Lippalakki päässä sisällä ja syödessä – keskustelua käytöstavoista

  • 129 685
  • 876

Lohipoika

Jäsen
Tuollaiset asiat korreloivat keskenään. Jos on opetettu yhdenlaisia käytöstapoja, on melko todennäköisesti opetettu myös toisenlaisia.

Jännä juttu. Minun vanhempani eivät koskaan opettaneet mitään ruokailuetikettiä. Ala-asteella kyllä opettaja yritti sitä etikettiä tyrkyttää, mutta eipä sieltä tarttunut muuta mukaan kuin että veitsi on oikeassa ja haarukka vasemmassa kädessä. Henkilökohtaisesti se ei ole minusta ollenkaan paha juttu, vaikka ne olisivatkin toistepäin. Muihin käytöstapohin vanhempani kyllä keskittyivät: ei saa osoittaa vieraita ihmisiä sormella, pitää katsoa silmiin puhuessa, muistaa sanoa "kiitos" ja "ole hyvä"... Näihin oikeasti tärkeisiin käytöstapoihin. Näistä asioista se työpaikka ja tyttöystävä todennäköisemmin on kiinni kuin siitä, kummassa kädessä haarukka on.

Kaikki eivät syö kunnolla, toiset syövät kuin simpanssit. Se on kuvottavaa, ja loukkaa sivistyneitä ihmisiä. Simpanssi jää puuhun tässä yhteiskunnassa.

Jaahas, upposi se lopulta vanhallekin. Trollihan se siinä. No oli hauska vääntää. Öitä vaan sinnepäin. Minä lähden nyt nukkumaan.
 
Viimeksi muokattu:

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Antaa ihmisten syödä, miten he haluavat. Kaikki kuitenkin syövät kunnolla.
Kaikki eivät syö kunnolla, toiset syövät kuin simpanssit. Se on kuvottavaa, ja loukkaa sivistyneitä ihmisiä. Simpanssi jää puuhun tässä yhteiskunnassa.
 

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikös Evil jonnekin toiseen ketjuun kirjoitellut viettäneensä putkassa toistakymmentä yötä? Myös huonon kasvatuksen tulosta ja merkki yleisluuseriudesta?

Edelleenkin, itse hallitsen kyllä hyvät käytöstavat ja saatan itsekin katsoa monissa tilanteissa vinoon, jos jollakin on hattu sisätiloissa, mutta tuollainen nähdyn kaltainen paatos on kyllä hämmästyttävää.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Muihin käytöstapohin vanhempani kyllä keskittyivät: ei saa osoittaa vieraita ihmisiä sormella, pitää katsoa silmiin puhuessa, muistaa sanoa "kiitos" ja "ole hyvä"... Näihin oikeasti tärkeisiin käytöstapoihin. Näistä asioista se työpaikka ja tyttöystävä todennäköisemmin on kiinni kuin siitä, kummassa kädessä haarukka on.
Ei se kummassa kädessä, vaan kuinka sitä pidät. Jos otat sen nyrkkiin, peli on menetetty. Olet ikuinen sahurin apumies.

Jännät vanhemmat sinulla, sitä paitsi. Oikeisiin käytöstapoihin ei kuulu pöytätavat... No joo. Menestystä ja onnea elämässäsi, sitä taatusti tarvitset.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Eikös Evil jonnekin toiseen ketjuun kirjoitellut viettäneensä putkassa toistakymmentä yötä? Myös huonon kasvatuksen tulosta ja merkki yleisluuseriudesta?
Ei, vaan persoudesta alkoholille. Olen juoppo, mutta kohtelias, tyylikäs ja sivistynyt sellainen.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kerran vielä, ja tämän jälkeen en tähän ketjuun palaa.

Ei se minua haittaa, että maailma on nykyisin täynnä moukkia. Se huvittaa hieman, säälittää jonkun verran ja hämmästyttääkin.

Se sitten jo vähän korpeaa, kun moukka on lisäksi niin tyhmä, ettei tajua edes olevansa moukka.

No, onneksi vielä monissa paikoissa vaaditaan hyvää käytöstä, joten moukallakin on mahdollisuus ymmärtää moukkuutensa. Ehkä joku joskus ottaa opiksikin, jopa aikuisella iällä.

Iloista elämää vaan ihan kaikille.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
En olekaan ennen kuullut, että hyvän vanhemmuuden mittari on se, kuinka lapsi pitää haarukkaa. Muut asiat painavat kyllä vaakakupissa paljon enemmän kuin lippis tai haarukka.
Ruokailutavat ilmentävät ainakin tiettyyn ikävaiheeseen saakka kotoa saatua kasvatusta. Veitsen ja haarukan ihmismäinen käyttö sekä ruokailu ilman päähinettä ovat osa tätä. On kuitenkin syytä kysyä, jäikö kotikasvatuksessa jotakin väliin jos nuori ihminen ei osaa käyttää ruokailuvälineitä edes auttavasti oikein.

Ihan varmasti on olennaisempiakin asioita joita vanhempien on syytä jälkikasvulleen tähdentää kuin pikantit pöytätavat ja lakin oikeaoppinen käyttö ruokailuun liittyvissä tilanteissa. Tässä ketjussa ei kuitenkaan keskustella laaja-alaisesti vanhemmuuden velvoitteista. Pöytätavoilla on joka tapauksessa merkittävä vaikutus siihen, millainen kuva ihmisestä muodostuu ulospäin, esimerkiksi omalle työnantajalle, asiakkaille ja kenelle tahansa joiden tuki ja myötämielinen suhtautuminen olisi itselle hyödyllistä. Käytöstapojen puutteet ja välinpitämättömyys alkeellistakin etikettiä kohtaan ovat omiaan horjuttamaan muualta kertynyttä luottamusta.

Tällaisilla asioilla on ihan oikeasti merkitystä jos aikoo pärjätä elämässään. Jossakin kliseisessä pelifirmassa tai kellariin sullottuna koodarina pärjää hiukan eksentrisempikin kaveri, mutta useimmissa kunnon töissä pitää osata olla fiksusti ihmisten kanssa. Myös ruokapöydässä, koska siellä käydään ennen pitkää muiden ihmisten kanssa. Myös asiakkaiden ja esimiesten kanssa.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Oikeakätinen pitää lusikaa oikeassa kun syö keittoa, mutta pihviä syödessä haarukka on vasemmassa ja oikeassa oleva veitsi leikkaa. Väärä käsi on siis vasen: oikeassa oleva haarukka on jo valmiina mättämään suuhun moukkamaisesti pilkottua.

Itse vasenkätisenä joudun tosiaan sanomaan, että veitsi kyllä on ja pysyy oikeassa kädessä. Huono ihminen kun olen :(.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Se sitten jo vähän korpeaa, kun moukka on lisäksi niin tyhmä, ettei tajua edes olevansa moukka.
Tämä, ja se että vielä puolustelee tai vähättelee moukkamaista käytöstä. Esimerkkejä löytyy paljon ruokapöydän ja lapsikasvatuksen ulkopuoleltakin, tällä palstalla jopa jääkiekkoilun paristakin.
 
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers
Jännä juttu. Minun vanhempani eivät koskaan opettaneet mitään ruokailuetikettiä. Ala-asteella kyllä opettaja yritti sitä etikettiä tyrkyttää, mutta eipä sieltä tarttunut muuta mukaan kuin että veitsi on vasemmassa ja haarukka oikeassa kädessä.
Minkäslaisella kehariasteella sinä peruskoulun kävitkään, jos noin opetettiin? Haarukka on vasemmassa-, ja veitsi oikeassa kädessä.

Ja vanhemmat eivät opettaneet minkäänlaista ruokailuetikettiä. Ja vaikken varmaan ole sinua edes 10 vuotta vanhempi, niin meillä ei todellakaan istuttu talvipäähine päässä tai röyhtäilty ja pyydetty ES ruokajuomaksi.

Jos opetuksesi on oikeasti ollut tuota luokkaa, niin turha sinulle on enää yrittää puhua suomea.

Pakko kysyä, kuinka vanha olet?
 

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
Mites muut, onko muistissa jotain katkeria rangaistuksia kun ette pikku-pettereinä halunneet pitää haarukkaa vasemmassa?

Muistan hämärästi et faija puhu, kuinka kiva olis mennä porukalla ravintolaan syömään. Edellytyksenä oli toki et hiffaisin kotona perusjutut ja olisin muutenkin ihmisiksi. Kyllä sitä opetteli kummasti kun sanottiin et ravintolassa saa ranskalaisia ja peräti cokista ruoan kanssa.
 
No mikä helvetin ongelma siinä pilkkomisessa on? Eikös sille ruoalle, jonka tilaa ja maksaa, saa tehdä mitä huvittaa?

No eihän siinä muuta ongelmaa ole kuin että se on vastoin sitä mitä minulle ainakin on kotona ja koulussakin mahdollisesti opetettu. Tuota ajattelutapaa käyttäen, eihän pöydässä piereskelyssä tai röyhtäilyssäkään mitään vikaa ole, ei siinä mitään lakeja rikota, hyviä käytöstapoja kylläkin.

Joku palstalainen jolla on pinkka kunnossa voisi mennä esim. Dominiqueen testiruokailulle ja käyttäisi veistä ruoan pilkkomiseen, haarukalla soseuttaisi loput ja nauttisi annoksen lusikalla. Jälkkäriksi voisi tilata ravintolan parasta konjakkia. Kokiksella.
 

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nuorison muotia näyttää nykypäivänä olevan että lakki heti päähän kun astutaan kynnyksen yli sisälle mutta ulkona ei pahimmassakaan pakkasessa suostuta käyttämään pipoa ja sitten niiskutetaan koko talvi.

.

Mä luulin että se on ainoa hyöty kun näitä näitä trendipipoja on tullut, että porukka pitää niitä pakkasillakin...näköjään olin sitten väärässä siinäkin.
Joskus aikoinaanhan koulujen kovat jätkät ei suostuneet pipoja välitunneilla päähänsä laittamaan. Pipon pitäminen sisätiloissa on yksinkertaisesti typerän näköistä.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä pipo päässä syöminen muiden läsnäollessa on hieman erikoista. Eri asia sitten jos poikamies yksiössään vetää mikrossa lämmitettyä maksalaatikkoa. Sama homma tuossa haarukka-casessa, vaikka itse olen vasuri niin aina on painotettu kummassa kädessä sitä pidetään vaikka olisi oikeakätinenkin.

Eivät nämä asiat suoranaisesti liity kotikasvatukseen, vaan omaan järjenkäyttöön ja hyvien tapojen sisäistämiseen. Itse kysyn aina jos porukassa syödään, saanko poistua pöydästä ennen muita jos tarve on. Tietysti etiketin mukaan ei saisi edes kysyä, vaan odottaa muita, mutta tuokin kuuluu mielestäni hyviin tapoihin, vaikkei himassa opetettukaan tähän.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Eivät nämä asiat suoranaisesti liity kotikasvatukseen, vaan omaan järjenkäyttöön ja hyvien tapojen sisäistämiseen. Itse kysyn aina jos porukassa syödään, saanko poistua pöydästä ennen muita jos tarve on. Tietysti etiketin mukaan ei saisi edes kysyä, vaan odottaa muita, mutta tuokin kuuluu mielestäni hyviin tapoihin, vaikkei himassa opetettukaan tähän.
Tästä tuli mieleen yksi muukin moukkamainen käytös, johon olen törmännyt ravintoloissa ja illallisilla eli se, kun nainen nousee pöydästä, niin nämä samat vatipäät miehet jotka syövät pipo päässä, eivät myöskään nouse seisomaan naisen noustessa pöydästä ja palatessa pöytään. Ei voi ymmärtää missä havumajassa nämä ovat lapsuutensa viettäneet.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Kaikki munankantajat eivät edes ymmärrä nykyään heittää takkiaan lätäkköön, jos naisihminen on joutumassa kastelemaan herkät ulkokenkänsä saastaiseen kuraveteen.

Nämä on ihan näitä perus muotoseikkoja, joiden käytöllä osoitetaan kanssaeläjille, että osataan nämä muotoseikat.

EDIT: No joo, kyllä minäkin aina ovia availen, tervehdin jne., mutta tuollainen ylenpalttinen pönötys, jolla on pelkkä itseisarvo, on IMO turhaa ja ärsyttävää.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Anteeksi vaan mutta minusta on kyllä saatanan pikkusieluista nillittämistä ahdistua jostain pipopäästä naapuirpöydässä. Kyllä minä ymmärrän että sellaiseen pitää puuttua jos vaikka naapuripöydässä käyttäydytään ihan selvästi häiritsevällä tavalla esim. möykkäämällä kovaan ääneen, heittelemällä ruokaa ympäriinsä ja porsastelemalla ihan selvästi tai vaikka piereskelemällä kovaan ääneen ja siten että haju kantautuu naapuripöytiin, mutta minä en kyllä voi mitenkään käsittää miten vittu jotakuta voi ahdistaa sellainen että jollakin on pipo päässä ruokapöydässä, tai jos joku pitää jotain ruokailuvälinettä väärässä kädessä tai joku pikkusormi on väärässä asennossa. En voi käsittää en sitten mitenkään, ja minun mielestäni tuollaisessa tapauksessa vika on enemmän omassa päässä kuin vaikka siinä pipopäässä.

Kyse on kuitenkin loppujen lopuksi vain ruokailusta minkä ensisijainen tarkoitus on täyttää vatsa ja siirtää nälkä eteenpäin, eikä mistään elämää suuremmasta spektaakkelista. Kun vaan käyttäydytään sillä tavalla että ei selkeästi häiritä toisia asiakkaita niin se kyllä riittää minulle. Nuo kaikki etiketit ja käytöskoodit on kuitenkin ihan ihmisten keksimiä juttuja ja ovat täynnä kaikenlaisia epäloogisuuksia. Esimerkiksi miksi se on OK että naisella on hattu päässä sisällä kun taas miehellä se on järkyttävä tyylivirhe?

Itselläni ei ole kyllä tapana pitää hattua päässä sisätiloissa mutta siihen on enemmänkin käytännölliset kuin aatteelliset syyt, joku pipo on vähän turhan lämpöinen sisätiloissa pidettäväksi. Mutta onpa joskus tullut joku minullekin nillittämään sellaisesta että olen pitänyt ruokailuvälineitä väärin päin kädessä, mutta vasenkätisenä on kyllä aika vitun hankalaa pitää niitä toisin päin joten olen aina pitänyt niitä väärin päin ja tulen pitämään jatkossakin. Jos se jotakuta ahdistaa niin omapahan on ongelmanne!

Niin, ja en minä kuitenkaan mikään susien kasvattama puolieläin ole vaan on minulle käytöstapoja opetettu niin kotona kuin koulussakin. Pyrin aina ottamaan muut ihmiset huomioon ja olemaan kohtelias, ystävällinen ja avulias ja häiritsemään muita ihmisiä mahdollisimman vähän, mutta tuollaisiin naurettaviin muotoseikkoihin puuttuminen menee minulta ihan yli. Suosittelisin monelle muullekin ihmiselle sitä että unohdetaan ne etiketit ja muotoseikat, ja pyritään oikeasti käyttäytymään hyvin ja huomaavaisesti.
 

Lohipoika

Jäsen

Kuin suoraan omalta koneeltani. On se järkyttävää, miten pienistä asioista nämä Evilit, Nosebleedit ja kumppanit voivat vetää herneen nenään. Varsinkin tuo viimeinen virke kiteyttää hyvin omatkin näkemykseni:

Suosittelisin monelle muullekin ihmiselle sitä että unohdetaan ne etiketit ja muotoseikat, ja pyritään oikeasti käyttäytymään hyvin ja huomaavaisesti.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Luulisi, että koko elämä on näille mielensäpahoittajille aika vittumaista, jos ja kun päivittäin ahdistaa jonkun muun tekemiset tai tekemättä jättämiset. Kannattaako sitä ihan oikeasti antaa jonkun pipon pilata päivääänsä?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä luulin että se on ainoa hyöty kun näitä näitä trendipipoja on tullut, että porukka pitää niitä pakkasillakin...näköjään olin sitten väärässä siinäkin.
Joskus aikoinaanhan koulujen kovat jätkät ei suostuneet pipoja välitunneilla päähänsä laittamaan. Pipon pitäminen sisätiloissa on yksinkertaisesti typerän näköistä.
Joskus aikanaan kovat jätkät pukeutuivat pukuun, vielä aiemmin puuteroivat peruukkinsa.

Meidän koulussamme ei sisätiloissa pidetä päähineitä, mutta pipolliset kyllä iskevät ne päähänsä heti ulkona. Ei nyt ehkä kannata muodostaa mielipiteitä muutamien keskustelupalstaviestien perusteella.

-OO- :ltä asiaa tuossa ylhäällä. Noin minäkin sen pääasiassa näen. Fiinit tilaisuudet sitten erikseen, niissä olen niin harvoin, että voin hiukan yrittää esittää olevani jotain. Muuten mennään ihan haarukkalinjalla.
 

Fiiu

Jäsen
Mutta onpa joskus tullut joku minullekin nillittämään sellaisesta että olen pitänyt ruokailuvälineitä väärin päin kädessä, mutta vasenkätisenä on kyllä aika vitun hankalaa pitää niitä toisin päin joten olen aina pitänyt niitä väärin päin ja tulen pitämään jatkossakin. Jos se jotakuta ahdistaa niin omapahan on ongelmanne!

Näin vasenkätisenä jäikin kiinnostamaan että millä lailla "väärin päin"? Minä sanoisin ettei se johdu yhtään kätisyydestä vaan siitä että mihin on alunperin oppinut ellei kyse ole siitä että haarukan piikit sojottavat ylöspäin ja varrella tökitään sitä ruokaa. :)
 

StopTheRock

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyviin käytöstapoihin kuuluu mielestäni alkoholin järkevä käyttö. Minkä takia pitää sitä viinaa ei osata ottaa omien rajojen mukaan? En esimerkiksi ymmärrä ollenkaan niitä jotka ovat viettäneet toistakymmentä yötä putkassa. Kerran jos ottaa ja erehtyy omasta kunnostaan ja itsensä putkasta löytää, sen vielä jotenkin ymmärrän. Mutta sitten on näitä "rikoksen uusijoita" joille ei vaan mene kaaliin. Onko se sitä, kun pitää kavereille esittää kuinka paljon pystyy juomaan alkoholia? Sitten, kun huomataan (yleensä nämä torvelot eivät sitä itse edes huomaa) että ei se viinapää kaikista retosteluista huolimatta ole edes välttävällä tasolla, on taas sinitakkisilla hommia.

Kaikista surkuhupaisimpia tietysti ovat ne, jotka muiden vaivoiksi sammuvat tuonne kylille. Ja ei, en itse ole koskaan ollut putkassa. Järkeä löytyy (vielä) sen verran, että ymmärrän miten alkoholin kanssa kuuluu läträtä.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitkään yritin vain lukea näitä dorkien kirjoituksia siitä, kuinka pipoa saa pitää päässä ruokaillessa jne. Yritin todellakin olla puuttumatta asiaan, mutta.. Äsken kun kävin äänestämässä ajattelin, miten olisin suhtautunut siihen kansanedustajaan, joka lippuni antoi, jos hänellä olisi ollut pipo päässä. No toki olisin ottanut sen häneltä pois. Samoin teen ravintoloissa yms jos näen jonkun perseilijän siellä olevan päähine päässä. Pois lukien tietenkin naisten ns asustepäähineet. Miehillähän niitä ei ole.

Ei mitenkään voi perustella sitä, että joku mies istuu sisätiloissa pipo tai lippis päässä. Kuvottavaa ajatella tällaista jopa ruokailutilanteeseen. Että saunan taakse vaan, sinne mahtuu.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Suosittelisin monelle muullekin ihmiselle sitä että unohdetaan ne etiketit ja muotoseikat, ja pyritään oikeasti käyttäytymään hyvin ja huomaavaisesti.

Kiva fraasi, mutta faktahan on se, että hyväkäytöksinen on ihminen joka sekä on huomaavainen että hallitsee etiketin.

Ei muuta. Jatkakaa.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Kiva fraasi, mutta faktahan on se, että hyväkäytöksinen on ihminen joka sekä on huomaavainen että hallitsee etiketin.

Ei muuta. Jatkakaa.

Niin ja lisäksi etiketin hallitsija ja huomaavainen huomataan - erityisesti naisten puolelta. ;) No, etiketin syntyajoilta ollaan tultu pitkän matkaa ja maailma on muuttunut. Mutta ne "perussetit" olisi syytä osata.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös