Tämä "hyvä käytöstapa" on yksi niistä monista monista asioista joiden kohdalla ajattelen että missä on maalaisjärki? Siiis.. ketä haittaa se että jollain on lakki päässä sisällä tai syödessä. Vai eivätkö kanssaihmiset pysty kyyläämään toista jolla on lakki päässä? Jos on näin niin suosittelisin että häntä ei sitten tarvitse katsella jos se niin paljon haittaa! Keskittyy sitten siinä kohtaa omaan tekemiseen tai syömiseen.
Maailmassa on paljon suurempiakin murheita kuin "huonojen käytöstapojen" omaavat ihmiset jotka "ovat niin törkeitä että pitävät lakkia päässä sisällä tai syödessä". Ja se ärsyttää että perusteluksi sanotaan vain että "nokun se kuuluu hyvin käytöstapoihin että lakki pois" - Joo, mutta missä on perustelu siihen että miksi se kuuluu hyviin käytöstapoihin?
Ja mielestäni se on jokaisen oma asia tuo lakin käyttö. Jos se kuuluu siihen omaan tyyliin (itse en enää lakkia käytä) niin sitten se kuuluu tyyliin eikä tarvitse lakkia ottaa pois minkään vanhojen 1800-luvun käytöstapojen takia jos ei halua. Uskallan jopa väittää että tästä asiasta valittavat ihmiset ovat jollain tavalla pinnallisia.
Näitä yllä esittämiäsi perusteita perusteita käytöskoodiston noudattamattomuuteen on esitetty vuosisatoja sukupolvesta toiseen. Edelleenkin aikuisten käytöstavat perustavat enemmistön huomioon ottamiseen arkitilanteissa. Jos kirkossa tuhat ihmistä ottaa lakin päästä, niin yksi pipopää on kuin majakka, joka julistaa: "Vitut minä teidän tavoistanne."
Käytöstavat ovat vuosisatojen saatossa muovautuneet tosilleen täysin tuntemattomien ihmisten vuorovaikutuksen helpottamiseksi. Jos keskenään tutut suljetussa tilassa sopivat, että kaikki seisovat päällään niin se on ihan ok.
Kuka on se jumala, joka vetää rajan sopivan ja sopimattoman välillä. Jos joku kulkee kadulla seisova kulli paljaana, niin eihän se ketää vahingoita ja paljon suurempiakin huolen aiheita on aina Syyrian kriisistä lähtien.
Ryhmään kuulumista ei koskaan määrittele yksilö, vaan ryhmän enemmistö.
Jos enemmistön säännöt eivät nappaa, ollaan ryhmän ulkopuolella.