Maantiepyöräilyn harrastajia?

  • 49 111
  • 153

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - Connorit Bedard & McDavid
Löytyykö muuten pyöriin omaa GPS-laitetta? Siis sellaista joka seuraa pyöräteitä eikä niinkään autoteitä. Kesälle olen suunnitellut tuollaista kevyttä +500 kilometrin lenkkiä täältä Kuopioon enkä välttämättä haaveile matkasta autojen seassa.

Jos jotain linkkiä olisi mahdollista saada mistä niitä voisi katsastella tai jopa vuokrata itselleen. Tuskin sen enempiä sitä tulen tarvitsemaan, joten turhaan maksaisin itseni kipeäksi. Kuitenkin muut lenkkireitit ovat jo sen verran hyvin tiedossa.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Kaikki tyylillään, mutta eikö GPS pyörään ole hieman hifistelyä? Mikset hommaisi Fillari GT-karttoja, niistä näkee kaiken tarpeellisen. Eikös pitkän matkan pyöräretkissä muutoinkin ole yhtenä pointtina se, ettei ole kiirettä tai suorituspaineita.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Löytyykö muuten pyöriin omaa GPS-laitetta? Siis sellaista joka seuraa pyöräteitä eikä niinkään autoteitä. Kesälle olen suunnitellut tuollaista kevyttä +500 kilometrin lenkkiä täältä Kuopioon enkä välttämättä haaveile matkasta autojen seassa.

Jos jotain linkkiä olisi mahdollista saada mistä niitä voisi katsastella tai jopa vuokrata itselleen. Tuskin sen enempiä sitä tulen tarvitsemaan, joten turhaan maksaisin itseni kipeäksi. Kuitenkin muut lenkkireitit ovat jo sen verran hyvin tiedossa.
Ainakin Hakkapeliitta-GPS:ään voi valita reittiasetuksista liikumavälineelsi polkupyörän. Käytännössä ei ole tietoa millaissen reitin se pyörälle muodostaa, jättänee ainakin moottoritiet pois. Ongelma pyöräillessä on laitteen lataaminen. GPS vie aina varsin paljon virtaa ja sitä pitäisi pystyä latailemaan ajon aikana. Toinen ongelma on laitteen säänkestävyys. Laite ei ole vedenpitävä, joten vaatii jonkinlaisen suojapussin. Hintaa tuolla on vajaa 90€. Varsin edullinen perusratkaisu.

Markkinoilla on myös pyöräilijöille soveltuvia käsikapuloita, mutta hinnat ovat aivan toista luokkaa. Haitari on 300-500€ luokkaa.
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - Connorit Bedard & McDavid
Juu tottakai se kartta olisi se aidoin tapa mennä eteenpäin, mutta en luota kyllä itseeni tarpeeksi jotta löytäisin sen avulla perille.

Pitänee aloittaa katsastelu tuon Hakkapeliitan suhteen. Kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta, mutta juurikin nuo haittapuolet ovat ongelmana. Perkeleen hienoa jos jossain korvessa sattuu patterit loppumaan :peukku:
 

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
Löytyykö muuten pyöriin omaa GPS-laitetta? Siis sellaista joka seuraa pyöräteitä eikä niinkään autoteitä. Kesälle olen suunnitellut tuollaista kevyttä +500 kilometrin lenkkiä täältä Kuopioon enkä välttämättä haaveile matkasta autojen seassa.

Jos jotain linkkiä olisi mahdollista saada mistä niitä voisi katsastella tai jopa vuokrata itselleen. Tuskin sen enempiä sitä tulen tarvitsemaan, joten turhaan maksaisin itseni kipeäksi. Kuitenkin muut lenkkireitit ovat jo sen verran hyvin tiedossa.


Hyvää siivua olet suunnitellut. Itse olen käytellyt Garminin Edge 705:sta, joka menee Vesurin mainitsemaan hintaluokkaan. Voin suositella, jos vähänkin enemmän pyöräilet. Näin taidat tehdäkin, siivustasi päätellen.

Itsellä olisi taasen Vätternrundan edessä lauantaina. Näyttää talläkertaa olevan ennusteissa kurahousukeliä. Toivotaan että ennusteet tarkentuvat kuivempaan suuntaan.
 

HemmoP

Jäsen
Tänään kävin heittämässä pienen 25km shakedownin uudella pyörällä, tuntui hyvältä pitkästä pitkästä aikaa.

Onko tässä Hgin alueella mitä hyviä reittejä ? Ei myöskään hirveästi huvita autojen seassa mennä ihan tämän päiväisen otoksenkaan perusteella; näin kun vasemmalle kääntyvä prätkä meinasi ajaa pyöräilijän päälle joka ajoi päätietä samaan suuntaan sen kanssa...
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - Connorit Bedard & McDavid
Hyvää siivua olet suunnitellut. Itse olen käytellyt Garminin Edge 705:sta, joka menee Vesurin mainitsemaan hintaluokkaan. Voin suositella, jos vähänkin enemmän pyöräilet. Näin taidat tehdäkin, siivustasi päätellen.
Kiitoksia vinkistä. Googlettamalla löysinkin tuon avulla sivun www.navigointi.fi jossa onkin sitten laajaa valikoimaa navigaattoreista. On jos jonkinmoista vempulaa, joten pitänee udella hieman s-postitse mitä herrat ruudun takana suosittelevat tuolle reissulle.

Juu ja reissulla tosiaan on mittaa. Pyöräilyä on tullut harrastettua jo vuosia, mutta tänä vuonna aloittaminen jäi todella myöhäiseksi joten sitä joutuuki tässä heittämään lenkkiä vähän väliä vähän enemmän. Eilen meni 34 kilometriä (Kaarina-Parainen-Kaarina) ja tänään meni sellainen 15 kilometrin lenkki. Siitä sitten vähän pidennetään jotta saadaan se draivi päälle. Matkanhan ei pitäisi koitua ongelmaksi (- sää) sillä enhän minä tuota lähde kisamielessä ajamaan vaan rentoutumaan matkalla. Ensimmäinen yöpymispaikka lienee Tampere-Orivesi-Jämsä alueella (Arviolta 160-200 kilometriä).

Tampereelta toki Omenahotelli on tuttu paikka, mutta entäpä nämä kaksi pienempää. Onko kokemuksia paikkakuntien hotelleista?
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kehnot säät

Sääthän nuo ovat kiusanneet koko kevään ja alkukesän. Ei ole monta päivää ollut, että olisi tarennut kokonaan lyhyillä ajaa. Vaan kylmyyttä huomattavasti pahempi riesa on ollut tuuli.

Tänään taisi olla koko kevään ja kesän ensimmäinen käytännössä tyyni päivä. Kyllä olikin mukava veivata reilu 80 kilometrin lenkki. Keskinopeuskin jäi hyvän matkaa kolmenkympin paremmalle puolelle.

Vielä kun tulisi hyvä viikonloppusää, joka motivoisi oikein kunnon pitkään lenkkiin. Arkisin kun ei ole aikaa paljon tämän illan lenkkiä pitempiin.
 

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
Kiitoksia vinkistä. Googlettamalla löysinkin tuon avulla sivun www.navigointi.fi jossa onkin sitten laajaa valikoimaa navigaattoreista. On jos jonkinmoista vempulaa, joten pitänee udella hieman s-postitse mitä herrat ruudun takana suosittelevat tuolle reissulle.

Sieltä löytyy tosiaan laitteita joka lähtöön. Palvelukin on ollut ko. putiikissa asiallista. Tietysti, aina kannattaa hiukan vilkuilla aidan taaksekin jos ei ulkomailta tilaaminen hirvitä.

Katsopas YV:si, josko saataisiin jotain lääkettä ongelmaasi.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Saanko sydänkohtauksen, jos lähden vetäisemään kunnon lenkin?

Eli tavoitteena on avopuolison kanssa pyöräillä muutaman viikon päästä kotoamme minun vanhempieni luokse, Kuopiosta Pohjanmaalle ja matkaa kertyy sellainen 250 kilometriä.

Kuntopohja on tällä hetkellä hyvä ja pyöräilyäkin on tullut harrastettua jo pitempään. Tämä on kuitenkin molemmille ensimmäinen todella pitkä reissu. Nyt olisi pari viikkoa aikaa treenailla itsensä mahdollisimman kovaan tikkiin ennen koetusta.

Varmaan energiajuomia kannattaa varastoida mukaan, joku suositteli suolapähkinöitä, mutta mites muuten? Mitä kannattaa/pitää ottaa huomioon?
 

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
Saanko sydänkohtauksen, jos lähden vetäisemään kunnon lenkin?

Eli tavoitteena on avopuolison kanssa pyöräillä muutaman viikon päästä kotoamme minun vanhempieni luokse, Kuopiosta Pohjanmaalle ja matkaa kertyy sellainen 250 kilometriä.

Kuntopohja on tällä hetkellä hyvä ja pyöräilyäkin on tullut harrastettua jo pitempään. Tämä on kuitenkin molemmille ensimmäinen todella pitkä reissu. Nyt olisi pari viikkoa aikaa treenailla itsensä mahdollisimman kovaan tikkiin ennen koetusta.

Varmaan energiajuomia kannattaa varastoida mukaan, joku suositteli suolapähkinöitä, mutta mites muuten? Mitä kannattaa/pitää ottaa huomioon?

Sydänkohtauksen vaara on aina läsnä varsinkin jos ikää on yli 30v ja sukurasitetta taustalla. No asiaan.

Varmasti selviätte lenkistä jos peruskunto on kohdallaan ja pyöräiltyä on tullut tälle keväälle / kesälle. Vätternrundanille (300 km) suosittelevat n. 1000 km harjoitusta alle. Tosin kaverillani on tullut parina vuonna 400 km täyteen vasta ko. järvikierroksella.

Et mainitse aiotteko ajaa siivun "satulasta nousematta" vai päivien aikana, oletan ennemminkin ensimmäistä vaihtoehtoa. Suosittelen ajamaan ennen matkaa pari yli satkun lenkkiä, elleivät ne kuulu jo viikottaiseen ohjelmaan.

Matka on jo sen verran pitkä, että kannattaa harkita jo pientä tankkausta pari päivää ennen reissua. Eli hiilihydraattia sisään (pasta, urheilujuomat, maltodekstriini). Järjen käyttö sallittua näidenkin osalta. Fakta on kuitenkin se, että ette pysty arviolta 7000-8000kcal vajetta ajonaikana korvaamaan. Ellette saa muutamia perhepizzoja putoamaan lenkin aikana. Parasta on hamstrata geelejä ja patukoita mukaan taskuihin ja muutama suolakurkku siivu tekee terää jossain vaiheessa matkaa.

Varustuksessa kannattaa varautua viluun jos sataa (kuten meillä lauantaina Vätternissä). Jalat pitää pyrkiä pitämään kuivina. Parasta lääkettä siihen on laittaa ihan muovipussit kenkien päälle, normi kenkäsuoja ei pidä vettä.

--
Lauantain Vättern meni mukavasti. Porukkaa oli se n. 15 tuhatta ja sateli piristävästi monin paikoin. Vaimon kanssa molemmat ehjänä maaliin ja ajoaikaa kertyi itselleni 09:14 johon vajaa puolituntia taukoja päälle. Mittarin mukaan kaloreita paloi 11900kcal, jota pidän hieman totuutta korkeampana lukemana. Hyvä reissu ja taas ensi kesänä uusiksi.

Toivottavasti sait edes hiukan lisää tietoa valmistautumiseenne kunnioitettavaa polkaisuanne ajatellen. Matka menee hyvin, kun muistaa vanhan viisauden: "matka ei tapa vaan vauhti."

EDIT: Niin, varmistan vielä: onhan teillä molemmilla lukkopolkimet käytössä?
 
Viimeksi muokattu:

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eli tavoitteena on avopuolison kanssa pyöräillä muutaman viikon päästä kotoamme minun vanhempieni luokse, Kuopiosta Pohjanmaalle ja matkaa kertyy sellainen 250 kilometriä.

Pidähän huoli, että teillä on pyörät kunnossa, riittävästi varusteita sadetta ja kylmyyttä varten, tankkaatte kunnolla hiilihydraatteja pari-kolme päivää ennen reissua, pidätte vauhdin alussa riittävän hitaana ja että teillä on varasuunnittelma, jos jotain sattuu matkalla.

Matka on todella pitkä. En ole itse ikinä veivannut noin pitkää matkaa. Ensi kesänä olisi haaveena Vätternin 300 kilsaa.

Jos kunto on hyvä, on tuo matka mahdollinen, mutta rauhallisen matkavauhdin se vaatii. Hapoille ei kärsi itseään laittaa eikä sykettä nostattaa ennen kuin se nousee väkisin. Matkan aikana on myös pakko nauttia nesteen lisäksi ravintoa. Minä varustautuisin banaaneilla, patukoilla, mehukeitoilla ja pätkällä retkisalamia. Suolaista kannattaa pitää mukana kramppien varalta.

Seuraava on sitten täysin spekulatiivista pohdintaa siitä, miten minä valmistautuisin tuollaiseen reissuun, jos aikaa olisi tästä hetkestä pari viikkoa.

Lähtökohta on kuitenkin se, että kuntoa ei ehdi enää tehdä, vaan ainoastaan ottaa olemassa oleva esiin. Siksi esimerkiksi määrää ei kannata enää nykyisestä tahdista lisätä, vaan päinvastoin vähentää. Toiseksi viimeisellä viikolla ehkä kolmannes pois aiemmin tehdyistä määristä ja viimeisellä viikolla määrät tipahtavat alle puoleen.

Oma pyöräilytahtini on tällä hetkellä noin 700-1000 kilometriä kuukaudessa, pisimmät lenkit yli sata kilsaa, keskimitta yli 50 kilsaa per lenkki. Tälle keväälle olen polkenut huhtikuun 29. päivästä asti. Tältä pohjalta valmistautuisin seuraavasti:

Polkisin hetimiten pitkän yli sadan kilsan lenkin ja viikkoa ennen reissua hyvin rauhallisen hieman lyhyemmän lenkin. Pitkien väliin tekisin pari peruskestävyyslenkkiä, noin 1,5-2 tuntia pitkiä, eli mun vauhdeilla noin 40-70 kilsaa kerralla. Sitten polkisin ennen viimeistä pitkää yhden lenkin, jolla pitäisin vähän vauhtia. Esim. tunti reippaasti.

Viimeisen viikon polkisin lyhyitä lenkkejä kevyesti pyörittäen, ehkä muutaman lyhyen sykkeennostatusosuuden, mutta ei happoille asti. Jos viikkoa ennen reissua lauantaina olisi viimeinen pitkä, esim. 90 km, polkisin tiistaina 1,5 tuntia eli mun vauhdeilla noin 40-45 kilsaa ja torstaina maksimissaan tunnin, eli mun vauhdeilla noin 30 kilsaa. Sitten viikonloppuna reissuun kunnolla tankanneena.

Kerrothan tähän ketjuun valmistautumisestasi ja siitä, miten reissu meni?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Kerrothan tähän ketjuun valmistautumisestasi ja siitä, miten reissu meni?

Kerron, ja kerrotaan nyt ensimmäisenä se, että kyseinen matkanteko lykkääntyy heinäkuun loppuun tai jopa elokuun alkuun, koska aikatauluissa tuli ikävä päällekkäisyys. No joka tapauksessa ennen syyskuussa alkavaa lukuvuotta olisi tarkoitus tämä matka taivaltaa ja sen verran päättäväinen on tuo toinenkin osapuoli, että kyllä tämä nyt pikapuolin vetäistään.

Varusteet on parhaimmassa mahdollisessa kunnossa, eikä niiden vuoksi pitäisi olla ongelmaa, jos ei sitten kumi puhkea ynnä muu episodi, johon on vaikea ennalta varautua. Myös oma sekä avopuolison kunto on sellaisessa jamassa, että kyllä tuollainen pienehkö lenkki menee. Vähän sellainen fiilis, että kerran elämässä pitää näin pitkä matka tehdä ja nyt on oikea hetki.

Ai niin, eli ilman yöpymistä olisi tarkoitus mennä. Menemme niin sanotusti junanrataa pitkin (sen vieressä, toim. huom.), eli mikäli jompikumpi ei jaksa, voimme hypätä taajamajunan kyytiin.

Varasuunnitelmakin löytyy, jos jotain sattuu matkan varrella. Ja kyllä, on lukkopolkimet. Mutta palataan asiaan nyt, kun noin kuukauden valmistautuminen alkaa todenteolla.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kesä sen kuin etenee

Tuntuu, että ajokausi on vasta lähtenyt käyntiin, mutta eletään jo pitkälle heinäkuuta. Ainakin omalta osaltani kausi alkaa olla puolivälin krouvissa.

Kesäkuun tavoitteena oli tuhat kilsaa. Lähinnä onnettoman juhannusviikon vuoksi tuosta tavoitteesta jäin vähän. Yli 900 kilsaa kuitenkin.

Heinäkuun saldo jää pieneksi, koska lomareissun vuoksi tulee puoli kuukautta huilia. Jos säät sallivat, elokuussa vahinko otetaan takaisin, kun lomaa jää vielä kolme viikkoa ajeluihin.

Kaiken järjen mukaan elo-syyskuun vaihteessa kilometrejä on takana noin 3000. Nyt ajettuna on yli 1800 km.

Syksyllä ajellaan sitten sen, minkä säät sallivat. Nautiskellaan pyöräilystä. Nyt yritetään välillä pitää vähän vauhtiakin.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nostetaan tätäkin ketjua ylös. Aika hiljaista ollut fillaririntamalla, ainakin tekstien perusteella. Itse taidan myöskin kuulua otsikon mukaisiin harrastajiin, ainakin ensi vuonna, osana tuota triathlonharrastusta. Sen verran koukuttavia kokemuksia on ollut tällä viikolla, kun sain alle kaverin kilpafillarin. Tosin sekin on liki 10v vanha, mutta ihan hyvin sillä pääsee ja varmasti paremmin ensi viikon kotirataIronmanissamme kuin omalla normifillarillani. Ollaan vielä kaverin kanssa suht samankokoisiakin.

Maanantaina siis hyppäsin elämän ensimmäisen kerran kilpafillarin selkään ja mukava oli mennä, kun rullaa hieman eri tahtiin. Tänään sitten lähdin periaatteessa tunnin varoitusajalla kokeilemaan lisää. Tarkoituksena oli tehdä vähän pidempi ja rauhallisempi lenkki. Ja niinhän siinä sitten kävi, että alku mentiin kovaa ja loppu mentiin mitä päästiin. Fillaroinnissa kun ei voi oikein luovuttaakkaan, jos on reilun 20km:n päässä kotoa.

Kokonaismatkaksi tuli tänään 84,2km ja keskiarvovauhti laski lopulta sinne 25 km/h:n lukemiin. Oli kuitenkin aika yllätys, että noinkin hyvin pystyin painelemaan 3 tuntia 20 minuuttia. Sen verran kuitenkin matkalla mietiskelin, että josko nyt viimeistään kävisi hommaamassa ihan fillarointiin tarkoitetut shortsit. Ei tarvitse olla 200 euron hintaiset. Varmasti halvemmatkin hellii persettä paremmin kuin nuo normishortist, jotka oli tänään jalassa. Kypäräkin taitaa kuulua huomisen tai ensi viikon kauppalistalle. Vähän jo rupesi nolottamaan matkan aikana kun veti paljain päin.
 

Nas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sen verran kuitenkin matkalla mietiskelin, että josko nyt viimeistään kävisi hommaamassa ihan fillarointiin tarkoitetut shortsit. Ei tarvitse olla 200 euron hintaiset. Varmasti halvemmatkin hellii persettä paremmin kuin nuo normishortist, jotka oli tänään jalassa. Kypäräkin taitaa kuulua huomisen tai ensi viikon kauppalistalle. Vähän jo rupesi nolottamaan matkan aikana kun veti paljain päin.

Ehdottomasti lisäät siihen kauppalistalle ne pyöräilyshortsitkin..itse en suostuisi mistään hinnasta ajamaan lenkkejä normishortseilla juuri tuon hiertämisen takia. Kannattaa hankkia henkselimalliset shortsit; ne pysyy ajaessa ylhäällä eikä selkä jää paljaaks paidan ja housujen välissä.
 

scholl

Jäsen
Itse en suostu pyöräilemään millään fillarilla tai käydä edes spinningissä muuta kuin Tour de Franceen osallistuvien joukkueiden ajoasuissa. Kyllä ne varusteet pitää olla ensin kunnossa ennen kuin pyörän selkään mennään.

Kypärä on muuten sellainen jännä juttu, että olen itsekin alkanut miettiä sellaista, vaikka aiemmin ajattelin, että minä en koskaan sellaista tule tarvitsemaan.
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Maantiepyörällä vaippahousuissaan ym. ajava pyöräilijä ilman kypärää näyttää idiootilta.
 

Nas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Kiinnostaisi kyllä kovasti maantiepyörä.

Itselläni on maastopyörä ja sillä tulee monenlaisia lenkkejä ajettua, myös maantiellä. Kilometrejä tulee kesässä noin 3000. Tänään ajoin Hämeenlinnasta Eteläisten kautta Hauholle ja Hauhontaustan ja Aulangon kautta takaisin yht 70km. Maastopyörälläkin matka taittuu ja keskinopeus itselläni tuollaisella lenkillä on yleensä 22-25km/h. Maantiepyörällä saisi nopeutta varmasti hurjasti lisää ja ehkä noi asfalttilenkit olisivat myös mukavampia ajellakin.

Autoahan mulla ei ole, joten ei se kaksi kappaletta hiukan arvokkaampaa polkupyörää niin paha juttu olisi. Ongelmaksi muodostuu se, että tarvisin todennäköisesti talvipyöränkin, koska en autoa ehkä talveksikaan hanki. Kolme pyörää olisi jo melkosta hifistelyä ja huoltoihinkin menisi euro, jos toinenkin. Toisaalta voisin maastopyöränikin laittaa talvikuntoon, mutten oikein tiedä miten hydrauliset jarrut yms tykkäävät Suomen talvesta saatika miten lunta ja paskaa kertyisi levyjarruihin.

Mitä tuohon kypäräjuttuun tulee niin ilman kypärää liikkuva ja viimeisen päälle ajoasuissa oleva pyöräilijä ei vain näytä tyhmältä vaan ehkäpä jopa hiukan on sitä. Kypärän ideaa eivät ole ymmärtäneet myöskään ne jotka pitävät kypärää takaraivolla ja remmi löysällä. Nykyajan kypärät ovat kevyita ja rakenteensa ansiosta jopa viilentävät tälläisellakin helteellä sitä pääkoppaa.
 

Nas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kiinnostaisi kyllä kovasti maantiepyörä.
Autoahan mulla ei ole, joten ei se kaksi kappaletta hiukan arvokkaampaa polkupyörää niin paha juttu olisi. Ongelmaksi muodostuu se, että tarvisin todennäköisesti talvipyöränkin, koska en autoa ehkä talveksikaan hanki. Kolme pyörää olisi jo melkosta hifistelyä ja huoltoihinkin menisi euro, jos toinenkin. Toisaalta voisin maastopyöränikin laittaa talvikuntoon, mutten oikein tiedä miten hydrauliset jarrut yms tykkäävät Suomen talvesta saatika miten lunta ja paskaa kertyisi levyjarruihin.

Osta cc, eli CycloCross. Itse arvoin puhtaan maantiepyörän ja cyclocrossin välillä, ja päädyin jälkimmäiseen kun itsekkin tulee talvisilla keleillä ajeltua. Cycloon saa kiinni leveät nakit talvikelejä varten joita maantiefillariin ei saa. Lisäksi paskakelejä ajatellen cycloon saatavat levyjarrut ovat paremmat kuin normaalit maantiejarrut. Miinuksena voikin sitten mainita painon (vajaat 11kg) johtuen painavista vakiokiekoista, sekä levyjarruista.

Mun valinta oli Focus Mares Disc 2009. Hintalaatusuhteeltaan (shimanon 105 osat, levyjarrut) todella loistava hankinta.
Maksoin siitä muistaakseni 1090,- kun ovh oli 1490,-
 

scholl

Jäsen
Itselläni tosin ei ole maantiepyörää, mutta mikä siitä kypärästä on nyt tehnyt niin seksikkään, kun ennen pärjäsi lippiksellä? En ole koskaan edes ajatellut millään fillarilla osallistua massakiriin tai serpentiinilaskuihin.

Indurain lippis

Ullrich lippis

Lemond lippis

Jne.

Tosin keväällä '98 harkitsin Giron kypärän ostamista, muttei olisi mahtunut matkatavaroihin todennäköisesti ja sen jälkeen en ole niitä missään nähnyt, mutta toki kun ostan maantiepyörän niin pitää neuvotella diili, missä kypärä ostetaan samalla. Se on vaan paskajuttu siinä mielessä, että lippiksiä ja hanskoja voi paljon helpommin olla saman tiimin väreissä kuin kulloinkin housut ja paita ja ne voi rankaista kaikki sitten pesukoneeseen. Mutta entäpä kypärä, se saattaa olla helposti sitten vain yksi, joka on todennäköisesti aina väärissä väreissä ja mitä jos hikoaa. Kiva laittaa seuraavalla kerralla hikinen kypärä päähän.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Osta cc, eli CycloCross. Itse arvoin puhtaan maantiepyörän ja cyclocrossin välillä, ja päädyin jälkimmäiseen kun itsekkin tulee talvisilla keleillä ajeltua. Cycloon saa kiinni leveät nakit talvikelejä varten joita maantiefillariin ei saa. Lisäksi paskakelejä ajatellen cycloon saatavat levyjarrut ovat paremmat kuin normaalit maantiejarrut. Miinuksena voikin sitten mainita painon (vajaat 11kg) johtuen painavista vakiokiekoista, sekä levyjarruista.

Tää cc onkin mulle uusi tuttavuus. Eli ainoana erona varsinaiseen maantiefillariin on paino? Ymmärsinköhän tämän oikein. Mulla nyt on kuitenkin painoa omastakin takaa, joten kompensoin fillarin painoa pudottamalla omaa painoa, ehkä..
Houkuttelevalta vaikutti tuo linkittämäsi fillarikin.
Eiköhän viimeistään ensi kesänä tässä yhden hengen taloudessa ole vähintään kaksi fillaria, sillä niin paljon tuo maantiefillarointi kiinnostaa.

Lisäksi vielä terveisiä autoilijoille, että kyllä se sinulla oleva kolmio tarkoittaa myös sitä, että fillaristejakin pitää väistää, vituttaako?
 
Viimeksi muokattu:

Nas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tää cc onkin mulle uusi tuttavuus. Eli ainoana erona varsinaiseen maantiefillariin on paino? Ymmärsinköhän tämän oikein. Mulla nyt on kuitenkin painoa omastakin takaa, joten kompensoin fillarin painoa pudottamalla omaa painoa, ehkä..
Houkuttelevalta vaikutti tuo linkittämäsi fillarikin.
Eiköhän viimeistään ensi kesänä tässä yhden hengen taloudessa ole vähintään kaksi fillaria, sillä niin paljon tuo maantiefillarointi kiinnostaa.

Paino, ja sitten se että cc on profiililtaan hiukan erilainen kuin maantiepyörä. Sekin ero niissä on, että maantiepyöristä ei levyjarruja löydy. Cycloon on myös mahdollista asentaa tavarateline, ja metalliset lokarit jos tarvetta on.

Nyt toukokuussa tuli hankittua tuo Focus, ja hienosti menee pitemmätkin lenkit sillä. Suosittelen ehdottomasti.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Maantiepyörällä vaippahousuissaan ym. ajava pyöräilijä ilman kypärää näyttää idiootilta.

Erittäin hyvin sanottu.

En oikein tiedä. Toki tuolla liikenteessä menee jos jonkin näköistä kulkijaa, ihan kävellen, juosten, fillarilla tai vaikka autolla, mutta vaikka ihmetystä osoittaa niin mikä minä olen sanomaan kuka on idiootti ja kuka ei. Tai edes kuka näyttää siltä. Ehkä jollain muulla on siihen sitten enemmän boltseja.

Viime vuonna vedin sen oman triathlonimme 180km normifillarilla ilman pyöräilyhousuja ja ilman pyöräilykypärää, joten olen varmaan megaidiootti... paitsi että en ajanut maantiepyörällä. Idiootti taidan olla kuitenkin kun unohdin tuon pointin.

Voisin melkeimpä sanoa, että enemmän idiooteilta näyttävät ja vaikuttavat ne jotka arvostelevat toisten välineitä, varusteita yms. tai vaikka painoa. Miltä näytää +30kg ylipainoinen kaveri maantiepyörän päällä. Eikö olekaan tärkeintä se, että menee oman kunnon mukaan, omilla välineillä ja että yleensä MENEE, kuin se, että menee "lajin etiketin" mukaisissa varusteissa. Kuuluuko "hifistely" yleisenä osana maantiepyöräilyyn? Ei ole ihme, että ne normiharrastajat puuttuvat tapahtumista. Ehkä laatu korvaa määrän. Ehkä taidan pysyä omissa tapahtumisani, koska vaikka ostaisinkin kypärän ja fillarishortsit niin tuo lainassa oleva kilpafillarinikin varmasti aiheuttaisi hilpeyttä niille, jotka vetävät tuolla maanteillä omilla Cerveloilla tai Biancheilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös