olisipahan toisaalta once-in-a-lifetime triathlon.

No täytyy muistaa, että triathlonissakin on monen pituisia matkoja. Eihän sitä heti tarvi täyttä matkaa vetää vaikka toki se on suurin unelma. Kuitenkin jos tolle tielle lähden niin sitten täytys kyllä oppia mm. pyöräilyn tekniikka, josta ei ole tällä hetkellä mitään hajua. Ei mitään ymmärrystä siitä miten jalkojen liikkeen pitäisi mennä, mikä on oikea polkemistahti, koska kannattaa nousta putkelle jne.

Ja jumaleissan oli muuten pyöräilijöitä Seutulan seutuvilla.

Oon tehnyt saman havainnon ja tämä pyöräilybuumi on kyllä ilo silmälle. Moni ei ole edes mikään sunnuntaipyöräilijä vaan paljon on niitä, jotka vetää työmatkin ihan kunnon vauhdilla. Valtaosalla näyttää olevan kalustokin hyvässä kunnossa, joten luulisi, että pyöräkauppiailla menee hyvin.

Mites muuten onko noilla cyclocrosseilla ja maantiepyörillä kuinka paljon eroa jos tällainen aloittelija lähtee vetämään maantielenkkiä? Tuntuu, että itelle ois riittänyt ehkä se cyclocrossikin, joka olisi mahdollistanut myös hiekkateillä ajelemisen. Nyt täytyy vaan vetää hyväkuntoisia asfalttiteitä.
 
Suosikkijoukkue
Sini-puna-valkoinen, Kupittaan ylpeys!
Pyöräilystä on tosiaan tullut suosittua kuntoilukansan parissa. Ihan sama mihin aikaan päivästä ja missä on lenkillä, niin aina tulee toisia maantiekiitäjiä vastaan. Mun mielestä on hyvä tapa tervehtiä vastaan tulevia pyöräilijöitä. Valitettavasti vieläkin on niitä urpoja, jotka eivät pieneen tervehdyseleeseeni vastaa.

Triathlon on mullakin ollut sellainen pitkäaikainen haave. Ongelmana siinä on vain se helvetin uinti. Pyörä kyllä kulkee ihan siedettävää vauhtia ja juoksua pidän jopa jonkinlaisena vahvuutena. Lihaskunnossa ei ole suurempaa valittamista ja varusteetkin jonkun lyhyemmän triathlonin läpiviemiseen ovat kasassa pl. märkäpuku ja tri-asu. Mutta pitäisi vain oppia uimaan paljon nykyistä nopeammin. Kävin viime syksynä vapaauinnin tekniikkakurssilla ja sen jälkeen harjoittelin omasta mielestäni aika paljon uintia ja myös suhteellisen monipuolisesti. Mutta vauhdit on silti sillä tasolla, etten kehtaa edes testata. Myös se motivaatio uinnin treenaamiseen on kadonnut ihan täysin, kun on hyvät juoksu- ja pyöräilykelit. Mutta kyllä se unelma siitä Ironmanin läpiviemisestä silti takaraivossa jyskyttää. Onneksi olen vielä nuori, joten ei mun tarvitse kilpailla triathlonissa vielä pitkään aikaan ilman että mun tarttis haudata unelmia ko. lajissa pärjäämisestä.
 

#76

Jäsen
Mites muuten onko noilla cyclocrosseilla ja maantiepyörillä kuinka paljon eroa jos tällainen aloittelija lähtee vetämään maantielenkkiä? Tuntuu, että itelle ois riittänyt ehkä se cyclocrossikin, joka olisi mahdollistanut myös hiekkateillä ajelemisen. Nyt täytyy vaan vetää hyväkuntoisia asfalttiteitä.
Rungon mitoituksissa on jonkin verran eroa ja jos cc:hen laittaa renkaat millä viitsii ajaa hiekallakin, niin eroa tulee lisää. Maantiepyörä on helposti riisutumpi kaikesta lisähärpäkkeestä, mikä tuo jonkinlaisen painoedun. Viime kädessä cc maantiepyörän renkailla ei varmasti häviä maantiepyörille yhtään harrastelijakäytössä.

Itse poljen 2-3 tunnin lenkkejä useimmiten. Välillä tulee vedettyä lyhyempiä palauttavia ja silloin tällöin pitää mennä "ylimatkan" puolelle. Ensi viikolla olisi ohjelmassa polkea juhannuksena mökille n. 170 km.
 

Fordél

Jäsen
Mun mielestä on hyvä tapa tervehtiä vastaan tulevia pyöräilijöitä. Valitettavasti vieläkin on niitä urpoja, jotka eivät pieneen tervehdyseleeseeni vastaa.

Mietin tätä asiaa ollessani itse lenkillä eli kuuluuko tässä tervehtiä toisia maantiepyöräilijöitä niin kuin moottoripyöräilijöillä on tapana. No yksikään "kollega" ei tervehtinyt mua niin enpä lähtenyt itsekään tohon. Ei liene siis mikään yleinen tapa?

Triathlon on mullakin ollut sellainen pitkäaikainen haave. Ongelmana siinä on vain se helvetin uinti. Pyörä kyllä kulkee ihan siedettävää vauhtia ja juoksua pidän jopa jonkinlaisena vahvuutena. Lihaskunnossa ei ole suurempaa valittamista ja varusteetkin jonkun lyhyemmän triathlonin läpiviemiseen ovat kasassa pl. märkäpuku ja tri-asu. Mutta pitäisi vain oppia uimaan paljon nykyistä nopeammin. Kävin viime syksynä vapaauinnin tekniikkakurssilla ja sen jälkeen harjoittelin omasta mielestäni aika paljon uintia ja myös suhteellisen monipuolisesti. Mutta vauhdit on silti sillä tasolla, etten kehtaa edes testata. Myös se motivaatio uinnin treenaamiseen on kadonnut ihan täysin, kun on hyvät juoksu- ja pyöräilykelit. Mutta kyllä se unelma siitä Ironmanin läpiviemisestä silti takaraivossa jyskyttää. Onneksi olen vielä nuori, joten ei mun tarvitse kilpailla triathlonissa vielä pitkään aikaan ilman että mun tarttis haudata unelmia ko. lajissa pärjäämisestä.

No teikäläinenhän on haaveessa selkeästi allekirjoittanutta edellä. Itsellä on sama ongelma eli se "helvetin uinti". Olen heikko uimari, joten pitäisi ehdottomasti käydä tekniikkakursseja ja alkaa treenaamaan uintia. Oon funtsinu, että jos syksynä/talvena alkaksi panostaa myös uintiin kun esim. pyöräily ja golf on silloin telakalla.

Mitä tulee keleihin niin kyllähän ne on mitä parhaimmat nyt harrastaa uintia järvessä tai maauimaloissa. Ja mikäs on sen parempaa treeniä triathlonia varten kuin järviuinti? Eli ei kannata kelistä hakea syytä uimattomuuteen:)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös