Lippalakki päässä sisällä ja syödessä – keskustelua käytöstavoista

  • 129 685
  • 876
Suosikkijoukkue
Lukko
Sinun mielipiteillä on arvoa ja niiden, jotka ovat kanssasi samaa mieltä. Muut ovat sinulle fundamentalisteja, lestadiolaisia, kehitysvammaisia ja avohoitopotilaita. Voi, kun joskus vielä yltäisin vastaavaan suvaitsevaisuuteen.

Miten sä mahdoit tähän lopputulokseen päästä, oli varmasti kova aivotyö takana :D Minä olen kyllä toki suvaitsevainen, suvaitsen ihmisten ruokailurutiinit ilman ongelmia. Suvaitsen lätsien ja pipojen pitämisen, se on jokaisen oma asia. Sinähän tätä olet kieltämässä. Ei muut eri mieltä olevat osu kriteereihin, yksi nimimerkki tulee mieleen joka osuu jokaiseen kategoriaan jonka mainitsit. En kyllä lähde nimimerkkiä sanomaan, menisi henkilökohtaisesti tuollainen enkä halua pahoittaa kenenkään mieltä.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Sinähän olet yhtä surkea argumentoija kuin eräs sukulaiseni, jos et ymmärrä, mitä tarkoitan.

Minä olen surkea argumentoija kun mielestäni kaikki maailman lippikset eivät ole rumia, ihan hienosti päätelty kyllä.

Lienee syytä lopettaa koko keskustelu tähän.

Joo no sun piti tehdä se jo aikaisemmin, ihan yhtä vähän sisältöä ole tuonut sen jälkeen. Ei voi ottaa nokkiinsa noin paljon eriävästä mielipiteestä, tai näköjään voit. Rauhoitu vähän.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Joo no sun piti tehdä se jo aikaisemmin, ihan yhtä vähän sisältöä ole tuonut sen jälkeen. Ei voi ottaa nokkiinsa noin paljon eriävästä mielipiteestä, tai näköjään voit. Rauhoitu vähän.

Joo eihän sellainen käy päinsä, että väitteiden tueksi pitäisi esittää jotain faktojakin. Mikä helkkarin Suomi24 tästä Jatkoajastakin on nykyään tullut?
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Miten sä mahdoit tähän lopputulokseen päästä, oli varmasti kova aivotyö takana
No sillä tavalla, kun olet noilla nimillä minua nimitellyt. Se on tämä lukutaito sellainen taito, että osaa sen hankittuaan lukea. Joskus kyllä tuntuu, että välillä voisi olla hyvä olla lukutaidoton.

Suvaitsetko sen, että isoissa juhlissa esimerkiksi joku mies on täysin alastomana? Välillä saattaa nostaa persettään ja pieree. Tai voi olla pieremättäkin. Sitten nauraen kaivaa nenäänsä. Minä vaan sinun suvaitsevaisuutesi astetta ja määrää tässä kartoitan.
 

Gemondo

Jäsen
No enpäs osannut kuvitella että lippalakit todellakin aiheuttavat näin voimakkaita tunteita ihmisissä!
Sitäkään en osannut kuvitella että se on noin kova pala joillekkin että joku on asiasta eri mieltä ja antaa muiden ihmisten olla ihan vapaasti sitä mitä ovat, eivätkä välttämättä määrittele omaa minäänsä muiden mielipiteiden mukaan eikä kaikkia kiinnosta muiden asettamat mielivaltaiset ja vanhanaikaiset käytösnormit. Jotkut osaavat ajatella omillakin aivoilla.
Esimerkin tyylikkäästä lippalakista voin laittaa huomenna, nyt ei jaksa puhelimella linkitellä.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Mistä faktoista puhut? On kai se nyt fakta että on olemassa lippiksiä jotka näyttävät hyvältä. Olen nähnyt lukuisia, ja uskon että moni muukin on.

Pyysin näyttämään tyylikkään asukokonaisuuden, johon kuuluu sisällä pidettävä lippalakki. Internetissä tämmöisiä asioita voipi linkittää, jos haluaa. Jos ei halua, niin sitten ei kannata jatkaa vittuilua tästä aiheesta.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
No sillä tavalla, kun olet noilla nimillä minua nimitellyt. Se on tämä lukutaito sellainen taito, että osaa sen hankittuaan lukea. Joskus kyllä tuntuu, että välillä voisi olla hyvä olla lukutaidoton.

Sinä = kaikki ihmiset? Minulla on ihan validit syyt taustalla sinun kartoittamisen suhteen, mutta ei niistä sen enempää. Kärsin kakkuni kiltisti kun tuli henkilökohtaisuuksiin mentyä, sinä sen sijaan et taida oppia oikein vieläkään. Jatkuvasti paljastat yksityisviestien sisältöä, olen toki raportoinut asiasta ja muutamaan otteeseen. Palstan sääntöjä rikot rankasti. Opi virheistäsi.

Suvaitsetko sen, että isoissa juhlissa esimerkiksi joku mies on täysin alastomana? Välillä saattaa nostaa persettään ja pieree. Tai voi olla pieremättäkin. Sitten nauraen kaivaa nenäänsä. Minä vaan sinun suvaitsevaisuutesi astetta ja määrää tässä kartoitan.

Kyllä tuo minua saattaisi häiritä. Näen tuollaisen käytöksen jossain määrin isompana loukkauksena kanssaihmisiä kohtaan kuin lakin pitämisen, niinkuin varmasti kaikki muutkin tolkun ihmiset.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Pyysin näyttämään tyylikkään asukokonaisuuden, johon kuuluu sisällä pidettävä lippalakki. Internetissä tämmöisiä asioita voipi linkittää, jos haluaa. Jos ei halua, niin sitten ei kannata jatkaa vittuilua tästä aiheesta.

En ole ikinä etsinyt internetistä tyylikkäitä asukokonaisuuksia, lippalakilla tai ilman. Olen kyllä toki nähnyt lukuisia ja lukuisia kaupungilla ja oikeastaan kaikkialla. Ei minulla ole tuollaista asiaa tarvetta googlettaa, luulisi olevan ihan vesiselvä asia että lippikset voivat näyttää jonkun silmissä hyvältä. Niitähän myydäänkin ihan vitusti, mitä lie masokisteja kun itsekään eivät tykkää.
 
Pyysin näyttämään tyylikkään asukokonaisuuden, johon kuuluu sisällä pidettävä lippalakki.

Tyylikkyys on aikasidonnaista. Se sinun nykypäivän tyylikäs asukokonaisuutesi on todennäköisesti viidenkymmenen vuoden päästä ihan naurettavan näköinen. Lakin pitäminen sisällä saattaa silloin olla ihan hyväksyttävää, tai sitten sitä ei suvaita senkään vertaa kuin nykyään. Mistä näitä tietää.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei, vaan eri mieltä sinun kanssasi olevat ovat milloin mitäkin. Tietääkseni en ole ainut, jota elämässäsi nimittelet milloin mitenkin.

Et sinä minun elämästäni mitään tiedä joten aika höpönlöpöä. Eri mieltä saa olla, ei siinä mitään pahaa ole. Kyllä minä silti näkisin että suvaitsevainen olen ihmisten pukeutumisen suhteen jos minua ei muiden pukeutuminen häiritse, miten tämän voi edes käsittää väärin?

= epäsuvaitsevainen kaksinaismoralisti

Minä olen kaikkea muuta kuin suvaitsevainen kaikkien asioiden suhteen, ei tee tiukkaa myöntää asiaa. Ja olen sen useaan kertaan sanonutkin täällä. Alaston haiseva ihminen häiritsee minua kyllä enemmän kuin lippalakki, tämä totta. Eipä tuokaan silti mikään isompi ongelma ole, jokainen tyylillään. Minä keskityn omiin asioihini.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Tyylikkyys on aikasidonnaista. Se sinun nykypäivän tyylikäs asukokonaisuutesi on todennäköisesti viidenkymmenen vuoden päästä ihan naurettavan näköinen. Lakin pitäminen sisällä saattaa silloin olla ihan hyväksyttävää, tai sitten sitä ei suvaita senkään vertaa kuin nykyään. Mistä näitä tietää.

Onnekseni en viidenkymmenen vuoden päästä enää tallaa tällä planeetalla pohtimassa, mitä kukakin päässään pitää. Jos ei lääketiede kehity ihan huimin harppauksin siihen mennessä (kyllä minä pois täältä haluan joka tapauksessa siihen mennessä).

Jos nyt jätetään tuo ruttuun vinksahtanut hetkeksi aikaa sivummalle tästä keskustelusta, niin pointti, jota yritän sanoa, on lähinnä, että nämä säännöt, jotka meitä ohjaavat mm. pukeutumisen suhteen, eivät ole ns. vanhanaikaisia, vaan ne ovat syntyneet sivilisaation tarpeista ja sen kehityksen tuloksina, koska ne on todettu hyödyllisiksi.

Jokainen sukupolvi haluaa aina rikkoa näitä sääntöjä laatia uudet säännöt, se on osa evoluutiota [sic]. Mutta emme silti voi ajatella, että jonkun teinin idea vaikkapa pipon käytöstä ruokalassa olisi parempi, kuin vuosisatojen saatossa muotoutunut vanha perinnne, jolla on ilmiselvästi tarkoituksensa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tässäpä muutama tyylikäs, lakillinen asukokonaisuus suomalaiselta muodin edelläkävijöiden sivustolta:

Hel Looks archive
Hel Looks archive
Hel Looks archive
Hel Looks archive
Hel Looks archive
Hel Looks archive
Ei tuolla mitään tyylikästä ole, mutta helvetin hauskan näköisiä variksenpelättejä on joka lähtöön! Hervottomia kuvia kyllä ovat, noita selaa mielellään hetken aikaa ja naureskelee samalla. Hetken jo luulee nähneensä ylipääsemättömän riemuidiootin, mutta jo seuraava saattaa yllättää!
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
jos minua ei muiden pukeutuminen häiritse, miten tämän voi edes käsittää väärin?
Juurihan sinä äsken kerroit, että erilainen asuste voi häiritä tai ainakin jos ei ole mitään asustetta. Ymmärsin sen niin, että et hyväksy tietynlaista asustetta tai asustettomuutta eli olet suvaitsematon. Ikään kuin päässäsi olet mielestäsi suvaitsevainen mutta oikeasti olet ihan yhtä epäsuvaitsevainen mulkvisti kuin kuka tahansa meistä. Kuitenkin yrität omia itsellesi suvaitsevaisuuden ja syytät monia muita epäsuvaitsevaisiksi. Tuo asia on vastenmielistä kaksinaismoralismia.
Minä olen kaikkea muuta kuin suvaitsevainen kaikkien asioiden suhteen
Kyllä sinä olet tässäkin ketjussa antanut ymmärtää olevasi suvaitsevainen mutta nyt myönnätkin, ettet ole. Tilanteen mukaan sanot olevasi jompaa kumpaa. Tuo on toisia keskustelijoita aliarvioivaa, koska kyllä me sen läpi näemme.
Minä keskityn omiin asioihini.
Jos tuo olisi totta, et olisi kirjoittanut tälle palstalle yhtään viestiä.
 
on lähinnä, että nämä säännöt, jotka meitä ohjaavat mm. pukeutumisen suhteen, eivät ole ns. vanhanaikaisia, vaan ne ovat syntyneet sivilisaation tarpeista ja sen kehityksen tuloksina, koska ne on todettu hyödyllisiksi.

Viittaatko tällä ensisijaisesti läntisen kulttuuripiirin pukeutumissääntöihin? Juuri nekö ovat muovautuneet sivilisiaation tarpeista hyödyllisiksi, vai pidätkö arvossa myös vaikkapa muslimien perinteistä pukeutumiskoodia?

Ei tuolla mitään tyylikästä ole, mutta helvetin hauskan näköisiä variksenpelättejä on joka lähtöön! Hervottomia kuvia kyllä ovat, noita selaa mielellään hetken aikaa ja naureskelee samalla. Hetken jo luulee nähneensä ylipääsemättömän riemuidiootin, mutta jo seuraava saattaa yllättää!

Etkös sinä ollut aika kovatuloinen jätkä? Varo vaan, se on hyvin mahdollista, että oma muksusi on jossain vaiheessa suunnilleen tuon näköinen. Tuskin tuollaisia tyttöjä ja poikia ihan missään Jakomäessä kasvaa.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Juurihan sinä äsken kerroit, että erilainen asuste voi häiritä tai ainakin jos ei ole mitään asustetta. Ymmärsin sen niin, että et hyväksy tietynlaista asustetta tai asustettomuutta eli olet suvaitsematon. Ikään kuin päässäsi olet mielestäsi suvaitsevainen mutta oikeasti olet ihan yhtä epäsuvaitsevainen mulkvisti kuin kuka tahansa meistä. Kuitenkin yrität omia itsellesi suvaitsevaisuuden ja syytät monia muita epäsuvaitsevaisiksi. Tuo asia on vastenmielistä kaksinaismoralismia.

Milloin minä olen ikinä väittänyt itseäni suvaitsevaiseksi? Olen lukuisia kertoja maininnut että suurin heikkous minussa on suvaitsemattomuus. En ole sanonut etten hyväksy tietynlaista asustetta tai alastomuutta, en pidä verrokkina silti lippiksen pitämiseen päässä sisätiloissa. Olen epäsuvaitsevainen mulkvisti kuten sinäkin, tämä on varmasti ihan totta. Pidemmän korren tunnut kaikesta huolimatta vievän tässä epäsuvaitsevaisuudessa. Vai hyväksytkö sinä alastomuuden ja piereskelyn ruokapöydässä? Mikäli et niin vähemmän sinä hyväksyt pukeutumiseen liittyviä asioita. Olet taas kerran ihan solmussa.

Kyllä sinä olet tässäkin ketjussa antanut ymmärtää olevasi suvaitsevainen mutta nyt myönnätkin, ettet ole. Tilanteen mukaan sanot olevasi jompaa kumpaa. Tuo on toisia keskustelijoita aliarvioivaa, koska kyllä me sen läpi näemme.

No en kyllä todellakaan ole, toisia keskustelijoita aliarvioivaa on puhua täyttä paskaa. Minä olen useaan otteeseen maininnut etten ole kovin suvaitsevainen. Mutta siinä mielessä varmasti sitä olen, koska muiden pukeutuminen ei minua häiritse. Pongo mulle.

Jos tuo olisi totta, et olisi kirjoittanut tälle palstalle yhtään viestiä.

Millähän logiikalla?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Etkös sinä ollut aika kovatuloinen jätkä? Varo vaan, se on hyvin mahdollista, että oma muksusi on jossain vaiheessa suunnilleen tuon näköinen. Tuskin tuollaisia tyttöjä ja poikia ihan missään Jakomäessä kasvaa.
Se on ihan mahdollista että jälkikasvu voi jossain vaiheessa pukeutua vieläkin pimeämmin, mutta suon sen heille ja muillekin. Jos naurattaa niin koetan nauraa sisäänpäin.

Sen sijaan meillä lapset muistavat varmasti myöhemminkin, ettei lippahattua pidetä sisätiloissa eikä varsinkaan ruokaillessa. Jos pitävät, niin toimivat tietoisesti vastoin kunnon ihmisten tapoja.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Viittaatko tällä ensisijaisesti läntisen kulttuuripiirin pukeutumissääntöihin? Juuri nekö ovat muovautuneet sivilisiaation tarpeista hyödyllisiksi, vai pidätkö arvossa myös vaikkapa muslimien perinteistä pukeutumiskoodia.

Toki on niin, että peilaan näitä asioita länsimaisen kulttuurin kautta, koska olen sen kasvatti (reunahuomautuksena tähän totean vielä, että isäni oli räätäli, joten olen normikadunkulkijaa jossakin määrin paremmin perillä länsimaisen kulttuurin pukeutumissäännöistä).

Muslimien pukeutumissäännöt ovat samalla tavalla heidän kulttuurinsa tuotos, kuin meidänkin säännöt. Ne ovat sekoitus käytännöllisyyden ja uskonnollisuuden vaatimuksia, kuten meidänkin pukeutumissääntömme. Ei ole syytä asettaa kumpakaan missään mielessä toista paremmaksi tai huonommaksi.

Olen taipuvainen ajattelemaan, että ainoa asia, jolla on oikeasti merkitystä, on nimeltään "Spaceship Earth". Toisin sanoen meidän on löydettävä keinot pitää tämä kotiplaneettamme kunnossa siten, että ihmisrodullakin on mahdollisuus selviytyä.

Ihmisrotu sinänsä ei ole millään tavalla ainutlaatuinen tai poikkeuksellinen ja on täysin mahdollista, että kuolemme sukupuuttoon. Elämä ei maapallolta silti katoa mihinkään.
 
Muslimien pukeutumissäännöt ovat samalla tavalla heidän kulttuurinsa tuotos, kuin meidänkin säännöt. Ne ovat sekoitus käytännöllisyyden ja uskonnollisuuden vaatimuksia, kuten meidänkin pukeutumissääntömme. Ei ole syytä asettaa kumpakaan missään mielessä toista paremmaksi tai huonommaksi.

Minun mielestäni meidän kulttuurimme on paljon parempi sikäli, että naisista näkee muutakin kuin silmät. Toki liikenneturvallisuutta tämä heikentää kuumilla ilmoilla aika pahasti, mutta on se sen arvoista.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mieshenkilö ei ole sisätiloissa hattu päässä. Mikä tässä on niin saatanan vaikeata ymmärtää?

Sanottiinko näin kokoomuksen puolueohjelmassa 1950-luvulla vai mistä olet tämän keksinyt? Sinällään on ihan kivaa, että ihmiset arvostavat perinteitä ja niin edelleen, mutta en ihan ymmärrä, miksi muilta ihmisiltä pitää olla kieltämässä asioita, joilla nyt ei ole mitään käytännön merkitystä. Mitä vitun väliä sillä nyt on, lukeeko joku tyyppi kirjastossa Urheilulehteä lippis päässä vai ilman sitä? Minun elämääni sillä ei ainakaan ole mitään merkitystä, ilmeisesti sinulle kuitenkin tuntuu olevan.

Noin yleisesti ottaen oikeistolaiset, jollainen sinäkin käsitykseni mukaan olet, korjaa toki jos olen väärässä, ovat kritisoineet sitä, että yhteiskunta holhoaa ihmisiä ja määrää turhia sääntöjä. Kuitenkin tällaisissa hattu päässä sisätiloissa -jutuissa oikeistolaiset tuntuvat olevan kaikkien kiivaimmin rajoittamassa ihmisten vapautta. Jossain määrin hassua.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Minun mielestäni meidän kulttuurimme on paljon parempi sikäli, että naisista näkee muutakin kuin silmät. Toki liikenneturvallisuutta tämä heikentää kuumilla ilmoilla aika pahasti, mutta on se sen arvoista.

Tässä on kyse lähinnä vaihe-erosta. He eivät vielä ole siellä tässä asiassa, jossa me olemme. He tarvitsevat meidän ajatteluamme, mutta yhtä lailla me tarvitsemme heidän ajatteluaan. Islamissa on paljon asioita, joita meidän länsimaissa tulisi omaksua.

Ei siitä ole kuin muutama sata vuotta meilläkään, kun naiset pantiin munalukolla kiinni miesten lähtiessä sotimaan.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Sanottiinko näin kokoomuksen puolueohjelmassa 1950-luvulla vai mistä olet tämän keksinyt?

Haastan täten kaikki Jatkoajan lukijat vahvistamaan, että esittämäni väittämä miesten hatun käytöstä sisätiloissa on mielikuvitukseni tuotetta ilman yhteyttä reaalimaailmaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kuitenkin tällaisissa hattu päässä sisätiloissa -jutuissa oikeistolaiset tuntuvat olevan kaikkien kiivaimmin rajoittamassa ihmisten vapautta. Jossain määrin hassua.
Käsittääkseni täällä ei ole kukaan koettanut ajaa mitään lippahattujen käytön rajoituksia, sen enempää kuin niiden käyttöpakkoakaan. Siinä taas ei ole mitään outoa että tapain turmelus ja rappioromantiikka viehättää eniten laitavasemmistolaisia. Uskallan kuitenkin väittää että lippahatun käytön nyanssit eivät liene luonteeltaan erityisen poliittisia. Mutta sikäli kun ihmisiä tunnen, niin vasemmistolaisissakin on paljon käytöstavat tuntevia tolkullisia ihmisiä, joille ei tulisi mieleenkään aterioida hattu päässä. Pipo päässä syöminen ja lippahatun pito sisätiloissa ovat paremminkin nuorten kaaderien ja löysähousujen juttuja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös