Rooman valtakunnan tuho alkoi sisäisestä rappeutumisesta.
Pitivät kypärää sisällä?
Tähän kaikkeen liittyy perusopinnot hyvästä käyttäytymisestä. Monta kertaa olen katsonut kun nuori mies on menossa ovesta sisään naisensa kanssa, mutta menee itse ensin eikä osaa avata ovea naiselle. Moukka.
On ihan jees avata muille ovi, olipa sitten nainen tai mies, lapsi tai vanhus. On myös epäkohteliasta hilpaista karkuun ovelta, jos näkee toisen tulevan ovea kohti kantamuksen kanssa tai jos kyseessä on vaikkapa äiti lasten kanssa tai vanhus. Turha tästä on kuitenkaan mitään mekkalaa nostaa, naiset osaavat itsekin ovensa avata, jos nyt satun jostain syystä kävelemään jäljessä. Ja lisäksi meillä kyllä vaimo osaa avata minulle joskus oven, jos tulen kantamuksien kanssa perässä. Kummallisen käytännöllistä.
Tai mies istuu ravintolassa pöytään ja sen sijaan, että keskustelisi naisensa kanssa, ottaakin kännykän korvaansa ja alkaa lätistä kavereidensa kanssa paskaa. Moukka. Sama koskee lehden lukua. Jos nainen on sille jätkälle niin toisarvoinen, että jätkä alkaa mieluummin lukea lehteä kuin keskustelee naisensa kanssa niin se on. Moukka.
Ehkä suhteen alussa noin, mutta ei ainakaan oma vaimoni pahastu, jos jossain perusmestassa luen lehden tai hoidan pari puhelua ruokaa odotellessa. Illanvietto sitten erikseen. Miksi tästäkään pitäisi mitään oppia muokata?
Vielä lopuksi kengät: nainen katsoo miehen kenkiä, lenkkarit voi ei, vanhat kuluneet perustohvelit voi ei, mutta tyylikkäät ajanmukaiset kengät plankattuna herättää naisen mielenkiinnon. Maiharit tai vastaavat vaativat sitten jo naiseltakin rekkamaista asennetta.
Harmi vain, että aika rientää ja tyylit muuttuvat. Nykyään osa naisista tykkää muustakin kuin pukuun ja siihen soveltuviin asusteisiin sonnustautuneesta brittiherrasmiehestä.
---
En yleensä käytä hattuja, mutta taannoin Saksan reissulla ihastuin yhteen lätsään, ja koska se sopi tyyliini, ostin mukaani. Päivän parin päästä kiertelimme kaupungilla ja poikkesimme katselemaan vanhaa kirkkoa. Enpä tietenkään muistanut koko hattua, kun en sellaisia juuri harrasta kuin talviaikaan ulkoillessani, ja niinpä vaeltelin puolisen tuntia kirkon sisällä hattu päässä. Vasta kun löysin vaimoni uudelleen, tajusin hänen sanoessaan, notta lätsä oli koko kiertueen ajan päässäni. Meni varmaan amerikkalaisten piikkiin, mutta hävetti silti.