Lippalakki päässä sisällä ja syödessä – keskustelua käytöstavoista

  • 129 721
  • 876

Nick Neim

Jäsen
Lyhyesti pöljille...miksi käytöstavat edes ovat olemassa?

Mikä tässä on niin vaikeaa?

Miksi ihmeessä kysyt uusia kysymyksiä, jos et osaa edes itse vastata sinulle esitettyihin kysymyksiin?

E: Vastaukseni on:

Niin...tästähän ei ole puhuttukaan vielä täällä. Jos olet noin retardi niin miksi edes vastata tuohon? Lue ketjua taakse päin ja koita muodostaa kokonaisuus ihan itse.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sama kastiin menee moni muukin asia. Otetaan nyt tuo syöminen vaikka kehykseksi kun siitä on puhuttu. Mikä siinäkin on, että pitäisi muka syödä sekä haarukkaa että veistä käyttäen? Moni ruoka on muodoltaan sellaista, että pelkällä haarukalla pärjää. Tai sitten vaikka sormin, jos on pizzaa tai hampurilaista. Voihan se veitsi siinä olla, jos tosiaan täytyy jotain pihviä paloitella, mutta senkin voi tehdä niin että paloittelee sen pihvin ensin kokonaan ja sitten jo pärjääkin taas pelkällä haarukalla.


Lisätään listaan vastaavia käytöstapoja: ruokarukous, housut naisilla, vastateurastetun riistan veren juominen, paskalla istuminen niin ettei perse osoita Mekkaan jne

Kaikki on aina tilanne- ja tapauskohtaista. Ei jotain hatun päässäpitämistä voi universaaliksi käytössäännöksi laskea. Joissakin tilanteissa se on täysin ok, toisissa tilanteissa loukkaus. Miten tämä sitten määritellään onkin jo vaikeampi kysymys. Jossain mäkkäri/kebab-pizzeriassa hattua voi pitää kuten myös ostoskeskuksissa, julkisissa tiloissa jne tai ravintoloissa sellaisessa seurassa joissa ei ole vanhempia ihmisiä. Määrittelisin hatun tapauskohtaiseksi siten, että isäntä (tai isäntää vastaava taho) määrittää sen milloin hattua voi pitää päässä ja milloin ei. Harvoin kukaan erikseen mitenkään määrää missä tilanteessa pitää toimia mitenkin, mutta ns. virallisissa tilaisuuksissa hatun pitäminen on töykeää.

Käytössäännöissä ei ole yleensä mitään järkeä ja Suomessa niitä on onneksi varsin vähän. Japanilaista ja korealaista kulttuuria jonkin verran tuntevana länsimainen käytöskoodisto on hyvin helppo.

Typeryyden ja töykeyden huippu on kuitenkin käytössäännöistä nillittäminen yhtä lailla siinä missä lapsellinen nurkkaprotestointikin. Ihan aikuisten oikeasti, mitä väliä sillä on jos joku viereisessä pöydässä pitää pipoa päässä
 
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Dale Tallon
Ulkovaatetus ja sisävaatetus on erikseen, eikä ole kohteliasta pitää ulkovaatteita sisällä päällä. Ulkovaatteisiin luetaan takki, hanskat ja lakki. Suomessa useimmissa talouksissa myös kengät luokitellaan ulkovaatetukseen. Jos on kerran hyväksyttävää pitää lakkia sisällä niin sehän on sama asia kävellä toisen huusholliin kengät jalassa ja nahkahanskat kädessä vaikka isäntä olisi sisävaatetuksessa?

Joku taisi ketjussa mainita että on parempi pitää hiphophattu päässä mitä paljastaa hilseilevä pää, no eihän jumalauta hygienisellä ihmisellä ole mitään hilseilevää päätä eikä ainakaan pitäisi ihmisten ilmoille lähteä jos tälläinen on.

Itse pidän talviaikana lakkia päässä ja tokihan siinä vähän menee tukka sekaisin mikä ei sekään ole hienon näköistä mutta paikoissa joissa lakki otetaan päästä on tähän asti ollut vessat joissa voi käydä asian korjaamassa. Ja esimerkiksi ravintolassa tämä on hyvinkin helppoa koska kädet täytyy kuitenkin käydä pesemässä ennen ruokailua.

Korostan vielä että miettikää miltä se näyttää jos sisällä ollaan ulkovaatteissa kuten takki päällä ja hanskat kädessä? Kyllä se on aivan sama asia, lakki otetaan pois päästä kun takki ja hanskatkin riisutaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Siinä mielessä tunnustan olevani vanhakantainen, että tietyt nykyajan ilmiöt häiritsevät minua ja pidän moukkamaisena käyttäytyä tietyllä tavalla tai pukeutua tilanteeseen epäsopivalla tavalla.

En voisi kuvitellakaan, että istuisin pipo päässä edes mäkkärissä tai missä tahansa hampurilaispaikassa, en edes kävele pipo päässä kauppakeskuksissa tai kaupoissa vaan aina sisätiloissa riisun pipon tai hatun pois päästäni, poikkeus olisi tietty tilanne jossa hattu on osa asukokonaisuutta ja sellaista päähinettä olisi luvallista pitää sisätiloissa päässä tietyissä tilaisuuksissa - no eipä minulla tällaisia päähineitä taida ollakaan, joten se siitä poikkeuksesta.

Tiettyjen käytöstapojen puute leimaa ihmisen silmissäni, ja kyllä minusta kiitoksen sanomatta jättäminen on suuren suuri puute vaikka varmasti itsekin saatan toisinaan unohtaa sanoa kiitos minua palvelleelle ihmiselle tai muussa tilanteessa, jossa hyviin tapoihin kuuluu lausua kiitos. Hämmästyksekseni olen huomannut sen, että ihmiset eivät aina tunnu ymmärtävän mitä "ole hyvä" tarkoittaa, kun sanon "ole hyvä" minua jäädään monasti katsomaan monttu auki ja kenties ihmetellään, että mitä minä oikein sössötän.

Toisaalta tiedostan, että ajat ja tavat muuttuvat ja kenties jo vuosikymmenen kuluttua voi tilanne olla se, että minua katsotaan pitkään kun riisun päähineeni sisätiloissa. Tietyissä tilaisuuksissa minulle päähineen riisuminen on merkki siitä, että kunnioitetaan tilaisuutta ja isäntää/emäntää. Vastaavasti muutoin sisätiloissa päähine päässä kävely tuntuu urpolta, koska siinä tulee lämmin jos hiihtelee tunninkin kaupassa pipo päässä. Ja muutoinkin mies lakki päässä sisällä luo silmissäni väkisinkin leiman metsäläisyydestä - mutta kenties tämä on minun ongelmani ja puutteeni eikä sen joka on sisällä se lakki tai pipo päässä.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Secondaryscoring tuossa kiteyttikin hienosti sen, mistä tässä "hatutuksessa" pohjimmiltaan on kyse. Ulkovaate, ulkovaate, ulkovaate.

Takkivertaus on sikäli paikallaan, että valitettavan moni urvelo ruokailee myöskin takki päällä. Hanskat kädessä murkinoivia näkee onneksi hyvin harvoin. Kaikki nämä "nykytavat" juontavat juurensa siihen, ettei ruokaa ja ruokailua kunnioiteta enää laisinkaan. Kun kerran ei ole pula safkasta, niin silloinhan siihen voidaan suhtautua miten sattuu huvittamaan. Pahimpana esimerkkinä tästä on se, että aikuiset ihmiset jättävät helvetisti ruokaa syömättä ja heittävät sen roskiin. Vaikka saa itse annostella omalle lautaselle.

Ruokailu saisi mielestäni yhä tänäkin päivänä olla tietynlainen juhlahetki, jolloin rauhoitutaan ja nautiskellaan maittavasta ateriasta. Ilman ulkovaatteita.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Koulussa yläasteikäiset nuoret kyllä uskovat, että luokassa ei istuta pipo tai lippis päässä. Hyvin harvoin tulee tuosta mitään vääntöä. Sääntö on niin selkeä.

Opettajan auktoriteetti perustuu valtaan. Valtaan jolla rangaistaan. Pipo päässä vai tunti jälki-istuntoa? No sitä minäkin...

Uusi tyttö tuli kutosluokalle Pakistanista valmistavan luokan kautta. Hän auttoi opettajaa tavaroiden keräämisessä ja piti ovea auki. Tätä opettajat yhdessä ihmettelivät välitunnilla. Uusi tyttö istuu tarkkaavaisena ja kuuntelee, mitä opettaja sanoo.

Samaan aikaan taustalla kantaväestöön kuuluvat isänmaan toivot huutavat, meuhkaavat ja riitelevät.

Kyseisen Pakistanin käytöstapoihin varmasti heijastuu kiitollisuus siitä ettei tarvitse olla sodan keskellä AK kädessä huutamassa Allahia niin kuin kuollut faijansa. Motivaatio on täysin eri tasolla kuin Markoilla ja Toneilla, jotka ovat syntyneet kultalusikka suussa länsimaihin. Hauska juttu sinänsä, kun toisen polven somalit tuntuvat olevan ongelma lähes kaikkialla, heillä ei enää ole sitä nöyryyttä ja miksi olisikaan? He eivät ole kokeneet sotaa, heidän vanhempansa ovat. Nyt samaiset pellet riehuvat luokassa ja itkevät kuinka elämä on ollut kovaa somaliassa jossa suurin osa samoista hepuista ei ole ikinä käynytkään. Jos ette usko, niin suosittelen tutustumaan mihin tahansa Vantaan kouluista.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eikö täällä tosiaan ole käyty läpi miksi jokainen itseään arvostava nainen arvostaisi sitä, että ovea ei niille avata? Naisen edelle päästäminen asettaa sen vihollisen kynsiin ja osaavampi taistelija jää henkiin vihollisen paljastettua asemansa. Yllätysetu menee uhraamalla sen vähemmän arvokkaan.

Avaan kyllä ovet tytöille, vaikka tiedänkin tekeväni väärin. Hankalia asioita nämä ovat, jos ei halua kenenkään vihoja niskoilleen, mutta eihän kaikkia voi miellyttääkään.

Sama asia tuo ruokailu, ei siitä nyt erikseen pidä mahdottomasti kiitellä. Mielestäni se osoittaa jo sitä kunnioitusta ja arvostusta, että on tullut paikalle. Jos siis jostain juhlista puhutaan. Noin muuten ruoka on energiaa mitä ihminen tai eläin tarvitsee jäädäkseen henkiin.

Eihän auton tankkaaminenkaan taida niin kummallinen asia olla, mutta se on pakko tehdä, koska muuten auto jää tielle. Käytän joukkoliikennettä eli en tiedä pitäisikö tankatessa olla lakki pois päästä.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Itse en pidä lakkia päässä sisällä, paitsi joskus kaupoissa yms. En pidä jotain prismaa sellaisena "sisätilana", jossa tämä hyvä tapa pitäisi suorittaa. Otan talvella kuitenkin pipon pois päästä myös kaupassa, jos minulla on kuuma. Mielestäni tässä on hyvä rajanvetokohta, eli lakki voi olla päässä sellaisissa paikoissa, joissa et riisu muitakaan ulkovaatteita, kuten takkia.

Joskus teini-ikäisenä tuli kyllä pidettyä lakkia päässä välillä luokkahuoneessa, mutta tässä oli kyllä kyse pelkästä teinivittuilusta tietyille opettajille. Joskus oikein ihmettelen itseäni teini-ikäisenä, ja sitä kaikkea angstia mitä siihen liittyi. Kaikkea vastaan piti kapinoida, mutta silti minusta kasvoi hyväkäytöksinen aikuinen, joka ottaa muut ihmiset huomioon. Itse ainakin olin teininä täysi mulkku, joten ehkä se vain kuuluu siihen ikään tavalla tai toisella.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ulkovaatetus ja sisävaatetus on erikseen, eikä ole kohteliasta pitää ulkovaatteita sisällä päällä. Ulkovaatteisiin luetaan takki, hanskat ja lakki. Suomessa useimmissa talouksissa myös kengät luokitellaan ulkovaatetukseen.
Mutta entäs toisinpäin, eli sisävaatetus ulkona? Suomessa myös lämpötilat vaihtelevat vuodenajan mukaan enkä usko että kaikkein hyvätapaisimmatkaan noudattavat pukeutumiskoodia kesällä +30 lämpötilassa, eli ulkovaatteisiin lukeutuvat takki, hanskat ja lakki pihalla. Ja entä jos talvella teen ulkona esim 50 metrin matkan siten että on suunnilleen nollakeli tai vain muutama aste pakkasta ja minulla on sisävaatteet, ei takkia eikä lakkia? Loukkaako tällöin minun vaatetukseni sellaisia hyvän tavan kannattajia jotka näkevät minut, ihan vaan sen takia että se vaan on niin, että ulkovaatetus ja sisävaatetus on erikseen?

Minä hyväsydämisenä ihmisenä kyllä otan pipon pois päästä sisällä tai syödessäni mutta se ei poista sitä tosiasiaa että ei ole vieläkään avautunut, että miksi nykyaikana niin pitäisi tehdä ja mitä hyötyä siitä on. Itse tosiaan otan kiltisti pipon pois päästä jos joku niin pyytää mutta mielestäni, jos joku toinen ihminen haluaa pitää lakkia päässä niin mielestäni se hänelle suotakoon, meitä kuitenkin on moneen junaan. Ei se toisen hattupäisyys ole minulta pois eikä loukkaa minua. Ja vaikka loukkaisikin, niin ei minun olisi häntä pakko kyylätä. Ne jotka loukkaantuvat siitä, että toisella on sisätiloissa lakki päässä, niin onko sitten hyvän tavan mukaista kyylätä heitä, varsinkin jos on kyse tuntemattomasta ihmisestä?

Kritiikkiä odotellessa.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Taas sama sana:"Hyöty." Ettekö te nyt tajua, ettei käytöstavoissa ole kyse mistään hyödyn saamisesta.

Käytöstavat ovat ilman pakkoa noudatettavia käyttäytymisen malleja, jotka osoittavat henkilön olevan kohtelias, sivistynyt ja itsensä hallitseva. -Jorma Kuusinen.

Muut huomioon ottava, kohtelias ja sivistynyt herrasmies ottaa pipan pois päästä. (Eikä huuda "huora!", vaikka olis kuinka kännissä.)
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Taas sama sana:"Hyöty." Ettekö te nyt tajua, ettei käytöstavoissa ole kyse mistään hyödyn saamisesta.

Onhan. Joskus on liian kuuma ja haluaa ottaa pukeutumisvarusteitaan pois päältään. Joskus taas on liian kylmä ja haluaa pukeutua lämpimästi.

Olisi paljon helpompaa, jos kaikki tekisivät ja saisivat tehdä niin kuin tarvitsee.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jos on liian kylmä, niin pukeutuu lämpimästi.

Jos sisätiloissa ei satu olemaan riittävän lämmintä, niin tietenkin pitää silti olla kylmissään, koska sisällähän ei saa vaatteita olla päällä.

Pitkät kalsarit ilmeisesti saa olla, koska se ei ulospäin näy. Mitään ulkoista lämmikettä ei tietenkään saa olla, kun sehän loukkaisi talon lämmittäjää.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olisi paljon helpompaa, jos kaikki tekisivät ja saisivat tehdä niin kuin tarvitsee.
Näinhän on lupa tehdäkin. Sen sijaan jos nuori mies pitää sisätilojen noin 23 Celsius-asteessa pipoa päässä, niin tällöin kyse ei ole tarvitsemisesta ainakaan mitä viileältä suojautumiseen tulee. En oikein osta noita väsyneitä hilse- tai pälvikaljuperustelujakaan. Harva kortonkipipoilija kärsii kummastakaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta entäs toisinpäin, eli sisävaatetus ulkona? Loukkaako tällöin minun vaatetukseni sellaisia hyvän tavan kannattajia jotka näkevät minut, ihan vaan sen takia että se vaan on niin, että ulkovaatetus ja sisävaatetus on erikseen?

Kritiikkiä odotellessa.
Olipas typerää näsäviisastelua, ilman järjen häivääkään. Siinä sulle kritiikkiä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Opettajan auktoriteetti perustuu valtaan. Valtaan jolla rangaistaan. Pipo päässä vai tunti jälki-istuntoa? No sitä minäkin...



Kyseisen Pakistanin käytöstapoihin varmasti heijastuu kiitollisuus siitä ettei tarvitse olla sodan keskellä AK kädessä huutamassa Allahia niin kuin kuollut faijansa. Motivaatio on täysin eri tasolla kuin Markoilla ja Toneilla, jotka ovat syntyneet kultalusikka suussa länsimaihin. Hauska juttu sinänsä, kun toisen polven somalit tuntuvat olevan ongelma lähes kaikkialla, heillä ei enää ole sitä nöyryyttä ja miksi olisikaan? He eivät ole kokeneet sotaa, heidän vanhempansa ovat. Nyt samaiset pellet riehuvat luokassa ja itkevät kuinka elämä on ollut kovaa somaliassa jossa suurin osa samoista hepuista ei ole ikinä käynytkään. Jos ette usko, niin suosittelen tutustumaan mihin tahansa Vantaan kouluista.

Ei meillä ole oppilaille jälki-istuntoa eikä somalialaisia itkemässä mistään. Ja olen Vantaalla töissä. Ne muutamat somalialaiset joita on, ovat ihan asiallisia. En ole kuullutkaan tuosta, että uuden tytön isä on kuollut. Onpa ikävää.

Hyvät käytöstavat eivät muuten ole sama asia kuin pelko. Uusi tyttökin on todella reipas, hyväkäytöksinen, mutta ei pelokas. Tuollaisia soisin muidenkin lasten ja nuorten olevan.

Paha silti sanoa, tulevatko hyvät käytöstavat kotikasvatuksesta, pelosta vaiko kiitollisuudesta suomalaista hyvinvointivaltiota kohtaan.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Miksiköhän muuten armeijassa pidettiin/pidetään palveluspuvun takkia sisätiloissa? Kun kerta käytöskoodin mukaan takki pitäisi ottaa pois sisätiloissa. Miten on mahdollista, että maamme puolustuslaitoksessa opetetaan näin vääriä tapoja?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksiköhän muuten aremijassa pidettiin/pidetään palveluspuvun takkia sisätiloissa? Kun kerta käytöskoodin mukaan takki pitäisi ottaa pois sisätiloissa. Miten on mahdollista, että mamme puolustuslaitoksessa opetetaan näin vääriä tapoja?
Oletan, että aremijalla tarkoitetaan armeijaa. Intissähän on tosiaan ihan samanlaiset tavat ja käytännöt kuin missä tahansa siviilielämässäkin, joten sikäli todella aiheellinen ihmettely erkulta.

Jotenkin tämä ketju kerää näitä viisastelevia hönöjä paikalle vaikka kuinka.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jotenkin tämä ketju kerää näitä viisastelevia hönöjä paikalle vaikka kuinka.

Ihan normaalia ja järkevää kyseenalaistaa turhuus. Itsehän olen vanha pälvikalju enkä peitä sitä pipolla, mutta en myöskään ainakaan ymmärrä enkä oikeen hyväksykään vanhusten perusteetonta sekoilua.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mä arvostan kyllä miehiltä ovenavauselettä. Käsilaukku, kaksi kauppakassia ja ulospäin aukeavat ovet! Kiitettävän monet suomalaiset miehet tulee huomatessaan avaamaan oven.

Kengät sisällä kävelyä en voi sietää. Myin juuri keittiön pöydän ja kaksi rouvaa jotka tulivat sen hakemaan, lompsivat suoraan kengät jalassa valkoisen mattoni päältä keittiöön ja samaa reittiä takasin. Olin suorastaan pöyristynyt. Samoin nämä huoltomiehet, mittarinlukijat ym. joille tietysti kenkien poisottaminen joka asunnossa on aikaa vievää, mutta luulisi tajuavan, ettei kuraloskaisilla kengillä kävellä asunnon läpi vaan laitetaan sellaiset siniset suojat vaikka jalkaan.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Mä arvostan kyllä miehiltä ovenavauselettä. Käsilaukku, kaksi kauppakassia ja ulospäin aukeavat ovet! Kiitettävän monet suomalaiset miehet tulee huomatessaan avaamaan oven.

Kengät sisällä kävelyä en voi sietää. Myin juuri keittiön pöydän ja kaksi rouvaa jotka tulivat sen hakemaan, lompsivat suoraan kengät jalassa valkoisen mattoni päältä keittiöön ja samaa reittiä takasin. Olin suorastaan pöyristynyt. Samoin nämä huoltomiehet, mittarinlukijat ym. joille tietysti kenkien poisottaminen joka asunnossa on aikaa vievää, mutta luulisi tajuavan, ettei kuraloskaisilla kengillä kävellä asunnon läpi vaan laitetaan sellaiset siniset suojat vaikka jalkaan.

Ja asiastahan ei missään nimessä kannata mainita mitään. Ei ole kovin vaikeaa sanoa ystävällisesti että kengät pois, kiitos. Toiminut tähän asti joka kerta, oli sitten kyse huoltomiehestä tai mittarinlukijasta.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Armeijan säännökset nyt on "hieman" eria asia, kuin siviilissä tapahtuva käytöstapojen unohtelu. Toisekseen meidän aikaan ei takkia tarvinnut sisällä pitää. Yhteneväinen pukeutuminen koski ulkona tapahtuvia aktiviteettejä ja lakki otettiin aina päästä, kun mentiin sisälle BY THE WAY.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja asiastahan ei missään nimessä kannata mainita mitään. Ei ole kovin vaikeaa sanoa ystävällisesti että kengät pois, kiitos. Toiminut tähän asti joka kerta, oli sitten kyse huoltomiehestä tai mittarinlukijasta.

No ensinnäkin kuvittelen sen olevan itsestään selvää :) Toiseksi tyttäreni avasi rouville oven ja itse huikkasin toisesta huoneesta heidät peremmälle, enkä edes heti tajunnut että ovat röyhkimykset mattoni lompsinut. huoltomiehet käy yleensä kun ei olla päivisin kotona. Kerran kävi "hauskasti" kun joku huoltomies jostain syystä oli kotonamme päivällä käynyt, TV oli häneltä unohtunut päälle (sammuu itsestään 4h päästä), erittäin tarkkaan asettelemani sohvatyynyt oli väärässä paikassa ja tulppaanimaljakostani puuttui kolme tulppaania. Pitää ens kerralla muistaa keittää kahvit termariin näille raskaan työn raatajille :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös