Lippalakki päässä sisällä ja syödessä – keskustelua käytöstavoista

  • 129 691
  • 876

Andrew

Jäsen
Katselin juuri Survivorin telkkarista missä saatuaan palkinto aterian joukkueen miespuoliset henkilöt söivät hattu päässä. Toisaalta tämä Pohjois-Amerikkalaisessa kulttuurissa muutenkin yleistä, mutta ihan järjellä ajateltuna, kun aurinko polttaa kuumassa tropiikissa niin pitäisikö polttaa pää vaan sen takia, että noudattaa jotain etikettiä.
 

Nick Neim

Jäsen
Katselin juuri Survivorin telkkarista missä saatuaan palkinto aterian joukkueen miespuoliset henkilöt söivät hattu päässä. Toisaalta tämä Pohjois-Amerikkalaisessa kulttuurissa muutenkin yleistä, mutta ihan järjellä ajateltuna, kun aurinko polttaa kuumassa tropiikissa niin pitäisikö polttaa pää vaan sen takia, että noudattaa jotain etikettiä.

Tai vastaavasti Suomen pakkasissa talvella kylmettää pää ottamalla pipo pois siinä makkarakojun luona, koska hyviin tapoihin ei kuulu ruokaileminen päähine päässä.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lakki päässä syömistä ei oikein voi verrata muihin käytöstapoihin. Minusta jossain raksaduunareiden suosimassa lounasravintolassa kukaan ei voi toiselta puolelta salia pahastua siitä jos joku syö hattu päässä. Sitten taas esim. oven avaaminen,kiittäminen ja tervehtiminen ovat sen verran "fyysisempiä" suorituksia että jos ne jättää tekemättä saattaa joku murtua murheen alhoon ja ihmetellä että mitä nyt tuli tehtyä väärin.

Tuolla aiemmin joku mainitsi kansallislaulun ja kyseli miksi sitten ottaa lakin pois tämän ajaksi muttei syödessä. Yksinkertaista. Kunnioituksesta. Mitä jättää kunnioittamatta jos syö lakki päässä? Sitä salin toisella puolella istuvaa tapakouluttajafeministipiipertäjää? Ruokaa? Mitä? Itse toki kunnioitan ruokaa syömällä sen. Ja vielä haarukalla ja veitsellä oikeaoppisesti ettei kukaan luule joksikin porilaiseksi.

Minulla on pari kaveria joille tärkein asia maailmassa on se ettei kukaan syö hattu päässä,toinen ottaa hatun myös pois aina kun menee johonkin sisätilaan. Valitettavasti tuo on ainut "käytöstapa" joka on pinttynyt päähän. Muutenhan toki voi paskoa lasipullot kävelytielle, keskustella toisen ihmisen kanssa niin että vittu on yli joka toinen sana, haastaa kaikille riitaa kännissä ja vihata vanhuksia! Mutta hei! Vittu mä otan lakin pois päästä kun syön! Hipheijaa!
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tapakulttuuri.

Erikoista, että se porukka joka höpöttää esim maahanmuuttajille "maassa maan tavalla" eivät itse ymmärrä koko konseptia ja sitä miten se muodostuu.

Kuinka eri kulttuureissa, ihan maan siälläkin, voi olla erilaisia tapakulttuureja, joita subjekti itse ei määritä, vaan yhteisö jossa ollaan. Lakki syödessä on aika tyyppiesimerkki tapakulttuurista, jonka mukaan se osoittaa halveksuntaa ruokaa ja sen tekijää kohtaan suurimmassa osassa Suomea.



Opettavainen ketju sinänsä.
 
Okei ollaan sitten eri linjoilla. Mun mielestä naapurin tervehtiminen on järkevää, mutta en tiedä onko siitä loukkaantuminen järkevää. Ainakin se on helpompi ymmärtää kuin jonkun lakkipääkeken ruokailusta loukkaantuminen. Tuossa jo yllä esiteltiin muutama järkevältä kuulostava syy tuohon tervehtimiseen. Vitusti on tullut viestejä sitten tiedusteluni, mutta ei yhtäkään järkevää syytä. Kiitos ja näkemiin.

Ne järkevältä kuulostavat perustelut tervehtimisen suhteet ovat liittyneet kaikki kanssaihmisen kunnioittamiseen. Minusta lakin pitäminen tai sen poisottaminen ruokaillessa on eleenä ihan tasan yhtä paljon kanssaihmisen kunnioittamista kuin tervehtiminenkin. Eli jos hyväksyt tervehtimisen perustelun, niin sinun täytyy hyväksyä sama perustelu myös lakkicasen kohdalla.

Joku kirjoitti tuossa ylempänä, että tervehtiminen on kanssakäymistä toisen ihmisen kanssa ja ei siksi verrattavissa hatun päästä ottamiseen syödessä. Minusta taas hatun pois ottaminen on nimenomaan muiden kanssaihmisten kunnioittamista ja toki myös sen itse ruuan. Jos syöt yksinään himassa, niin minulle on ihan sama vaikka söisit pipo päässä ja kaivaisit nenää koko sen ajan kun ruokaa on lautasella. Saman käytöksen näkeminen ravintolassa saisi minut pitämään sinua junttina.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
-höpöhöpöä-

Ensinäkin minun ei tarvitse hyväksyä samaa perustelua lakki päässä ruokailulle. Sitten heti perään sanot, että eivät ole verrattavissa toisiinsa. Yritä nyt kuitenkin päättää. Luulen, että tervehtimistä pidetään kautta maailman merkkinä toisten kunnioittamisesta. Hatun poistaminen ruokailun ajaksi on huomattavasti pienempi ellei jopa marginaalinen asia. Saat loukkaantua siitä aivan täysin rinnoin, voit jopa pitää puolestani lakkipäitä juntteina, mutta mitä jos minä sanon, että se kertoo enemmän umpimielisyydestäsi kuin lakkipään sivistyksestä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ensinäkin minun ei tarvitse hyväksyä samaa perustelua lakki päässä ruokailulle. Sitten heti perään sanot, että eivät ole verrattavissa toisiinsa...

Ravintolassa sinä loukkaat useampaa ihmistä, kuin jättäessäsi tervehtimättä, mutta sinä et välitä, mielenkiintoisia perusteluita. En muuten löytänyt Mängimiehen kirjoituksesta jälkimmäisen virkkeesi mukaista ristiriitaa.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Ravintolassa sinä loukkaat useampaa ihmistä, kuin jättäessäsi tervehtimättä, mutta sinä et välitä, mielenkiintoisia perusteluita. En muuten löytänyt Mängimiehen kirjoituksesta jälkimmäisen virkkeesi mukaista ristiriitaa.


Ihan tosissiko uskot, että monetkin loukkaantuisi jos joku random keke syö lakki päässään? Veikkaan, että 80% ei kiinnosta ja 10% loukkaantuisi ja 10% syö itse lakki päässään.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ihan tosissiko uskot, että monetkin loukkaantuisi jos joku random keke syö lakki päässään? Veikkaan, että 80% ei kiinnosta ja 10% loukkaantuisi ja 10% syö itse lakki päässään.

Ja tuo 10%:a on enemmän kuin se yksi, jota loukkaat jättämällä tervehtimättä. Sinun perusteesi vuotavat jatkuvasti, ryhdistäydy!
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Ja tuo 10%:a on enemmän kuin se yksi, jota loukkaat jättämällä tervehtimättä. Sinun perusteesi vuotavat jatkuvasti, ryhdistäydy!

Yleismaailmallisesti katsoen voisin sanoa, että kulttuurista riippumatta tervehtimen kuuluu hyvin tapoihin riippumatta sijainnista. Luulen siis, että mikäli jätät tervehtimättä ihmisiä loukkaat elämäsi aikana huomattavasti suurempaa osaa väestöstä kuin syödessäsi karhulippis päässä. Pää pois laatikosta.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Yleismaailmallisesti katsoen voisin sanoa, että kulttuurista riippumatta tervehtimen kuuluu hyvin tapoihin riippumatta sijainnista. Luulen siis, että mikäli jätät tervehtimättä ihmisiä loukkaat elämäsi aikana huomattavasti suurempaa osaa väestöstä kuin syödessäsi karhulippis päässä. Pää pois laatikosta.

Ihan laillista ja sallittua pipo päässä syöminen on. Kukaan ei ole sinua sitä kieltämässä. Poikkeuksena ehkä jonkun tasokkaan ruokaravintolan poke. Samoin saat vapaasti pitää meitä lakki päässä syöjiä ihmetteleviä aivan kärrystä pudonneilta.

Vastapainoksi meillä täysi-ikäisillä on oikeus pitää sisällä hattua päässä pitäviä täysinä tolloina. Ja tollouden määrä lisääntyy, jos nämä pipoääliöt käyvät viisastelemaan juutalaisten kibäpäähineista tai hienojen leidien coctailhatuista. He osoittavat vain täydellistä tapakulttuurin puutetta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yleismaailmallisesti katsoen voisin sanoa, että kulttuurista riippumatta tervehtimen kuuluu hyvin tapoihin riippumatta sijainnista. Luulen siis, että mikäli jätät tervehtimättä ihmisiä loukkaat elämäsi aikana huomattavasti suurempaa osaa väestöstä kuin syödessäsi karhulippis päässä. Pää pois laatikosta.

Kysymys olikin niistä sinun peräämistä "järkiperäisistä perusteista". Sinä perustelit tervehtimisen sillä, että et halua loukata sinua tervehtivää ihmistä. Samaan aikaan olet valmis loukkaamaan suurempaa ihmisjoukkoa syömällä lakki päässä.

Kuten olen jo useampaan kertaan sanonut, käyttäytyminen on ihan oma asia, kunhan ei häiritse muita kohtuuttomasti. Sinä sen sijaan olet perännyt niitä "järkiperäisiä perusteita" käytöstavoille ja puhunut itsesi samaan aikaan pussiin. Mikäli haluat tervehtiä toisen kunnioituksesta, miksi et voi ottaa lakkia pois päästä syödessäsi samasta syystä?
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein

On se hienoa vielä näin vanhana miehenä saada epäsuoraa pojittelua, kiitos. Kyllä tässä pieni ikäkriisi on käynnissä. Lisäksi voit lukea viesteistäni, että itse en ruokaile lakki päässä eikä minun maailmani mene sekaisin mikäli joku syökin. Tässä nyt oli tarkoituksenani tämän tavan järjellisyyttä käydä läpi sekä samalla havainnollistaa, että maailmassa on erilaisia tapoja. Jotkut tavat on ns. 'universaaleja' ja toiset eivät. Pidä toi angsti, siinä on jotain hyvin kaunista.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Kysymys olikin niistä sinun peräämistä "järkiperäisistä perusteista". Sinä perustelit tervehtimisen sillä, että et halua loukata sinua tervehtivää ihmistä. Samaan aikaan olet valmis loukkaamaan suurempaa ihmisjoukkoa syömällä lakki päässä.

Kuten olen jo useampaan kertaan sanonut, käyttäytyminen on ihan oma asia, kunhan ei häiritse muita kohtuuttomasti. Sinä sen sijaan olet perännyt niitä "järkiperäisiä perusteita" käytöstavoille ja puhunut itsesi samaan aikaan pussiin. Mikäli haluat tervehtiä toisen kunnioituksesta, miksi et voi ottaa lakkia pois päästä syödessäsi samasta syystä?

Niin mun mielestäni tuo mainitsemasi "häiritse muita kohtuuttomasti" on juuri oikea termi, kun puhutaan lakkipääbensalenkkarin ruokailusta. Mikäli tuo asia jotain häiritsee kohtuuttomasti, niin kyllä tämä maailma on sitten kamala paikka.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Jotkut tavat on ns. 'universaaleja' ja toiset eivät. Pidä toi angsti, siinä on jotain hyvin kaunista.

Väittäisin, että myös tervehtimiseen liittyy kulttuurillisia eroja. Mikäli tervehdit muslimimiehen rinnalla kulkevaa naista, voit sinä tai nainen olla ongelmissa. Tavat liittyvät aina kulttuuriin ja käsittääkseni nyt keskustellaan suomalaisesta kulttuurista.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin mun mielestäni tuo mainitsemasi "häiritse muita kohtuuttomasti" on juuri oikea termi, kun puhutaan lakkipääbensalenkkarin ruokailusta. Mikäli tuo asia jotain häiritsee kohtuuttomasti, niin kyllä tämä maailma on sitten kamala paikka.

Eihän se häiritse, se osoittaa ainoastaan huonoja käytöstapoja, kuten tervehtimättä jättäminenkin.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Tavat liittyvät aina kulttuuriin ja käsittääkseni nyt keskustellaan suomalaisesta kulttuurista.


Niin tämäkin on totta. En tosin tiedä onko näin mainitsemasi esimerkin kanssa, mutta ainakin ensimmäiseksi tervehditään miestä. Käsittääkseni tässä ei oltu rajattu kulttuuria suomalaisuuteen ennen kuin muita kulttuureja käytettiin esimerkkinä tätä tapakulttuuria vastaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
On se hienoa vielä näin vanhana miehenä saada epäsuoraa pojittelua, kiitos. Kyllä tässä pieni ikäkriisi on käynnissä.
Tulee mieleeni koulukaverini Markku 80-luvulta. Markku oli käyttäytynyt jollakin tapaa huonosti tunnilla, jolloin Marketta-opettaja puuskahti että "tuollaisen käytöksen ymmärtäisi jotenkin 4-vuotiaalta, mutta kyllä 14-vuotiaan pitäisi jo ymmärtää tapoja paremmin". - Mä olen hei jo 15, vastasi Markku aidosti loukkaantuneena.

Huono käytös, sikäli kun ei aiheuteta suoranaista vahinkoa toisille, on vain tapoja kunnioittamattoman oma häpeä. Ei moinen törppöily muita ihmisiä haavoita, onneksi. Sillä vain tulee kategorisoineeksi itsensä sosiaaliseen ja henkiseen alaluokkaan. Kaikki eivät tästä välitä, ja joku löysähoususpede voi pitää ääliöstatusta jopa tavoiteltavana. Kannattaa kuitenkin muistaa että metsä vastaa kuten sinne huudetaan. Hyvällä käytöksellä ja fiksulla asenteella saa lapsuksia helpommin anteeksi, ynnä muutakin sympatiaa josta voi joskus olla iso apu. Käytöstavoille haistattelija voi olla huonommassa asemassa jos tarvitaan toisten apua tai myötämielisyyttä.
 
Lakki syödessä on aika tyyppiesimerkki tapakulttuurista, jonka mukaan se osoittaa halveksuntaa ruokaa ja sen tekijää kohtaan suurimmassa osassa Suomea.

Mulla on töissä useimmiten itse tehdyt eväät, jolloin katson olevani oikeutettu osoittamaan halveksuntaa ruuan tekijää kohtaan juuri niin paljon kuin haluan.

Olen ollut huomaavinani, että melko usein liität viesteihisi jonkun, minusta tarpeettoman, halveeraavan nimityksen jostakin ihmisestä tai ihmisryhmästä, josta sinä et henkilökohtaisesti pidä tai jota et erityisemmin arvosta. Onko tämä hyvää käytöstä?

Eikö se ole hyvin luonnollista, että hyvien käytöstapojen puolestapuhujat luonnehtivat täällä muita ihmisiä esim. määreillä "ääliö" ja "spede". Siinähän tulee konkreettisesti osoitettua se oma jalo ja joviaali luonteenlaatu sekä Mensan rajat murskaava älykkyys.

jos nämä pipoääliöt käyvät viisastelemaan juutalaisten kibäpäähineista tai hienojen leidien coctailhatuista.

Mikä on coctail?
 
Viimeksi muokattu:

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Sääli, että valmius keskustella asian ainoasta millään lailla hedelmällisestä ja kiinnostavasta puolesta, kuka/mikä määrittää hyvät käytöstavat ja mitä hyviin käytöstapoihin kuuluu, on olematonta. Tai no, mielipiteitä on esitetty runsaasti, mutta mielipiteen ainoa kiinnostava osa, perustelu, on jätetty pois tai se ei kestä minkäänlaista tarkastelua.

Tämä löysähoususpede on ennenkin nähnyt tyhjiä pukuja. Mulla on itsellänikin yksi kaapissa. Voin kipaista tuomassa, jos joku juttelisi mieluummin sen kanssa.

Edit: Olen valmis vaihtamaan näkökantaani, jos joku osaa perustella, miksi ja millä mekanismilla ja mikä yhteisö määrittää hyvät käytöstavat ja miten tuo yhteisö määrittää niiden sisällön.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Edellä kirjoittamaani voi laittaa löysähoususpeden tilalle vaikkapa pukuspeden tai verkkarispeden, mikäli alkuperäinen termi osoittautuu liian henkilökohtaiseksi tai muuten harmittaa. Sanoma ei keskeisiltä osiltaan muutu. Tai koko ao. virkkeen voi jättää pois, lopputulos on silti sama.

Olen ollut huomaavinani, että melko usein liität viesteihisi jonkun, minusta tarpeettoman, halveeraavan nimityksen jostakin ihmisestä tai ihmisryhmästä, josta sinä et henkilökohtaisesti pidä tai jota et erityisemmin arvosta. Onko tämä hyvää käytöstä?
Käytän keskustelupalstoilla toisinaan sellaisia ilmaisuja joita täällä sopii mahdollisesti vielä soveltaa, mutta joita en välttämättä viljelisi joissakin toisissa tilanteissa. Joskus kärjistän liikaa, sen myönnän. En mielestäni mene henkilökohtaisuuksiin toisia kirjoittajia kohtaan. Tässä lepää mielestäni eräs selkeä raja sopivan ja epäsopivan välillä.
 

julle-jr

Jäsen
Käytän keskustelupalstoilla toisinaan sellaisia ilmaisuja joita täällä sopii mahdollisesti vielä soveltaa, mutta joita en välttämättä viljelisi joissakin toisissa tilanteissa. Joskus kärjistän liikaa, sen myönnän. En mielestäni mene henkilökohtaisuuksiin toisia kirjoittajia kohtaan. Tässä lepää mielestäni eräs selkeä raja sopivan ja epäsopivan välillä.
Tämä oli mielestäni hyvä ja asiallinen vastaus.
 
Ensinäkin minun ei tarvitse hyväksyä samaa perustelua lakki päässä ruokailulle. Sitten heti perään sanot, että eivät ole verrattavissa toisiinsa. Yritä nyt kuitenkin päättää.

Siis yritä nyt päättää mitä? En itse löydä lainaamastasi tekstistä mitään ristiriitaa.

Ja tuollainen "höpöhöpö"-lainaus on aivan älyttömän nolo. En tiedä kertooko se siitä, että koet olevasi tässä keskustelussa heikoilla vai mistä, mutta ei se sinun pisteitä silmissäni ainakaan nosta. Itse yritän pysyä asialinjalla kuitenkin.

Ei sinun tarvitse hyväksyä minkäänlaista perustelua lakki päässä ruokailulle. Se on ihan totta. Eikä sinun tarvitse hyväksyä perusteluja tervehtimiselle tai erityisesti millekään käytöstavalle.
 
Viimeksi muokattu:

Andrew

Jäsen
Meidän pitäisi myös hyväksyä, että eri maissa on eri etiketit, jotka ovat muodostuneet historian aikana.

Esimerkiksi Suomessa opetetaan, että lautanen pitää syödä tyhjäksi ja tähän usein käytetään perusteluna, että meillä Suomessa oli vielä viime vuosisadan alussa köyhää ja pulaa ruuasta. Tällä etiketillä kunnioitetaan menneitä sukupolvia, jotka rakensivat Suomen vaikeista oloista huolimatta ja mahdollistivat meidän sukupolvien elintason omalla työllään.

Pohjois-Amerikassa, monessa paikassa lautasta ei saisi syödä tyhjäksi, koska heillä tämä etiketti toimii toisin päin eli jättämällä ruokaa osoitetaan, että sitä on tarpeeksi ja kunnioitetaan näin esi-isiä jotka kovalla työllä raivasivat siirtolaisina tuleville sukupolville paremmat elinolot.

Näitä asioita pitäisi pystyä myös kyseenalaistamaan. Kuten esimerkiksi ravintoterapeutit ovat sanoneet, että lautasen syöminen tyhjäksi on tyhmä sääntö, koska ruokaa on nykyisin yllin kyllin ja ihmiset ovat muutenkin monesti ylipainoisia. Sitten jotakin vielä neuvotaan syömään väkisin, vaikka ei olisi nälkä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös