Lippalakki päässä sisällä ja syödessä – keskustelua käytöstavoista

  • 129 685
  • 876

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Onko se niin vaikea lukea näitä tekstejä, kun olen kirjoittanut lapsista joihin en laske kuuluvaksi 15-vuotiasta piripäätä, jota piripäissään riehuessaan on kohdeltava toisella tavalla kuin 5-vuotiasta kaupassa kiukuttelevaa pikkulasta.

Niin ja ihan vaan asiasta toiseen, olen toiminut vaikeasti autistisen mielettömiä raivokohtauksia saaneen lähes satakiloisen nuoren miehen henk.koht. avustajana ja tiedän mitä sellaisten kanssa työskennellessä joutuu toisinaan tekemään. Th. alalla työskennellessäni olen nähnyt ihmisiä deliriumissa tms, joten nämä asiat ovat kohtalaisen hyvin tiedossa.

Ja jokainen täysjärkinen ymmärtää sen, että 5-vuotiasta riehujaa kohdellaan toisella tavalla kuin aineissa riehuvaa 15-kesäistä jannua, jälkimmäisen rauhoittamisessa ei ole kyse kasvatustyöstä vaan henkilön itsensä suojelemisesta, joten ikävä kyllä tällöin työntekijät joutuvat turvautumaan pakkotoimenpiteisiin. Mutta ilmeisesti nämä palstan aharit ovat vaan niin vitun tyhmiä etteivät ymmärrä asiayhteyttä ja sekoittavat keskusteluun kaikki vauvoista vanhuksiin!

Ja ei, en ole kiihdyksissä vaan minusta sinä nyt vaan olet vitun peelo!

vlad.

Olet sikäli väärässä, että kyse ei tuolloin ole isän kullannupun suojelemisesta, vaan muiden lähellä olevien ihmisten suojelemisesta ja holdingilla ja muulla diipadaapalla ei tuolloin ole mitään merkitystä. Ketään ei akuutissa tilanteessa kiinnosta kuinka isän virhelaukaukselle käy, vaan silloin ollaan huolissaan lähellä olevista sivullisista.

Tiedän kyllä olevani vitun peelo, mutta en kuitenkaan kirjoittele palstametreittäin satuja tällekään palstalle.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tiedän kyllä olevani vitun peelo, mutta en kuitenkaan kirjoittele palstametreittäin satuja tällekään palstalle.

Kohdallasi riittikin muutaman rivin satuilu osoittamaan minulle ettei sinulla ole mitään annettavaa minulle. Joten puolestani saat pitää shakkilautasi!

Vanha kansa sanoo, että kun on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia ja oikeassapa taitavat olla.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Vanha kansa sanoo, että kun on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia ja oikeassapa taitavat olla.
Tai mitä tämän ketjun antiin tulee, kun on lippahatulla annettu niin ei voi silinterillä vaatia.

Tuli mieleeni, näin taannoin kun ruumisauto kuljetti taajamassa vainajaa keskellä päivää. Jalkakäytävällä kulkenut iäkäs pariskunta pysähtyi auton lähestyessä, ja he kääntyivät kohti ajorataa. Mies otti hatun pois päästään. Auto kulki ohi. Hetken kuluttua mies laittoi lakin takaisin päähänsä. Matka jatkui. Hieno ele, jollaisen olen nähnyt sivullisen tekevän ehkä vain pari kertaa tähän ikään saakka.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Tuli mieleeni, näin taannoin kun ruumisauto kuljetti taajamassa vainajaa keskellä päivää. Jalkakäytävällä kulkenut iäkäs pariskunta pysähtyi auton lähestyessä, ja he kääntyivät kohti ajorataa. Mies otti hatun pois päästään. Auto kulki ohi. Hetken kuluttua mies laittoi lakin takaisin päähänsä.

Tämä on kyllä hieno ele.

Tuli tuosta mieleen, kun omaa isääni olin saattamassa hautaan ruumisautosaattueessa. Osa vastaan tulevista autoista pysähtyi tien reunaan hautajaissaattueen ajaksi. Hienolta tuo pieni ja kohtelias ele tuntui silloin.

Enemmän saisivat ihmiset ajatella muita kuin itseään. Kunnioitus toisia kohtaan ei saisi koskaan unohtua. Esim. pipon ottaminen pois päästä syödessä on juuri sitä toisten kunnioittamista. Se vaan kuuluu hyviin käytöstapoihin, vaikka kaikki nulikat eivät sitä halua uskoa.
 

Selostaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Enemmän saisivat ihmiset ajatella muita kuin itseään. Kunnioitus toisia kohtaan ei saisi koskaan unohtua. Esim. pipon ottaminen pois päästä syödessä on juuri sitä toisten kunnioittamista. Se vaan kuuluu hyviin käytöstapoihin, vaikka kaikki nulikat eivät sitä halua uskoa.

Olen aina ottanut hatun pois päästä, kun olen mennyt ihmisten koteihin, jopa pikaruokaravintolassa otan hatun pois päästä. Mutta en silti ota sitä loukkauksena, jos esim. joku syö valmistamaani ruokaa kotonani hattu päässä. Muu käytös määrittelee silmissäni sen, kunnioittaako hattupäinen henkilö tilannetta. En vain osaa nähdä ihmisen vaatetusta tärkeänä tilanteen kunnioituksen kannalta.
 

A Siente

Jäsen
Itse en pysty ymmärtämään, minkä takia hatun pitäminen sisällä tai syödessä olisi jotenkin epäkohteliasta. Pidän sitä lähinnä epäkäytännöllisenä, mutta en silti koe tarvetta valittaa, jos jonkun muun henkilökohtaiseen tyyliin kuuluu tälläinen tapa. Kyseessä nyt on kuiteskin niin vähäpitoinen asia, jolla ei ole mitään vaikutusta ulkopuolisiin.
 

Nick Neim

Jäsen
Itse en pysty ymmärtämään, minkä takia hatun pitäminen sisällä tai syödessä olisi jotenkin epäkohteliasta. Pidän sitä lähinnä epäkäytännöllisenä, mutta en silti koe tarvetta valittaa, jos jonkun muun henkilökohtaiseen tyyliin kuuluu tälläinen tapa. Kyseessä nyt on kuiteskin niin vähäpitoinen asia, jolla ei ole mitään vaikutusta ulkopuolisiin.

Yksinkertaisesti siksi, koska se nyt vain näiden vanhusten mielestä on niin. Ikinä ei mitään tarvitse perustella, jos elämänkokemusta on karttunut kymmenenkin vuotta enemmän kuin näillä nulikoilla. Koska se nyt saatana on niin. Näitä vastaavia vanhempia sukulaismiehiä löytyy kyllä riittävästi, ja samanhenkisiä tälläkin palstalla näyttää riittävän.

Luojan kiitos näitä vanhuksia ja heidän pinttyneitä tapojaan on kyseenalaistettu ennenkin, ja kyseenalaistetaan edelleen. Muuten oltaisiin todennäköisesti jumiuduttu sinne kivikauden ja pronssikauden välimaastoon, mikäli kaikki uusi olisi automaattisesti paskaa. Koska se vaan olisi paskaa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Yksinkertaisesti siksi, koska se nyt vain näiden vanhusten mielestä on niin. Ikinä ei mitään tarvitse perustella, jos elämänkokemusta on karttunut kymmenenkin vuotta enemmän kuin näillä nulikoilla. Koska se nyt saatana on niin. Näitä vastaavia vanhempia sukulaismiehiä löytyy kyllä riittävästi, ja samanhenkisiä tälläkin palstalla näyttää riittävän.

Luojan kiitos näitä vanhuksia ja heidän pinttyneitä tapojaan on kyseenalaistettu ennenkin, ja kyseenalaistetaan edelleen. Muuten oltaisiin todennäköisesti jumiuduttu sinne kivikauden ja pronssikauden välimaastoon, mikäli kaikki uusi olisi automaattisesti paskaa. Koska se vaan olisi paskaa.
Meinaat sitten, että käytöstapojen kyseenalaistaminen merkitsee automaattisesti edistystä? Salli minun katsoa nenänvartta pitkin moista epäkypsää arroganssia.

Väitän, ettei vaikkapa puhelimen keksimistä tai suhteellisuusteorian kehittämistä olisi edistänyt pätkän vertaa tekijämiesten tai heidän aikalaistensa nillitys käytöstapoja kohtaan. Toki niinkin voi sanoa, että yhteiskunnissa tapahtuneet muutokset ovat joskus merkinneet tieteen toimintaedellytysten selkeää paranemista, mutta harvemmin nämä muutokset ovat erityisesti kulminoituneet käytöstapakysymyksiin.
 

Nick Neim

Jäsen
Meinaat sitten, että käytöstapojen kyseenalaistaminen merkitsee automaattisesti edistystä?

En todellakaan tiedä, mistä keksit moisen päätelmän, mutta tuollaista en viestilläni ainakaan tarkoittanut.

Mielestäni kirjoitin, että vanhuksien tapojen kyseenalaistaminen merkitsee edistystä. Mielestäni tapoihin kuuluu muutkin kuin käytöstavat. Kenties tuo oli multa epäselvästi muotoiltu tuossa edellisessä viestissä, mutta tarkoitus oli puhua yleisemmin esimerkiksi toimintatavoista, tottumuksista, ja osittain toki myös mainitsemistasi käytöstavoista. Sekä tietenkin tästä kyseisestä ihmistyypistä, joita vanhuksissa tuntuu riittävän.

Voin vain kuvitella näiden joidenkin "koska ennenkin ollut niin" tyyppisten vanhusten mielipiteet, kun naimattomien henkilöiden välinen seksi dekriminalisoitiin. Tai homoseksuaalisuus ei ollut enää rikos. Tai kun kuolemanrangaistuksesta luovuttiin. Esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon. Tällaista kehitystä ei varmasti olisi tapahtunut, jos kukaan ei olisi kyseenalaistanut jo ennen, kauan sitten päätettyjä toimintatapoja. Siinä painaa muutkin perustelut kuin "se nyt vain on niin" tai "ikä tuo viisautta", jotka ovat hyvin tyypillisiä perusteita näille vanhemmille ihmisille, joilla ei oikeita perusteluita ole. Niitä on näkynyt jokunen kappale myös tässäkin ketjussa, perustellessaan käytöstapoja.

Enkä nyt lähde vertailemaan mitään kuolemanrangaistusta ja päähineen sisällä pitämistä. Mun pointtini oli tässä tietyssä ihmistyypissä, jonka käyttäytyminen on niin samankaltaista, oli kyse käytöstavoista, säännöistä tai mistä tahansa. Mitään ei saa kyseenalaistaa, "koska ikä".
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kenties tuo oli multa epäselvästi muotoiltu tuossa edellisessä viestissä, mutta tarkoitus oli puhua yleisemmin esimerkiksi toimintatavoista, tottumuksista, ja osittain toki myös mainitsemistasi käytöstavoista.

Kun nyt otit asian esille noin niinkuin yleisellä tasolla niin kysyisin seuraavaa. Tiedät hyvin, että tämä "hattu päästä" on ollut aiemmin hyvien käyttäytymistapojen eräs teesi. Nyt kysymys. Mitä muita tällaisia "vanhuksien" keksimiä käytöstapoja sinun mielestäsi on, jotka pitäisi unohtaa nykymaailmassa siksi, että vanhukset vaan yksinkertaisesti näin sanovat?

Tähän vielä sivukaneettina...ketkäs ne sitten jälkikasvuja opettavat kuin vanhukset?
 

Nick Neim

Jäsen
Kun nyt otit asian esille noin niinkuin yleisellä tasolla niin kysyisin seuraavaa. Tiedät hyvin, että tämä "hattu päästä" on ollut aiemmin hyvien käyttäytymistapojen eräs teesi. Nyt kysymys. Mitä muita tällaisia "vanhuksien" keksimiä käytöstapoja sinun mielestäsi on, jotka pitäisi unohtaa nykymaailmassa siksi, että vanhukset vaan yksinkertaisesti näin sanovat?

Ei niitä pääosin olekaan, vaan keksin lähes jokaiselle muulle käytöstavalle jonkin syyn, miksi ihmiset kyseistä "koodia" noudattavat. En ole vieläkään kuullut järkevää perustelua tuolle motkotukselle, kun nuoriso pitää päähinettä sisällä. En tiedä tuleeko se ero sitten nuorena opitusta asenteesta, mutta en keksi mitä epäkunnioittavaa siinä on, jos sitä hilseistä tuulenpesää ei halua kaikkien näytille. Valitettiinko esimerkiksi naisille päähineen sisällä pitämisestä, koska heille se oli/on sallittua? Mikä ihme niissä nuorissa on se reaktion aiheuttaja?

Tähän vielä sivukaneettina...ketkäs ne sitten jälkikasvuja opettavat kuin vanhukset?

Siis tässä ei tietenkään mielestäni ole mitään väärää, vaan siinä toimintatavassa, opetustyylissä ja "minä olen oikeassa" -mentaliteetissä. Mun edesmennyt faijani oli kasvatustyyliltään myös tällainen "jääräpää", ja hänen sanansa todellakin oli aina viimeinen. En koe saaneeni huonoa kasvatusta siitäkään huolimatta, vaikka kyseistä kasvatustyyliä tässä kritisoinkin. Mielestäni näiden vanhempien ihmisten pitäisi myös ymmärtää se, että 1980-luvulla ollut asia ei ole välttämättä sama enää tänä päivänä, tai he eivät ole oikeassa pelkästään siksi koska ovat kartuttaneet enemmän elämänkokemusta. Jos päähineen pitäminen sisällä on ollut 1980-luvulla epäkunnioittavaa, ei se välttämättä ole myös sitä vuonna 2014.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Miksi on kohteliasta avata naiselle ovi eri tilanteissa? Miksi kiittää ylipäätään mistään? Miksi auttaa toista ihmistä jos ei ole tarpeen? Miksi ylipäänsä suorittaa kohteliaisuuksia jos niitä ei tarvitse suorittaa tai halua?

Vanhuksien keksimää turhuutta? Mennään uusilla säännöillä ja ollaan fiksuja.
 

Nick Neim

Jäsen
Miksi on kohteliasta avata naiselle ovi eri tilanteissa? Miksi kiittää ylipäätään mistään? Miksi auttaa toista ihmistä jos ei ole tarpeen? Miksi ylipäänsä suorittaa kohteliaisuuksia jos niitä ei tarvitse suorittaa tai halua?

Mun mielestä tää on aika helppoa järkeillä näin, koska en osaa asiaa paremminkaan selittää:

1. Avaan oven ihan jokaiselle joka on lähellä, oli kyseessä nainen, mies, tyttö tai poika. Tai siis pidän ovea auki. Joskus kun mulle avataan ovi, tulee hyvä fiilis. Toinen on huomioinut tuntemattoman, tai kenties ihan tutunkin henkilön.

2. Kiitoksen suhteen sama virsi. Ei tulisi mieleenikään jättää kiittämättä esimerkiksi tehdystä ruoasta, toisen vaivannäöstä tai ihan yksinkertaisessa asiakaspalvelutilanteessa. Kiitoksella korostetaan/korostan toisen vaivannäköä, ja kiitos on yleensä henkilökohtainen.

3. Toisen ihmisen auttamisessa tulee itselle hyvä fiilis. Ihminenhän on itsekäs olento, joten puhdasta auttamisenhalua vailla omaa hyötyä ei taida olla olemassakaan. Taustalla kummittelee se oma, onnistunut tunne.

Mitä tulee tähän päähineeseen sisällä, niin se eroaa mielestäni aika selvästi noista sun ylläolevista kysymyksistä. Se, jos pitäisin päähinettä sisällä vaikkapa jossain yleisessä sisätilassa, ei ole minkään sortin epäkunnioittava teko yksittäistä henkilöä kohtaan. Vain niitä, jotka siitä mielensäpahoittavat, joka ei tänä päivänä tarkoita automaattisesti jokaista henkilöä. Sen sijaan jos en kiitä nimenomaan sitä auttajaa, joka mua pari tuntia pihatöissä jelppasi tai teki mulla ruoka-annoksen, se kohdistuu vain ja ainoastaan siihen yksittäiseen henkilöön. Osoitan siis suoraan tietynlaista epäkunnioitusta - vaikka kaveri vaivalla kantoi halkoja parin tunnin ajan liiteristä pannuhuoneeseen.

Se on tietenkin eri asia, jos ollaan jonkun kotona. Siellä omistaja voi vaatia kävelemään vaikka ilman sukkia tai kokonaan ilman vaatteita, eikä siinä ole kenelläkään junnulla mitään vastaan sanomista. Se nyt lienee itsestään selvää.

E: Tuolla alhaallahan se hyvin jo kiteytettiin. Pahoitetaan se mieli, koska pahoitetaan se mieli. Mitään järkiperustetta ei edelleenkään ole, vaan koska se on niin, niin se on niin. Mahtavaa keskustelua.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Miksi on kohteliasta avata naiselle ovi eri tilanteissa? Miksi kiittää ylipäätään mistään? Miksi auttaa toista ihmistä jos ei ole tarpeen? Miksi ylipäänsä suorittaa kohteliaisuuksia jos niitä ei tarvitse suorittaa tai halua?

Onko hatun pois ottaminen muka rinnastettavissa näihin? Kenelle sitä oikein edes on kohtelias, kun ottaa vaikkapa Mäkkäriin mennessään hatun pois päästä? Myyjille? Muille asiakkaille? Itse en ainakaan koe asiakkaana olevani kiitollinen jos joku ottaa hatun pois Mäkkärissä enkä myöskään koe epäkohteliaana jos joku haluaa hattu päässä hampurilaistaan syödä. Sen sijaan siitä olen kiitollinen jos joku avaa minulle oven.

Eli ihan oikeasti haluaisin kuulla sen, että mitä hyötyä hatun pois ottamisesta sisällä on kenellekään? Nopeasti mietittynä oikeastaan kaikille muille käytöstavoille on olemassa jokin tolkullinen peruste, mutta tälle en sitä vielä ole keksinyt. Todennäköisesti sitä vastausta ei vieläkään tule, vaan jotakin olkinukkeja ja tahallisia väärinymmärryksiä, niin kuin konservatiivisiipi tähänkin saakka on esittänyt tässä ketjussa.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Mennään uusilla säännöillä ja ollaan fiksuja.
Niin just! Uusi kohteliaisuus voisi olla se, että kun menee ovesta, niin läimäyttää sen perässä tulevan edestä kiinni. Jos ovi on hitaasti sulkeutuva, niin vetää sitä kiinni ja seuraava perässä sitten kiittää, kun toinen sulki oven. Silleen kyseenalaistamisen ja uuden hengessä. Myös auttaminen on niin viime kautta. Jos joku on pulassa, niin uuden ajan hengessä voisi entisestään vaikeuttaa sen toisen elämää. Jeesus, auttaminen, 1980-luku, boooooringgg.

Millä tavalla jonkun pipo päässä sisätiloissa oleminen vaikeuttaa elämääni? No, monellakin tavalla. Ensinnäkin se loukkaa, koska se loukkaa. Siinä pilataan lapsuuteni ja halveksitaan vanhempiani. Toisekseen, ei voi koskaan tietää, jos vaikka ihminen on ollut ennen sisälle tuloaan metsässä ja hänelle on tipahtanut pipoon oravan näpeistä livennyt jyrsitty käpy. Tuo käpy voi olla pipon lankoihin tarttunut ja siinä sitten ruokapöydässä käpy voi irrota, koska lämpimässä langat löystyvät. Onko sitten mukavaa jos käpy tipahtaa soppakattilaa kurkottavan piposta soppakattilaan. Ehkä kävyssä on basilleja ja ne leviävät soppaan. Soppa syödään ja pian makaa kalmistossa koko syömäseurue. Pipopään syyllisyys voi jäädä pimentoon. Vain käpy sopassa lilluu, kun kuvatekstit rullaavat ruudulla elämän viimeisen näytöksen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos päähineen pitäminen sisällä on ollut 1980-luvulla epäkunnioittavaa, ei se välttämättä ole myös sitä vuonna 2014.

Pakko antaa omakin panos tähän keskusteluun. Tämä kunnioitusjuttu on vähän sama kuin seksuaalinen häirintä, eli kohdehenkilö saa itse päättää onko joku epäkunnoittava vai ei, vaikka toinen ei mitään elettä olisi missään nimessä loukkaukseksi tarkoittanutkaan.

Haluaisin kysyä riisutko hattua jos menet jonkun vanhemman herrasmiehen toimistoon kysymään töitä, tai vaikka lainaa? Ja tässä kuvitteellisessa tilanteessa ajatellaan että tosiaan tarvitsisit jotakin tältä vieraalta vanhalta äijältä. Veikkaan että vastaus on "kyllä". Ihminen kun tarvitsee toiselta jotain niin fiksu kaveri noudattaa tällöin yleisiä käyttäytymissääntöjä, jos vain osaa.

Toinen kuvitteellinen tilanne on että sinut on kutsuttu vanhan ihmisen merkkipäiville. Juhlakalu on elämänsä aikana kasvattanut viisi lasta, auttanut lapsenlapsiaan, maksanut veronsa ja ehkä jopa taistellut sodassakin. Eli kaikin puolin mallikansalainen, mutta hänellä on vanhanaikaiset arvot. Menisitkö tilaisuuteen villapipo päässä ja näin pahoittaisit juhlitun ihmisen mielen? Epäilen ettet alkaisi selittämään vanhukselle että lakki kuuluu tyyliin eikä sillä ole tarkoitus loukata ketään, vaan jättäisit pipon hyvien tapojen mukaisesti eteiseen.

Tulipa sekavaa tekstiä. Itse en välitä jos joku haluaa pitää lakkia syödessä tai muuten ei niin sopivassa paikassa, teen siitä vaan omat johtopäätökseni tällaisen kaverin henkisistä kyvyistä. Ei silti että minun ensivaikutelmani tarvitsisi kehenkään ventovieraaseen vaikuttaa.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Onhan se niin, että tuo lakin pois päästä ottaminen sisällä ja etenkin syödessä on vanhanaikaista. Useimmiten lakki kuuluu kuitenkin asustekokonaisuuteen, joka tietenkin menee pilalle jos sen lakin nyt päästä ottaa. Ei ole mitään järkisyytä miksi pitäisi toimia kuten vanha jääräkansa.

Sama kastiin menee moni muukin asia. Otetaan nyt tuo syöminen vaikka kehykseksi kun siitä on puhuttu. Mikä siinäkin on, että pitäisi muka syödä sekä haarukkaa että veistä käyttäen? Moni ruoka on muodoltaan sellaista, että pelkällä haarukalla pärjää. Tai sitten vaikka sormin, jos on pizzaa tai hampurilaista. Voihan se veitsi siinä olla, jos tosiaan täytyy jotain pihviä paloitella, mutta senkin voi tehdä niin että paloittelee sen pihvin ensin kokonaan ja sitten jo pärjääkin taas pelkällä haarukalla.

Ja otetaan se kiitoksen sanominen ruoan jälkeen tässä nyt sitten samalla asiaksi. Ei oikein istu suuhun tuo. Ymmärrän, että joskus kun siitä ruoasta on ollut pulaa niin siitä sitten on kiitelty. Mutta nyt on aika eri. Eikä se, että ei erikseen muista kiitellä tarkoita sitä etteikö tarjottua ruokaa esimerkiksi kotona tai mummolassa olisi arvostanut ja kyllä ne sen siellä tietää. Jos on erityisen hyvää ruokaa niin kyllähän se tulee jossain välissä mainittua. Eineksistä nyt ei niin väliä muutenkaan ole. Ravintolassa sitten se laskun maksaminen pitäisi kyllä kattaa kaikki kiitokset.

Ja servetti sitte tai mikä ihme ruokaliina se on. Myötähäpeä vaan kasvaa kun jotkut miettii että tungetaanko se liina kauluksesta sisään vaiko housunvyötäröön, vai antaako olla vaan sylissä ja noukkii sitä sitten lattialta vähän väliä. No mä sanon: Antaa olla sen siinä pöydällä vaan ja syö sen verran siististi ettei ruoat ole sylissä.
 

Nick Neim

Jäsen
Haluaisin kysyä riisutko hattua jos menet jonkun vanhemman herrasmiehen toimistoon kysymään töitä, tai vaikka lainaa? Ja tässä kuvitteellisessa tilanteessa ajatellaan että tosiaan tarvitsisit jotakin tältä vieraalta vanhalta äijältä. Veikkaan että vastaus on "kyllä". Ihminen kun tarvitsee toiselta jotain niin fiksu kaveri noudattaa tällöin yleisiä käyttäytymissääntöjä, jos vain osaa.

Jos käyttäisin hattua, niin kyllä riisuisin. Viimeksi on tainnut olla hattu päässä ylipäätään missään lähemmäs kolme tai neljä vuotta sitten. En pidä päähineistä. E: Tai joudun pakotettuna käyttämään päähinettä töissä. Sisätiloissa. Mutta siis noin muuten, vapaa-ajallani.

Toinen kuvitteellinen tilanne on että sinut on kutsuttu vanhan ihmisen merkkipäiville. Juhlakalu on elämänsä aikana kasvattanut viisi lasta, auttanut lapsenlapsiaan, maksanut veronsa ja ehkä jopa taistellut sodassakin. Eli kaikin puolin mallikansalainen, mutta hänellä on vanhanaikaiset arvot. Menisitkö tilaisuuteen villapipo päässä ja näin pahoittaisit juhlitun ihmisen mielen? Epäilen ettet alkaisi selittämään vanhukselle että lakki kuuluu tyyliin eikä sillä ole tarkoitus loukata ketään, vaan jättäisit pipon hyvien tapojen mukaisesti eteiseen.

Tähän sama vastaus kuin yllä, eli riisuisin päähineeni todennäköisesti kiltisti ja ajattelisin muita.

Se nyt ei tässä ole varsinaisesti ollut mun pointtina. Edelleen vain ihmettelen miksi tällaista hyödytöntä käytöstapaa ei saisi kyseenalaistaa ilman, että leimataan "nulikaksi" vailla käytöstapoja tai kerrotaan vanhoja fraaseja, kuinka se nyt vain on niin.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kyllä. Miksi ei olisi?

Kun avaan oven vanhalle rouvalle, siitä on hänelle konkreettista hyötyä. Kun otan pipon pois päästä kauppaan astuessani, en todellakaan tajua mitä hyötyä siitä on kaupassa asioivalle vanhalle rouvalle. Äsken kirjoitit ikään kuin tämä hattu-asia olisi rinnastettavissa jotenkin toisten auttamiseen. Millä tavalla hatun pois ottaminen auttaa toisia?
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Koulussa yläasteikäiset nuoret kyllä uskovat, että luokassa ei istuta pipo tai lippis päässä. Hyvin harvoin tulee tuosta mitään vääntöä. Sääntö on niin selkeä.

Sen sijaan normaalilla keskusteluäänellä puhuminen ja oman puheenvuoron odottaminen tuntuu olevan monelle täysin mahdotonta. Ei tahdo onnistua, vaikka kuinka harjoitellaan.

Sellaista jatkuvaa huutoa ja kiekumista pitävät, ja jokaisen pitäisi heti päästä kertomaan mielipiteensä. Kutoset ja seiskat ovat pahimpia. Ysiluokkalaiset jo vähän osaavat odottaa omaa puheenvuoroaan.

Uusi tyttö tuli kutosluokalle Pakistanista valmistavan luokan kautta. Hän auttoi opettajaa tavaroiden keräämisessä ja piti ovea auki. Tätä opettajat yhdessä ihmettelivät välitunnilla. Uusi tyttö istuu tarkkaavaisena ja kuuntelee, mitä opettaja sanoo.

Samaan aikaan taustalla kantaväestöön kuuluvat isänmaan toivot huutavat, meuhkaavat ja riitelevät.

Minulla on tapana viedä valvontaluokalleni karkkia syyslukukauden ja kevään päätteeksi. Useat oppilaat hyökkäävät rohmuamaan, hyvä että kaikki edes ehtivät saada jotain. Yksi tai kaksi oppilasta 20:sta kiittää.

Käytöstavat ovat huonontuneet. Joku lippisjuttu on vain yksi asia muiden joukossa. Monien lasten kotona ei opeteta kunnollisia käytöstapoja. Se ei yksinään riitä, jos koulussa yritetään opettaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Millä tavalla hatun pois ottaminen auttaa toisia?

Niin...tästähän ei ole puhuttukaan vielä täällä. Jos olet noin retardi niin miksi edes vastata tuohon? Lue ketjua taakse päin ja koita muodostaa kokonaisuus ihan itse.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Lyhyesti pöljille...miksi käytöstavat edes ovat olemassa?

Mikä tässä on niin vaikeaa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös