75 000 km tuli sitten ajettua ensimmäisen vuoden aikana ja siinä sitten kerkesi jo hiukan tarttumaan kaikkea suomalaisten liikennekäyttäytymisestä ynnä muusta.
Ensimmäisenä huomasin sen, että kaupungissa suurin onnettomuusriski tavalliselle autoilijalle ovat nämä perhanan seniilit ja muutenkin sokeat vanhukset, liikenneympyröissä ajaminen on ylivoimaisen vaikeata, samoin rajoitusten mukaan ajaminen, kuin myös vilkun käyttö sekä muun liikenteen huomioiminen/seuraaminen. Jopa suurin osa autokouluautoista ajaa mallikkaammin kuin nämä vanhat kääkät.
Lähes joka päivä on tullut eteen joko vaaratilanne tahi ikävä keskeytys sujuvaan matkantekoon, kun joku mummu on tullut kolmion takaa suoraan eteen, kääntynyt edestä vilkutta tahi ajanut liikenneympyrässä aivan toisin kuin on tarkoitettu.
Oma mielipiteeni on, että joskus kuudenkympin korvilla pitäisi jokaisen käydä uudelleen ajokokeessa ja hylkäyksestä sitten kortti hyllylle.
Täällä porissa vanhuksien lisäksi vaaratilanteita itselleen hakevat tänne pesiytyneet kamikaze-pyöräilijät, joille ei päähän mahdu mm. että pyörällä Ei ajeta suojatiellä, pyörällä Ei ole samanlaista etuajo-oikeutta kuin jalankulkijalla sekä se, että kolmiot koskevat useimmiten myös pyöräilijöitä. Eihän siinä mitään jos yli ajaisi, mutta naarmut ja lommot uudehkossa autossa ovat aina ikäviä.
Vielä viimeisenä kaupungissa ajamisesta puhuttaessa voisi mainita vilkun käytön kaistaa vaihdettaessa. Itse olisin jo monet kerrat antanut vain mennä suoraan ilman vilkkua kaistaa vaihtavan idiootin kylkeen, jos ei olisi ollut sen verta uusi auto alla. Näitä kaistanvaihtoja ilman vilkkuja yleensä suorittavat juuri vanhukset sekä naiset.
Täytynee tuolla vanhalla luuskalla lähteä rankaisemaan...
Helsinkiä ja yleisesti pk-seutua täytyy erikseen kehua liikenteen sujuvuudesta, jos vilkun laittaa esim.kaupungin ruuhkassa päälle, saa yleensä lähes takuuvarmasti tietä. Muutenkin ajonopeudet ovat sopivan korkeat, vilkutta vaihtaminen ja muu idiotismi on vähäistä sekä liikenne todellakin yleisesti ottaen sujuu. Porilaisilla olisi tästä pirusti opiksi otettavaa, vaikka kuinka löisi vilkkua ja haluaisi vaihtaa kaistaa, niin ei varmasti saa tietä. Porilainenhan ei toista huomioi, ellei toinen ole poliisi tai rekka.
Sitten maanteille...
Suomessa tiet ovat pääosin hyviä ja kuntokin on pääosin pirun hyvä, ottaen huomioon sen, että täällä routa tekee tien kunnossapidosta pirun työlästä. Liikennekulttuurikin on maanteillä ajettaessa suhteellisen hyvällä mallilla, yleisesti ottaen maanteillä liikuttaessa liikenne sujuu sekä saa ajella varsin rauhassa. Itseäni lähinnä maanteillä kyrpivät nämä alinopeudella eteen matelemaan jäävät, pahimpina ne jotka nostavat nopeutta heti jos joku yrittää ohittaa tämän tientukkeen. Itselleni ei onneksi siitä ole juurikaan haittaa, koska maantiellä yleensä ajelen porukoiden jaggella, jossa ohituskiihtyvyys on "riittävä". Yllättävän vähän täällä maaseudulla tulee maanteillä noita kisailijoita, pk-seudulla olen ajanut vain satunnaisesti ja silti joka kerta on ilmaantunut joku kilpailuviettinen kiusaamaan, täälläpäin niitä löytyy lähinnä vain kaupungista kespa-lenkin varrelta liikennevaloista.
Itse olen aivan eri tavalla alkanut arvostamaan sujuvuutta liikenteessä, kun on tullut vedeltyä useamman sadan kilometrin matkoja maantiellä. Ei sitä uskonut kun oli vain kaupungissa ajellut että alinopeus maantiellä on pirun ärsyttävää sekä vakava turvallisuusriski. Itselläni maantienopeus on riittävä ja yleensä täysin riippuvainen tiestä ja liikenteen määrästä, ei niinkään nopeusrajoituksista. Jos vaikka keskellä yötä lähtee ajamaan toiselle puolelle suomea, ei tule kyllä mieleenkään ajella kahdeksaakymppiä koko matkaa, itsellä ainakin mittari näyttää tuollaisessa tilanteessa tasaisesti jotakin 130-160km/h:n välistä. Suomen poliisilta voisi myös kysyä, että mitä helkutin hyötyä liikenneturvallisuuden kannalta on siinä että kykitään tutkien kanssa suoralla maantiellä, jolla on vähäinen liikenne. Toinen idioottimainen kyttäyspaikka on alue jolla nopeusrajoitus hetkellisesti muuttuu esim.sadasta kuuteenkymppiin. Miksei niitä tutkia voisi pitää kaupungissa? Vaikkapa koulujen lähistöllä, jossa siitä ylinopeudesta on todellista vaaraa.
Tuossa kun on noita onnettomuus-uutisia katsonut, niin selkeät ykköset onnettomuuksien syissä ovat väärä tilannenopeus sekä rattijuopumus. Tilannenopeudella tarkoitan tässä 90%:sesti nopeutta suhteessa ajotaitoihin, autoon, ajokuntoon, tien kuntoon sekä liikenteen määrään. On aivan eri asia ajaa 170km/h leveää tietä uudella jaguarilla, selkeässä kesäsäässä kuin ajaa vaikkapa 120km/h vanhalla deeäks-corollalla sateisella, kapealla ja mutkaisella tiellä. Suurin osa meidän nuorten kolareista on juuri näitä, että lähdetään jollakin vanhalla luuskalla ohittamaan liian pitkää rekkaa, aivan liian typerässä paikassa.
Notta näin.