Lippalakki päässä sisällä ja syödessä – keskustelua käytöstavoista

  • 129 685
  • 876

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sitten on vielä näitä, jotka juhlissa nostettaessa maljaa, nostavat sen lasinsa jopa päätään korkeammalle naama ilosta punottaen. Tekisi mieli tuuppaista juomat niiden naamalle kun eivät perusetikettiä hallitse!
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
No toki olisin ottanut sen häneltä pois. Samoin teen ravintoloissa yms jos näen jonkun perseilijän siellä olevan päähine päässä. Pois lukien tietenkin naisten ns asustepäähineet. Miehillähän niitä ei ole.
Miksi naisilla saa olla asustepäähine, mutta miehillä ei?
 

Moonchild

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Kraken
Kun tässä näistä pöytätavoista on ollut puhetta, niin osaako kukaan kertoa mistä alunperin tulee se, että haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä? Eihän näille välttämättä mitään käytännön perusteluja edes ole. Olen vain miettinyt kun suurin osa ihmisistä on kuitenkin oikeakätisiä ja syödessä se motorisesti vaikeampi suoritus tehdään haarukalla. Niin miksi haarukka on sitten päätetty laittaa siihen keskimäärin kömpelömpään käteen?

Entä kuinka epäkohteliaana pidätte ruokailuvälineiden käyttämistä väärissä käsissä suhteessa muihin pöytätapoihin? Itse pidän sitä suhteellisen pienenä rikkeenä verrattuna näihin suu auki syömiseen, mässyttämiseen, röyhtäilyyn tai pipon pitämiseen.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kun tässä näistä pöytätavoista on ollut puhetta, niin osaako kukaan kertoa mistä alunperin tulee se, että haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä?

Veitsi on minimiekka, sitä käsitellään samalla kädellä kuin varsinaistakin miekkaa. Haarukka on vain avustava väline. Kättely tapahtuu myös oikealla kädellä, koska siten osoitetaan ettei olla vihamielisiä (oikea käsi on miekkakäsi).
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Veitsi on minimiekka, sitä käsitellään samalla kädellä kuin varsinaistakin miekkaa. Haarukka on vain avustava väline. Kättely tapahtuu myös oikealla kädellä, koska siten osoitetaan ettei olla vihamielisiä (oikea käsi on miekkakäsi).
Brittien vasenkaistainen liikenne perustuu samaan. Miekkakäsi on vastaantulijan puolella.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Kun tässä näistä pöytätavoista on ollut puhetta, niin osaako kukaan kertoa mistä alunperin tulee se, että haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä? Eihän näille välttämättä mitään käytännön perusteluja edes ole. Olen vain miettinyt kun suurin osa ihmisistä on kuitenkin oikeakätisiä ja syödessä se motorisesti vaikeampi suoritus tehdään haarukalla. Niin miksi haarukka on sitten päätetty laittaa siihen keskimäärin kömpelömpään käteen?

Entä kuinka epäkohteliaana pidätte ruokailuvälineiden käyttämistä väärissä käsissä suhteessa muihin pöytätapoihin? Itse pidän sitä suhteellisen pienenä rikkeenä verrattuna näihin suu auki syömiseen, mässyttämiseen, röyhtäilyyn tai pipon pitämiseen.

Minulle ovat haasteina olleet eri välineet eri ruokiin - siis, kun tarjolla on ollut kahdet veitset ja haarukat. Opin vasta äsken, että "uloimmasta alkaen". Olen aina syönyt leivokset ym. jälkiruoat haarukalla, en lusikalla.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minulle ovat haasteina olleet eri välineet eri ruokiin - siis, kun tarjolla on ollut kahdet veitset ja haarukat. Opin vasta äsken, että "uloimmasta alkaen". Olen aina syönyt leivokset ym. jälkiruoat haarukalla, en lusikalla.

Suosittelen sinulle ja kaikille muillekin huonokäytöksisille pulleroille Käytöksen kultaista kirjaa. Antikvariaateista saa varmaan edullisesti kun rippilahjaksi saadut on viety sinne nuuskarahan toivossa.

Käytöksen kultainen kirja, Sirkka Lassila, Wsoy, 1991 (#59016)
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Suosittelen sinulle ja kaikille muillekin huonokäytöksisille pulleroille Käytöksen kultaista kirjaa. Antikvariaateista saa varmaan edullisesti kun rippilahjaksi saadut on viety sinne nuuskarahan toivossa.

Käytöksen kultainen kirja, Sirkka Lassila, Wsoy, 1991 (#59016)

Taitaa muuten olla minullakin tuo sama paska rippilahjaksi saatuna. Ei ole paljoa luettu.

Ei tähän ketjuun enää viitsi kirjoittaa yhtään mitään mistään kun joku vanhoillinen lesta pahoittaa kuitenkin mielensä.
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tässäkin asiassa taidan olla vastarannan kiiski, minua ei nimittäin haittaa pätkän vertaa se jos joku sattuu pitämään hattua päässä syödessä ym. Etiketit ja käytöstavat ovat toki hyviä hallittavaksi ja itse noudatan niitä hyvin pitkälti. Mutta normaaleista tavoista poikkeamisen aiheuttama pikkusieluinen närkästys tuottaa minulle lähinnä huvitusta. Kiitos ja anteeksi.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävin tuossa äsken vaimon kanssa ihan ravintolassa vaalilounaalla. Kuinka ollakaan siihen viereseen loosiin tuli joku hinttari feikkityttöystävänsä kanssa sapuskalle. Tyttö oli nätti, mutta jannulla oli joku helvetin kortsu päässä, ja lisäksi vielä korvakorutkin. Kävin sanomassa, että ei näin, poika otti sukan päästään ja oli vähän nolona, niin viereisestä pöydästä joku urpo sanoi, etkö sä tunne tota. Sehän on ammattilaisjalkapalloilija. No, mitä sitten, vaikka olisi oikea duunari, vaikka putkiasentaja. Nämä on just niin niinistöjä, siis sauleja.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itsehän kuulun näköjään tähän juntti ja sivistymättömään sakkiin, koska pidän pipoa päässäni sekä sisällä, että ruokailessa. Eri asia ovat sitten hieman "hienommat" ruokailut eikä pelkästään kouluruokailu tai kotona. Ravintoloissa ja kavereiden luona syödessä se pipo kyllä häviää ruokailun ajaksi pois, mutta saman tien siirtyy takaisin päähän, kun olen syönyt.

Itsehän en menetä yöuniani siinä, jos jotain ällöttää tämmöinen käyttäytyminen. Olkoon heidän ongelmansa.
 
Kävin tuossa äsken vaimon kanssa ihan ravintolassa vaalilounaalla. Kuinka ollakaan siihen viereseen loosiin tuli joku hinttari feikkityttöystävänsä kanssa sapuskalle. Tyttö oli nätti, mutta jannulla oli joku helvetin kortsu päässä, ja lisäksi vielä korvakorutkin. Kävin sanomassa, että ei näin, poika otti sukan päästään ja oli vähän nolona, niin viereisestä pöydästä joku urpo sanoi, etkö sä tunne tota. Sehän on ammattilaisjalkapalloilija. No, mitä sitten, vaikka olisi oikea duunari, vaikka putkiasentaja. Nämä on just niin niinistöjä, siis sauleja.

Jos joku täysin ulkopuolinen (mahdollisesti vanhempi henkilö) kesken oman ruokailuni tulisi huomauttamaan pipon käyttämisestä, unohtaisin hetkeksi vanhempien ihmisten kunnioittamisen ja lataisin tätä "parempaa ihmistä" leukaan. Voisi oppia tavoille siinä mielessä, ettei vieraiden ihmisten asioihin tule puuttua. Toki olisi ehkä korrektia tylyttää vain suullisesti.

Kyllä minullekin tulee myötähäpeä, jos viereisen pöydän Pentti 50v pitää vaaleanpunaista pikee- tai kauluspaitaa, mutta ei tulisi mieleenkään mennä siitä asiasta huomauttamaan.
 

Soilworker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Preds
Täällä nyt muutama vanha korppu meuhkaa siitä kun osa nuorisosta ei käyttäydy jonkun muinaisen etiketin mukaan, jota ei todellakaan tehdä minkään järkisyyn takia - vaan ihan sen takia että "niin se on ollut aina ennenkin". Tottakai tietyt virallisemmat tilanteet jonkinlaista etikettiä vaativat, mutta joku raja nyt niiden valvomisessa jossain lähikulman kahvilassa.

Tajuavatkohan nämä etikettipuritistit sitä että nykynuorisolle "hyvät käytöstavat" tarkoittavat lähinnä muiden huomiointia omissa tekemisissään, eikä sitä että totellaan jonkun vanhan kurpan kirjoittamaa nidosta joka perustuu johonkin keskiaikaisiin tapohin tuolla sisäsiittoisella britannian maaperällä. Saatana ei ne poliisitkaan tutki enää suurennuslasin kanssa rikoksia vaikka Sherlock sen kanssa ihmeitään teki.

Oma ajattelu korostuu nykyään kaikessa, myös käytöstavoissa. Uskon että esim Ukkometson " Pipo-casessa" valtaosa pitää häntä mulkkuna besserwisserinä, jonka on pakko tunkea nenänsä muiden asioihin, vaikkei siitä mitään käytännön haittaa hänellekään ole. Hyvää tilannetajua taas näytti tämä pipopää kun "nolona" sen pipon päästä otti - itse olisin ainakin nauranut päin naamaa tällaiselle pätijälle. Luultavasti otti pipon päästä ettei tarvinnut mitään kohtausta järjestää tyttöystävänsä edessä.

Huonotapaisempi tässä oli vanha patu jonka oli pakko tunkea nenänsä toisen treffeille jonkun niinkin vähäisen asian kuin pipon takia... Kannattaa varmistaa että olet todella hereillä ennekun nouset sieltä sarkofagistasi ensikerralla...
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä minullekin tulee myötähäpeä, jos viereisen pöydän Pentti 50v pitää vaaleanpunaista pikee- tai kauluspaitaa, mutta ei tulisi mieleenkään mennä siitä asiasta huomauttamaan.

Se, että arvostelee muiden ihmisten toimintaa on huomattavasti epäkunnioitettavaa kuin mitä kyseinen toiminta. Puhumattakaan siitä että on niin tyhmä mennäkseen asiasta julkisesti huomatuttamaan tai nappaamaan toisen pipon.

Hatun pitäminen sisällä on verrattavissa moneen asiaan. Esimerkiksi ruokarukoukseen, saunomisloitsuihin tai siihen ettei nainen saa puhua ilman lupaa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No kylläpä Soilworker otti kovasti itseensä, hänhän ei fossiilien tapaetiketeistä perusta! Kai sitä nyt voisi vanhemmille jarruille olla mieliksi ja ottaa sen pipan ruokapöydässä pois? Vaikka se teille nahjuksille merkitseekin ahdistusta, kun teidän individualisminne pyhään piiriin tungetaan tuolla lailla, niin se on kuitenkin aika pieni juttu. Ja muutaman vuoden kuluttua kaikki toinen jalka haudassa olevat ovat liukastuneet monttuunsa lopullisesti, siellä heitä ei enää haittaa mikään. Soilworker tosin nimensä perusteella kuuntelee hienoa musiikkia jo on näin ollen hieno mies, mutta se ei kuulu tähän, selkääntaputteluketjussa sitten nämä.

Mä kuljen pipo/lippis päässä sisällä hyvinkin usein, mutta otan kyllä sen päähineen aina pois päästä ruokapöydässä. Jos joskus unohtuu, niin hävettää. Se on se, mihin minut on kasvatettu ja sen mukaan minä elän. Muistan kyllä, että kakarana vitutti, kun joutui tottelemaan jonkun kalkkiksen muinaisia sääntöjä, missä ei mun mielestä ollut mitään järkeä.

Nyt nämä vapaan kasvatuksen hedelmät ovat siinä iässä, että munakarvat alkavat kasvaa ja kapinointi kalkkisten yhteiskuntaa vastaan alkaa samalla saavuttaa huippunsa. Mä en enää jaksa ihmetellä tätä sveapipojengiä, olen tullut siihen tulokseen, että olen jo liian vanha. Olen siirtynyt sieltä kapinoivalta puolelta tänne hapannaamaporukkaan. Ei mun kuulukaan ymmärtää, niin se vaan menee.

En tunne tuskaa siitä, että vapaasti kasvaneet luomulapset syövät pipo päässä. Ainut mihin joskus puutun, on se, kun bussissa ei luovuteta istumapaikkaa vanhuksille. Tosin sivusta katsoneena on pakko todeta, että melkein aina muksut pomppaavat automaattisesti pystyyn, kun mamma astuu bussiin. Pisteet ja papukaijamerkit siitä. Ja kohta tekin olette vanhoja pieruja, ymmärrätte sitten sen vitutuksen ja maailmantuskan, jota nuoriso varttuneemmalle kansanosalle välinpitämättömällä käytöksellään aiheuttaa.

Niin, tuo ukkometson meininki on aika syvältä suolesta. Todella ammattimaista mielensä pahoittamista ja todella tylsä taitaa olla oma elämä, mikäli noin on pakko toimia. Kai siitä sitten jotain tyydytystä saa. "Hah, näytinpäs tuollekin lahkeet sukissa-sveapipopäässä -kollille närhen pienet ja siniset munat!" Korrekti tapa on tietenkin pahoittaa mielensä ja sitten jupista siitä keskustelupalstalle.
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Anteeksi vaan mutta minusta on kyllä saatanan pikkusieluista nillittämistä ahdistua jostain pipopäästä naapuirpöydässä.

Ei täällä kukaan nyt varsinaisesti näytä ahdistuneen, vaikka joillekin on tärkeää tuoda esille omat huonot tapansa. Niinkuin moni on jo todennut, niin hyvät käytöstavat osoittavat arvostusta muita ihmisiä kohtaan. Hyvätapaista ihmistä on helppo arvostaa, mutta huonotapaista - varsinkin jos noita huonoja tapoja tarkoituksella esiintuodaan - ei niinkään. Toki se on jokaisen henkilökohtainen asia, haluaako osoittaa arvostusta kanssaeläjiään kohtaan. Näissäkin asioissa metsä yleensä vastaa siten kuin sinne huudetaan.
 

Kalalokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pistää ihmetyttämään ne fossiilit jotka ylenpalttisesti arvostelevat niitä pipopäitä sisällä vaan sen takia että "näin on aina tehty ja näin tullaan aina tekemään blaablablaaa". Vielä enemmän naurattaa niiden puolesta joille selvästi on väliä kummassa kädessä vierustoveri pitää haarukkaansa.

Astukaa ulos ahdasmielisestä maailmastanne ja antakaa kaikkien tehdä tai olla ihan niinkuin itse haluavat. Kyseessä on kuitenkin nyt vaan pipo eikä mikään murha tms. asia.

Suosittelisin monelle muullekin ihmiselle sitä että unohdetaan ne etiketit ja muotoseikat, ja pyritään oikeasti käyttäytymään hyvin ja huomaavaisesti.
Tästä olen niin samaa mieltä kuin voi vain olla.
 
Viimeksi muokattu:

Soilworker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Preds
No kylläpä Soilworker otti kovasti itseensä, hänhän ei fossiilien tapaetiketeistä perusta! Kai sitä nyt voisi vanhemmille jarruille olla mieliksi ja ottaa sen pipan ruokapöydässä pois? Vaikka se teille nahjuksille merkitseekin ahdistusta, kun teidän individualisminne pyhään piiriin tungetaan tuolla lailla, niin se on kuitenkin aika pieni juttu. Ja muutaman vuoden kuluttua kaikki toinen jalka haudassa olevat ovat liukastuneet monttuunsa lopullisesti, siellä heitä ei enää haittaa mikään.

Ääh, voin sen verran mainita että mielestäni olen omaksunut ainakin osan näistä tavoista myös itsekin. Ja tietyissä piireissä niitä on melko usein tultu noudatettuakin. Onhan ravintolassa pipo päässä omalla tavallaan junttia, ja kyllähän se päähine tulee itsekin aina pöydässä riisuttua... Pointtini oli lähinnä arvostella tuommoista toisten tapojen julkista arvostelua, joka on itsessään paljon typerämpää kuin itse siihen johtanut teko. En väheksy hyviä käytöstapoja, vaan niitä elitistejä jotka tuputtavat niitä muille, kuten pahimmat viherpiiperöt ilmastonmuutoksen kanssa konsanaan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jos joku tahtoo pitää pipoa päässä sisällä jopa syödessään niin pitäkööt. Eihänhän se nyt välttämättä kovin "fiksua" ole, etenkään jos on mukana naiskauneutta, mutta se on jokaisen oma asia mitä tekee ? Eikö pitäisi olla iloinen että nykynuoriso ylipäätänsä pitää pipoa päässä, ne jotka ovat syntyneet 70/80 luvun taitteessa muistavat varmaan että oli "syntiä" pitää pipoa päässä vaikka ulkona olisi ollut 30 astetta pakkasta.....
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ravintolassa voi aina pyytää huomaamattomasti hovimestaria huomauttamaan moukalle, ettei täällä aterioida ulkovarusteet yllä koska se vie ruokahalun muilta asiakkailta. Siinä saa sitten YaniPeddery selittää piponsa tarpeellisuutta Watsonille.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ravintolassa voi aina pyytää huomaamattomasti hovimestaria huomauttamaan moukalle, ettei täällä aterioida ulkovarusteet yllä koska se vie ruokahalun muilta asiakkailta.

Siis oikeasti, kuinka vitun pikkusieluinen ihminen pitää olla että menee ruokahalu siitä jos jollakin toisella ihmisellä on ulkovaatteet yllä?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Siis oikeasti, kuinka vitun pikkusieluinen ihminen pitää olla että menee ruokahalu siitä jos jollakin toisella ihmisellä on ulkovaatteet yllä?

Ei lainkaan pikkusieluinen. Asiallinen, sivistynyt, tapoja kunnioittava, toiset huomioon ottava, ja tässä tapauksessa vielä kohtelias sillä asia hoituu diskreetisti ilman mitään yhteenottoa ja teatraalista näytelmää. Hovimestari ohjaa YaniPedderin ja Yozzun ulkoilmaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Siis oikeasti, kuinka vitun pikkusieluinen ihminen pitää olla että menee ruokahalu siitä jos jollakin toisella ihmisellä on ulkovaatteet yllä?
Jos menen syömään johonkin säälliseen ravintolaan, niin oikeasti vituttaa katsoa jos viereisessä pöydässä keekoillaan pipot päässä. Vitutuksen aste tietysti riippuu tapauksesta.

Ulkovaatteet päällä syöminen on normihommaa mäkkärissä. Silloinkin otetaan hatut ja lippikset pois päästä ruokailun ajaksi.

Vähänkin laadukkaammassa paikassa minkäänlaisen ulkotakin tai -lakin pitäminen yllä pöydässä on pöyristyttävää junttiutta josta henkilökunnan tulee huomauttaa. Jos henkilökunta ei korjaa tuollaisen pellen käytöstä viivana, niin kyseessä on heikkolaatuinen paikka. Sellaiseen ei kannata toiste mennä, koska henkilökunta hyväksyy siellä ruokailun myös junttiapinoilta ja porsailta siinä missä ihmisasiakkailtakin.

Kerran olin helsinkiläisessä suht kunnollisessa ravintolassa jossa asiakas yritti ryhtyä ruokailemaan ulkorotsi päällä. Kyyppari hoiti tapauksen tosi hienosti. Pyysi kohteliaimmin saada viedä herran takin narikkaan, ja tiedusteli josko on kylmä niin voisi saada tilalle jotakin ulkovaatetta miellyttävämpää. Asiakkaalle kyllä riitti että takki laitettiin henkariin.
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Kiinnostaisi kovasti nähdä nämä mielensäpahoittajat ja hatun päästälyöjät illastamassa seurueessa, jossa on läsnä juutalaisia. Taitaa intternetin syövereistä löytyä kuva, jossa ollaan ruokapöydässä Obaman kanssa kipa päässä. Kas kun eivät Secret servicen jampat napanneet moista hampuusia puhutteluun törkeästä tapakulttuuririkkeestä.

op777
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös