Lippalakki päässä sisällä ja syödessä – keskustelua käytöstavoista

  • 129 723
  • 876

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Minun on pakko olla konservatiivisemmalla puolella tässä asiassa, vaikka kuulunkin tähän raggarien ikäluokkaan. Minun mielestäni kuitenkin hatun pitäminen sisällä on moukkamaista. On olemassa paljon hienoja hattuja, mutta ne kuuluu ottaa pois sisään astuttaessa, näin arvostat paikkaa, johon astut sekä annat itsestäsi huomattavasti fiksumman vaikutelman. Paskat siitä mitä muut ajattelee? Ei sillä toki väliä olekaan, mutta miksi hommata itselleen idiootin mainetta käyttäytymällä tapanormeja vastaan?
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
--- mutta miksi hommata itselleen idiootin mainetta käyttäytymällä tapanormeja vastaan?
Koska tapanormissa ei ole järkeä?

Minulla on hyvin maailmoja syleilevä asenne tähän pukeutumisasiaan. Kukin tyylillään. Kyllä te olette ihan söpöjä niissä viisnollaykkösissännekin.
 
Siinä taas ei ole mitään outoa että tapain turmelus ja rappioromantiikka viehättää eniten laitavasemmistolaisia.

Itse olen aika kova pitämään pipoa päässä sisällä talvisin, syksyisin ja keväisin. Tämä on saattanut jopa hieman vaikuttaa hiusrajaan. Toisaalta harrastan toisenkinlaista tapainturmelusta, nimittäin itsesaastutusta. Kuten perinteisesti tiedetään, se kasvattaa karvoja kämmeniin, mikä toivottavasti hieman kompensoi hiusten vähenemistä päälaelta.
 

Anonymous

Jäsen
Välihuuto tähän paikkaan: Huonoin argumentti mitä olen koskaan kuullut lakin käytön sisätiloissa sallivilta on, että sillä ei ole mitään käytännön merkitystä pitääkö lakkia sisätiloissa vai ei.

Samalla voitaisiin laittaa kyllä aika monta normia uuteen uskoon, jos peruste on "ei ole mitään käytännön merkitystä"

Ainiin, eihän siihen lakin käytön sisätiloissa sallimiseen ole muuta argumenttia kuin "sillä ei ole käytännön väliä"
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Koska tapanormissa ei ole järkeä?

Luulen, että muutama ihminen ennen sinua on miettinyt ja arvioinut ihmisten käyttäytymistä ja tapanormit ovat muokkautuneet sen mukaan. En minä tuota itse keksinyt, kuten varmaan tiesitkin.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Välihuuto tähän paikkaan: Huonoin argumentti mitä olen koskaan kuullut lakin käytön sisätiloissa sallivilta on, että sillä ei ole mitään käytännön merkitystä pitääkö lakkia sisätiloissa vai ei.

Samalla voitaisiin laittaa kyllä aika monta normia uuteen uskoon, jos peruste on "ei ole mitään käytännön merkitystä"

Ainiin, eihän siihen lakin käytön sisätiloissa sallimiseen ole muuta argumenttia kuin "sillä ei ole käytännön väliä"
Terve Päivi Räsänen.

Jos jotain kielletään, sille pitää olla kestävä peruste. Asioiden salliminen ei vaadi muuta perustetta kuin sen, ettei ole perustetta kieltää sitä.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Luulen, että muutama ihminen ennen sinua on miettinyt ja arvioinut ihmisten käyttäytymistä ja tapanormit ovat muokkautuneet sen mukaan. En minä tuota itse keksinyt, kuten varmaan tiesitkin.
Minulle on ihan sama, kuinka moni ihminen asiaa on miettinyt ja arvioinut, jos heidän paras perusteensa sille, ettei hyviin tapoihin kuulu, että mies pitää hattua sisällä on se, ettei se kuulu hyviin tapoihin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mistä faktoista puhut? On kai se nyt fakta että on olemassa lippiksiä jotka näyttävät hyvältä. Olen nähnyt lukuisia, ja uskon että moni muukin on.

Niin kyseessä on sinun mielipiteesi siitä, että kyseiset lippalakit ovat hyvännäköisiä mutta se ei tarkoita sitä, että ne välttämättä yleisesti ovat hyvännäköisiä. Nämä ovat lähinnä mielipideasioita joiden perusteella ei voida sanoa, että jokin asuste on yleisesti ottaen hyvännäköinen. Kyse on sinun (ja kaltaistesi) mielipiteestä ja joku toinen voi olla - ja on - aivan toista mieltä asiasta.

Minäkin pidän toisinaan lippalakkia mutta mieleeni ei tulisi, että pitäisin sitä päässä ravintolassa tms. paikassa vaan tuolloin päässä ei pidetä hattua - en tee sitä edes mäkkärissä, jota nyt ei ravintolana oikein voi pitää vaikka sieltä ruokaa ja juomaa saakin. Vaikka olenkin joidenkin mielestä dorka pukeutumiseni suhteen, farkut ja sitä rataa kaikkialla, mutta arvostan toisia niin paljon etten lähde pilaamaan heidän elämää omalla pukeutumisellani juhlatilaisuuksissa, joten jätän juhlatilaisuudet väliin. Elämä on valintoja ja olen tehnyt omat valintani ja elän niiden mukaisella tavalla.

vlad.
 
arvostan toisia niin paljon etten lähde pilaamaan heidän elämää omalla pukeutumisellani juhlatilaisuuksissa, joten jätän juhlatilaisuudet väliin. Elämä on valintoja ja olen tehnyt omat valintani ja elän niiden mukaisella tavalla.

Seppo Rätyhän ei mennyt Linnan juhliin sen takia, että sinne ei saanut mennä verkkareissa. Seppo on yksi minun suuria idoleitani, samoin kuin Gösta Sundvist, jolla oli pukeutumisen suhteen mm. tällaisia ajatuksia. Hieno mies:

"Minähän en osta vaatteita juuri lainkaan, kun näitä jalkapallojoukkueen sponsoriasuja saa sujuvasti. En koskaan mieti, että mitähän tänään panisi päälle. Tässä puhuu sikäli oikea mies. Se on myös kannanotto kerskakulutukseen ja luonnontuhoamiseen. Muutaman sorsan kehtaan käydä ampumassa vuoden mittaan, mutta en tarvitse vaatteita. Kun ne kuluvat puhki tai eivät mahdu päälle, ne heitetään roskiin. Ei minulla ole mitään syytä säilyä trendikkäästi ajassa mukana. Se on myös mukavuudenhalua. Verkkareissa on kiva kulkea, kun ne eivät purista. Hirveän näköisethän ne on. Moni varmaan miettii kaupungillakin, että eihän se Jöde tuollainen retku voi sentään olla."

”Luin juuri Lenita Airiston haastattelun, jossa hän vaati Suomeen ranskalaisia tapoja. Vaikea keksiä ihmistä, jota halveksisin yhtä paljon kuin Lenitaa. Hän saa hömpötyksellään aikaan apinointia. Ei meidän kannata etsiä vaikutteita ulkomailta. Suomalaiset miehet ja naiset ovat juuri sellaisia kuin ansaitsevatkin olla. Suomalainen pukeutuminen ja suomalaiset käytöstavat ovat arvo eikä häpeilynpaikka. Minä yritän omalla esimerkilläni tehdä jotain tuon asian eteen. Kyllä täällä saa olla ikuisen kesälomalaisen näköinen. Minua huvittavat ne kaksikymppiset jätkät, jotka pukeutuvat kuin Juho Kusti Paasikivi ja ovat kuin isoa herraa. Mutta sitten he menevät istumaan Datsun 100 A:han.”
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Minusta tuntuu, että kaikki ne geeniperimältään miespuoliset, jotka pukeutuvat sisätiloissa lippahattuun, pipoon tai muuhun päähineeseen, heidän tulisi hankkia foliohattu ja pitää sitä aina sisä- ja ulkotiloissa päässänsä. Suvaitsevaisena miehenä sallisin foliohatunpesupäivinä käyttää myös propellihattua.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Jos jotain kielletään, sille pitää olla kestävä peruste. Asioiden salliminen ei vaadi muuta perustetta kuin sen, ettei ole perustetta kieltää sitä.

Täsmälleen samaa mieltä. Niin kauan kun järkevin perustelu totaaliselle hattukiellolle sisätiloissa on argumentti "näin on aina ollut", ei hommassa ole mitään järkeä.

Sitä paitsi väittäisin olleen edelliselläkin vuosisadalla varsin yleistä, että miehet olivat navetassa tai tehtaalla hattu päässä. Voi niitä sivistymättömiä moukkia. Mitähän lie kepulaisten valekaapuun pukeutuneita laitavasureita ne navetassaan lippis päässä suhanneet maajussitkin ovat olleet?
 

Nick Neim

Jäsen
Enitenhän vituttaa sellaiset moukat, jotka eivät lausu ruokarukousta ennen ruokailun aloittamista. Sillä tavoin kunnioitetaan sitä ruokaa, sekä ruoantekijää. Ja näin ollaan aina ennenkin tehty, luonnollisesti niin pitää tehdä jatkossakin, vaikka ei kuuluisikaan kirkkoon. Hyvien käytöstapojen puutettahan moinen on.
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Hohhoijjaa. Mun käsittääkseni kukaan ei ole mitään hattukieltoja edes vaatinut. Se ei poista silti sitä tosiasiaa, että hattu päässä ruokaileminen on moukkamaista ja huonoa käytöstä. Maailmassa on myös muutakin moukkamaista, johon ei mitään kieltoja olla vaatimassa.

Kotoahan nämä käytöstavat yleensä muodostuu. Ymmärrän sen, jos kotona ei käytöstapoja ole opetettu, niin silloin ei käytöstapoja myöskään opita. Sen sijaan näitä kapinallisia en ymmärrä, jotka tietoisesti rikkovat yleisiä "käyttäytymissääntojä".

Hyväkäytöksinen ihminen ottaa muut ja muiden mielipiteet huomioon ja on valmis noudattamaan yleisiä hyviä käytöstapoja, vaikka ne omasta mielestä typeriltä tuntuisikin.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Hyväkäytöksinen ihminen ottaa muut ja muiden mielipiteet huomioon ja on valmis noudattamaan yleisiä hyviä käytöstapoja, vaikka ne omasta mielestä typeriltä tuntuisikin.

Eli jos isäntäväki ja kaikki vieraat tykkäävät pukeutua lätsään, jopa ruokaillessaan, sinä tekisit samoin ja pitäisit ihan hölmönä paljaspäistä tyyppiä?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eli jos isäntäväki ja kaikki vieraat tykkäävät pukeutua lätsään, jopa ruokaillessaan, sinä tekisit samoin ja pitäisit ihan hölmönä paljaspäistä tyyppiä?

Keskustelussa täytyisi erottaa erityyppiset tilaisuudet, etiketti ohjaa kanssakäymistä erilaisissa virallisissa tilanteissa. Mikäli kaveriporukka kokoontuu keskenään etiketti on tuolloin paljon löysempi. Mutta mikäli tilaisuuteen, esim. firman juhliin, kutsutaan keskenään tuntemattomia ihmisiä, etiketti ohjaa pukeutumista ja ohje mainitaan yleensä kutsun yhteydessä.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Keskustelussa täytyisi erottaa erityyppiset tilaisuudet, etiketti ohjaa kanssakäymistä erilaisissa virallisissa tilanteissa. Mikäli kaveriporukka kokoontuu keskenään etiketti on tuolloin paljon löysempi. Mutta mikäli tilaisuuteen, esim. firman juhliin, kutsutaan keskenään tuntemattomia ihmisiä, etiketti ohjaa pukeutumista ja ohje mainitaan yleensä kutsun yhteydessä.

Mä oon mennyt tämän keskustelun vuoksi käsityksessä, että ihan sama mitä syö ja missä niin aina on loukkaus keittiötä ja isäntäväkeä kohtaan jos lätsä päätä koristaa. Siksi mua yleensä vituttaa eniten just ne kokit ja keittiöväki tässä asiassa, valtavia valkoisia hattuja. Eivät edes näytä hyvältä, ruokaa eivät kunnioita.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mä oon mennyt tämän keskustelun vuoksi käsityksessä, että ihan sama mitä syö ja missä niin aina on loukkaus keittiötä ja isäntäväkeä kohtaan jos lätsä päätä koristaa. Siksi mua yleensä vituttaa eniten just ne kokit ja keittiöväki tässä asiassa, valtavia valkoisia hattuja. Eivät edes näytä hyvältä, ruokaa eivät kunnioita.

Sinä ja muutama muu, olette tosiaan muodostaneet aika voimakkaan käsityksen. Minun käsittääkseni kukaan ei mitään lippiskieltoa ole vaatimassa, kertovat vain oman käsityksen käytöstavoista. Etiketti on vakiintunut tapa, joka ohjaa pukeutumista virallisemmissa tilaisuuksissa ja sen mukaan ravintolassa asiakas ei pidä lakkia päässä.

Käytössääntöjen noudattaminen on jokaisen henkilökohtainen asia, jokainen luo itsestään sen kuvan ulospäin minkä haluaa. Kevään pleijareissa odotin omalle paikalle menoa katsomon portaiden päässä Maamme-laulun ajan, kuten moni muukin. Keski-ikäisellä miehellä oli taas kiire ja oli menossa kovasti paikalleen, kun kaveri nykäsi häntä hihassa. Hän ihmetteli kovaan ääneen tätä ja tallusti paikalleen. Rikosta ei tapahtunut, mutta minusta tuo kaveri oli moukka.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Sinä ja muutama muu, olette tosiaan muodostaneet aika voimakkaan käsityksen. Minun käsittääkseni kukaan ei mitään lippiskieltoa ole vaatimassa, kertovat vain oman käsityksen käytöstavoista.

No eipä kukaan sitä voi vaatiakaan. Kertoo oman käsityksen käytöstavoista kyllä, eli jos kattilan ääressä ruokailemassa 6-7 tyyppiä hatut päässä, olisi se pelkkää vittuilua ja moukkamaisuutta mikäli itse syö sillä perinteisellä hiukset makaroonilaatikossa tyylillä. Siinä tilanteessa kelpaa se Karhunkin väljähtänyt lakki, ainakin hätätapauksissa. Kunhan muut ihmiset eivät vain katso sinua ikävästi, "mitäköhän ne meistä ajattelee"
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Eli jos isäntäväki ja kaikki vieraat tykkäävät pukeutua lätsään, jopa ruokaillessaan...

...on kyseessä tod.näk. teinibileet ja pöydällä on iso kulho perunalastuja sekä vieressä pari erilaista dippisoosia. Toinen rohkeasti chilillä maustettua kun se on niin pirun jännää ja toinen varman päälle Estrellan Holiday, josta kaikki pitävät. Pääasia, että on se kuontalo peitetty jollakin koska se on anarkiaa ja muotia. Aikuisena sitten nauraa näille teiniajan muoti-ilmiöille ja on siellä äidin hautajaisissa tumma puku päällä eikä lippiksestä ole enää tietoakaan.
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Eli jos isäntäväki ja kaikki vieraat tykkäävät pukeutua lätsään, jopa ruokaillessaan, sinä tekisit samoin ja pitäisit ihan hölmönä paljaspäistä tyyppiä?

Vaikea kuvitella tilannetta, jossa lakki päässä ruokaileminen on hyvää käytöstä ja paljainpäin huonoa. Eli kyllä mä lakin ottaisin pois, vaikka muut eivät niin tekisikään.

Siksi mua yleensä vituttaa eniten just ne kokit ja keittiöväki tässä asiassa, valtavia valkoisia hattuja. Eivät edes näytä hyvältä, ruokaa eivät kunnioita.

Niin, he tekevät muille ruokaa ja nämä hatut estävät hikipisaroiden ja hiuksien menemisen tarjoiltavaan ruokaan. Eiköhän kokitkin heitä hatut pois, kun on heidän vuoro ruokailla.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaikea kuvitella tilannetta, jossa lakki päässä ruokaileminen on hyvää käytöstä ja paljainpäin huonoa. Eli kyllä mä lakin ottaisin pois, vaikka muut eivät niin tekisikään.

Miksi sitten kirjoitit aikaisemmin:

"Hyväkäytöksinen ihminen ottaa muut ja muiden mielipiteet huomioon ja on valmis noudattamaan yleisiä hyviä käytöstapoja, vaikka ne omasta mielestä typeriltä tuntuisikin."

Mikset kunnioita kanssaihmisiä ja muiden tapaa tarjota sinulle ruokaa, kanssaihmisethän pitävät ihan moukkana tuollaista yhteisistä etiketistä poikkeavaa.

Niin, he tekevät muille ruokaa ja nämä hatut estävät hikipisaroiden ja hiuksien menemisen tarjoiltavaan ruokaan. Eiköhän kokitkin heitä hatut pois, kun on heidän vuoro ruokailla.

Jos on hattu päässä ruokaillessa niin hikipisaroita, hilsettä ja hiuksia ei myöskään löydy ihmisten lautasilta. Tällä kunnioitetaan ruokaa ja kanssaihmisiä. Pieni bonus jos joku tapajuntti paheksuu asiasta, ja tykkää ruokansa jatkossakin hiuspehkon kautta dipattuna. Mielellään hilsekastikkeella.
 

motamoro

Jäsen
Eiköhän tässä se keskitie ole kaikista paras ratkaisu, jos hieman käyttää sitä pelisilmää ja suhteellisuuden tajua. Ongelma tässä keskustelussa on, että tässä haetaan ehdottomuutta molempiin suuntiin; hattua ei ikinä päässä ruokaillessa/sisällä - hattu saa olla aina päässä.

Ohessa muutamia esimerkkejä

Päähine voi olla päässä:
- Julkiset tilat: kauppakeskus, kirjasto, jäähalli jne.
- Alemman profiilin ruokapaikat: McDonaldsit, työmaaruokalat
- Kotona oleillessa

Päähinettä ei suvaita päässä:
- Ravintola
- Juhlat: häät, hautajaiset, kaste,- ja rippijuhlat, jne.
- Työhaastattelu
- Kirkko, Maamme-laulu

"Isäntä" päättää:
- Kaverilla oleillessa
- Pubi/Baari/Yökerho
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Miksi sitten kirjoitit aikaisemmin:

"Hyväkäytöksinen ihminen ottaa muut ja muiden mielipiteet huomioon ja on valmis noudattamaan yleisiä hyviä käytöstapoja, vaikka ne omasta mielestä typeriltä tuntuisikin."

Boldasin oleellisimman kohdan.

Jos on hattu päässä ruokaillessa niin hikipisaroita, hilsettä ja hiuksia ei myöskään löydy ihmisten lautasilta. Tällä kunnioitetaan ruokaa ja kanssaihmisiä. Pieni bonus jos joku tapajuntti paheksuu asiasta, ja tykkää ruokansa jatkossakin hiuspehkon kautta dipattuna. Mielellään hilsekastikkeella.

No siinä on vissi ero, valmistaa ruoka tarjoiltavaksi muille, tai syödä oma ruokansa. Oletko oikeasti sitä mieltä, että kaikkien ruokailijoiden tulis pitää hattu päässä? Vai tekeydytkö vain tyhmäksi ja haluat vängätä tällä asialla?

Mitä mieltä muuten olet esim. kiekko-otteluissa siitä, että Maamme-laulun, tai hiljaisen hetken aikana noustaan seisomaan, jos vaan jalat kantaa ja otetaan hatut pois päästä? Hyvää vai huonoa käytöstä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös