Tää cc onkin mulle uusi tuttavuus. Eli ainoana erona varsinaiseen maantiefillariin on paino?
Ja se, että välillä joudut menemään tuo CC-fillari reppuselässä. Sitten joku voi vielä huudella, että mikä Kari Myyryläinen sä luulet olevasi.
Tää cc onkin mulle uusi tuttavuus. Eli ainoana erona varsinaiseen maantiefillariin on paino?
Sitä silmällä pitäen. Täytyy varmaan ruveta katselemaan taas fillaria sillä silmällä. Eikös nyt rupea olemaan ostajan markkinat, kun vuosi rupeaa lähenemään loppuaan. Jos jollain jatkoaikalaisella on käytetty kilpuri naftaliinissa ja myytävänä, niin voisin olla kiinnostunut. Pituutta löytyy meikäläiseltä tuollainen 183cm. Ei siis tarvitse tarjota jos on kääpiö tai jos näyttää Ivo Karlovicilta.
Käytettynä ostettu maastopyörä vetää ns. viimeisiään ja olisi tarkoitus ostaa uusi kulkupeli. Vaan on monimutkaista runkokokoineen kaikkineen (kun olen tällainen 188cm). Ja lisäksi on kaikenlaisia hybridi- ja sportvehkeitä. Käyttötarkoitus olisi sama kuin nykyisessä eli kaupungissa ja maastossa. Maatiepyörä tuskin, vaikka pyöräilen paljon - kilometrejä tuskin tulisi niin paljoa että kannattaisi.
Hybridi olisi hakusessa (cycloon eivät eurot riitä) eli joku ~700e. Mielessä on joko Nishikin Hybrid -XC3, Hybrid Comp tai hiukka halvempi Scott Sportster P55 Disc. Toki vinkkejä muista merkeistä ja malleista otetaan vastaan.
Mulla on ollut yhdessä maantiepyörässä ns. varvaskoukut. Eivät maksa paljoa, ja polkeminen onnistuu tavallisilla kengillä. Tietenkään eivät ole ihan yhtä hyvät kuin aidot lukkopolkimet, mutta on niissä puolensa. Eipä siinä mitään menetäkään, jos kokeilee.Viime kesä mentiin perusvarustuksella, mutta nyt olisi lukkopolkimet ja asianmukaiset kengät hankintavuorossa. Ongelmaksi muodostuu se, että kaupunkiajoakin tulee lenkkien lisäksi harrastettua melko paljon joten yhdistelmäpolkimet lienevät se paras vaihtoehto? Miellään kuulisin muutamia plussia ja miinuksia ennen kauppaan marssimista, mikäli kokemusta löytyy.
Johtuisko ajoasennosta, satulasta, noista kummastakin, vai mistä.
Oletko tarkastanut penkin asennon? Vatupassi penkin päälle ja penkki suoraan.
Jos nokka on alas tai ylös päin niin voi aiheuttaa ko. ongelmia.
Kuten varjo tuossa jo kirjoitteli, niin useinhan siinä käy niin että se ns. normipoljinpuoli alkaa tuntua aika turhalta sen jälkeen, kun niillä lukoilla oppii ajamaan. Lukkopolkimet eivät ole kaupunkiajossa niin epäkäytännöllisiä kuin usein luullaan, ellei liiku jossain ihan suurkaupungin keskustassa. Esim. liikennevaloissa pysähtyminen ja liikkeellelähtö sujuu ihan rutiinilla pienen alkutotuttelun jälkeen. Niihin kenkien klosseihin on myös käsittääkseni saatavilla sellaisia suojia, joiden avulla niillä voi kävelläkin ilman että kuluisivat käyttökelvottomiksi.Viime kesä mentiin perusvarustuksella, mutta nyt olisi lukkopolkimet ja asianmukaiset kengät hankintavuorossa. Ongelmaksi muodostuu se, että kaupunkiajoakin tulee lenkkien lisäksi harrastettua melko paljon joten yhdistelmäpolkimet lienevät se paras vaihtoehto? Miellään kuulisin muutamia plussia ja miinuksia ennen kauppaan marssimista, mikäli kokemusta löytyy.
Kuten varjo tuossa jo kirjoitteli, niin useinhan siinä käy niin että se ns. normipoljinpuoli alkaa tuntua aika turhalta sen jälkeen, kun niillä lukoilla oppii ajamaan. Lukkopolkimet eivät ole kaupunkiajossa niin epäkäytännöllisiä kuin usein luullaan, ellei liiku jossain ihan suurkaupungin keskustassa.
Toinen juttu tuli mieleen rengaspaineista: Kuinka tarkkaan porukka yleensä katsoo noi kohdilleen vai mennäänkö ihan mutulla? Itsellä pyörässä presta-venttiili ja ihan käsipelillä ja ilman mittaria olen useinmiten täyttänyt.
En osaa tästä nyt ihan suoralta kädeltä heittää arviota hinnasta, koska itselläni ne kengät ja polkimet tuli hankittua siinä pyörän oston yhteydessä, jolloin tuli ns. pakettihinta, enkä muista mitä kengät ja polkimet olisivat erikseen maksaneet. Mutta jos sanon varovasti että polkimiin n. 50-80 euroa (yhdistelmäpolkimet vissiin maksavat vähän enemmän kuin pelkät lukkopolkimet) ja kenkiin n. satanen, niin tuskin menen pahasti metsään. Ehkä kenkiin vähän enemmänkin. Kivijalkaliikkeessä pystyy yleensä tinkaamaan hintaa vähän alaspäin, kun ostaa useamman tavaran kerralla; netistä taas löytyy parempi valikoima ja myös kunnon tarjouksia. Tietysti riippuu kauheasti, että minkä laatuista tavaraa havittelet. Yleensä kuntoilijalle riittää että hankkii edullisen vaihtoehdon mutta ei sitä kaikkein edullisinta. Eli jos on esim. neljä vaihtoehtoa niin ottaa sen toiseksi halvimman.Yhdistelmäpolkimet tullee siis hommattua omaan CC:iin. Paljonkohan noihin ja peruskenkiin joutuu panostamaan?
Ei ole mitään käsitystä siitä, mikä on ns. yleinen käytäntö harrastajilla mutta itse menen ihan mutulla.Toinen juttu tuli mieleen rengaspaineista: Kuinka tarkkaan porukka yleensä katsoo noi kohdilleen vai mennäänkö ihan mutulla? Itsellä pyörässä presta-venttiili ja ihan käsipelillä ja ilman mittaria olen useinmiten täyttänyt.
Olen tässä koko kesän ollut reissussa pyörän kanssa ja täällä Espanjan mäkisissä maastoissa aloin lähentyä ajatusta päivittää polkimet.Kyllähän ne lukkopolkimet täytyy olla, jos pidemmälle reissulle lähtee... tai vaikka hieman lyhemmällekin.