Lokomotiv Jaroslavl lentokoneonnettomuudessa

  • 436 493
  • 844
K

kiwipilot

Verratkaa vaikka minkälainen farssi oli tutkimus Puolan presidentin onnettomuudesta.

Todellinen farssi oli kyllä polakkipilottien suoranainen perseily ohjaamossa: kapteeni on koneen päällikkö oli kyydissä sitten presidentti tai Jeesus Kristus.

Surullinen tapaus mutta ei onnettomuutena eroa mitenkään monista vastaavista Venäjällä tapahtuneista. Eihän siitä ole kovinkaan kauaa kun TU-154 tuli tonttiin Moskovassa juuri huonon polttoaineen takia.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Järkyttävä tapahtuma kaikkinensa. Monta suosikkiani, kuten vaikkapa Pavol Demitra jonka peliä olen aina ihaillut, menetti henkensä tässä lopultakin täysin turhassa tragediassa. Minkä helvetin takia niiden pitää käyttää tuollaisia rakkineita?

Skrastins, Salei, Rachunek... ei helevetti. Plus paljon nuoria, minulle tuntemattomampia lupauksia. Ja mikä surullisinta, menehtyneet eivät olleet ainoastaan jääkiekkoilijoita vaan aviomiehiä, isiä, poikia, veljiä.

Syvä osanottoni.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes

Minkä ihmeen takia lentäjä(t) lähtevät kaartamaan heti kiitoradan jälkeen jyrkästi oikealle, jossa antennimasto on?

Looginen poistumissuunta olisi kaupunki vasemman kautta kiertäen, mutta voiko olla, että lentokäytävä menee kaupungin oikealta puolelta? Vai yrittivätkö pakkolaskua jokeen? Omaa arvailuani, johon emme varmaan koskaan vastauksia saa.
 

Kasatonov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, San Jose Sharks
Kyllähän tämä sanattomaksi vetää.

Nyt on arvailtu, että huono polttoaine olisi onnettomuuden syy. Se, että monessa venäläisessä onnettomuustutkinnassa on syy laitettu miehistölle, kuvastaa kyllä enemmän heidän kulttuuriaan kuin todellista onnettomuuden syytä. Verratkaa vaikka minkälainen farssi oli tutkimus Puolan presidentin onnettomuudesta.

Niitä joita kiinnostaa tapahtuman tarkastelu lentäjien vinkkelistä, tuolla keskustellaan samasta aiheesta. Jos tämän onnettomuuden syyksi tosiaan paljastuu jollain naftalla jatkettu lentopetrooli meni taas nippu hyviä miehiä itsekkään ja korruptoituneen toiminnan seurauksena.

Jotakin voi ärsyttää mutta sanonpa vaan: valitettavan venäläistä touhua.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olihan tuo tyrmistyttävä uutinen. Iso määrä kansainvälisen tason jääkiekkoilijoita, ja samalla monen ihmisen omaisia on nyt poissa. Onnettomuuden syitä on spekuloitu, ja nyt ilmeisesti päällimmäiseksi epäillyksi on noussut heikkolaatuinen polttoaine, mikä olisi aiheuttanut sen, ettei kone noussut tarpeeksi nopeasti, vaan törmäsi lentokentän lähellä oleviin antennirakennelmiin hajoten sitten kappaleiksi.

Oma käsitykseni on se, että Venäjällä suurin osa lento-onnettomuuksista johtuu nimenomaan puutteellisesta ilmailukulttuurista. Esim. Tupolev Tu-154 on ymmärtääkseni paljon mainettaan turvallisempi kone, ja suurin osa koneen onnettomuuksista on nimenomaan johtunut ihmisten tekemistä virheistä. Tämän onnettomuuden konetyyppi (Yaroslav Yak-42) ei myöskään ole ollut mitenkään erityisen huonomaineinen. Lisäksi ainakin YLE:llä uutisoitiin, että kyseinen kone oli hyvässä kunnossa.

Noilla teknisillä tiedoilla spekulointi on toki siinä mielessä turhaa, että ihmishenkiä ei saada takaisin, vaikka asiaa kuinka pyöriteltäisin. Kuitenkin täälläkin esitettiin heti kommentteja putoavista Tupoleveista, joten vastakommentti lienee paikallaan. Onnettomuus olisi mielestäni voinut sattua ihan yhtä hyvin muuallakin päin maailmaa. Toivottavasti kuitekin nyt tehdyistä virheistä otetaan itänaapurissakin opiksi, jotta vastaavanlaiset turmat vältettäisiin jatkossa.

Täällä spekuloitiin Jaroslavin tulevaisuudella. Muistelen kuulleeni, että NHL:ssä olisi vastaavia tapauksia varten olemassa oma sääntönsä, joka olisi about samanlainen, kuin tuon 1979 menehtyneen neuvostoliittolaisjoukkueen kohdalla käytetty. Siinä siis pelaajistonsa menettänyt joukkue saa varata muista joukkueista pelaajia. NHL-säännön kohdalla todettiin, että periaatteessa heikko joukkue voisi jopa saada vahvemman miehistön tätä kautta. On siis melko lailla odotettavissa, että Jaroslav saa ensi kaudelle miehistön kasaan.

Surullinen tapaus kaikkinensa. Eilinen oli jääkiekkoilun musta päivä, joka sattui liki päivälleen kymmenen vuotta sen jälkeen, kun Saku Koivun syöpädiagnoosi kerrottiin julkisuuteen (tuo taisi tapahtua 6.9.2001).
 

Rocco

Jäsen
Jos onnettomuuden syy on huonolaatuinen polttoaine kuten on epäilty, silloinhan ei pahemmin konetta lennetä haluamalla tavalla, vaan kone lentää vähän miten itse tahtoo. Nousussa on voinut kadota tehot, huipputehoja nousua varten ei ole saatu, yksi tai kaksi moottoria on voinut sammua... Korkeutta kuitenkaan ei kone ole riittävästi saanut, ja siinä on vaikea pilottien tehdä mitään kun kone ei vastaa oikein kaasuun, ja edessä on esteitä. Voi hyvinkin olla että ilman tuota mastoa, kone olisi voinut lentää ja laskeutua jonnekin turvallisesti, mutta kun nousussa ei kone ole riittävää korkeutta saanut ja/tai ohjaaminen on ollut vaikeaa, niin tulos on nähdyn kaltainen. Jos nopeus on matala, pakko on yrittää lentää mahdollisimman suorassa, sillä pienikin kaarros voi heti sakata koneen, ja silloin ei enää mitään ole tehtävissä noin matalalla lennettäessä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Vai yrittivätkö pakkolaskua jokeen? Omaa arvailuani, johon emme varmaan koskaan vastauksia saa.

Harvemmin pakkolaskua yritetään tehdä tuollaiseen paikkaan, jos tankit ovat täynnä kerosiinia. Riskit täydelliselle tuholle olisivat liian suuret (joka tapahtui nyt joka tapauksessa). Eiköhän tuossa yritettäisiin kääntyä takaisin kentälle?

Lentopolttoaine oli ollut kuulemma huonolaatuista ja tästä syystä moottorit eivät olleet toimineet kunnolla. Tällaista on epäilty suurimmaksi syyksi onnettomuuteen... juttua asiasta Iltalehdessä.
 

PJx

Jäsen
Tätäkin tilastoa lukiessa kannattaa miettiä mitä se itse asiassa kertoo. Nevostoaikasien kaluston puutteiden nimeäminen onnettomuuksien perussyyksi on lähennä asenteellisuutta. Jos verrataan tätäkin tyyppiä länsimaiseen saman tyyliseen aikalaiseensa, Boing 727, niin näitä koneita on menetetty muistaakseni vähemmän, (hull loss rate – hakusanalla ahkerammat löytävät tietoa, vanha ei jaksa hakea).

Epäilisin, että taustalla on enemmän lentäjäpula ja neuvostoaikaiset asenteet. Käsittääkseni siellä vanhemmasta päästä poistuu lentäjiä nopeammin kuin uusia (muunto)koulutetaan. Mitä todennäköisimmin näiden vanhojen ja vaikeimmin lennettävien puikoissa on ne, jotka eivät ole vielä ehtineet päästä kiinni parempaan kalustoon… (tyyliin armeijan vanhoja helikopterilentäjiä, joilla ei ole tunteja kertynyt polttoaine/resurssipulan takia…). Lisäksi venäjällä ei syljetä lasiin…

Ei huonoon nousukykyyn teknistä vikaa tarvita. Huono kuormaus ja väärään asentoon unohtuneet laipat tulevat ihan ensinnä mieleen. Toki jokin tekninen vika saattaa hyvinkin olla turmaan johtaneen (virhe-)ketjun alussa, vaikka ei olisikaan varsinainen syy.
 

shineman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HaMu -12


Kertakaikkisen pahalta tuntuu täälläkin. Tuota animaatiota katsellessa tulee väkisinkin mieleen että tuolla tavalla lähes kiitoradan päähän sijoitetulla antennimastolla (vai mikä lienee) on pakko olla joku hyvin tärkeä merkitys..

Lokomotiv Jaroslavl pelaa nyt ylimmässä liigassa
 

Rocco

Jäsen
Harvemmin pakkolaskua yritetään tehdä tuollaiseen paikkaan, jos tankit ovat täynnä kerosiinia. Riskit täydelliselle tuholle olisivat liian suuret (joka tapahtui nyt joka tapauksessa). Eiköhän tuossa yritettäisiin kääntyä takaisin kentälle?
Aina tosiaan takaisin kentälle pyritään, erikseen listatuille varalaskukentille tai sitten hätälasku jollekin tasaiselle maalle lähialueella, tai vaikka riittävän leveälle maantielle. Nämä alueet ja kentät käydään läpi aina ennen lähtöä, joten varmasti ovat olleet lentäjien tiedossa. Kaikilta kentiltä löytyy tuollaiset "Plan B -suunnitelmat" koko lennon ajaksi. Sen takiahan mm. Lufthansan Airbusin uusi superjumbo kävi Helsingissä aikanaan, nimenomaan testaamassa kentän soveltuvuuden mahdolliseksi varalaskupaikaksi.
Tuota animaatiota katsellessa tulee väkisinkin mieleen että tuolla tavalla lähes kiitoradan päähän sijoitetulla antennimastolla (vai mikä lienee) on pakko olla joku hyvin tärkeä merkitys..
Kiitorata on 3km pitkä, ja tuo masto on lähes kilometrin päässä kiitoradan päästä. Tuo animaatio on nopeutettu moninkertaiseksi, joten se varmasti hämää. Normaalisti kilometrin päässä noususta koneella on korkeutta montasataa metriä, eikä tuo masto ole mitenkään poikkeus mistään kentästä esim. Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kertakaikkisen pahalta tuntuu täälläkin. Tuota animaatiota katsellessa tulee väkisinkin mieleen että tuolla tavalla lähes kiitoradan päähän sijoitetulla antennimastolla (vai mikä lienee) on pakko olla joku hyvin tärkeä merkitys..

Lokomotiv Jaroslavl pelaa nyt ylimmässä liigassa

Kait se taitaa olla aika tärkeä työväline lennonjohdolle. Tuntuu kyllä vielä oudommalta jotenkin, kun tuo masto on sitten juuri siinä kohtaan missä lennetään. Vaikkakin koneiden pitäisi olla tuossa kohtan ilmeisenkin korkealla jo, mutta silti. Jotenkin tässä vaan koittaa hakea vaihtoehtoa ja herätä pahasta unesta, jospa tää olikin vaan pahaa unta. Mutta eipä ole ei. Kävin varastossa katsomassa teini ajoilta säästettyjä urheilutavaroita ja siellä joukossa oli vieläkin Karlis Skrastiksen nimmaripostikortti..kyllä on jotenkin huono olo tapahtuneen vuoksi. Yli 20-vuotta ollut kiekkoilun parissa tekemisissä, niin tottakai tää tuntuu pahemmalta kuin random-ihmisten menehtymiset. Kiekkoväki on aina yhtä suurta perhettä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Täältä myös ymmärrystä Porvoon Kärpän teksteihin. Ei tämän pitäisi olla mikään surukirja, jonne tullaan kirjoittamaan siksi, että saadaan oma nimimerkki esille pelkällä RIP-kirjoituksella. Ei minuakaan suuremmin sureta onnettomuudessa kuolleiden pelaajien tai perheittensä kohtalo. Koskettaa kyllä, mutta ei sureta sillä suru on liian voimakas tunne, kun kyseessä on tuntemattomia ihmisiä. Enemmän tunnen surua ajatellessani tšekkiläisiä ystäviäni, jotka ovat menettäneet kansallissankareita.

Toivottavasti kukaan ei nyt ota tätä henkilökohtaisesti, sillä ymmärrän täysin niitä, jotka tuntevat tämän voimakkaammin kuin minä. Toivon teille voimia ja ymmärrystä muita kirjoittajia kohtaan.

Harmi että Rauman Lukolla ei ole tosin varaa lentomatkustamiseen.. Mielummin Lukko kuin Jaroslav!

Sanopa vanhemmillesi terveisiä ja kysy mikä kasvatuksessasi meni vikaan.
 

Panosmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Minnesota Wild, Kalle Sahlstedt
Jos jotain positiivista niin Ruslan Salei ei ollut koneessa. Oli matkustanut jo valmiiksi kotiseudulleen.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Jos jotain positiivista niin Ruslan Salei ei ollut koneessa. Oli matkustanut jo valmiiksi kotiseudulleen.

Ainakin Wikipedioitten mukaan mies oli koneessa ja siis kuollut.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minkä ihmeen takia lentäjä(t) lähtevät kaartamaan heti kiitoradan jälkeen jyrkästi oikealle, jossa antennimasto on?

Looginen poistumissuunta olisi kaupunki vasemman kautta kiertäen, mutta voiko olla, että lentokäytävä menee kaupungin oikealta puolelta? Vai yrittivätkö pakkolaskua jokeen? Omaa arvailuani, johon emme varmaan koskaan vastauksia saa.
Jos tant gredulinin linkkaama animaatio (johon sinäkin edellä viittasit) vastaa edes suunnilleen tapahtunutta, niin minkäänlainen lentäjä-ässä ei olisi noilla katkenneen koneen puolikkailla tehnyt pakkolaskua. Palaset tulevat alas fysiikan lakien mukaisessa järjestyksessä ja that's it. Mitään ei olisi ollut tehtävissä.

On tuossa ilmeisesti muutama sekunti ollut matkustajilla aikaa tulla hallitsemattomasti alas ja odotella suht varmaa hengenlähtöä.
 

Bigmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata & LAK
Jos jotain positiivista niin Ruslan Salei ei ollut koneessa. Oli matkustanut jo valmiiksi kotiseudulleen.

Virallisen tiedon mukaan Salei oli koneessa. Tuota, ettei olisi ollut huhuttiin täällä koko eilinen ilta.

Maikkarikin jo uutisoi Selänteen kommentit Salein kuoleman tiimoilta.

Eikö täällä kukaan lue tätä ketjua ennen kommentointia?
 

Desperaado

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Spurs

jiitu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei ilmeisesti ihan uunituore lista, mutta antaa jonkun kuvan venäläisyhtiöiden ranginkista:

tästä löytyy

Kyseinen yhtiö löytyy listan pohjalta, ja isolla lukuarvolla.

:o

Voin näin todennäköisyyslaskentaa ihan työssänikin käyttävänä kertoa salaisuuden: Jos kyseinen lafka lentää melkein 30 kertaa onnettomuusalttiimmin kuin paras, niin se ei ole ihan sattumaa. Oli tämän onnettomuuden syy ihan mikä tahansa, lentäjät, kone, koneen huolto, tai huonolaatuinen lentopetrooli, niin ei voi kuin ihmetellä muiden rinnalla, että miljoonamiehet lennätetään kaikista paskimmalla yhtiöllä maassa, jossa tunnetusti tuo lentoturvallisuus keskimäärinkään ei ole parasta a-luokkaa.

Ja mitä sitte tähän ketjuun tulee (älkää ottako pahalla), miten ihmeessä täällä on niin paljon kitinää ja riitaa? Ihan oikeasti, voisiko olla mahdollista, että vähän vähemmän provosoivasti ja vähän vähemmän kärkkäästi kommentoitaisiin itse asiaa ja etenkin toisten viestejä? Odottelin itse tunnuksia vuoden verran, kun tänne halutaan vain aidosti fiksuja kirjoittajia(?), mutta silti tällaisenkin ketjun pääsisältö on riitelyä toissijaisista asioista? Toisia tämä nyt vaan koskettaa enemmän ja toisia vähemmän. Jokaisella on oma tapa purkaa hämmennystään, suruaan, tai ylipäätään oloaan. Mutta voisi olla ihan tervettä pitää provosoivat kommentit ennemmin omana tietonaan, vai mitä?

edit: lisäänpä velä kuvan onnettomuuskoneesta (rekkarin perusteella löytyi googlella):

Google Images

Jotenkin vaan itsä koskettaa, kun näkee saman koneen ja miettii, mikä loppu sitä odottaa.
 
Viimeksi muokattu:

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Vielä, ilmeisesti vahvistamattomien tietojen mukaan myös Alexander Galimov on nukkunut pois.. :(

Jos jotain positiivista niin Ruslan Salei ei ollut koneessa. Oli matkustanut jo valmiiksi kotiseudulleen.

Ihan kuin olisin kuullut juuri nämä kaksi uutista eilen noin kymmenen kertaa jo. Ja tietysti aina välillä tuli, etä Galimov onkin elossa ja Salei koneessa. Ei kai sama ralli jatku jälleen.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Jos tant gredulinin linkkaama animaatio (johon sinäkin edellä viittasit) vastaa edes suunnilleen tapahtunutta, niin minkäänlainen lentäjä-ässä ei olisi noilla katkenneen koneen puolikkailla tehnyt pakkolaskua. Palaset tulevat alas fysiikan lakien mukaisessa järjestyksessä ja that's it. Mitään ei olisi ollut tehtävissä.

Taidat vedättää meikäläistä 6-0, mutta vastaan silti.

Kyseenalaistinkin oikealle kaartamisen, koska masto (myös oikeiden karttojen mukaan) on lähtösuunnan oikealla puolella. Tähän perustin oletukseni, että moottori(t) ovat menettäneet tehonsa ja lentäjien oli tarkoitus tuoda kone alas jokeen, kun paluu kentälle oli mahdotonta. (vrt. Hudsonjoen onnettomuus, vaikka lentokenttiä oli näköpiirissä kaksin kappalein)
 

Bigmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata & LAK
Ihan kuin olisin kuullut juuri nämä kaksi uutista eilen noin kymmenen kertaa jo. Ja tietysti aina välillä tuli, etä Galimov onkin elossa ja Salei koneessa. Ei kai sama ralli jatku jälleen.

Kyllä. Tuntuu kuin kukaan ei jaksaisi lukea kuin kaksi edellistä viestiä. Ja sitten levitellään huhuja täällä ilman vahvistusta. Tarpeeksi pahalta tuntuun muutenkin ilman tätä soutamista ja huopaamista.
 

Panosmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Minnesota Wild, Kalle Sahlstedt
Juujuu.. eli vituiks meni. Ei voi mitään.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Lentoturmasta selvinnyt Galimov kiidätettiin sairaalaan - katso video | Jääkiekko | Iltalehti.fi

Videossa selvinnyt Galimov kiidätetään sairaalaan, ei näytä onneksi tuossa niin pahalta nuo palovammat ulospäin kuin uutisoitiin mielestäni. Ja koska miehen äänikin kuitenkin kuuluu käsittääkseni tuossa videolla. Toivotaan, että paranee ja vammat eivät jää pysyviksi.. Voimia toivottelen kaikille läheisille ja koko jääkiekkomaailmalle!

Epäilen vähän, että tuo olisi Galimov. Toivon tietty että olisi, mutta toi vartalo ja ulkoinen habitus muutenkin ei oikein vastaa huippukiekkoilijaa. Eikä tuolla kyllä ollut niin pahoja palovammoja, kuin ollaan uutisoitu. Mutta toivon mukaan olen väärässä!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös