m&t;lle: Olin / olen oikeasti kiinnostunut siitä, miksi otit esiin syksyisen kritiikkini Housua kohtaan ja käytit esimerkkinä sitä, miten Niemiseen suhtaudutaan täällä.
Ja vastataan nyt kun ei ole aikaa.
Pitkämäki aloitti kauden melkolailla päin vittua, heti ensimmäisissä matseissa muutama melko helppo ja pari totaali-imua. Näiden ansiosta Pitkis oli jo käsite. Pitkiksen statsit ovat huonot mutta se kura mikä syksyllä tuli niskaan oli tavallaan kohtuutonta. Tai, jos tuolle linjalle lähtee pitäisi muiden niskaan tulla kuraa vastaavalla innolla kun sen aika on.
Seuraavassa pari faktaa Pitkämäestä:
- torjuntaprosentti 89,53%
- 4 tai enemmän omiin 7 kertaa, otteluita 19 --> 37% otteluista
Näistä puhuttiin syksyllä. Omiin menneiden keskiarvoa en laita koska se riippuu paljon kenttäpelaajista, mun mielestä torjuntaprosentti on oleellisempi. Ja tuo 4 omiin siksi että sitä pidettiin syksyllä jo varmana, 4 menee omiin joka tapauksessa.
Niemisestä samat faktat:
- torjuntaprosentti 91,96%
- 4 tai enemmän omiin 9 kertaa, otteluita 27 --> 33% otteluista
Ja näitä en kiistä, ja miksi edes kiistäisin. Mutta itse kelailen maalivahtien työskentelyä, ja nimenomaan HIFK:ssa kolmessa osassa. Ensimmäinen on kaikki edelliset kaudet nykyistä lukuunottamatta. Mun mielestä on tavallaan hölmöä erotella kausia toisistaan. Esim. Jan Lundellista löysin hockeydb:stä seuraavat tiedot kausilta 03/04 - 05/06:
03/04: 137 torjuntaa ja 15 maalia --> torjuntaprosentti 90,1%
04/05: 521 torjuntaa ja 42 maalia --> torjuntaprosentti 92,5%
05/06: 873 torjuntaa ja 59 maalia --> torjuntaprosentti 93,7%
Jostain syystä seuraavilta kahdelta kaudelta ei kerrottu juurikaan mitään. Mutta itse niputtaisin ennemmin kaikki yhteen, eli Jan Lundell olisikin (HIFK:ssa):
03/06: 1521 torjuntaa ja 116 maalia --> torjuntaprosentti 92,9%
Ja tietysti kaudet 06/07 ja 07/08 mukaan, mutta niitä en nyt nopeasti jaksanut kaivaa.
Toinen osa on nykyinen kausi, ja siitä on olemassa statistiikat:
- Jani Nieminen 91,96%
- Pitkämäki 89,53%
- Ahlqvist 91,89% (Ahlqvist muuten 10 ottelua ja niistä kahdessa 4 tai enemmän omiin, tekee 20% otteluista)
Eli tämän tilaston valossa ykkönen on Nieminen, mutta lähes tasoissa on Ahlqvist. Itse asiassa, Ahlqvist vaikuttaisi olevan tasaisempi, 4 tai enemmän omiin vai 20% otteluista. Mutta Pitkämäki selkeästi huonoin eli sai lähteä, siitä ei kahta sanaa. Ja mä en edes kelaile fyrkkaa, mä kelailen puhtaasti joukkueen etua.
Mutta viimeisessä eli kolmannessa osassa tulee se omasta mielestä tämän hetken kaikkein tärkein tilasto, eli viimeiset 10 matsia. Siitä näkee suunnan mihin mennään. Tärkein siksi että nyt on jäljellä 5 runkosarjapeliä + mahdolliset pudotuspelit. Syksyn putkilla ratkotaan runkosarjasijoja, nyt ratkotaan pudotuspelisarjojen voittajia. Ja se tilasto on Niemisellä laskeva, viimeisen 10 pelin tilastot ovat:
- torjuntaprosentti 89,64%
- 4 tai enemmän omiin 4 kertaa, otteluita 10 --> 40% otteluista
Mainitaan vielä että 11 pelatun ottelun jälkeen Niemisen torjuntaprosentti oli 94,48%. Ja tuo prosentti oli siis 3.1.2009 pelatun TPS-HIFK ottelun jälkeen, siitä on pudotusta tullut siis 2,5%. Tuo on jo paljon. Ja kyllähän kaikki tietää miten tuollainen pudotus on ylipäänsä edes mahdollista saavuttaa. Se vaatii maaleja omiin.
Niemisellä on nyt 5 peliä aikaa petrata tilastojaan, muuten HIFK lähtee pleijareihin maalivahdilla jonka nykytaso on Pitkämäen syksyn taso, ellei jopa huonompi. Ei ensi talvena enää kukaan muistele vetelikö HIFK:n maalivahti marraskuussa nollapelin vai ei, se on kaksi ottelua säälipleijareissa prosentilla 88% ja omiin molemmissa 4. Siitä sarjasta lomille, se jää mieleen. Mitä väliä koko kauden prosentilla siinä tilanteessa on? Mutta jos Nieminen petraa tilastojaan viimeisissä runkosarjapeleissään tai vaikka vasta pudotuspeleissä niin hyvä, sehän se ratkaisee. Mitä väliä siinä tapauksessa tällä huonolla jaksolla oikeastaan on? Mutta jos noin ajattelee niin mitä väliä lokakuun Pitkiksen hörpyilläkään oli. Pitkiksenkin olisi pitänyt laittaa imu kiinni vasta pleijareissa.
Siksi mun mielestä tilanne on epäreilu ja joko Pitkistä mollattiin liikaa tai Nieminen pääsee nyt aivan liian helpolla. Mulle se on oikeastaan se ja sama kummin päin, kunhan kohtelu on tasavertaista. Tilastojen mukaan Niemisen nykytaso on sama kuin Pitkämäen taso.