Lukon ottelutapahtuma – mitä pitäisi tehdä?

  • 473 510
  • 2 942
Suosikkijoukkue
Lukko,Hokki, Leijonat, LA Kings.
Ei mitään isompaa. Onko joku muu yhtä vanha, kun minä? Muistatteko aitaverkot päätyplankeissa, erätaukomusiikkina hetken pienen elämässä humpan, pallokentän puolella pelaaja-aitiot ja Lukon penkinpäässä kastanjetteja kiristävä vanha mies. Muistatteko ? @Roku tai joku?

Osan muistan ja osaa en. Muistan mm. sen pienen punakirjaimisen valotaulun merenpuoleissa päädyssä, jossa Lukon tehtyä maalin näkyi ko. pelaajan "slogan". Esim. Amerikan mälli Tommilan maalin jälkeen. Ja Masa maalasi Forssin Matin maalin jälkeen. Tommi Pullolan maalin jälkeen LongTom pommitti. Oli niitä muitakin.

Ensimmäisen pelin olen Äijänsuollla nähnyt vuonna varmaan kaudella 1970 - 1971. Mölli Keinonen oli silloin HJK:n vaihtoaitiossa jalka kipsissä.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Osan muistan ja osaa en. Muistan mm. sen pienen punakirjaimisen valotaulun merenpuoleissa päädyssä, jossa Lukon tehtyä maalin näkyi ko. pelaajan "slogan". Esim. Amerikan mälli Tommilan maalin jälkeen. Ja Masa maalasi Forssin Matin maalin jälkeen. Tommi Pullolan maalin jälkeen LongTom pommitti. Oli niitä muitakin.
Measuresin maalin jälkeen luki "Amerikan Allu asialla" ja Suvannon maalin jälkeen "Kodisjoki go go".

Tulevaa HIFKin vierailua mainostettiin että kylään tulee joukkue "Vantaan naapurikunnasta".

Kun nyt vanhoja muistellaan niin muistellaanpa sitäkin että oliko se Lukko joka sai Liigalta noottia mainostettuaan niinikään HIFKin vierailua että "Sika-Jokinen tulee"?. Tai pelasiko Jokinen JyP HT:ssä tuolloin, mutta tämmöinen mainos kuitenkin jossain oli. Saattoi olla että se oli Ässätkin joka tuota sika-Jokista mainoksessa käytti eikä suinkaan Lukko.
 

Mark Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Measuresin maalin jälkeen luki "Amerikan Allu asialla" ja Suvannon maalin jälkeen "Kodisjoki go go".

Tulevaa HIFKin vierailua mainostettiin että kylään tulee joukkue "Vantaan naapurikunnasta".

Kun nyt vanhoja muistellaan niin muistellaanpa sitäkin että oliko se Lukko joka sai Liigalta noottia mainostettuaan niinikään HIFKin vierailua että "Sika-Jokinen tulee"?. Tai pelasiko Jokinen JyP HT:ssä tuolloin, mutta tämmöinen mainos kuitenkin jossain oli. Saattoi olla että se oli Ässätkin joka tuota sika-Jokista mainoksessa käytti eikä suinkaan Lukko.
Kyllä se Lukko oli, joka noottia sai tuosta sika-Jokisesta.
 

Mark Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itse katsoin pelit aina pallokentän puoleisessa seisomakatsomossa ja kävin kesken erän kusella katsomon alla, jos hätä sattui yllättämään. Sieltä löytyi aika monta kiekkoa omiin ulkojääpeleihinkin.
Ja kun vaihtoaitio oli nenän alla, niin hikikin haisi aidosti välillä.
Tosin halli oli niin saatanan kylmä, että monella pelaajalla tuskin edes tuli hiki.
 

rellu

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-sarja/SM-liiga/Liiga 1957 -
Ei mitään isompaa. Onko joku muu yhtä vanha, kun minä? Muistatteko aitaverkot päätyplankeissa, erätaukomusiikkina hetken pienen elämässä humpan, pallokentän puolella pelaaja-aitiot ja Lukon penkinpäässä kastanjetteja kiristävä vanha mies. Muistatteko ? @Roku tai joku?

Minä muistan kaikenlaista...olen aloittanut kiekon seuraamisen 50-60-lukujen vaihteessa Lukon kentällä Lonsissa
Ja vielä enemmän on unohtunut....
Pelaaja-aitiot olivat alun perin avohallin aikana siinä missä nytkin.

Minä aloitin Lukon kentällä isäni kanssa Lukon kannattamisen 1957. Isän harteilla tai sitten me pojat kiivettiin kentän laidan puihin. Ja kun isä ei ollut mukana (iltavuorossa töissä) niin portilla kytättiin sopiva "isä" jonka kanssa pääsi maksamatta sisään. Ei tainnut OIkku olla syntynytkään.

Joten samaa voin sanoa kuin senilix, jotain muistan jotain en. Olkun mainitsemat verkot muistan mutten mitään kastanjettimiestä. Ja tulostaulun muistan, sen missä numerot vaihdettiin käsin taulun takaa luukusta länsipäädyssä. Ynnä muuta, ynnä muuta. Yleensä olin betonikatsomossa siinä Tuomisen Oivan takana kaiteeseen nojaten. Ellemme sitten kavereiden kanssa olleet puhutun päätyverkon takana huutelemassa vastustan molarille tai plankin reunalla. Muistan avotekojään aikana jonkun pelin turkulaisia vastaan (oli ehkä TuTo?) missä satoi lunta ihan sakeana ja kenttää kolattiin erien aikanakin ja me pojat heitteleimme turkulaisia lumipalloilla. Oi niitä aikoja.
 
Suosikkijoukkue
Lukko,Hokki, Leijonat, LA Kings.
Measuresin maalin jälkeen luki "Amerikan Allu asialla" ja Suvannon maalin jälkeen "Kodisjoki go go".

Tulevaa HIFKin vierailua mainostettiin että kylään tulee joukkue "Vantaan naapurikunnasta".

Kun nyt vanhoja muistellaan niin muistellaanpa sitäkin että oliko se Lukko joka sai Liigalta noottia mainostettuaan niinikään HIFKin vierailua että "Sika-Jokinen tulee"?. Tai pelasiko Jokinen JyP HT:ssä tuolloin, mutta tämmöinen mainos kuitenkin jossain oli. Saattoi olla että se oli Ässätkin joka tuota sika-Jokista mainoksessa käytti eikä suinkaan Lukko.

Mun mielestä Sika-Jokinen oli silloin JyP Ht:n miehiä. Samoihin aikoihin Lukko mainosti (Länsi-Suomessa)t ulevaa Kärppä-peliä, että Gangsteri-Matikainen on tulossa joukkueineen Äijänsuolle. Tätäkin paheksuttiin myöhemmin.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos nyt menneisyyden ottelutapahtumasta puhutaan niin kysymys:

Silloin vielä kun maalituomarit sytytti punavalon maalin merkiksi, niin oliko Raumalla pyörivä majakkatyylinen lamppu? Vai ihan pelkkä tavallinen punalamppu?
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihan tavallinen punalamppu oli niin kauan kuin minä muistan.
 

rellu

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-sarja/SM-liiga/Liiga 1957 -
Jos nyt menneisyyden ottelutapahtumasta puhutaan niin kysymys:

Silloin vielä kun maalituomarit sytytti punavalon maalin merkiksi, niin oliko Raumalla pyörivä majakkatyylinen lamppu? Vai ihan pelkkä tavallinen punalamppu?
Ainakin aluksi oli ihan tavallinen punainen lamppu. En muista tuliko myöhemmin majakka.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tavallista minäkin muistelisin. Tässä taisi olla paikkakuntakohtaisia eroja. Jossain noita majakoita oli.

Millois noista lampuista luovuttiin? Vuosituhannen vaihteessa?
 

OnVainRauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Osan muistan ja osaa en. Muistan mm. sen pienen punakirjaimisen valotaulun merenpuoleissa päädyssä, jossa Lukon tehtyä maalin näkyi ko. pelaajan "slogan". Esim. Amerikan mälli Tommilan maalin jälkeen. Ja Masa maalasi Forssin Matin maalin jälkeen. Tommi Pullolan maalin jälkeen LongTom pommitti. Oli niitä muitakin.

Ensimmäisen pelin olen Äijänsuollla nähnyt vuonna varmaan kaudella 1970 - 1971. Mölli Keinonen oli silloin HJK:n vaihtoaitiossa jalka kipsissä.

Esa Keskisen maalattu luki "pussin teki Essi"
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tavallista minäkin muistelisin. Tässä taisi olla paikkakuntakohtaisia eroja. Jossain noita majakoita oli.

Millois noista lampuista luovuttiin? Vuosituhannen vaihteessa?
2002-03 kaudeksi luovuttiin maalituomareista. En muista jos jossain vielä sen jälkeen sytyteltiin punalamppua ihan showmielessä. Ei tosin tainnut maalituomarilla mitään vastuuta olla enää viimeisinä vuosina, tai itse asiassa koskaan?
Punavalo ei enää pala
Maalituomareista tuli mieleen:
En edes tiedä mistä tuli mieleeni tämä, ja voi olla että sekoitan useamman eri tapahtuman, mutta siis yhtäkkiä mieleeni muistui tapahtumaketju:

Toni Porkka laukoi ja kiekko kävi maalissa (Nortamonkadun puoleisessa), maalituomari sytytti punalampun, mutta maalia ei hyväksytty, päätuomarin mielestä kiekko ei ilmeisesti käynyt maalissa. Maalituomari sitten seisomakatsomon agitoimana lähti jopa kävelemään kohti toimitsija-aitiota ja kertomaan näkemyksensä, mutta tuomari ei ottanut vastaan ja hänet käännytettiin toimitsija-aition reunalta takaisin.

Muistaako joku tällaista? En ole kyllä edes varma oliko se Porkan stinteistä 94-96 vai 02-06 (olikö tällöin enää maalituomareita?) Tai oliko se laukoja edes Porkka.

Ja kai se varsinainen kysymykseni on että miten tuo maalin syntyminen noihin maalituomari-aikoihin meni? Maalituomari saattoi sytytellä lamppuaan miten sattui, mutta päätuomari kuitenkin tuomitsi sen perusteella mitä sattui näkemään tai näkemättä jättämään? Ja tuo oli varmaan aika no-no että maalituomari lähtee paikaltaan omatoimisesti?
 

senilix

Jäsen
Eikös se ollut niin, että maalituomarin tehtävä oli ilmoittaa, että kiekko kävi maalissa. Tuomari sitten päätti, oliko maali hyväksyttävä.
Mitään vastuuta ei maalituomarilla ymmärtääkseni ollut.

Muistan kertomuksen hyvin vanhoilta ajoilta, olisiko ollut se Ilveksen 31-0 voitto. Maalituomari kertoi itse, että hän alkoi kyllästymään napin painamiseen, aina tuntui tulevan maali kun Honkavaara tuli lähelle. Niinpä hän kerran sytytti lampun jo ennen laukausta ja eikös tämä ampunut ohi. Tuomarilta tuli kipakka puhuttelu.

Lisätään selvennyksen vuoksi, että tämä tapahtui Tampereella ja vastustaja ei ollut Lukko.
 
Viimeksi muokattu:

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
2002-03 kaudeksi luovuttiin maalituomareista. En muista jos jossain vielä sen jälkeen sytyteltiin punalamppua ihan showmielessä. Ei tosin tainnut maalituomarilla mitään vastuuta olla enää viimeisinä vuosina, tai itse asiassa koskaan?
Punavalo ei enää pala
Maalituomareista tuli mieleen:
Jep. Olisko nuo maalikamerat hommattu vuoden 97 vai 03 koti mm kisojen tuotoilla hommattu liigahalleihin. Näin muistelisin.

Muistaakseni @benicio kommentoin vuosia sitten tuohon Porkka episodiin jotain kouriintuntuvaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juu @wild wild west kommentoit, tuosta lainauksen ylöspäinnuolesta pääset tsekkaamaan.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Millos ne heiluvat maaliverkot poistui? Näitä olen jäänyt kaipaamaan. Nämä poistui aiemmin kuin valot?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juu, ne oli hienot. Muistikuva että Raumalla ne olisi ollut kyllä pitempään kuin muualla. Tuntuu että olisivat hyvät nykyäänkin kun kiekko tulee takaraudasta yms niin nopeasti ulos.
 

Kynämestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Millos ne heiluvat maaliverkot poistui? Näitä olen jäänyt kaipaamaan. Nämä poistui aiemmin kuin valot?
Itse en nuorena poikana näiden aikaan seurannut kiekkoa, mutta eikö noista ollut ongelmia? Molarin tai pelaajan käsi/maila/jalka voi jäädä jumiin niihin tms.
 

MVP8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse en nuorena poikana näiden aikaan seurannut kiekkoa, mutta eikö noista ollut ongelmia? Molarin tai pelaajan käsi/maila/jalka voi jäädä jumiin niihin tms.
Maalivahtina junnuissa pelanneena voin sanoa että ainakin omalla kohdallani se oli ongelma. Aina polvillaan pelatessa piti olla varovainen, muuten oli joko luistin tai mailan tuppi, joskus kypäräkin, kiinni siinä helvetin verkossa. Noista ajoista on toistakymmentä vuotta aikaa, mutta edelleen näen painajaisia.

Mikä näiden verkkojen funktio ylipäänsä oli? Ja miksi ne poistettiin?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mikä näiden verkkojen funktio ylipäänsä oli? Ja miksi ne poistettiin?
Kai se sama kuin pöytälätkässäkin, eli helpottaa maalin havaitsemista, ennen videotarkastuksia. Ehkä myös säästi ja suojasi maaliverkkoa? Olisiko poistuminen liittynyt myös mainitsemiesi syiden lisäksi siihen että häiritsi kattokameraa, en tiedä. Onkohan jossain maassa vielä pääsarjakäytössä? Ja miksi tuota kutsuttiin?
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos nyt menneisyyden ottelutapahtumasta puhutaan niin kysymys:

Silloin vielä kun maalituomarit sytytti punavalon maalin merkiksi, niin oliko Raumalla pyörivä majakkatyylinen lamppu? Vai ihan pelkkä tavallinen punalamppu?

Katsoin koostetta -95 välierämatsista ja ainakin silloin oli ihan tavallinen punalamppu (ja vieressä vihreä lamppu, joka muistaakseni syttyi pelikatkoilla/erän päätyttyä?)
 

LukkoUkko79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Katsoin koostetta -95 välierämatsista ja ainakin silloin oli ihan tavallinen punalamppu (ja vieressä vihreä lamppu, joka muistaakseni syttyi pelikatkoilla/erän päätyttyä?)
Juuri näin. Mun mielestä punalamppu pitäisi ehdottomasti olla vieläkin käytössä, sillä siitä näkee hyvin toiseen päähänkin, kun maali syntyy.
 

hokkikokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mun mielestä punalamppu olis ihan hyvä lisä. Voi olla että on nostalgianälkää vaikka ei ole ihan noin paljon Lukkotaustaa kuin usealla muulla tällä palstalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös