Lippalakki päässä sisällä ja syödessä – keskustelua käytöstavoista

  • 129 660
  • 876
Suosikkijoukkue
KK
Sitten taas, en kyllä tajua, mikä ajaa ihmisen moiseen fakkiintuneeseen "vedän vain Superstarit jalassa" -touhuun. Mä menen yleensä maassa maan ja tilanteessa tilanteen tavalla toki normijärkeä käyttäen ja olen huomannut, että tällä selviää tyylikkäästi lähes missä tahansa tilanteessa ja paikassa kuin paikassa.
Johtuu varmaan siintä, että superstarssit ovat vaan niin helvetin mukavia jalassa kesät-talvet, että en viitsisi muita kenkiä käyttää. Kun niitä nyt yli 10 paria kaapista löytyy eri tilaisuuksiin ja eri pukteutumistyyleihin vaikka muille jakaa niin en näe siinä mitään outoa. Lisäksi olen myös käynyt ko. kengillä niissä hienommissakin paikoissa niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Älä nyt jänkää vastaan, että hienoihin yökerhoihin Euroopassa ei pääse lenkkareissa. Esimerkiksi Berliinissä olessani todella hienot yökerhot ottivat minut sisään ko. kengissä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kirjoitetaan nyt omatkin kaksi senttiäni, jotka tosin olen jo aiemminkin johonkin kirjoittanut.

Mitään järkiperäisiä syitähän tälle "pipo pois päästä syödessä ja sisätiloissa" -säännölle ei ole. Järkiperäiseksi syyksi ei käy "koska niin on tehty ennenkin"...

Monia käytöstapoja on vaikea perustella järkiperäisillä syillä. Ne ovat aikojen kuluessa sovittuja sääntöjä, jotka helpottavat ihmisten elämää. Kun kutsussa lukee juhlapuku, jokainen tietää miten pukeutua. Mikäli joku haluaa mennä tuollaiseen tilaisuuteen lenkkareissa, hän haluaa tietoisesti provosoida.

Etiketti ja käytöstavat on tarkoitettu helpottamaan vieraiden ihmisten kanssakäymistä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Esimerkiksi kaupassa jonotetaan, eikä kiilata, ravintolassa ei huudeta ja häiritä naapuripöytää.

Etikettiin kuuluu päänpaljastaminen sisätiloissa, enkä usko tämän "säännön" poistuvan tulevaisuudessakaan. Nykyään sääntö on lieventynyt huomattavasti, kodeissa, baareissa, kouluissa jne. tästä käytännöstä joustetaan.

Koulun rooli etiketin opettamisessa on mielestäni tärkeä. Kotona perunat voi syödä kuorimatta viikinkinotteella, mutta koulussa kuuluu opettaa haarukan ja veitsen käyttöä. Ihan sama koskee lippiksen tai pipon käyttöä, koulun tehtävä on opettaa myös etikettiä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Koulun rooli etiketin opettamisessa on mielestäni tärkeä. Kotona perunat voi syödä kuorimatta viikinkinotteella, mutta koulussa kuuluu opettaa haarukan ja veitsen käyttöä. Ihan sama koskee lippiksen tai pipon käyttöä, koulun tehtävä on opettaa myös etikettiä.
Itse olen tästä hieman erimieltä. Kyllä ne käytöstavat pitää lähjteä kotoonta, eikä koulusta. Toki koulussa pitää käyttäytyä niin kuin koulun järjestyssäännöissä kerrotaan. Itse olen saanut todella perusteellisen kasvatuksen kotoonta (Nato-faija tyyliin) ja tiedän kyllä miten käyttäytyä. Toinen juttu taas on sitten se, että ehkä haluankin provosoida tai jopa teidän mielestä näyttää typerältä lenkkareissani puvun kanssa, mutta minusta ja ainakin kolmet viime hääjuhlat olen lenkkareissa mennyt ja olen saanut vain positiivistä palautetta. Miksi tunkea jalkaan kenkiä mitkä tuntuu todella epämukavilta? Enkä raaski kunnon puvun kenkiä ostaa, koska käyttöä tulee todella vähän epämukaville kengille.
 

Nypsi

Jäsen
Toinen juttu taas on sitten se, että ehkä haluankin provosoida tai jopa teidän mielestä näyttää typerältä lenkkareissani puvun kanssa, mutta minusta ja ainakin kolmet viime hääjuhlat olen lenkkareissa mennyt ja olen saanut vain positiivistä palautetta. Miksi tunkea jalkaan kenkiä mitkä tuntuu todella epämukavilta?
Ehkä lastenpöydässä saa positiivista palautetta, mutta eiköhän suurin osa naura selän takana, että voi herranen aika mikä juntti. Miksi laitat edes pukua häihin? Eikö verkkarit olisi miellyttävämpi asuste, eikä niin epämukava?
 
Suosikkijoukkue
KK
Ehkä lastenpöydässä saa positiivista palautetta, mutta eiköhän suurin osa naura selän takana, että voi herranen aika mikä juntti. Miksi laitat edes pukua häihin? Eikö verkkarit olisi miellyttävämpi asuste, eikä niin epämukava?
Puku on siisti ja mielestäni istuva puku on todella miellyttävä päällä. Siihen kirsikaksi kakun päälle komeat Superstarssit ja a'vot. Naurakoot. Jos joku nauraa toisen pukeutumiselle, niin naurakoot. Sehän kertoo vain hieman pinnallisesta ihmisestä jolla ei ole muuta elämää kuin arvostella muiden tyylejä. Ei haittaa minun elämääni.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mitään järkiperäisiä syitähän tälle "pipo pois päästä syödessä ja sisätiloissa" -säännölle ei ole. Järkiperäiseksi syyksi ei käy "koska niin on tehty ennenkin".

Totta kai käy. Sitä kusutaan kulttuuriksi, perinteiksi ja perinteitään arvostavia kulttuureita pidetään osana sivistyksen mittaa.

Maailma ei alkanut eilen, eikä sillon kun sinä synnyit, vaan kulttuurilliset perinnäistavat, ja mitä niillä viestitään kanssaihmisille, ei ole yksilön päätäntävallassa.

Tällähetkellä kulttuurillinen yleistys on, että viestii toisten arvostamisen puutetta, eli käyttäytyy huonosti, syödessään lakki päässä.

On aivan sama mitä mieltä Sinä siitä olet, jos ympäröivä kulttuuri sen toisin tulkitsee.

Perinteet ja tavat toki elävät, mutta jo omassa nuoruudessani ennustettiin meidän räkänokkien suulla, että lakkitavat muuttuu heti kohta. Ei ole ainakaan vielä muuttunut, sillä tuollainen muutos ottaa aikaa useampia sukupolvia.

Eli kyllä se "näin on tehty ennenkin" on tapakulttuurista puhuttaessa aivan validi syy. Sen ymmärtäminen on ihan yleisivistystä. Tavasta poikkeaminen tietoisesti on ok, sillä sillä voi viestiä asioita, itsenäisyyttä, omaleimaisuutta tai kapinaa. Sen huomiottajättäminen välinpitämättömyyttään, ymmärtämättä kulttuurillista kontekstia, on moukkamaista, koska se viestii sivistymättömyydestä tai muiden ihmisten ylenkatseellisesta kohtelusta.

Kas kun me asutaan laumaeläimenä tämmösissä sosiaalisissa yhteisöissä, emme erakkoina yksin jänkhällä...
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tottahan lakin päässä pito on täysin sallittua ja laillista.
Jokainen voi aivan vapaasti pitää ruokailussa pipoa päässä, kaivaa nenää, kulkea kaupungilla yläruumis paljaana kumisaappaat jalassa, tai piereskellä missä sattuu.
Ihanko oikeasti rinnastat nyt piereskelyn ja nenän kaivamisen sekä pipon pitämisen päässä sisällä. Esimerkiksi vaikka se Mäkkäri, viereisen pöydän lippispäiselle jonnelle en mene avautumaan, mutta melkein voisi olla minullakin jotain sanottavaa jos jonne lähettäisi leijan yli pöydän niin kuin Kirka seitkytluvun vaihteessa konsanaan.

Tarinankertojalta (miksei TF:ltäkin) ihan hyviä pointteja, vaikka kuten Tarinankertoja itsekin sanoit niin tapakulttuuri muuttuu ajan myötä. Koko ajan se tapakulttuuri muuttuu tavallaan rennompaan suuntaan, kun vanhempi väestö siirtyy pikkuhiljaa manan majoille ja toisaalta uusi sukupolvi alkaa tulla siihen ikään ettei se isä tai äiti ole enää ottamassa sitä pipoa pois päästä. Pipo ja lippiskin luokitellaan nykyään yhä enenevissä määrin asusteeksi, eikä niinkään ulkovaatteeksi. Siinä mielessä se pipon sisällä pitäminenkin on vähän loogisempaa.

Myönnän kyllä että itsekin katson vähän oudoksuen ihmisiä jotka tulevat esimerkiksi pukujuhliin, farkut, t-paita ja Adidaksen Superstarit päällä. En kuitenkaan helposti lähtisi rinnastamaan tällaista "erikoistilaisuutta" ja normaalia arkipäiväistä toimintoa (esim. Mäkkärissä syöminen, koulun käytävällä liikkuminen) keskenään.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
On aivan sama mitä mieltä Sinä siitä olet, jos ympäröivä kulttuuri sen toisin tulkitsee.

Ei pidä paikkaansa. Jos haluan pitää lätsää syödessäni, pidän lätsää syödessäni.

Ympäröivän kulttuurin pokkurointi tapakysymysten takia on muutenkin vähän pöljää touhua, lakki päässä syöminen muuttuisi kertaheitolla hyväksytyksi jos enemmistö näin ajattelisi? En ymmärrä tätä ajatustapaa.

Mielummin sitä katselee vaikka niitä rumia lippiksiä teinipojilla kuin hilsepäähirviöitä, hygieenisempaakin tuo on.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ei pidä paikkaansa. Jos haluan pitää lätsää syödessäni, pidän lätsää syödessäni.

Mutta et voi juurikaan vaikuttaa siihen, miten ympärillä olevat asian tulkitsevat tai siihen reagoivat.

Se miten siihen reagoidaan ja miten se tulkitaan on kulttuuriperimää, jonka muuttamiseksi asian on ensin muututtava valtavirran toiminnaksi.

Tietty jos ei välitä siitä, että ympäröivä sosiaalinen konteksti pitää käytöstäsi moukkamaisena ja koet sen itse osoituksena rohkeudesta, senkun pidät pipan päässä. Mutta se ympäristö tulkitsee silti sinut moukaksi. Siihen on vaikea vaikuttaa kovinkaan lyhyissä ajanjaksoissa.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Nimenomaan minulla on kaikki vaikutusvalta, ympärillä olevat juntit voivat paheksua ja pitää moukkana, ja siinäpä se. Ei ole minun päänsärky.

Kyllä se voi olla sinunkin pääsärky, jos esim. raflassa tai vaikka pelkässä kapakassa portsari heittä kaltaisesti niskapersotteella ulos, mikäli et suostu riisumaan päähinettä tai poistumaan piposi/lippiksesi kanssa.

Normaaleja ihmisiä ja asiakkaita ei silloin kiinnosta sinun "vaikutusvaltasi" ja ovat vain tyytyväisiä kun pääsevät häiriköstä eroon.

Tasa-arvovaltuutettua tms. hömppävirkailijaa voi sitten itku kiinnostaakin.
 
Viimeksi muokattu:

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Miksi tunkea jalkaan kenkiä mitkä tuntuu todella epämukavilta? Enkä raaski kunnon puvun kenkiä ostaa, koska käyttöä tulee todella vähän epämukaville kengille.

Huonoja kenkiä ei pidäkään käyttää. Jos ostaisit yhdet kunnon kengät, jotka passaavat puvun kanssa, ne hyvin todennäköisesti kestävät elinikäsi eivätkä myöskään mene pois muodista. Hyvin tosin ovat Superstaritkin aikaa kestäneet, ei siinä mitään.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Lisäksi olen myös käynyt ko. kengillä niissä hienommissakin paikoissa niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Älä nyt jänkää vastaan, että hienoihin yökerhoihin Euroopassa ei pääse lenkkareissa. Esimerkiksi Berliinissä olessani todella hienot yökerhot ottivat minut sisään ko. kengissä.

Tältä tavallaan putosi pohja siinä vaiheessa, kun käytit aiemmin Amarilloa yökerhoesimerkkinä.

Siinä kaksisenttiseni. Olkaa hyvä ja jatkakaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi tunkea jalkaan kenkiä mitkä tuntuu todella epämukavilta? Enkä raaski kunnon puvun kenkiä ostaa, koska käyttöä tulee todella vähän epämukaville kengille.

Huonoja kenkiä ei pidäkään käyttää. Jos ostaisit yhdet kunnon kengät, jotka passaavat puvun kanssa, ne hyvin todennäköisesti kestävät elinikäsi eivätkä myöskään mene pois muodista.
Kuten mikse jo ansiokkaasti kirjoittikin, kannattaa ilman muuta satsata edes siihen yhteen laadukkaaseen kenkäpariin. Totta helvetissä ns. juhlakengät tuntuvat epämukavilta, jos on suunnilleen koko ikänsä kulkenut jossain helvetin tennareissa. Meikäläinen ei viihdy järin hyvin puku päällä, kravatin käytöstä nyt puhumattakaan, mutta ihan mukisematta laitan ykköset päälle aina kun tilaisuus niin vaatii. Koska kunnioitan pukeutumisellani kanssaihmisiä ja itse tilaisuutta.

Kyllä ne juhlakengätkin voivat mukavat olla jalassa, kunhan ostaa riittävän hyvät kengät. Kun kerran niitä superstaroja on kertynyt nurkkiin useita pareja, niiden ostohinnalla olisi varmaan saanut myös yhdet hyvät juhlakengät hommattua.

Ei niitä kenkiä turhaan kutsuta eri nimillä, esim. juhlakengiksi tai vapaa-ajan jalkineiksi. Newsflash: se nimi kertoo käyttötarkoituksen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kyllä ne juhlakengätkin voivat mukavat olla jalassa, kunhan ostaa riittävän hyvät kengät. Kun kerran niitä superstaroja on kertynyt nurkkiin useita pareja, niiden ostohinnalla olisi varmaan saanut myös yhdet hyvät juhlakengät hommattua.

Ei niitä kenkiä turhaan kutsuta eri nimillä, esim. juhlakengiksi tai vapaa-ajan jalkineiksi. Newsflash: se nimi kertoo käyttötarkoituksen.
Tyhjentävästi sanottu. Eikä tarvitse olla edes juhlakengät, vaan ihan tavalliset mustat puvun kanssa sopivat nahkakengät käyvät. Hinta ei ole este. Asiallisia saa jo alle satasen pari, uutena melkein täydestä meneviä halpakenkiä voi istaa vieläkin halvemmalla. Kengän väri voi olla puvun sävyistä riippuen myös muu kuin musta, mutta musta kenkä on turvallisin valinta koska se sopii aina.

Tennarit ja vapaa-ajan jalkineet ovat käyttökelpoisia, mutta niiden paikka on vapaa-ajalla. Vain räppiääliö tai joku muu vajakki ilkenee käyttää sellaisia puvun kanssa. Tänä kesänä on esimerkiksi Helsingissä vilahdellut muutaman kerran katukuvassa spedejä, jotka ovat yhdistäneet bisnespukua muistuttavaan asuunsa oranssit tai kirkkaanvihreät lenkkarit. Mautonta. Muutama vuosi tästä eteenpäin ja tuo on cityhinttienkin mielestä pelkästään dorkaa. Siihen mennessä oranssit lenkkarit ovat varmaan korvautuneet vaaleanpunaisilla lippahatuilla.

Lisätään vielä ettei juhla- tai bisnespuvun kanssa soveltuvaa lippahattua ole olemassakaan, yo-lakit, tohtorinhatut, juutalaisten kipat yms. tilanteeseen tai kantajaan sidonnaiset tapaukset pois lukien.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Mulle on opetettu pienestä pitäen ettei lakki päässä syödä. Hyvin on jäänyt mieleen, viime työpaikassa sain eräältä vanhemmalta mieheltä pullon kossua tästä hyvästä. Olin kuulema pitkästä aikaa ensimmäinen nuori (tuolloin 23v) joka söi ilman lakkia. Tästä sitten aloin miettimään omaa kaveripiiriä, ja meikäläinen on kyllä melkeinpä ainoa joka sen lippiksen/pipon päästä ottaa ruokailun ajaksi.

Toisaalta, en täysin ymmärrä miksi lakki päässä syöminen on niin suuri paha, mutta eipä tuosta niin isoa vaivaa ole etteikö sitä viitsisi päästä ottaa.
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mielestäni lakin päästä ottaminen ruokaillessa, Maamme-laulun soidessa, tai hiljaisen hetken aikana kuuluu hyviin käytöstapoihin ja osoittaa kunnioitusta. Jos joku ei tätä asiaa käsitä ja yrittää tivata jotain järkiperusteluja näinkin helpolle ja yksinkertaiselle asialle, kertoo se kyseisen henkilön kapinoinnista ja välinpitämättömyydestä. Minua ei kyseiset ihmiset haittaa, mutta aika junttimaisen kuvan antavat itsestään.

Mulla tulee lakki päässä-ruokailijasta aina mieleen sellainen ylipainoinen rahtari, joka lippis takaraivolla ja handsfree korvalla, syö huoltoasemalla päivän ranskisannostaan.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Nimenomaan minulla on kaikki vaikutusvalta, ympärillä olevat juntit voivat paheksua ja pitää moukkana, ja siinäpä se. Ei ole minun päänsärky.

Syötetään trollia, jos se vaikka oikeasti on vähän vajaa...

Pitääkö tämmönen asia oikeasti avata? Se että yhteisössä asumisessa joutuu aina jossain vaiheessa muiden arvioitavaksi niin, että se vaikuttaa suoraan omaan elämään. Työnhaussa, yrittäjänä myydessäs tuotettas, hakeutessa mahdolliseen romanttiseen suhteeseen.. you name it. Näissä tilanteissa ulkoinen käytös ja sen välittämät viestit ovat perustana sille, miten sinua muiden toimesta arvioidaan.

Voit kitistä kapinaasi sydämmesi halusta, mutta ihmisyhteison sosiaalisessa ympäristössä elät ja tulet arvioiduksi, haluat tai et.

"koskaan ei saa toista mahdollisuutta tehdä hyvää ensivaikutelmaa"
 

puistola

Jäsen
Suosikkijoukkue
KyröskoskenPärske
Eiköhän ole jo tullut selväksi, että lippalakin/pipon pitäminen päässä sisätiloissa, etenkin ruokailun yhteydessä on erittäin ala-arvoinen tapa, siis huonoa käytöstä. Samoin urheilujalkineiden pitäminen juhlapuvun yhteydessä. Ei ole ihme, että nämä angstiaan huutavat märkäkorvat kirjoittavat myös ketjuun, jossa vaaditaan huumausaineita vapaaksi.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Syötetään trollia, jos se vaikka oikeasti on vähän vajaa...

Syö ihmeessä, hyvin näyttää maistuvan. En epäile vajareita.

Pitääkö tämmönen asia oikeasti avata? Se että yhteisössä asumisessa joutuu aina jossain vaiheessa muiden arvioitavaksi niin, että se vaikuttaa suoraan omaan elämään. Työnhaussa, yrittäjänä myydessäs tuotettas, hakeutessa mahdolliseen romanttiseen suhteeseen.. you name it. Näissä tilanteissa ulkoinen käytös ja sen välittämät viestit ovat perustana sille, miten sinua muiden toimesta arvioidaan.

Iso kyynel tälle. Harvemmin tulee työsuhteita solmittua, tuotteita myytyä tai haettua romanttisiin suhteisiin ruokapöydässä. Oli lätsää päässä tai ei. Ja edellenkään, itse en pidä oikeen minkäänlaisia päähineitä juuri ikinä. Ymmärrän silti ihmisiä jotka pitävät, eikä asia ole minulle minkäänlainen ongelma. Todella turhaa ja tyhjänpäiväistä nillitystä. Mutta jos joku nyt minut haluaa arvioida jonkun pukeutumisen perusteella niin siitä vaan, tuollaista junttia en haluaisikaan pysyväksi palaseksi elämääni. Näin se vaan menee, itse hoitelen omat asiani ja annan muiden tehdä saman. Mutta voi hitsi mitä trollausta tuollainen ajattelutapa, en sorra ketään enkä arvostele muita ihmisiä. Mahdan olla kyllä melkoisen perseestä ja varsinkin trolli sen perusteella, totta kai pitäisi omat ennakkoluulot purkaa viattomiin kanssaihmisiin. Tai muuten trollausta.

Voit kitistä kapinaasi sydämmesi halusta, mutta ihmisyhteison sosiaalisessa ympäristössä elät ja tulet arvioiduksi, haluat tai et.

Enhän minä mitään kitise. :D Sinä kyllä. Minä olen sanonut ettei minua häiritse noin yhdentekevä detalji, kerro ihmeessä miten tuosta saat kitisemistä. Kuinka monta ämmää muuten meinaat sanaan "sydämesi" mahduttaa? Enemmän vajakkifiilis tuollaisesta tulee.

"koskaan ei saa toista mahdollisuutta tehdä hyvää ensivaikutelmaa"

Jep, ja itse olen tässä asiassa pääasiassa onnistunut aina. Jos sinä esim. pukeudut kuin lahkolainen niin sinun ensivaikutelmasi meni siinä. Täysi juntti olet sen jälkeen, näinhän tämä yhteiskunta toimii. Herää nyt.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Olet ihan absoluuttisen väärässä tässä asiassa, voin kertoa sen ihan faktana. Hattu sopii sisätiloihin ja ulkotiloihin passelisti.

Höpöhöpö. Sivilisaation perusta ovat yhteiset säännöt. Yksi niistä säännöistä sanoo, että mieshenkilö ei ole sisätiloissa hattu päässä. Piste.

Säännöistä poikkeaminen merkitsee aina anarkiaa ja taantumusta.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Höpöhöpö. Sivilisaation perusta ovat yhteiset säännöt. Yksi niistä säännöistä sanoo, että mieshenkilö ei ole sisätiloissa hattu päässä. Piste.

Älä nyt hörhöile. Jos nyt vedän lakin päähän tässä sisällä istuessani niin sinä olet jo siinä vaiheessa väärässä. Mulla on kanssa säännöt, keksin niitä lennosta ja käytän lyömäaseina koska näinhän sivilisaatioissa toimii sivistyneet ihmiset.

Säännöistä poikkeaminen merkitsee aina anarkiaa ja taantumusta.

Tämä on toki hyvä asia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös