Lippalakki päässä sisällä ja syödessä – keskustelua käytöstavoista

  • 129 723
  • 876
Suosikkijoukkue
VAR
Maamme-laulu

Plus muidenkin maiden kansallislaulut.

Hyvien tapojen mukaista on kunnoittaa toisiakin kansakuntia. On tullut törmättyä sellaiseenkin että niiden soidessa on jopa vihelletty. Conferedations Cupin finaalissa aiheutti Espanajan kansallishymni oiken vihellyskonsertin. Aika junttimaista brasseilta moinen.
 

motamoro

Jäsen
Plus muidenkin maiden kansallislaulut.

Hyvien tapojen mukaista on kunnoittaa toisiakin kansakuntia. On tullut törmättyä sellaiseenkin että niiden soidessa on jopa vihelletty. Conferedations Cupin finaalissa aiheutti Espanajan kansallishymni oiken vihellyskonsertin. Aika junttimaista brasseilta moinen.

Totta, tietysti juuri näin. Ilmaisin asian vain hieman huonosti kun ei hetkeen ole tullut oltua kansainvälisissä tapahtumissa.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
No siinä on vissi ero, valmistaa ruoka tarjoiltavaksi muille, tai syödä oma ruokansa. Oletko oikeasti sitä mieltä, että kaikkien ruokailijoiden tulis pitää hattu päässä?

Miksipäs ei, siinä on sentään jotain logiikkaa ihan hygieniapuolenkin kannalta. En toki tästäkään kehityssuunnasta pitäisi, mutta järkevämpää se näistä vaihtoehdoista on.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos jotain kielletään, sille pitää olla kestävä peruste. Asioiden salliminen ei vaadi muuta perustetta kuin sen, ettei ole perustetta kieltää sitä.
Erinomainen kiteytys, joka voitaisiin vaikka tuollaisenaan naulata Arkadianmäelle kissan kokoisin kirjaimin.

Jos joku haluaa toteuttaa itseään pitämällä lakkia päässä osana asukokonaisuutta sisätiloissa ja syödessä, sen ei käsittääkseni pitäisi olla keneltäkään pois. Itse asiassa missä tahansa ravintolassa ruoan kanssa työskentelevien pakolliseen työvarustukseen kuuluu hiukset peittävä päähine, joten paljon perustellummin voitaisiin pakottaa ihmisille lakki päähän syödessä muiden seurassa, ihan elintarvikehygieniaan vedoten. Ainakin työpaikkaruokaloissa ja kouluissa voitaisiin jakaa ovella kertakäyttöisiä päähän vedettäviä muovipusseja ruokailijoille, jotta naapurin afrosta ei leijaile ikävästi hiuksia omaan ruokaan.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Vielä aihetta sivuten

Tänään ostarilta kotiin kävellessä vastaan tuli vanhempi herrasmies sortseissa, sandaaleissa ja pitkissä mustissa sukissa ylös asti vedettynä. Ukkoa ohittaessani mieleeni tuli, että häntä kiinnostaa luultavasti yhtä paljon minun mielipiteeni hänen tyylistään kuin minua hänen mielipiteensä omastani.
 

Jeepeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Islanders
Kova kähinä on lakeista syntynyt. Tuli mieleen, että onko täällä ketään, joka pitää sitä lakkiaan sisällä/syödessä päässään ihan vain Freddien, Kääpiön ja muiden kiusaksi? Siis ihan itsetarkoituksellisesti kapinoiden vanhoja tapoja vastaan. Vai onko kaikki lakkipäät vain pää peitettynä, koska sillä ei ole omasta mielestä väliä?

Minä kuulun tässä asiassa jonnekin rintamien puoliväliin. Kotona aikanaan kerrottu, ettei lakkia pidetä ruokailessa tai sisällä ylipäätään ja sen mukaan olen mennyt suurempia miettimättä. Kai se minusta vanhanaikaisen ja aivottoman hiihtelijän tekee, joka ei osaa tai uskalla kyseenalaistaa ikääntyneitä tapoja. Samaa olen vielä pojallenikin opettanut hyvin tuloksin, lakki livahtaa päästä saman tien, kun sisätiloihin astuu.

En kuitenkaan ala huomauttelemaan tai vaahtoamaan, jos joku lakki päässä sisällä onkin, oma asiansahan tuo on. Armeijassa ja aiemmin omalle pojalle asiasta mainitsin, se saa riittää minun osaltani. Kuitenkin sen verran syvään asia on mieleeni juurtunut, että vaikka en asiasta huomautakkaan, mielessäni pidän sisällä olevaa lakkipäätä moukkana.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
En kuitenkaan ala huomauttelemaan tai vaahtoamaan, jos joku lakki päässä sisällä onkin, oma asiansahan tuo on. Armeijassa ja aiemmin omalle pojalle asiasta mainitsin, se saa riittää minun osaltani. Kuitenkin sen verran syvään asia on mieleeni juurtunut, että vaikka en asiasta huomautakkaan, mielessäni pidän sisällä olevaa lakkipäätä moukkana.
Ei tulisi mieleenikään ryhtyä tuntematonta ihmistä huomauttamaan lakki päässä ruokailemisen saatanallisuudesta. Toisaalta tuollaista tapahtuu hyvin harvoin niissä paikoissa joissa käyn syömässä. No tietty jos menee lasten kanssa johonkin McRuokalan tai Rosson tapaiseen, niin niissä voi kohdata kaikenlaisia lippahattu-urpoja, nenänkaivajia ja piereskelijöitä. Ei käytösvammaisista yleensä mitään haittaa ole, siis jos menee omaan pöytään ja keskittyy juttelemaan oman seurueen kanssa. Jos kanssaruokailijoiden vulgaarit tavat kuitenkin kiusaavat kohtuuttomasti, niin ruokailupaikan valinnalla voi aika pitkälle eliminoida tällaisia häiriötekijöitä.
 
Kova kähinä on lakeista syntynyt. Tuli mieleen, että onko täällä ketään, joka pitää sitä lakkiaan sisällä/syödessä päässään ihan vain Freddien, Kääpiön ja muiden kiusaksi? Siis ihan itsetarkoituksellisesti kapinoiden vanhoja tapoja vastaan. Vai onko kaikki lakkipäät vain pää peitettynä, koska sillä ei ole omasta mielestä väliä?

Minä pidän pipoa usein sisällä (en toki näillä keleillä) sen takia, että olen se päässä vähän vähemmän ruma. Mitä tulee käytöstapoihin, niin ei minulla ole varaa käydä syömässä sellaisissa paikoissa, joissa siitä mun lakista joku voisi perustellusti vetää herneen nenään. Siis sellaisissa porvariravintoloissa, joissa esim. Pisin Kääpiö ja scholl normaalisti syövät. Jos jostain kohtalon oikusta sellaiseen ravintolaan joskus päätyisin, niin luultavasti ymmärtäisin ottaa hatun pois päästä.
 

Jeffrey

Jäsen
Tämä pipokohu on kyllä melko erikoinen. Okei en minäkään syö pipopäässä, harvoin edes käytän pipoa. Tietysti etiketin tulen opettamaan, ja sitä vaatimaan myös jälkipolveltani.

Aina tässä nykyajan-nuoret-pipot keskustelussa alkaa naurattamaan kun katselee vanhoja kuvia. Näissä esimerkiksi ukkini on ollut heinätöissä kesällä pelkästään shortseissa, ja kyllä, pipopäässä. Tämä siis 40 -luvulla. Kuvia myös pipopäässä soutelusta yms. Kaippa se ukki juntti oli, tosin armeijan miehenä tuskin ainakaan ruokaillessa pipoa piti. Taisipa ukki joskus myöhemmällä iällä pipon kesäkäyttöä negatiivisestikin kommentoida, ai että kun silloin olisivat olleet nämä kuvat hallussa.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Ei käytöstavat ole mitenkään ikään tai sukupolveen sidottuja. Käytöstapojen puuttuminen vain osoittaa henkilön moukaksi.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Jonkin aikaa nipistelin itseäni ennen kuin uskoin, että jengi on ihan tosissaan loukkaantunut näille pipopäille. Minkä takia ei saa pitää pipoa päässä syödessään? Minkä vuoksi se on huono tapa.

Kyllä näitä tapa-asioita saa ihan järjenkin kanssa purkaa. Olkaa hyvät ja kertokaa mikä siinä on epäkohteliasta.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Jonkin aikaa nipistelin itseäni ennen kuin uskoin, että jengi on ihan tosissaan loukkaantunut näille pipopäille. Minkä takia ei saa pitää pipoa päässä syödessään? Minkä vuoksi se on huono tapa.

Kyllä näitä tapa-asioita saa ihan järjenkin kanssa purkaa. Olkaa hyvät ja kertokaa mikä siinä on epäkohteliasta.
Tähän tulikin jo aika tyhjentävä vastaus aiemmin:

Kerran vielä, ja tämän jälkeen en tähän ketjuun palaa.

Ei se minua haittaa, että maailma on nykyisin täynnä moukkia. Se huvittaa hieman, säälittää jonkun verran ja hämmästyttääkin.

Se sitten jo vähän korpeaa, kun moukka on lisäksi niin tyhmä, ettei tajua edes olevansa moukka.

No, onneksi vielä monissa paikoissa vaaditaan hyvää käytöstä, joten moukallakin on mahdollisuus ymmärtää moukkuutensa. Ehkä joku joskus ottaa opiksikin, jopa aikuisella iällä.

Iloista elämää vaan ihan kaikille.
 

Jeffrey

Jäsen
Kyllä näitä tapa-asioita saa ihan järjenkin kanssa purkaa. Olkaa hyvät ja kertokaa mikä siinä on epäkohteliasta.

Kai se, etiketin rikkominen vain yleisesti todetaan epäkohteliaaksi. Jos vaikka hääkutsussa dress code on tummapuku, ja jos menet shortseissa ja t-paidassa niin onhan se nyt moukkamaista, ja mielestäni ihmisillä on oikeus siitä loukkaantua.

Samalla tavalla koen epäkohteliaaksi/moukkamaiseksi jos esimerkiksi ilman solmiota käyttää kauluspaitaa ja ylin nappi on kiinni. Samoiten jos solmio on paikoillaan, mutta ylin nappi on auki ja tämä on tarkoituksellista, niin toki koen sen erikoiseksi.

Itse en tosiaan asioista loukkaannu ja mieleäni pahoita, mutta koen velvollisuudekseni asiasta huomauttaa läheiselleni jos hän ei vaikka huomannut tilannetta.

Etiketit ovat vain sellaisia asioita, että niitä kuuluu noudattaa, ja se osoittaa ihmisessä tiettyä kusipäisyyttä jos niitä tietoisesti rikkoo. Ei siellä Wimbledonissakaan pelata punaisessa paidassa. Koen myös erikoiseksi jos Jokerit-Kärpät peliin eksyy ihminen HIFK:n paidassa ja kyseisen heilutuslipun kanssa.

Edit: Evil hyvin asiaa kiteyttikin.
 
Ei käytöstavat ole mitenkään ikään tai sukupolveen sidottuja.

Ihan totta. Enemmänhän se etiketin hallinta on sosiaaliluokkaan sidoksissa. Se on hyvä tunnistaa esim. erilaiset haarukat ja lusikat ja tietää, missä järjestyksessä niiden pitää olla pöydällä. Myös viinilasia pitää osata pidellä käsissään oikealla otteella ja pyöritellä lasia oikeassa kulmassa, jotta aromista saa parhaan tuoksun irti.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Tähän tulikin jo aika tyhjentävä vastaus aiemmin:


Okei arvelinkin, että en saa järjellä varustettua vastausta asiaan. En itse ruokaile pipo päässäni, mutta jos joku syö niin en koe sitä epäkunnioittavana minua kohtaan. Saa kyllä muutkin vastata jos jotain keksivät.
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jonkin aikaa nipistelin itseäni ennen kuin uskoin, että jengi on ihan tosissaan loukkaantunut näille pipopäille. Minkä takia ei saa pitää pipoa päässä syödessään? Minkä vuoksi se on huono tapa.

No eihän tämän asian ymmärtämistä voi vaatia, jos ei ole koskaan kyseisestä tavasta kuullutkaan. Suurelle osalle lakki pois ruokapöydässä-tapa on opetettu jo lapsena.

Käsittääkseni kyse on ihan puhtaasti ruoan ja sen tekijän kunnioittamisesta. Ihan siinä missä kansallislaulun ja hiljaisen hetken aikana perse penkistä ja lakki pois päästä.

Ja jos järjellä ajatellaan, niin lakki lähtökohtaisesti ulkopäähine, jota ei sisätiloissa järjen mukaan tarvita.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
No eihän tämän asian ymmärtämistä voi vaatia, jos ei ole koskaan kyseisestä tavasta kuullutkaan. Suurelle osalle lakki pois ruokapöydässä-tapa on opetettu jo lapsena.
Eihän tästä ollut kysymys.
Käsittääkseni kyse on ihan puhtaasti ruoan ja sen tekijän kunnioittamisesta. Ihan siinä missä kansallislaulun ja hiljaisen hetken aikana perse penkistä ja lakki pois päästä.
Aivan. Ihan niin kuin naiset ensin tapa on tullut puhtaasti kunnioituksesta
naisia kohtaan. Hymiö.
Ja jos järjellä ajatellaan, niin lakki lähtökohtaisesti ulkopäähine, jota ei sisätiloissa järjen mukaan tarvita.
Naisilla hattu ei sitten ole lähtökohtaisesti ulkopäähine ja kaiken järjen mukaan sitä tarvitaan sisätiloissa.
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Aivan. Ihan niin kuin naiset ensin tapa on tullut puhtaasti kunnioituksesta naisia kohtaan. Hymiö.

En varmaan ihan tajunnut tämän lainauksen nokkeluutta, mutta onhan se kohteliasta esim. avata ovi naisille ja vanhuksille, eli päästää heidät ensin sisälle.

Naisilla hattu ei sitten ole lähtökohtaisesti ulkopäähine ja kaiken järjen mukaan sitä tarvitaan sisätiloissa.

Tämä on mielenkiintoinen seikka. Naisille tosiaan sallitaan ja on aina sallittu itsensä koristaminen myös päähineellä juhlatilaisuuksiin ja jopa kirkkoon.

Sanotaan nyt vielä, että en loukkaannu, enkä pahoita mieltäni, jos näen lätsä päässä syövän miehen. Se nyt vaan on niin, että itselle kun on opetettu ottamaan lakki pois päästä syödessä, tulee väistämättä lätsäpäistä sellainen välinpitämätön ja moukkamainen kuva. En voi sille mitään. Ihmisinä he eivät ole sen huonompia, eikä missään nimessä rikollisia tämän asian takia.
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Koitapa selvittää vaikka googlen avulla, miksi ritarit aikanaan halusivat naisen astuvan ensin huoneeseen.

Siis kyllähän minä tästä olin hajulla, mutta miten tämä asia liittyy ruokapöytäkeskusteluun?
 
Se nyt vaan on niin, että itselle kun on opetettu ottamaan lakki pois päästä syödessä, tulee väistämättä lätsäpäistä sellainen välinpitämätön ja moukkamainen kuva.

Minulle opetettiin ollessani pieni poika, että Jeesus on Jumalan poika, kuoli syntiemme puolesta ristillä ja nousi kolmantena päivänä kuolleista. Siksi minulle tulee vähän moukkamainen kuva sellaisista ihmisistä, jotka eivät tähän usko. En usko itsekään, joten pidän itseänikin junttina ja moukkana.

Suurelle osalle lakki pois ruokapöydässä-tapa on opetettu jo lapsena.

Itse en ole koskaan ennen kuullut sanaa "ruokapöydässä-tapa". Onko tuo joku murhaamiskehoitus, vai mitä se tarkoittaa?
 
Viimeksi muokattu:

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minulle opetettiin ollessani pieni poika, että Jeesus on Jumalan poika, kuoli syntiemme puolesta ristillä ja nousi kolmantena päivänä kuolleista. Siksi minulle tulee vähän moukkamainen kuva sellaisista ihmisistä, jotka eivät tähän usko. En usko itsekään, joten pidän itseänikin junttina ja moukkana.

No mielestäni mä olen tuonut oman mielipiteen hyvistä käytöstavoista tänne. Ilman vittuilua. Enempää en voi. Ei kyse ole mistään uskosta, vaan yleisesti käytössä olevista, hyvistä tavoista.

Tämä on sinänsä turhaa ja hedelmätöntä keskustelua, koska minulla on oma käsitys hyvistä käytöstavoista, sinulla toinen ja kolmatta ei kiinnosta asia yhtään. Omalta osaltani en voi tähän keskusteluun tuoda mitään uutta, koska olen kantani sanonut perusteluineen, joten lopetan tähän.

Itse en ole koskaan ennen kuullut sanaa "ruokapöydässä-tapa". Onko tuo joku murhaamiskehoitus, vai mitä se tarkoittaa?

Moi Kirjoittelija 15v. XDXDXD
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ketju on todistanut asian, jota en oikein uskonut todeksi.

siis sen, että sen sosiaalisen ympäristön antama tuomio lakin pitämisestä syödessä "svistymätön moukka” on siis oikea. Eli kuten ketjusta voimme lukea, eivät tämän puolustelijat ymmärrä sosiaalista kontekstia, vana vetoavat itseensä ja "ei perusteluja2 argumentointiin.. eli ovat sivistymättömiä moukkia.

ei ole paljon kapinan, yksilöllisyyden tai boheemiuden puolestapuhujia (no, lippis nyt olisi aika huono tämmöselle ilmaisulle enivei).

Eli hämmästyksekseni sosiaalinen tapakulttuurikonteksti tunnistaa nämä henkilöt oikein.

Aina oppii uutta.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein

Minun silmissäni taas nämä "tapakouluttajat" on huvittavia, koska eivät kykene kriittiseen ajatteluun toimintamalliensa suhteen. Mikäli jonkun tavan järjellisyyttä kyseenalaistetaan, niin "tapakouluttaja" ei osaa vastata kuin "senkin moukka". Toivottavasti teillä ei ole lapsia. Ne nimittäin kysyvät paljon vaikeampia kysymyksiä eivätkä EDES lapset tyydy tuollaisiin vastauksiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös