Mainos

Liikennekeskustelua

  • 11 729
  • 152

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Tampereen liikennekurista

Kyllä Tampereen keskustassa uskaltaa kävellen liikkua. Tosin valon vaihtuessa vihreäksi kannattaa vielä vilkaista, tuleeko joku vanhoilla vihreillä. Voi nimittäin hyvinkin tulla, eikä edes kovin hiljaa. On totta, että ei kevyt liikennekään kunnolla noudata liikennevaloja tai muita heitä koskevia sääntöjä. Siinä on autoihin verrattuna vain se pieni ero, että autolla saa jonkun paljon helpommin hengiltä kuin kävellen. En kuitenkaan hyväksy kevyen liikenteen rikkomuksia yhtään sen enempää kuin autojenkaan.
 

Diamond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Phoenix Coyotes, Liverpool, TPV, Haka
Täytynee taas nostaa tämä ketju ylös kun pitää johonkin purkaa näitä tunteita mitä eilen tapahtui auton ratissa ollessani. Pari tarinaa olis ja otetaan ensin se mitä varmasti tapahtuu aika monelle.

Tapaus 1: Tullessani Helsingistä Tampereelle sattui tielleni eräs kuski joka halus tehdä pientä kiusaa. Edessäni oli aika pitkä jono ja kaikki meni hiljempaa joten lähin sit ohittaan koko lössiä. No pääsin sit aika nopeesti näistä ohi mutta ohituskaistalla mateli kuitenkin tämä tuleva kiusaajani. Odotin että hän siirtyy oikealle kaistalle mutta jostain syystä hän päätti kiihdyttää vauhtia. Siitä huolimatta hän kuitenkin ajoi hiljempaa kuin minä mutta ei suostunut millään väistämään. Tässä vaiheessa aloin jo hermostuun ja otin töötin käyttöön. No mikään ei auttanut ja siinä sit körötteltiin koska ei oikealta en lähtenyt ohittaan. Vähän ajan päästä saatiin kolme auton letka kiinni ja siinä vaiheessa sitten tämä kiusaaja hidasti vielä vähän vauhtia koska nyt en voisi ohittaa edes oikealta. Päästiin niistä ohi mutta edelleen hän vain jatkoi ohituskaistalla ja siinä sit tööttäilin, vilkuttelin valoja ym. mut ilman mitään vaikutusta. Kohta sit saatiin kiinni eräs auto joka ajoi yksikseen. Tämän ohitettueaan kiusaajani vihdoin suvaitsi vaihtaa kaistaa niin että pääsin ohi. Tuskin tarvitsee edes mainita mitä sen jälkeen tein mutta tässä tapauksessa katsoin että aivan aiheesta olin vihainen koska kyse oli ihan pelkästä kiusanteosta, ei mistään muusta.

No eipä tässä mitään mut sit myöhemmin päivällä sattui tapaus jollaisia ei nyt ehkä ihan joka päivä tapahdu.

Tapaus 2: 40 rajoitusalueelle tultuani eräs auto ajoi kolmeakymppiä ihan kaikessa rauhassa. Aika pian löyty sellainen kiva suora jossa voisin mennä ohi. No hädin tuskin ehdin aloittaa ohitusta kun tämä idioottien idiootti kiilas eteeni niin etten päässyt ohi. Väistyin hieman pientareen puolelle mutta liian myöhään koska osuma oli jo tapahtunut, pieni tosin mutta kuitenkin. Ei muuta kuin ulos autosta enkä muista et milloin oisin ollut niin vihainen kuin silloin. Suusta pääsi niin painokelvotonta tekstiä etten voi niitä tässä mainita. Vähän ajan siinä keskusteltiin ja poliisitkin tuli aika nopeasti paikalle. Hän myönsi että kiilasi eteeni tahallisesti yrittäen estää ohitukseni mutta sanoi samaan syssyyn että ajoin törkeää ylinopeutta. :confused:
Poliisit totesivat että tavallisten kansalaisten tehtävänä ei ole alkaa poliisiksi missään tilanteessa vaikka kuinka ärsyttäisikin. Hän sai sakot ja minä pienen puhuttelun siitä että vähän kärsivällisyyttä tällaisissa tilanteissa. No ehkä olin hieman hätäinen mutta mistään törkeästä ylinopeudesta ei ollut kyse. Sitä en tiä et sainko puhuttelun aiheesta vai en....no tuomitkaa muut. Erikoista sinänsä että yleensä kiihdytetään vauhtia jos ei halua päästää ohi mutta harvoin sitä eteen kiilataan, vai onko muilla vastaavia kokemuksia?
 

narri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins ja Jokerit
Viestin lähetti finnishninja
Minua rassaa autoilijat, jotka päättävät pestä tuulilasin juuri silloin, kun meikä prätkäilee perässä.. toinen on sivu-ikkunasta ulos lentävä palava fimppi.
Yleensäkin nää, joille auton siisteys sisältä kulkee etusijalla ja sivuikkuna merkitsee sitä, että kaiken jota ei tarvitse, voi heittää siitä ulos.

Minä ainakin pesen tuulilasit joka kerta, kun moottoripyöräilijä tulee puskuriin kiinni tai edes lähelle kyttäämään ohituspaikkaa. Siitä on tullut vähän kuin tapa.

Liikenteessä ärsyttää samat asiat kuin muitakin: eteen kiilaus, vilkuttomat autot, yms.
 

tapio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Crisu, Pena, fööni, geeli ja Vidal Sasoon!
Re: Oma kommenttini ja näkemykseni asiasta

Viestin lähetti ervatsalo


7.Ohituskaistalle ei ole mitään asiaa jos ei aja ainakin 10 kilometriä tunnissa "ylinopeutta" kaikkinainen nysvääminen ko. paikassa on tuomittavaa.

8.Tämänlisäksi mainittakoon vielä nämä motarilla oikealta puolelta ohitukset, mikään ei vituta niin paljoa kuin toinen joka ohittaa väärältä puolelta. Toisaalta jos näin käy, niin voi kysyä miksi toinen ohitti väärältä puolelta?

Mikään ei toisaalta ole mukavampaa kuin pussittaa joku väärältä puolelta ohitusta yrittävä, tämä on mielestäni jokamiehen velvollisuus, jos itse ajelee siten että ei ole tientukkona (ks kohta 7)

Tässä nyt on hieman epäloogisuuksia. Kysyt: "Toisaalta jos näin käy, niin voi kysyä miksi toinen ohitti väärältä puolelta?" Tässä minun mielipiteeni.

Oikealta ohi ajaminen on mielestäni täysin sallittua. Kaksi kaistaa, toinen suljettu(vasen), toinen auki(oikea), valitsen oikeaoppisesti sisemmän kaistan ja valitsen ajonopeuteni, jos nopeuteni sitten vie vasemmalla ajavasta ohi niin minkäs teen ?

Sen sijaan oikealta ns. koukkaaminen, eli äkäisesti vaihdetaan oikealla kaasutetaan ohi ja palataan vasemmalle on riskilaltista puuhaa.
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Meikäläiselläkin olis yksi tarinanpoikanen kerrottavaksi...tapahtui Italiassa kesällä 2001:

Oltiin siinä koko bussilastillinen turisteja oppaan ja kuskinkin kera ja lähestyttiin liikennevaloja. Ajettiin kaikkein oikeinpuolimmaista kaistaa ja ainoaa, mistä sai ajaa suoraan. Edessä olleen henkilöauton kuljettaja päätti sitten jonon jo melkein pysähtyessä valoihin lähteä ohittamaan toista autoa, ties mistä kumman syystä. Ohituksen kaveri päätti suorittaa oikealta puolelta, pientareen kautta. Ohituksen jälkeen hän ei vaivautunut suoristamaan autoaan vajaan viiden metrin läpeen vaan päätti jatkaa sulkuviivojen yli suoraan vasemmalle kaistalle jolta sai kääntyä vain ja ainoastaan vasempaan. Kyseinen kaista oli ollut täysin vapaana jo ennen tätä oikealta ohitusta...

No, päästyään sitten vasemmalle kaistalle kaveri tunki kaasun pohjaan, tykitti punaisten valojen läpi, jarrutti voimakkaasti risteyksen keskellä (mistään ei tullut autoja) ja jatkoi suoraan...tähänkään päivään mennessä en ole liikenteessä nähnyt 50 metrin matkalla yhtä vaikuttavaa suoritusta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Tämä ketju olikin nostettu ylös vallan mukavaan saumaan. Eilen nimittäin ajelin paremman puoliskoni kanssa Tampereelta Korsoon ja takaisin, ja matkan varrella tuli havaittua yllättävän monta tolloa. Ja kaikki vielä eri lajeja. Tässä lyhyt kuvaus jokaisesta.

1. Kilpa-ajaja. Ajoin moottoritiellä satasen alueella mittarin mukaan 110km/h. Takanani tuli auto samaa vauhtia. Saavutimme kuorma autoa, jolloin takanani ollut lähti ohittamaan minua. Hän lisäsi vauhtia vain hieman ja esti siirtymiseni ohituskaistalle. Olin kuitenkin jo sen verran lähellä kuorma-autoa, että en kiihdyttänyt ja siirtynyt hänen eteensä vaan hidastin ja siirryin hänen taakseen. Ohitimme kuorma-auton peräkkäin noin 90 kilometrin tuntinopeudella, jonka jälkeen tämä kilpa-ajaja siirtyi takaisin oikealle kaistalle. Sanomattakin on selvää, että nopeus ei pysynyt alhaisena ohituksen jälkeen.

2. Itsetunto-ongelmainen. Ohitin letkan, jossa oli kymmenkunta autoa. Letkan viimeinen lähti myös ohittamaan ja liimautui noin kymmenen metrin päähän takapuskuristani. Ohitettuani koko jonon siirryin takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle, jolloin perskärpänen ampaisi ohitseni, siirtyi eteeni ja jarrutti. Ohitin hänet saman tien ja palasin oikeanpuoleiselle kaistalle.

3. Kakara. Isän autolla liikkeellä ollut, lippispäinen ja ilmeisesti juuri korttinsa saanut yritti haastaa kisaan. Ajoi rinnalle, vilkuili kaverinsa kanssa minua, siirtyi eteeni, hidasti, siirtyi ohituskaistalle ja hidasti rinnalleni, kiihdytteli. Tätä jatkui pari minuuttia. En provosoitunut.

4. Itsetunto-ongelmainen kakara. Takaisinpäin tullessa poikkesimme Hämeenlinnassa. Moottoritien liittymässä kiihdyttäessäni huomasin, että moottoritiellä on tulossa auto. Se tuli kuitenkin kauempana ja sain kiihdytettyä rajoitusnopeuteen kiihdytyskaistalla, joten siirryin moottoritielle auton eteen ehkä noin viidenkymmenen metrin päähän. Takana tuleva vilkutti pitkiä, siirtyi ohituskaistalle ja sai kuin saikin poljettua DX:nsä sellaiseen nopeuteen, että pääsi ohi. Nopeusrajoituksen muututtua 120 tuntikilometriin kiihdytin vauhtini taas rajoitusnopeuteen, jolloin tuli tarve ohittaa tämä teiden kuningas. Vaan sepä ei sopinut hänelle. Tarkasti siirryttiin eteeni aina sille kaistalle, jolle minä siirryin. Tätä jatkui jonkin aikaa, kunnes laitoin pitkät päälle (kello oli noin 22.30) ja valaisin edessä olevan kuljettajan punertavan niskan. Hän poistui tilanteesta koukkaamalla Parolan liittymään, luonnollisesti näyttämättä suuntamerkkiä.

Omituisen paljon noita osui yhden ajomatkan aikana kohdalle.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Tötöilijät esiin vakionopeudensäätimellä.

Niin, oletteko muuten koskaan istuneet sellaisessa autossa jossa on vakionopeudensäädin? Tämä metka laitehan on siitä fiksu, että se pitää auton nopeuden säädetyllä tasolla, oli sitten ylä- tai alamäki.

Tämä samainen laite on siitäkin fiksu, että se "paljastaa" kaikenlaisen nopeusvehkeilyn muiden autoilijoiden taholta.

Tälläisen auton kyydissä huomaa todella selvästi sen, miten paljon voivat nopeudet vaihdella esim. ohituksen eri vaiheissa. Yleensähän homma alkaa niin, että hirveellä sykkeellä lähdetään ohi ja kun on päästy rinnalle, niin aletaan hiljentelemaan. Ilmeisesti kuski tajuaa hetken päästä, että painetaampa lisää kaasua, jotta päästään lopultakin ohi. Tämän jälkeen luonnollisesti siirrytään ohitetun kaistalle ja yllättäin, lasketaan nopeutta.

Samalla lailla, jos tälläisella ihmevempeleellä varustetulla autolla ohittaa muita, niin selvästi huomaa sen, että kun lähestyy jotain autoa, niin tämä alkaa viimeistään ohitusvaiheessa lisätä nopeutta. Kun pääsee rinnalle, niin sitten yleensä ohitettavan nopeus putoaa.

Toisinaan oikein huvittaa tälläinen pieni tahaton tai toisinaan tahallinenkin jäynäily.

Täältä tähän
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tästä vakionopeus jutusta sen verran, että olen monien suista kuullut, että se on ärsyttävää kun joku vaihtelee ajonopeuttaan maantieliikenteessä. Minusta on idioottihommaa että alamäessä pitäisi hiljennellä, jottei nopeus nouse hieman yli sallitun. Muutenkin pyrin ajamaan aina sen verran ennakoivasti, ettei jarrua tarvitse, kuin perillä ja liikennevaloissa (eli mahd. vähän). Tietenkään en ylämäessä pyri jäämään tukkimaan tietä, mutta ajan kuitenkin hiljempaa kuin alamäissä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Faijani tuli jostain käsittääkseni itäisestä Suomesta tuossa toissa viikonloppuna. Allahan äijällä on 3,3l V6 koneella varustettu Chrysler Voyager/Ram Van. Meni tekemään virheen, ja ohitti jonkun ääliön.

Tämä ääliö ei nimittäin imeisesti kestänyt sitä nöyryytystä, että joku huitasee "pakettiautolla" ohitse. Ääliö koki asiakseen alkaa kiusaamaan faijaani ohittamalla omalla koslallaan faijani ja sen jälkeen hidastamaan hänen eteensä vaarallisesti. Teki tätä ilmeisesti jonkun pitemmänkin matkan, ja lopulta vastaan tuli poliisisetä. Faija oli tietenkin juuri ohittamassa Ääliötä, josta herra poliisisetä sitten päätti suutahtaa. Ylinopeutta ohitustilanteessa, universumin pahin rikos.

Onneksi herra poliisisedällä oli ollut joku siviilikaveri liikenteessä, joka oli ilmoittanut Ääliöstä ja faijastani. Faijani selvisi puhumalla, toivottavasti Herra Ääliö lukee tämän ja vielä enemmän toivottavasti Herra Ääliö sai ihan vitun ison sakon. Ei oo muitten vika, että sulla kasvaa pippeli otsassa!

Tuskin kuitenkaan luet, sillä taidat olla niin köyhä, ettei sinulla ole varaa internettiin. Saati sitten taitoa käynnistää tietokone.

Ääliöt pois liikenteestä.
 

Diamond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Phoenix Coyotes, Liverpool, TPV, Haka
Itse en viitsi tuota vakionopeudensäädintä käyttää, varsinkaan silloin kun moottoritiellä on ruuhkaa. Silloin on mahdotonta pitää vakionopeuttaa päällä kun joutuu jatkuvasti jarruttaan ja taas kiihdyttään koska ohituskaistalla on toisinaan aika pitkä jono.

Suomalaiset ovat tunnetusti autourheilukansaa mutta valitettavasti kaikki eivät tajua että tavallinen maantie ei ole paikka missä ajetaan kilpaa. Kaikista meistä ei tule Häkkisiä tai Mäkisiä mutta tavallisille kansalaisillekin on olemassa paikkoja missä voi vapaasti kilpailla muiden kanssa. Heti tulee mieleen mikroautoradat joissa itsekin aina silloin tällöin käyn ajamassa.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Toleranssi

kynnyksen ylittää, kun mennään ns. perätoukuria
motarilla ns. ruuhka-aikaan ja kaikilla ei koslat kulje
normis-130kmh valittamatta.

Sitten syntyy ohituskaistalle jono, jossa keulilla mennään
150 kmh ja sen perässä n. 5 autoa 5 m välein prässäämässä
etummaista antamaan tilaa.

Sillä ei luulisi olevan ns. v...n väliä, onko Hämiksen torin
liikennevaloissa 2s ennen vai jälkeen edellisen hidastelevan
Obelixin (jossa mittari näyttää +15%)
 

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Niin...

Tulipas tässä vaan mieleeni, että voisin varoittaa teitä tilanteesta, jossa odotellaan risteyksessä milloin olisi rako päästä kääntymään kaistalle kun autoja paahtaa aika useasti ohi. Siinä tietysti ollaan kärkkymässä jo suojatien päällä aika pitkälti, jotta näkyvyys olisi hyvä. NO, polkupyöriähän siinä useasti tulee sieltä mäkeä alas, ja hyvähän on ehkä tässä vaiheessa päästää auto liukumaan vähän taaksepäin siitä (jos siis on ylämäki :)) jotteivät nuo cyclistit tule kylkeen....

NIIN, että kun sen teette, kannattaa tsekata peruutuspeiliin, ettei ole vaikkapa....sanotaanko tuollaista viininpunaista farmari-Fordia takana. Voi kolahtaa ikävästi ;) Sieltä autosta on helvetin vittumaista tulla tsekkaamaan vaurioita.........
 

Tuamas

Jäsen
75 000 km tuli sitten ajettua ensimmäisen vuoden aikana ja siinä sitten kerkesi jo hiukan tarttumaan kaikkea suomalaisten liikennekäyttäytymisestä ynnä muusta.

Ensimmäisenä huomasin sen, että kaupungissa suurin onnettomuusriski tavalliselle autoilijalle ovat nämä perhanan seniilit ja muutenkin sokeat vanhukset, liikenneympyröissä ajaminen on ylivoimaisen vaikeata, samoin rajoitusten mukaan ajaminen, kuin myös vilkun käyttö sekä muun liikenteen huomioiminen/seuraaminen. Jopa suurin osa autokouluautoista ajaa mallikkaammin kuin nämä vanhat kääkät.

Lähes joka päivä on tullut eteen joko vaaratilanne tahi ikävä keskeytys sujuvaan matkantekoon, kun joku mummu on tullut kolmion takaa suoraan eteen, kääntynyt edestä vilkutta tahi ajanut liikenneympyrässä aivan toisin kuin on tarkoitettu.
Oma mielipiteeni on, että joskus kuudenkympin korvilla pitäisi jokaisen käydä uudelleen ajokokeessa ja hylkäyksestä sitten kortti hyllylle.

Täällä porissa vanhuksien lisäksi vaaratilanteita itselleen hakevat tänne pesiytyneet kamikaze-pyöräilijät, joille ei päähän mahdu mm. että pyörällä Ei ajeta suojatiellä, pyörällä Ei ole samanlaista etuajo-oikeutta kuin jalankulkijalla sekä se, että kolmiot koskevat useimmiten myös pyöräilijöitä. Eihän siinä mitään jos yli ajaisi, mutta naarmut ja lommot uudehkossa autossa ovat aina ikäviä.

Vielä viimeisenä kaupungissa ajamisesta puhuttaessa voisi mainita vilkun käytön kaistaa vaihdettaessa. Itse olisin jo monet kerrat antanut vain mennä suoraan ilman vilkkua kaistaa vaihtavan idiootin kylkeen, jos ei olisi ollut sen verta uusi auto alla. Näitä kaistanvaihtoja ilman vilkkuja yleensä suorittavat juuri vanhukset sekä naiset.
Täytynee tuolla vanhalla luuskalla lähteä rankaisemaan...

Helsinkiä ja yleisesti pk-seutua täytyy erikseen kehua liikenteen sujuvuudesta, jos vilkun laittaa esim.kaupungin ruuhkassa päälle, saa yleensä lähes takuuvarmasti tietä. Muutenkin ajonopeudet ovat sopivan korkeat, vilkutta vaihtaminen ja muu idiotismi on vähäistä sekä liikenne todellakin yleisesti ottaen sujuu. Porilaisilla olisi tästä pirusti opiksi otettavaa, vaikka kuinka löisi vilkkua ja haluaisi vaihtaa kaistaa, niin ei varmasti saa tietä. Porilainenhan ei toista huomioi, ellei toinen ole poliisi tai rekka.

Sitten maanteille...
Suomessa tiet ovat pääosin hyviä ja kuntokin on pääosin pirun hyvä, ottaen huomioon sen, että täällä routa tekee tien kunnossapidosta pirun työlästä. Liikennekulttuurikin on maanteillä ajettaessa suhteellisen hyvällä mallilla, yleisesti ottaen maanteillä liikuttaessa liikenne sujuu sekä saa ajella varsin rauhassa. Itseäni lähinnä maanteillä kyrpivät nämä alinopeudella eteen matelemaan jäävät, pahimpina ne jotka nostavat nopeutta heti jos joku yrittää ohittaa tämän tientukkeen. Itselleni ei onneksi siitä ole juurikaan haittaa, koska maantiellä yleensä ajelen porukoiden jaggella, jossa ohituskiihtyvyys on "riittävä". Yllättävän vähän täällä maaseudulla tulee maanteillä noita kisailijoita, pk-seudulla olen ajanut vain satunnaisesti ja silti joka kerta on ilmaantunut joku kilpailuviettinen kiusaamaan, täälläpäin niitä löytyy lähinnä vain kaupungista kespa-lenkin varrelta liikennevaloista.

Itse olen aivan eri tavalla alkanut arvostamaan sujuvuutta liikenteessä, kun on tullut vedeltyä useamman sadan kilometrin matkoja maantiellä. Ei sitä uskonut kun oli vain kaupungissa ajellut että alinopeus maantiellä on pirun ärsyttävää sekä vakava turvallisuusriski. Itselläni maantienopeus on riittävä ja yleensä täysin riippuvainen tiestä ja liikenteen määrästä, ei niinkään nopeusrajoituksista. Jos vaikka keskellä yötä lähtee ajamaan toiselle puolelle suomea, ei tule kyllä mieleenkään ajella kahdeksaakymppiä koko matkaa, itsellä ainakin mittari näyttää tuollaisessa tilanteessa tasaisesti jotakin 130-160km/h:n välistä. Suomen poliisilta voisi myös kysyä, että mitä helkutin hyötyä liikenneturvallisuuden kannalta on siinä että kykitään tutkien kanssa suoralla maantiellä, jolla on vähäinen liikenne. Toinen idioottimainen kyttäyspaikka on alue jolla nopeusrajoitus hetkellisesti muuttuu esim.sadasta kuuteenkymppiin. Miksei niitä tutkia voisi pitää kaupungissa? Vaikkapa koulujen lähistöllä, jossa siitä ylinopeudesta on todellista vaaraa.

Tuossa kun on noita onnettomuus-uutisia katsonut, niin selkeät ykköset onnettomuuksien syissä ovat väärä tilannenopeus sekä rattijuopumus. Tilannenopeudella tarkoitan tässä 90%:sesti nopeutta suhteessa ajotaitoihin, autoon, ajokuntoon, tien kuntoon sekä liikenteen määrään. On aivan eri asia ajaa 170km/h leveää tietä uudella jaguarilla, selkeässä kesäsäässä kuin ajaa vaikkapa 120km/h vanhalla deeäks-corollalla sateisella, kapealla ja mutkaisella tiellä. Suurin osa meidän nuorten kolareista on juuri näitä, että lähdetään jollakin vanhalla luuskalla ohittamaan liian pitkää rekkaa, aivan liian typerässä paikassa.

Notta näin.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Tuamas
Toinen idioottimainen kyttäyspaikka on alue jolla nopeusrajoitus hetkellisesti muuttuu esim.sadasta kuuteenkymppiin. Miksei niitä tutkia voisi pitää kaupungissa? Vaikkapa koulujen lähistöllä, jossa siitä ylinopeudesta on todellista vaaraa.
Oijoi, menit vesittämään sitten koko kirjoituksesi tuolla lipsahduksella. Nuo kuudenkympin alueet eivät ole tiellä kiusanteon takia, vaan ihan siksi, että siihen on aina joku hyvä syy. Itse ainakin valpastun huomattavasti, kun tulen maantiellä kuudenkympin alueelle, jotain tavallisuudesta poikkeavaa on luultavasti tulossa, kevyen liikenteen tienylityspaikka tai jotain.

Harvoin on viime aikoina keittänyt niin pahasti yli kuin Iisalmessa lauantaina. Ajelin vieraassa kaupungissa (kai Iisalmi on kaupunki?) paikallisoppaan seurassa. Itse olin seuraamassa kylttejä, mutta opas ehdottikin näköalareittiä, joten olin väärällä kaistalla. Tein ainoan hyväksi havaitsemani tempun, eli laitoin vilkun päälle ja peileistä seuraamalla yritin päästä sopivaan rakoon toiselle kaistalle ennen sulkuviivaa. No eikös takaa tullut Kadett-kuski ollutkin sairaalloisen mustasukkainen elintilastaan eikä päästänyt minua väliin, vaan kiihdytti vanhemman autonsa turvin eteen, kun olin jo osittain samalla kaistalla. Kusipää. No eipä siellä näköalareitillä kamalasti näkemistä kai olisi ollutkaan.
 

Tuamas

Jäsen
Viestin lähetti Ossi
Oijoi, menit vesittämään sitten koko kirjoituksesi tuolla lipsahduksella. Nuo kuudenkympin alueet eivät ole tiellä kiusanteon takia, vaan ihan siksi, että siihen on aina joku hyvä syy. Itse ainakin valpastun huomattavasti, kun tulen maantiellä kuudenkympin alueelle, jotain tavallisuudesta poikkeavaa on luultavasti tulossa, kevyen liikenteen tienylityspaikka tai jotain.

- Mieteinkin pitkään, että laittaisinko sitä vai en. Nyt se tuli laitettua ja voisin sitä nyt hiukan perustella.
Elikkä en todellakaan nyt tarkoita mitään mainitsemiasi paikkoja, jotka vaativat käytännössä sen, että siinä ajetaan sitä kuuttakymppiä.
Vaan näitä ainakin täälläpäin yleisempiä stop-merkillä varustettuja risteyksiä, kyllähän sen periaatteessa ymmärtää että risteysalue on vaarallisempi, mutta yleisesti ottaen aina nuo rajoitukset ovat alueella jolla näkyvyyttä on molempiin suuntiin ja noiden stop-merkkien pitäisi käytännössä vesittää nämä turhat 1.2 corollalla suoraan sadan alueella eteen posottamaan 40km/h.

Mutta kyllähän tuollaisella alueella itsekin tulee skarpattua, muttei välttämättä läheskään aina muista/koe tarpeelliseksi laskea sitä nopeutta tarpeeksi ja näin jos vaikka ajelet 75 siinä 60:n alueella ja poliisisetä on siellä aluskasvillisuuden joukossa, niin pääset jo makselemaan mukavasti sakkoja ja jos ajonopeutta on ina enemmän, niin saatkin jo luovuttaa ajokorttisi sinitakin hellään huomaan. Kun taas kaupungissa 50 km/h 40:n alueella koulun ohi ajavaa ei yleensä muisteta sakoilla saati valvota näitä, vaikka vastaava tilanne on muille tienkäyttäjille n+1 kertaa vaarallisempi.
 

Tuamas

Jäsen
Viestin lähetti Ossi
. No eikös takaa tullut Kadett-kuski ollutkin sairaalloisen mustasukkainen elintilastaan eikä päästänyt minua väliin, vaan kiihdytti vanhemman autonsa turvin eteen, kun olin jo osittain samalla kaistalla. Kusipää. No eipä siellä näköalareitillä kamalasti näkemistä kai olisi ollutkaan.

- Tulepas joskus poriin ajamaan, niin saat kokea samanlaisia ihmeellisen ihania liikennekokemuksia vaikka useasti päivässä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Meinasi pentele tappaa

Meinasi sitten henki lähteä tuossa perjantaina. Lähdimme vaimokkeen kanssa Tampereelta ajelemaan kohti Hämeenlinnaa. Moottoritien alkupäässä on satasen rajoitus, mutta koska oli kiire (juu, oma syy) niin pidin nopeuden mittarin mukaan 120:ssa. Todellinen nopeus lienee silloin siinä 115-117, autossa kun on käsittämättömän tarkka mittari. Tuli hitaampi eteen joten ei kun ohittamaan. Ohitusta ennen katsoin, että ohituskaistalla on joku, mutta selvästi taempana. Tämä taempana tullut tulikin todella kovaa, tuskin 150 riitti. Kuljettaja hermostui siitä, että tulin hänen omistamalleen kaistalle, ja liimautui arviolta vajaan autonmitan päähän taakseni.

Mielestäni tilanne oli hyvin vaarallinen, joten väläytin jarruvaloja koskettamalla vasemmalla jalalla jarrupoljinta. Nopeuteni ei hidastunut ollenkaan. Tästä persauksissani roikkunut neropatti vasta riemastuikin, ajoi melkein kiinni autooni ja aloitti melkoisen ääni- ja valoshown. Luonnollisesti sarja jatkui lukuisin eri käsimerkein, kun olin vienyt ohituksen loppuun ja siirryin oikealle kaistalle. Vähän aikaa henkistä kapasiteettiaan esiteltyään tämä valtakuntamme perustukijalka poistui paikalta kiihdyttämällä silmämääräisesti arvioiden selvästi lähemmäs kahta- kuin yhtäsataa.

Klassinen tapaus tyypistä, jolle ei pitäisi korttia antaa. Ei hirveästi haittaa, jos vaarantaa itsensä, mutta tuollainen muiden hengen vaarantaminen on mielestäni rikollista toimintaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tuossa edellä Designerin kuvaama tienkäyttäjätyyppi on todellakin olemassa. Heille on selkäytimen jatkeeseen iskostunut vain yksi ainoa liikennesääntö: Takanatulevaa liikennettä on väistettävä. Tämän säännön toteutumiseksi (omaksi hyödykseen) he pitävät itsestään selvänä oikeutenaan rikkoa kaikkia muita mahdollisia liikennesääntöjä. Turha kuvitella, että tämä alalaji itse kuitenkaan suostuisi antamaan tilaa kun omaan peräpeiliin joku vielä nopeampi ilmestyy.
 

Diamond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Phoenix Coyotes, Liverpool, TPV, Haka
Re: Meinasi pentele tappaa

Viestin lähetti Designer
Meinasi sitten henki lähteä tuossa perjantaina. Lähdimme vaimokkeen kanssa Tampereelta ajelemaan kohti Hämeenlinnaa. Moottoritien alkupäässä on satasen rajoitus, mutta koska oli kiire (juu, oma syy) niin pidin nopeuden mittarin mukaan 120:ssa. Todellinen nopeus lienee silloin siinä 115-117, autossa kun on käsittämättömän tarkka mittari. Tuli hitaampi eteen joten ei kun ohittamaan. Ohitusta ennen katsoin, että ohituskaistalla on joku, mutta selvästi taempana. Tämä taempana tullut tulikin todella kovaa, tuskin 150 riitti. Kuljettaja hermostui siitä, että tulin hänen omistamalleen kaistalle, ja liimautui arviolta vajaan autonmitan päähän taakseni.

Mielestäni tilanne oli hyvin vaarallinen, joten väläytin jarruvaloja koskettamalla vasemmalla jalalla jarrupoljinta. Nopeuteni ei hidastunut ollenkaan. Tästä persauksissani roikkunut neropatti vasta riemastuikin, ajoi melkein kiinni autooni ja aloitti melkoisen ääni- ja valoshown. Luonnollisesti sarja jatkui lukuisin eri käsimerkein, kun olin vienyt ohituksen loppuun ja siirryin oikealle kaistalle. Vähän aikaa henkistä kapasiteettiaan esiteltyään tämä valtakuntamme perustukijalka poistui paikalta kiihdyttämällä silmämääräisesti arvioiden selvästi lähemmäs kahta- kuin yhtäsataa.

Klassinen tapaus tyypistä, jolle ei pitäisi korttia antaa. Ei hirveästi haittaa, jos vaarantaa itsensä, mutta tuollainen muiden hengen vaarantaminen on mielestäni rikollista toimintaa.

Miten on sellainen tunne että poliisitkaan ei oo koskaan paikalla kuin todella tarvis. Tuollaiset tyypit olis aika nopeesti saatava pois ratin takaa ennen kuin jotain pahempaa tapahtuu.

Muutenkin liikenne on viime aikoina ollut keskustelunaihe nro. 1 (paitsi täällä jatkoajassa) johtuen muutamasta vakavasta onnettomuudesta. Eniten kai sai julkisuutta tämä Helsingin tapaus kun 9-vuotias tyttö jäi punaisia päin ajaneen hurjastelijan alle ja kuollut.

Tällaista tapahtuu jatkuvasti ja tulee tapahtumaan ennen kuin asialle tehdään jotain ratkaisevaa. Varsinkin lapset on jatkuvasti vaarassa kun jotuvat koulumatkoilla ylittämään vilkkaita teitä eivätkä he aina osaa varoa niin kuin aikuiset.
 

Bayern

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Leijonat, Huuhkajat
Nollatoleranssi?

Johan pomppasi kun lueskelin päivän Iltalehteä. Nyt puuhataan ihan vakavissaan nollatoleranssipäivää Helsinkiin. Mitähän muuta tällä saadaan aikaan kuin liikennekaaos? En usko, että moinen päivä vaikuttaa ihmisten liikennekäyttäytymiseen muuten kuin kyseisenä päivänä - jolloin allekirjoittanut aikoo sakkojen pelossa jättää Pösön kotipihalle seisomaan.

Jotenkin tässä on nyt havaittavissa liiottelua. Olen kyllä myös sitä mieltä, että pk-seudun liikennekäyttäytyminen vaatisi tuntuvaa parannusta, mutta tuskin se parannus nollatoleranssilla onnistuu. Poliisi ei ilmeisesti nykyisillä määrärahoillaan ehdi/jaksa puuttua jokaiseen pikkurikkeeseen. Punaisia, tai ainakin vanhoja vihreitä, päin ajellaan surutta (bussit ja taksit varsinkin), vilkkua ei käytetä ja ylinopeus kehillä ja pääväylillä on enemmän sääntö kuin poikkeus. Itsekin kieltämättä syyllistyn muun liikenteen mukana tuohon viimeiseen, mutta punaisia päin ajeluun tai vilkun käyttämättömyyteen en nollatoleranssipäivää tarvitse! Tehostettu valvonta kuullostaisi paljon paremmalta vaihtoehdolta kuin pilkun viilaaminen.

Vielä tästä kiertokirjeestä, jossa luvataan ajaa rajoitusten mukaan ja jarruttaa aina keltaisilla. En voi kyseistä kirjettä allekirjoittaa tai lähettää eteenpäin, koska en voi siihen 100 % sitoutua. Ajatus on sinänsä hyvä, mutta on hurskastelua väittää, että joku tosissaan moiseen aina pystyy.

EDIT: Vielä IL:n artikkelista sen verran, että äänestys näyttäisi menevän nollatoleranssia vastaan noin 60-40. Veikkaanpa, että sen puolesta äänestäneet eivät autoile, tai autoilevat jossain aivan muualla kuin stadissa.
 

tapio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Crisu, Pena, fööni, geeli ja Vidal Sasoon!
Re: Meinasi pentele tappaa

Viestin lähetti Designer
Meinasi sitten henki lähteä tuossa perjantaina. Lähdimme vaimokkeen kanssa Tampereelta ajelemaan kohti Hämeenlinnaa. Moottoritien alkupäässä on satasen rajoitus, mutta koska oli kiire (juu, oma syy) niin pidin nopeuden mittarin mukaan 120:ssa. Todellinen nopeus lienee silloin siinä 115-117, autossa kun on käsittämättömän tarkka mittari. Tuli hitaampi eteen joten ei kun ohittamaan. Ohitusta ennen katsoin, että ohituskaistalla on joku, mutta selvästi taempana. Tämä taempana tullut tulikin todella kovaa, tuskin 150 riitti. Kuljettaja hermostui siitä, että tulin hänen omistamalleen kaistalle, ja liimautui arviolta vajaan autonmitan päähän taakseni.

Mitäs ihmeellistä tuossa on, normaalia keskieurooppalaista liikennekulttuuria. Liikenteessä pitää jatkuvasti tarkkailla myös peileihin, jolloin näkee kyllä ajoissa jos takaata lähestyy nopea auto.

Jos tähän nyt miinuksia laitetaan niin

Hullu kaahari:
- Ajoi reilua ylinopeutta
- Ei jättänyt turvaväliä
- Osoitti raivohulluutta

Designer:
- Alkoi opettamaan, painelemalla jarrua
- Ei seurannut liikennettä

Tilannehan johtui kahdesta asiasta:
1. D:n väärin arvioima tilanteen kehittyminen ennen ohitusta, joka johtui vähäisestä liikenteen seuraamisesta ja Hullun normaalia ylinopeutta suuremmasta ylinopeudesta.
2. Hullun erittäin kova tilannenopeus.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
huoh, tämä nyt on taas tätä perinteistä "varjosettiä" mutta enivei. Montako ihmistä kuolee vuosittain liikenneonnettomuuksissa? 100? 200?
Sitten yksi tyttö yhtäkkiä onkin jotenkin merkittävä jne.
Huvittavaa on myös se että autoilijaa syyllistetään ehdottomasti, okei olihan tytöllä vihreät valot mutta ei se tarkoita että pitää leikkiä sokeata. Joka kerta kun minä ylitän tien, riippumatta siitä onko silloin vihreät/punaiset valot tai ei valoja ollenkaan, katson aina tuleeko autoja(2 krt vasemmalta ja kerran oikealta tjsp.).

Mielestäni tämä kuuluu samaan sarjaan "rosvo ampui koiran, sniif" ym. kanssa. Ihmisillä on aivan liian hyvä olla jolloin suhteellisuudentaju hämärtyy...montako ihmistä on kuollut liikenteessä ko. tytön jälkeen? miksei heistä kerrota? miksei heidän takiaan tehdä adresseja jne.

huoh
 

Diamond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Phoenix Coyotes, Liverpool, TPV, Haka
varjo hyvä, sinä oot jo aikuinen ja varmasti osaatkin varoa mutta lasten kohdalla tilanne on hieman erilainen. He eivät osaa aina varoa ja saattavat yhtäkkiä hypätä auton eteen.

Tämän sain huomata lauantaina omakohtaisesti kun ajelin keskustassa ihan kaikessa rauhassa ja näin suojatiellä kaksi lasta odottamassa että pääsisivät tien toiselle puolelle. Hidastin luonnollisesti vauhtia ja katsoin ovatko he menossa yli. Päättivät kuitenkin odottaa joten ajattelin hiljaa mennä eteenpäin.

Näiden kahden lapsen takaa ilmestyi pyörällä yhtäkkiä eteeni vieläkin pienempi lapsi, ehkä n. 3-4 vuotias. Tilanne tuli nopeasti mutta hiljaisen vauhtini vuoksi ehdin hyvin jarruttaa. Se on varmaa että jos olisin ajanut vähänkin lujempaa niin niskassani olisi nyt syyte kuolemantuottamuksesta. Ja voin vakuuttaa varjo että siitä vasta olis melu noussut, kenties jopa ihan maanlaajuisestikin.

En voi kehua itseäni miksikään malliautoilijaksi mutta jalankulkijat osaan ottaa huomioon. Se sai kiitosta autokoulunopettajilta ja jopa itse inssiltä. Itse oon usein myös jalankulkija ja olen tullut johtopäätökseen että suojatien nimeksi pitäisi muuttaa vaaratie.
Yhtä hyvin voisin mennä käveleen miinakentälle sillä molemmat tuntuvat yhtä vaarallsilta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti tapio
Mitäs ihmeellistä tuossa on, normaalia keskieurooppalaista liikennekulttuuria. Liikenteessä pitää jatkuvasti tarkkailla myös peileihin, jolloin näkee kyllä ajoissa jos takaata lähestyy nopea auto.
Lue se viestini niin tiedät, katsoinko peiliin vai en.


Viestin lähetti tapio

Designer:
- Alkoi opettamaan, painelemalla jarrua
- Ei seurannut liikennettä
Designer ei alkanut opettamaan. Painon jarrua niin että nopeus ei laskenut, koska halusin viestittää takana olevalle, että tämä on vaarallisen lähellä ja voisi oikeastaan ottaa enemmän väliä. Designer myös seurasi liikennettä, kuten kirjoituksesta ilmenee. Ongelma vaan on siinä, että kenenkään ei ole tarvis varautua siihen, että joku toope ajaa satasen alueella noin huomattavaa ylinopeutta.

Viestin lähetti tapio
Tilannehan johtui kahdesta asiasta:
1. D:n väärin arvioima tilanteen kehittyminen ennen ohitusta, joka johtui vähäisestä liikenteen seuraamisesta ja Hullun normaalia ylinopeutta suuremmasta ylinopeudesta.
2. Hullun erittäin kova tilannenopeus.
Liikennettäkö on siinä vaiheessa seurattu tarpeeksi, että tietää takana tulevan noinkin järjetöntä ylinopeutta? Anteeksi nyt vaan, mutta yrität sälyttää tapauksesta minun niskoilleni aika paljon enemmän kuin kuuluisi.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti varjo
huoh, tämä nyt on taas tätä perinteistä "varjosettiä" mutta enivei. Montako ihmistä kuolee vuosittain liikenneonnettomuuksissa? 100? 200?
Sitten yksi tyttö yhtäkkiä onkin jotenkin merkittävä jne.
Huvittavaa on myös se että autoilijaa syyllistetään ehdottomasti, okei olihan tytöllä vihreät valot mutta ei se tarkoita että pitää leikkiä sokeata. Joka kerta kun minä ylitän tien, riippumatta siitä onko silloin vihreät/punaiset valot tai ei valoja ollenkaan, katson aina tuleeko autoja(2 krt vasemmalta ja kerran oikealta tjsp.).
Taitaa tuo arvio olla aika reippaasti alakanttiin. Minulla on sellainen kuva, että päälle 400 mennään vuosittain. Ja jos tämä kuvani on väärä, niin sitten pahoittelen disinformaation levittelyä.

Luulen, että tästä tytön kuolemasta nousi kohu siksi, että se oli aivan käsittämättömän turha kuolema. Ja ei, en lähde inttämään siitä, miten kuolema voi olla turhempi tai vähemmän turha kuin jokin toinen. Tuossa tapauksessa henkensä menetti pieni lapsi siksi, että joku täysin ulkopuolinen halusi olla autollaan perillä jossain muutamaa sekuntia aikaisemmin. Keskustelua autoilijoiden piittaamattomuudesta kevyttä liikennettä kohtaan käytiin kyllä ennen tuota tapaustakin, mutta tuo taisi olla se kuuluisa viimeinen pisara.

Aliarvioit kyllä itseäsi jos pidät itseäsi ja 9-vuotiasta lasta samanveroisina havainnoijina. Tyttö tuskin "leikki sokeaa", vaan lähti suojatien yli koska vihreä valo syttyi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös