Lippalakki päässä sisällä ja syödessä – keskustelua käytöstavoista

  • 129 097
  • 876
Suosikkijoukkue
Kerhon Pallo, Capitals, Liverpool, Real Madrid
Pukeutuminen vainajan toiveiden mukaan tai vainajan omaisia kunnioittaen.

Oma veljeni toivoi hautajaisistaan rentoa juhlaa, joissa häntä muisteltaisiin ilolla. Muistelut tapahtuivat veljen toiveesta pubissa, mistä syystä tummia pukuja ei ollut.

Jos vainaja ei ole toivettaan ilmaissut, vieraiden tulee kunnioittaa omaisia. Esimerkiksi vainajan vanha äiti ei välttämättä pidä verkkarimiehistä, mikä pitää huomioida.

Juurikin näin. Itse esimerkiksi voisin hyvin pitää (huono sanavalinta) omat hautajaiseni hieman juhlallisempana tilaisuutena jossa läsnäolijat voivat ottaa rennosti ja saattaisivat jopa viihtyä keskenään. En minä mitään siitä kostu että sinne tullaan puupenkeille nyyhkimään ja surkuttelemaan.

Mutta monelle asia ei ole näin ja mikäli nimenomaan vainaja tai hautajaiset järjestävät omaiset eivät ole erikseen ilmaisseet että tällä kertaa kaava poikkeaa normaalisti, niin pistäkää hemmetti soikoon se tumma puku päälle. Se on kuitenkin monelle edelleen hyvin perintetiä kunnioittava tilaisuus. Ja kyllä, vaikkei vainaja sitä näekään niin omaiset näkevät jos sinne tullaan heilumaan verkkareissa
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toisaalta miksi kukaan haluaisi että omissa hautajaisissa olisi ankea meininki tai vaikkapa pukupakko? Jotkut kun eivät tunne oloaan kovin mukavaksi kravatti kaulassa ja jotkut joutuvat asiasta tehden ostamaan uuden puvun kun vanha ei enää mahdu jne. Ei mun takia tarvii hei. Mähän tässä vaan oon. Ihan meitsi vaan. Ei mikään mukatärkeä pilkunnussia.

Meidän suvussa kyllä suhtaudutaan aika rennosti ja ymmärtäväisesti kaikkeen tuollaiseen. Tuskin kukaan edes mielessään paheksuu muiden pukeutumisia. Toisaalta ei kukaan mitään kovinkaan räikeitä vetimiä yllensä pue. No joskus joku ulkopuolinen on kyllä vähän ihmetellyt joitakin meidän suvun juttuja kun hautajaiskuvia on nähnyt. Mun mielestä ainakin sellainen pieni vitsailu keventää sitä muuten ehkä hieman alakuloista tunnelmaa. Tuskin kukaan siitä pillastuukaan. Meidän suvussa ei pahemmin ole sellaista teennäisyyttä, mitä usein näkee varsinkin hautajaisiin liittyen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös