Meluhaitat laskevat rajoituksia & "vetoketjusta"
Yksi syy kuitenkin suurimman sallitun nopeuden laskemiseen tuolla tien pätkällä on meluongelmat. Tätä me autoilijat hyvin harvoin jaksamme ymmärtää tai mieltää ongelmaksi. Tosiasia on, että tuo moottoritie kulkee tiheän asutuksen halki ja yhä enemmän asutusta tien viereen on tulossa, siinä Raholan pelloilla kun sattuu sijaitsemaan yksi länsi-Tampereen viimeisistä avoimista rakennuapaikoista. Autoista, lähinnä niiden renkaista, lähtee 120 km/h nopeudessa paljon enemmän häiritsevää melusaastetta kuin 100 km/h ajettaessa. Ja melu on ympäristösaastetta, jatkuvana raivostuttavaa sellaista.
Tästä melusyystä mm. Kekkosentienkin nopeusrajoitus Tampellan kohdalla ja Tammelassa on vain 60 km/h, vaikka tien puolesta siinä voisi ihan hyvin ajaa 10 tai 20 km/h nopeampaakin (niin kuin kaikki tätä meluasiaa mieltämättömät autoilijat näyttävät ajavankin). 20% lisää nopeutta kasvattaa helposti rengasmelua 50% , jopa kaksinkertaistaa sen. Sellainen melun lisääntyminen taas vaikuttaa asumisviihtyisyyttä alentaen. Meluongelmiin vedoten keskustojen ajonopeuksia tullaan jatkossakin pudottamaan, eikä se välttämättä ole pelkästään huono asia. Järjen käyttö näissä nopeusrajoitusten alentamisessa tietenkin pitää olla sallittua, siis pakollista.
Sitten vielä tästä vetoketjuperiaatteesta. Näissä Hatanpään valtatien järkyttävissä ruuhkissa on pinna ollut muutaman kerran koetuksella. "Parhaimmillaan" 200 metrin matkaan on minulta mennyt 30 minuuttia, 600 metriin 45 minuuttia. Vaikka itse ruuhkalle ei mitään noissa tietyöoloissa voi, niin autoilijoiden ajokäyttäytymiselle voisi tehdä paljonkin. Suurimmat ongelmat aiheuttavat ne omasta mielestään fiksut, oikeasti idiootit, jotka päästävät 10 metrin välein viereiseltä kaistalta jonkun eteensä, "koska liikenteessä pitää olla kohtelias".
Kun kaksi kaistaa kapenee yhdeksi, niin ainoa järkevä ratkaisu olisi ajaa tasaisesti KAHTA KAISTAA SIIHEN KAPENEVAAN KOHTAAN ASTI. Siinä sitten ajettaisiin vuorotellen yksi auto molemmilta kaistoilta. Mutta ei. Tämä yksinkertainen järkiseikka ei uppoa yksinkertaisten, mutta ah-niin-kohteliaiden tai muilta sitä kohteliaisuutta odottavien autoilijoiden kaaliin. Suljettua kaistaa ajavat aloittavat kaistan vaihdot jo 400 metriä ennen sumppukohtaa ja avoimena jatkuvan kaistan ritarit (idiootit)päästävät eteensä jatkuvasti uusia autoja siltä sulkeutuvalta kaistalta. "Kohteliaimmat" (idiootit) ehtivät päästää 400 metrin matkalla viisikin autoa eteensä. Jos jokainen sitä avointa kaistaa ajava päästää viimeisen 400 metrin matkalla eteensä kaksikin autoa, niin silloin se sulkeutuva kaistaa vetää kolminkertaisesti paremmin. Ja sillä avoimella kaistalla jonottavien hermot alkavat paukkua ja natista. Nimimerkillä kokemusta on; 500 metriä ennen kapenevaa kohtaa olin bussin kanssa rinnakkain, minun edettyäni 100 metriä bussi oli jo kapeikon ohi. Kokemuksesta tosin oppii eli nykyään ajan aina sitä suljettua kaistaa loppuun asti ja säästän paljon aikaa ja hermoja.
Summasummarum: Ajetaan kahta kaistaa pitkin ja jokainen auki pysyvää kaistaa ajava päästää eteensä vain ja ainoastaan yhden auton ja vain ja ainoastaan juuri siinä kapenevassa kohdassa. Ja toisaalta ne sulkeutuvan kaistan autot tunkevat vain yksi yhteen väliin ja vain siinä kapenevassa kohdassa.
Tuo ns. Nokian moottoritien nopeusrajoituksen laskeminen 100 km tunnissa kieltämättä ärsyttää joka kerta, kun sitä tietä ajaa. Ja näyttää ärsyttävän muitakin, kun keskinopeus tiellä näyttää olevan 120 km/h.Viestin lähetti Torsti
Sitten nämä tämän kesän osa Tampereen seudun nopeusrajoituksista. Moottoritie Nokia-Tampere päätettiin jättää nopeuteen 100km/h. Ihan kiva juttu. Poriin vievällä tiellä taas on sama nopeusrajoitus ja ainoastaan kaksi kaistaa....
Pointti siis on, että miksi nelikaistaisen moottoritien nopeudet lasketaan turvallisuusyistä samaan kuin kaksikaistaisen hirvimäärältään melko runsaan Porintien nopeusrajoitus on.
Yksi syy kuitenkin suurimman sallitun nopeuden laskemiseen tuolla tien pätkällä on meluongelmat. Tätä me autoilijat hyvin harvoin jaksamme ymmärtää tai mieltää ongelmaksi. Tosiasia on, että tuo moottoritie kulkee tiheän asutuksen halki ja yhä enemmän asutusta tien viereen on tulossa, siinä Raholan pelloilla kun sattuu sijaitsemaan yksi länsi-Tampereen viimeisistä avoimista rakennuapaikoista. Autoista, lähinnä niiden renkaista, lähtee 120 km/h nopeudessa paljon enemmän häiritsevää melusaastetta kuin 100 km/h ajettaessa. Ja melu on ympäristösaastetta, jatkuvana raivostuttavaa sellaista.
Tästä melusyystä mm. Kekkosentienkin nopeusrajoitus Tampellan kohdalla ja Tammelassa on vain 60 km/h, vaikka tien puolesta siinä voisi ihan hyvin ajaa 10 tai 20 km/h nopeampaakin (niin kuin kaikki tätä meluasiaa mieltämättömät autoilijat näyttävät ajavankin). 20% lisää nopeutta kasvattaa helposti rengasmelua 50% , jopa kaksinkertaistaa sen. Sellainen melun lisääntyminen taas vaikuttaa asumisviihtyisyyttä alentaen. Meluongelmiin vedoten keskustojen ajonopeuksia tullaan jatkossakin pudottamaan, eikä se välttämättä ole pelkästään huono asia. Järjen käyttö näissä nopeusrajoitusten alentamisessa tietenkin pitää olla sallittua, siis pakollista.
Sitten vielä tästä vetoketjuperiaatteesta. Näissä Hatanpään valtatien järkyttävissä ruuhkissa on pinna ollut muutaman kerran koetuksella. "Parhaimmillaan" 200 metrin matkaan on minulta mennyt 30 minuuttia, 600 metriin 45 minuuttia. Vaikka itse ruuhkalle ei mitään noissa tietyöoloissa voi, niin autoilijoiden ajokäyttäytymiselle voisi tehdä paljonkin. Suurimmat ongelmat aiheuttavat ne omasta mielestään fiksut, oikeasti idiootit, jotka päästävät 10 metrin välein viereiseltä kaistalta jonkun eteensä, "koska liikenteessä pitää olla kohtelias".
Kun kaksi kaistaa kapenee yhdeksi, niin ainoa järkevä ratkaisu olisi ajaa tasaisesti KAHTA KAISTAA SIIHEN KAPENEVAAN KOHTAAN ASTI. Siinä sitten ajettaisiin vuorotellen yksi auto molemmilta kaistoilta. Mutta ei. Tämä yksinkertainen järkiseikka ei uppoa yksinkertaisten, mutta ah-niin-kohteliaiden tai muilta sitä kohteliaisuutta odottavien autoilijoiden kaaliin. Suljettua kaistaa ajavat aloittavat kaistan vaihdot jo 400 metriä ennen sumppukohtaa ja avoimena jatkuvan kaistan ritarit (idiootit)päästävät eteensä jatkuvasti uusia autoja siltä sulkeutuvalta kaistalta. "Kohteliaimmat" (idiootit) ehtivät päästää 400 metrin matkalla viisikin autoa eteensä. Jos jokainen sitä avointa kaistaa ajava päästää viimeisen 400 metrin matkalla eteensä kaksikin autoa, niin silloin se sulkeutuva kaistaa vetää kolminkertaisesti paremmin. Ja sillä avoimella kaistalla jonottavien hermot alkavat paukkua ja natista. Nimimerkillä kokemusta on; 500 metriä ennen kapenevaa kohtaa olin bussin kanssa rinnakkain, minun edettyäni 100 metriä bussi oli jo kapeikon ohi. Kokemuksesta tosin oppii eli nykyään ajan aina sitä suljettua kaistaa loppuun asti ja säästän paljon aikaa ja hermoja.
Summasummarum: Ajetaan kahta kaistaa pitkin ja jokainen auki pysyvää kaistaa ajava päästää eteensä vain ja ainoastaan yhden auton ja vain ja ainoastaan juuri siinä kapenevassa kohdassa. Ja toisaalta ne sulkeutuvan kaistan autot tunkevat vain yksi yhteen väliin ja vain siinä kapenevassa kohdassa.