Mainos

Lokomotiv Jaroslavl lentokoneonnettomuudessa

  • 437 653
  • 844
Äärettömän synkkä päivä eilinen.. Ei osaa oikein muuta kirjoittaa, on tuota Venäjän jääkiekkoa niin paljon tullut seurattua että Jaroslav ehti tulla hyvinkin tutuksi..
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас

Jos tarkastellaan animaatiota tekniseltä kantilta, se ei voi täysin pitää paikkaansa, koska koneen (ainakin) koneen perä osui joen penkereeseen, kuten lukuisista valokuvista voi havaita. Kuten tämä sovsportin kuva osoittaa.

Eli pelkän animaation perusteella en suuren suuria johtopääöksiä ryhtyisi tekemään onnettomuudesta ja sen syistä. Kokonaisuus, kuvat, animaatiot, haastattelut tms. kertovat tietysti paljon enemmän kokonaisuudesta ja niiden perusteella voi ruveta tekemään mahdollisia johtopäätöksiä onnettomuuden syistä. Oliko kyseessä lentopetrooli, koneen huollon puutteet, lentäjien ammattitaito - tosin jos vika on koneessa, lentopetroolissa ei lentäjien ammattitaito auta juuri tippaakaan.

vlad.
 

Desperaado

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Spurs
Epäilen vähän, että tuo olisi Galimov. Toivon tietty että olisi, mutta toi vartalo ja ulkoinen habitus muutenkin ei oikein vastaa huippukiekkoilijaa. Eikä tuolla kyllä ollut niin pahoja palovammoja, kuin ollaan uutisoitu. Mutta toivon mukaan olen väärässä!

Mietin ihan samaa itsekin, mutta toivotaan tosiaan, että olisi ollut.
 

Rocco

Jäsen
Kyseenalaistinkin oikealle kaartamisen, koska masto (myös oikeiden karttojen mukaan) on lähtösuunnan oikealla puolella. Tähän perustin oletukseni, että moottori(t) ovat menettäneet tehonsa ja lentäjien oli tarkoitus tuoda kone alas jokeen, kun paluu kentälle oli mahdotonta. (vrt. Hudsonjoen onnettomuus, vaikka lentokenttiä oli näköpiirissä kaksin kappalein)
Tuossa onnettomuudessa oli Hudson-joki ainut mahdollinen avoin paikka laskeutua, ettei kone törmää rakennuksiin keskellä New Yorkia. Tuolla Jaroslavlin kentän ympäristössä on avointa maastoa yllin kyllin, minne kone voidaan yrittää tuoda alas turvallisestikin.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ihan kaikkia tekstejä ei ehdi eikä edes jaksakaan lukea, mutta täytyy itsekin myöntää, että ensimmäisenä, kun uutisen näin, ajattelin keitä suomalaisia oli mukana. Se on täysin luonnollista, eikä sulje pois sitä ,että on surullinen myös muiden maiden kansalaisten puolesta. Suomalaiset vain ovat tutumpia ja siten lähempänä omaa ajatusta kuin muut. Toki nimekkäät pysäyttävät raadollisen ihmisen ajatuksenkulun myös, kuten esim. Demitra.

Tuskaa ja murhetta tämä onnettomuus on tuottanut yllin kyllin. Miljoonapelaajat ja surkein kalusto. Näinkö se menee? En ihan jaksa tuohonkaan uskoa. Eiköhän öljymiehet yms. halua että tukemillaan rahoilla on taattu mahdollisuuksien mukaan pelaajien turvallisuuskin. Näin otaksun. Sattuman sadolle tai ohjaajan inhimilliselle virheelle jää aina sijaa.Kaikkeen ei pysty varautumaan.

Itsekin viljelen tuota R.I.P.piä, mutta toisaalta toivottavasti tästä ajasta toisaalle muuttaneet pelaajat voivat pitää hauskaa ja pelata jatkossakin. Kuori on kuorta ja uskon elämän jatkuvan heilläkin jossain toisessa ulottuvuudessa.Ei siis harpunsoittoa ja haudassa makaamista.Jaksamista kaikille, joita tämä tragedia eniten koskee.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat

Feint

Jäsen
Suosikkijoukkue
#25 & #18
Epäilen vähän, että tuo olisi Galimov. Toivon tietty että olisi, mutta toi vartalo ja ulkoinen habitus muutenkin ei oikein vastaa huippukiekkoilijaa. Eikä tuolla kyllä ollut niin pahoja palovammoja, kuin ollaan uutisoitu. Mutta toivon mukaan olen väärässä!
No kyllähän videolta näkee selvästi että jalat, vatsa, rintakehä, kädet ja kasvot ovat palaneet. Palovammojen vakavuudestahan (asteina) ei ole missään puhuttu? Ja kyllä tuo kroppa urheilijan on.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Niitä joita kiinnostaa tapahtuman tarkastelu lentäjien vinkkelistä, tuolla keskustellaan samasta aiheesta. Jos tämän onnettomuuden syyksi tosiaan paljastuu jollain naftalla jatkettu lentopetrooli meni taas nippu hyviä miehiä itsekkään ja korruptoituneen toiminnan seurauksena.

Jotakin voi ärsyttää mutta sanonpa vaan: valitettavan venäläistä touhua.
Ei nyt mennä vielä asioiden edelle, mutta on syytä todeta ettei tällainen spekulaatio ole kaukaa haettua, valitettavasti. Venäjällä korruptio, oman edun tavoittelu ja kaikenlainen pieni ja vähän isompikin vilunkipeli on todella syvässä. Paljon tiedän omasta kokemuksesta ja isommilta pojilta olen kuullut loput.

Jos firman materiaaleilla on mahdollista tehdä huomaamatonta pikkubisnestä omaksi eduksi, niin ennen pitkää joku keksii yrittää jotakin tällaista kuviota. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun jonkun tai joidenkin omat bisnekset ajavat pääasioiden ja myös turvallisuusnäkökohtien edelle. Joka tapauksessa sekalaiset kähminnät ja härötouhut johtavat helposti siihen, etteivät prosessit toimi ihan priimatasolla. Tämän seurauksena kämmäyksen riski yksinkertaisesti kasvaa. Jos lopulta tapahtuu riittävän iso töppäys ja Moskovassakin suututaan, niin yleensä pari pomoa erotetaan jälkilöylyinä. Sitten nimitetään uudet pomot ja vedetään näön vuoksi tiukkaa kontrollikampanjaa ehkä puolisen vuotta, jona aikana tulee kaikenlaisia tarkastuksia ja muuta näyttävää syynäämistä. Hetken aikaa on helvetillinen huuto, mutta kontrollikampanja hiipuu vähitellen kuten aina, ja asiat palaavat vanhoihin uomiinsa.

En väitä että korruptio tai vilunkipeli olisi ollut Jaroslavlin onnettomuuteen edes välillinen syy, koska mitään tietoa tällaisesta ei ole. Kyseessä voi olla myös puhdas onnettomuus, esimerkiksi ns. inhimillisestä virheestä johtuva. Silti totean, että Venäjällä harmaa talous ja koko yhteiskuntaan pesiytynyt sekalainen pikkuvilppi ovat omiaan aiheuttamaan sekalaisia lieveilmiöitä, joilla voi olla kielteisiä vaikutuksia turvallisuuteen.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola, Lipiäinen ja Ässien sylkykupit.
Sanattomaksi vetää...

Tuohon videolinkkiin kommenttina että kyllä siinä palovammat ovat aika karmeaa luokkaa ja kuvaillulla prosentilla. Ottamatta kantaa kuka kuvassa on, niin järkyttää myös ensihoidon taso... Ei hyvänen aika. Ongelmat noin pahoilla palovammoilla alkavat huikean nestehukan muodossa.
 

Desperaado

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Spurs
Sanattomaksi vetää...

Tuohon videolinkkiin kommenttina että kyllä siinä palovammat ovat aika karmeaa luokkaa ja kuvaillulla prosentilla. Ottamatta kantaa kuka kuvassa on, niin järkyttää myös ensihoidon taso... Ei hyvänen aika. Ongelmat noin pahoilla palovammoilla alkavat huikean nestehukan muodossa.

On kuitenkin hyvä uutinen tuossa käsittääkseni, että miehen ääni kuuluu eikä ole taju kankaalla. Voisin maalaisjärjellä kuvitella, että tilanne on aina parempi kun pystyy reagoimaan vielä kipuun vaikeroimalla.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No kyllähän videolta näkee selvästi että jalat, vatsa, rintakehä, kädet ja kasvot ovat palaneet. Palovammojen vakavuudestahan (asteina) ei ole missään puhuttu? Ja kyllä tuo kroppa urheilijan on.

Ok, olin siis väärässä. Missä on sitten se toinen video, missä samaan paikkaan tuodaan lähes kokonaan siteisiin kääritty potilas? Siksi epäilin että tuo ei ole Galimov, koska ei näytä siltä että olisi 80% kropasta palanut.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Aika pysäyttävä haastattelu Lokomotivin tiedottajalta. Teksti lainattu NHL.comin artikkelista.

"We have no team anymore," Vladimir N. Malkov, the team spokesman, said in a telephone interview with The New York Times. "All our starting players, and all the service people, they all burned in the crash."

Ja samaan aikaan kalsarikänniketjun juopot pilailevat näiden elämänsä menettäneiden kustannuksella.
 

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
Voisin maalaisjärjellä kuvitella, että tilanne on aina parempi kun pystyy reagoimaan vielä kipuun vaikeroimalla.

No joo, periaatteessa näin. Noin pahojen palovammojen kohdalla seuraavat päivät ja viikot ovat yleensä vaan ne pahimmat. Vähän eri tilanne kun esim. pahan verenvuodon kohdalla. Toivottavasti kaveri sinnittelee ja pystyy palaamaan faniensa eteen vielä joku päivä. Sikäli mikäli kun Galimov on kyseessä.

Karmea tapaus kerta kaikkiaan ja lätkäfanina kolahti aika syvälle.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kyseenalaistinkin oikealle kaartamisen, koska masto (myös oikeiden karttojen mukaan) on lähtösuunnan oikealla puolella. Tähän perustin oletukseni, että moottori(t) ovat menettäneet tehonsa ja lentäjien oli tarkoitus tuoda kone alas jokeen, kun paluu kentälle oli mahdotonta. (vrt. Hudsonjoen onnettomuus, vaikka lentokenttiä oli näköpiirissä kaksin kappalein)
Lentäjillä on tietysti lennonjohdolta saatu määräys suunnata kone tietyllä tavalla, mutta jos tähän ei jostain syystä kyetä, niin päätöksiä tilanteen korjaamisesta pitää tehdä vähän helvetin äkkiä. Jos tuossa on käynyt kuten arvelit, eli kapteeni on tehnyt päätöksen pakkolaskun yrittämisestä ennen törmäystä antenniin, niin kyseessä on vain tavattoman huono onni. Aikaa vaihtoehtojen harkitsemiselle on vaan tavattoman vähän, mutta kuten Rocco totesikin, Hudson-joen tapaukseen verrattuna pakkolaskua olisi kenties voinut yrittää muuallekin kuin jokeen.

Mihinkään kentälle paluun yrittämiseen en usko, sillä lentokorkeus tuskin olisi sellaista mahdollistanut. Aloittelevia pienkonelentäjiäkin varoitellaan nousun jälkeisen nopean kentällepaluun riskeistä.
 
K

kiwipilot

Tuollaiset antennit ja muut huomattavat esteet on kyllä piirretty ihan jok'ikiseen instrument procedure mapsiin ja näinollen itse laittaisin roponi koneen ohjattavuuden menettämisen piikkiin. Esim. moottorivaurion varalta tuollekin kentälle on tehty tarkat proseduurit ja reitit minkä mukaan konetta sitten lennetään. Eli sen mitä itse ymmärrän, nyt noita ohjeita ei ole voitu noudattaa vaan on menty sinne minne pulkka käskee. Eli tässä tapauksessa on osuttu radiomastoon tms.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Sanattomaksi vetää täälläkin ja taas huomattiin kuinka yllättäen se henki voi lähteä. En olisi ikinä uskonut että kerralla voisi hävitä seurallinen huippukiekkoilijoita, voi helv mikä katastrofi!

R.I.P Lokomotiv Jaroslavl.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Ketjussa on pohdittu varmasti kaikilta kanteilta aiheutunutta surua niin pelaajien omaisten kuin joukkueen fanienkin osalta. Itse olen lähinnä miettinyt tapahtunutta Jaroslavin fanien puolesta, miten ihmeessä tuollaisen pystyy käsittelemään? Suurin suru ja menetys kohtaa tietysti pelaajien, "ihmisten" omaisia, jotka menettivät isiä, aviomiehiä, poikia ja veljiä. Yhtä paljon kärsivät miehistön jäsenten omaiset, vaikka jäävätkin pienemmälle huomiolle. Mutta fani joka menettää koko rakastamansa joukkueen, ei pysty käsittämään.

Syvä osanottoni kaikkien puolesta. Tapahtumalla on niin suuret kasvot että tunteiden herääminen on ymmärrettävää myös tavallisen tallaajan, tässä kohdin "ulkopuolisen" kiekkofanin osalta. Kukaan ihminen ei pystyne tasapuolisesti suremaan kaikkia maailman tragedioita, näin uskoisin. Siksipä on hyvin ymmärrettävää että kiekkoihmisiä tämä koskettaa eri tavoin kuin jokin "arkinen" onnettomuus tässä hullussa maailmassa.

Ketjuun linkitetyn Jaroslavin 2011-2012 esittelyvideon katsottuaan tulee kyllä melko tyhjä olo, palaan taas paikallisten fanien paitojen sisään.. Videon lopussa tasaisesti puksuttava juna jyrää esteiden läpi, näin ei nyt käynyt:(
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Sanattomaksi vetää...

Tuohon videolinkkiin kommenttina että kyllä siinä palovammat ovat aika karmeaa luokkaa ja kuvaillulla prosentilla. Ottamatta kantaa kuka kuvassa on, niin järkyttää myös ensihoidon taso... Ei hyvänen aika. Ongelmat noin pahoilla palovammoilla alkavat huikean nestehukan muodossa.

Venäjällä etenkin syrjäkylillä sairaanhoidon taso harvemmin yltää edes sille tasolle, jota se oli suomessa -50 luvulla.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Itse laittaisin roponi huonon lentopetrolin piikkiin. Jos siis kone menettää ohjattavuutensa parissa sekunnissa (kun on esitetty), niin polttoaineen syötössä on oltava häikkää. Kun moottorit on poissa pelistä, niin eipähän tuota paljon ohjailla.
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ketjussa on pohdittu varmasti kaikilta kanteilta aiheutunutta surua niin pelaajien omaisten kuin joukkueen fanienkin osalta. Itse olen lähinnä miettinyt tapahtunutta Jaroslavin fanien puolesta, miten ihmeessä tuollaisen pystyy käsittelemään?(

Varmaan suht helposti, jos perheenjäseniin verrataan. Jos menetät perheenjäsenen, niin silloin kyse on ihmisestä. Fani taas menettää pelaajan, idolin, esikuvan tai mikä onkaan. Joka tapauksessa enemmän kiiltokuvamaisen henkilön ja eiköhän sellaista toivu suhteellisen nopeasti, jos maailmankuva on muuten suunnilleen raiteillaan.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Itse laittaisin roponi huonon lentopetrolin piikkiin. Jos siis kone menettää ohjattavuutensa parissa sekunnissa (kun on esitetty), niin polttoaineen syötössä on oltava häikkää. Kun moottorit on poissa pelistä, niin eipähän tuota paljon ohjailla.

Tämä on minunkin mielestäni yksi varteenotettavimpia selityksiä. On muitakin vastaavia tapauksia Venäjällä, jolloin esim. kaikki kolme moottoria (Tu-154) ovat kokonaan sammuneet lähes yhtä aikaa.
 
Tämä on minunkin mielestäni yksi varteenotettavimpia selityksiä. On muitakin vastaavia tapauksia Venäjällä, jolloin esim. kaikki kolme moottoria (Tu-154) ovat kokonaan sammuneet lähes yhtä aikaa.

Muitakin koneita on kai tankattu samalla polttoaineella ja ovat pysyneet ilmassa? Mutta voihan tuo olla osasyy? "Lantrattu" polttoaine sopii joillekin moottoreille vähän paremmin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös