Anteeksi vaan mutta minusta on kyllä saatanan pikkusieluista nillittämistä ahdistua jostain pipopäästä naapuirpöydässä. Kyllä minä ymmärrän että sellaiseen pitää puuttua jos vaikka naapuripöydässä käyttäydytään ihan selvästi häiritsevällä tavalla esim. möykkäämällä kovaan ääneen, heittelemällä ruokaa ympäriinsä ja porsastelemalla ihan selvästi tai vaikka piereskelemällä kovaan ääneen ja siten että haju kantautuu naapuripöytiin, mutta minä en kyllä voi mitenkään käsittää miten vittu jotakuta voi ahdistaa sellainen että jollakin on pipo päässä ruokapöydässä, tai jos joku pitää jotain ruokailuvälinettä väärässä kädessä tai joku pikkusormi on väärässä asennossa. En voi käsittää en sitten mitenkään, ja minun mielestäni tuollaisessa tapauksessa vika on enemmän omassa päässä kuin vaikka siinä pipopäässä.
Kyse on kuitenkin loppujen lopuksi vain ruokailusta minkä ensisijainen tarkoitus on täyttää vatsa ja siirtää nälkä eteenpäin, eikä mistään elämää suuremmasta spektaakkelista. Kun vaan käyttäydytään sillä tavalla että ei selkeästi häiritä toisia asiakkaita niin se kyllä riittää minulle. Nuo kaikki etiketit ja käytöskoodit on kuitenkin ihan ihmisten keksimiä juttuja ja ovat täynnä kaikenlaisia epäloogisuuksia. Esimerkiksi miksi se on OK että naisella on hattu päässä sisällä kun taas miehellä se on järkyttävä tyylivirhe?
Itselläni ei ole kyllä tapana pitää hattua päässä sisätiloissa mutta siihen on enemmänkin käytännölliset kuin aatteelliset syyt, joku pipo on vähän turhan lämpöinen sisätiloissa pidettäväksi. Mutta onpa joskus tullut joku minullekin nillittämään sellaisesta että olen pitänyt ruokailuvälineitä väärin päin kädessä, mutta vasenkätisenä on kyllä aika vitun hankalaa pitää niitä toisin päin joten olen aina pitänyt niitä väärin päin ja tulen pitämään jatkossakin. Jos se jotakuta ahdistaa niin omapahan on ongelmanne!
Niin, ja en minä kuitenkaan mikään susien kasvattama puolieläin ole vaan on minulle käytöstapoja opetettu niin kotona kuin koulussakin. Pyrin aina ottamaan muut ihmiset huomioon ja olemaan kohtelias, ystävällinen ja avulias ja häiritsemään muita ihmisiä mahdollisimman vähän, mutta tuollaisiin naurettaviin muotoseikkoihin puuttuminen menee minulta ihan yli. Suosittelisin monelle muullekin ihmiselle sitä että unohdetaan ne etiketit ja muotoseikat, ja pyritään oikeasti käyttäytymään hyvin ja huomaavaisesti.