Liikennekeskustelua

  • 11 171
  • 152

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Meluhaitat laskevat rajoituksia & "vetoketjusta"

Viestin lähetti Torsti
Sitten nämä tämän kesän osa Tampereen seudun nopeusrajoituksista. Moottoritie Nokia-Tampere päätettiin jättää nopeuteen 100km/h. Ihan kiva juttu. Poriin vievällä tiellä taas on sama nopeusrajoitus ja ainoastaan kaksi kaistaa....
Pointti siis on, että miksi nelikaistaisen moottoritien nopeudet lasketaan turvallisuusyistä samaan kuin kaksikaistaisen hirvimäärältään melko runsaan Porintien nopeusrajoitus on.
Tuo ns. Nokian moottoritien nopeusrajoituksen laskeminen 100 km tunnissa kieltämättä ärsyttää joka kerta, kun sitä tietä ajaa. Ja näyttää ärsyttävän muitakin, kun keskinopeus tiellä näyttää olevan 120 km/h.

Yksi syy kuitenkin suurimman sallitun nopeuden laskemiseen tuolla tien pätkällä on meluongelmat. Tätä me autoilijat hyvin harvoin jaksamme ymmärtää tai mieltää ongelmaksi. Tosiasia on, että tuo moottoritie kulkee tiheän asutuksen halki ja yhä enemmän asutusta tien viereen on tulossa, siinä Raholan pelloilla kun sattuu sijaitsemaan yksi länsi-Tampereen viimeisistä avoimista rakennuapaikoista. Autoista, lähinnä niiden renkaista, lähtee 120 km/h nopeudessa paljon enemmän häiritsevää melusaastetta kuin 100 km/h ajettaessa. Ja melu on ympäristösaastetta, jatkuvana raivostuttavaa sellaista.

Tästä melusyystä mm. Kekkosentienkin nopeusrajoitus Tampellan kohdalla ja Tammelassa on vain 60 km/h, vaikka tien puolesta siinä voisi ihan hyvin ajaa 10 tai 20 km/h nopeampaakin (niin kuin kaikki tätä meluasiaa mieltämättömät autoilijat näyttävät ajavankin). 20% lisää nopeutta kasvattaa helposti rengasmelua 50% , jopa kaksinkertaistaa sen. Sellainen melun lisääntyminen taas vaikuttaa asumisviihtyisyyttä alentaen. Meluongelmiin vedoten keskustojen ajonopeuksia tullaan jatkossakin pudottamaan, eikä se välttämättä ole pelkästään huono asia. Järjen käyttö näissä nopeusrajoitusten alentamisessa tietenkin pitää olla sallittua, siis pakollista.

Sitten vielä tästä vetoketjuperiaatteesta. Näissä Hatanpään valtatien järkyttävissä ruuhkissa on pinna ollut muutaman kerran koetuksella. "Parhaimmillaan" 200 metrin matkaan on minulta mennyt 30 minuuttia, 600 metriin 45 minuuttia. Vaikka itse ruuhkalle ei mitään noissa tietyöoloissa voi, niin autoilijoiden ajokäyttäytymiselle voisi tehdä paljonkin. Suurimmat ongelmat aiheuttavat ne omasta mielestään fiksut, oikeasti idiootit, jotka päästävät 10 metrin välein viereiseltä kaistalta jonkun eteensä, "koska liikenteessä pitää olla kohtelias".

Kun kaksi kaistaa kapenee yhdeksi, niin ainoa järkevä ratkaisu olisi ajaa tasaisesti KAHTA KAISTAA SIIHEN KAPENEVAAN KOHTAAN ASTI. Siinä sitten ajettaisiin vuorotellen yksi auto molemmilta kaistoilta. Mutta ei. Tämä yksinkertainen järkiseikka ei uppoa yksinkertaisten, mutta ah-niin-kohteliaiden tai muilta sitä kohteliaisuutta odottavien autoilijoiden kaaliin. Suljettua kaistaa ajavat aloittavat kaistan vaihdot jo 400 metriä ennen sumppukohtaa ja avoimena jatkuvan kaistan ritarit (idiootit)päästävät eteensä jatkuvasti uusia autoja siltä sulkeutuvalta kaistalta. "Kohteliaimmat" (idiootit) ehtivät päästää 400 metrin matkalla viisikin autoa eteensä. Jos jokainen sitä avointa kaistaa ajava päästää viimeisen 400 metrin matkalla eteensä kaksikin autoa, niin silloin se sulkeutuva kaistaa vetää kolminkertaisesti paremmin. Ja sillä avoimella kaistalla jonottavien hermot alkavat paukkua ja natista. Nimimerkillä kokemusta on; 500 metriä ennen kapenevaa kohtaa olin bussin kanssa rinnakkain, minun edettyäni 100 metriä bussi oli jo kapeikon ohi. Kokemuksesta tosin oppii eli nykyään ajan aina sitä suljettua kaistaa loppuun asti ja säästän paljon aikaa ja hermoja.

Summasummarum: Ajetaan kahta kaistaa pitkin ja jokainen auki pysyvää kaistaa ajava päästää eteensä vain ja ainoastaan yhden auton ja vain ja ainoastaan juuri siinä kapenevassa kohdassa. Ja toisaalta ne sulkeutuvan kaistan autot tunkevat vain yksi yhteen väliin ja vain siinä kapenevassa kohdassa.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No mikä ihme niitä ihmisiä sitten ajaa rakentamaan/rakennuttamaan talonsa siitä moottoritien vierestä? :D Ettei vaan olisi joku sikariportaassa oleva henkilö mennyt ostamaan talon siitä moottoritien vierestä ja nyt pitäisi saada melu alas :D Periaatteessahan rajoitus on tätä nykyä 120km/h, koska ennen tiellä ajettiin sellaista 140km/h ja nykyään 110-120km/h.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Torsti
Moottoritiellä ajoin viime syksynä Tampereelta kohti Nokiaa 120 kilometrin tuntivauhdilla, kun minut ohitti keski -ikäinen mies sellaista 130km/h. kiilasi eteeni ja jäi ajamaan 110km/h. Minä tietysti lujaa toisen ohi ja jäin siihen eteen hieman vielä toista hitaampaa ajamaan. Setä päättikin sitten lähteä kisailemaan ja siinä mentiin kohti Nokian liittymää kilpa-ajoa, kunnes hän alkkoi kiilaamaan vauhdin ollessa jo melkoisen hurja. Eihän mulla sitten enää pokka pitänyt vaan jouduin päästämään sen eteeni.
Noita tilanteita kannattaa kyllä välttää viimeiseen asti. Tuossa kun höyrynpaine kasvaa kummankin pääkopassa tasaisesti, ja harkintakyky laskee vielä nopeammin mitä vauhti nousee. Tuloksena saattaa olla hyvinkin ikävää jälkeä, ja kärsijöiden seassa voi olla täysin ulkopuolisia henkilöitä. Sitten ei enään naurata yhtään. Kilpa-ajoja varten on olemassa ihan omat paikkansa.
 

Diamond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Phoenix Coyotes, Liverpool, TPV, Haka
Tuli tässä mieleen myös asia joka jaksaa ärsyttää ja mikä pahinta, ihmishenkiä on vaarassa jos jotain tapahtuu.

Asun sellaisella asuinalueella jossa kaikki risteykset ovat tasa-arvoisia. Yleensä muualla tätä sääntöä noudatetaan mutta jostain syystä täällä sillä ei ole mitään virkaa. Joissakin risteyksissä on vaikea nähdä kaukaa et tuleeko joku oikealta mutta siitä huolimatta kaikki ei jotkut eivät viitsi edes koskettaa jarrupoljinta vaan ajavat suoraan mistään mitään välittämättä ja aika usein myös selkeää ylinopeutta.

Sain huomata tämän omakohtaisesti jokin aika sitten kun sattui pieni kolari lähellä kotia mutta onneksi kellekään ei tapahtunut mitään vakavempaa. Olin tulossa oikealta ja tietysti oletin että tuo toinen pysähtyy mutta jostain syystä hän ei sitä tehnyt ja sitten kävi niin kuin kävi. Tilanne tuli niin nopeasti ettei törmäystä enää voinut estää kun oli kaiken lisäksi erittäin liukasta.

Oli ainakin tärkeä muistutus että aina ei kannata luottaa siihen että muut pysähtyy vaikka itsellä on etuajo-oikeus. Jos joku loukkaantuu tai kuolee niin oloa ei varmasti helpota yhtään se että itse on syytön tapahtuneeseen. Se on aina parempi katsoa kuin katua.
 

Kossu

Jäsen
Suosikkijoukkue
PARAS SEURA
Ollaan hei kuitenkin tyytyväisiä. Suomessa liikennekulttuuri on valovuosia edellä eurooppaan nähden.

Esimerkiksi Italiaan, Saksaan, Kreikkaan, Balkanin maihin tai Unkariin nähden olen hyvin tyytyväinen niihin pikkurikkeisiin ja ongelmiin, joita maassamme esiintyy. Erityisesti Välimeren maiden ja mustatukkaisten etelä- ja itä-eurooppalaisten maiden kanssa autoilu on Suurta Seikkailua.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Kossu
Ollaan hei kuitenkin tyytyväisiä. Suomessa liikennekulttuuri on valovuosia edellä eurooppaan nähden.

Niin onko Suomi osa Aasiaa vai mitä, itse olen aina kuvitellut Suomen olevan osa Eurooppaa, vaikka nykyään monien puheista saa eri käsityksen.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Suomalaisessa ja esim. ranskalaisessa liikennekulttuurissa on ainakin se ero, että Ranskassa on ihan tapana ajella lievässä humalassa. Tunnen muutamia Suomeen muuttaneita ranskalaisia, ja he ihmettelevät suuresti suomalaista tuikkapipoisuutta tässä asiassa. Heidän mielestään on ihan ok lähteä ajamaan kuuden olutpullon jälkeen, koska silloin ajetaan vaan hieman varovaisemmin. Ovat kaverit tätä Suomessakin harrastaneet, vaikka olenkin yrittänyt heitä estellä. Ilmeisesti Suomessa sitten ajellaan enemmän perskännissä.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Jermu
Viestin lähetti Kossu
Ollaan hei kuitenkin tyytyväisiä. Suomessa liikennekulttuuri on valovuosia edellä eurooppaan nähden.

Niin onko Suomi osa Aasiaa vai mitä, itse olen aina kuvitellut Suomen olevan osa Eurooppaa, vaikka nykyään monien puheista saa eri käsityksen.

Heh tähän olen itsekin kiinnittänyt huomiota. Suomi kuuluu myös minukin mielestäni Eurooppaan, eikä Aasiaan. Eu:n myötä vain ollaan alettu puhua "Euroopasta" kuin suomi ei siihen lukeutuisi.

Sitten asiaan. Kossu on aivan oikeassa. Tällä palstalla valitetaan, kuinka meillä ei noudateta sääntöjä ja kuinka holtitonta liikenne käyttäytyminen on. Pistää vain mietityttämään ovatko monet ajaneet ollenkaan Etelä-Euroopassa ja muualla vastaavan kulttuurin omaavissa maissa. Siellä ei paljon säännöt merkitse ja ilman röyhkeyttä ei pääse eteenpäin. Kyllä Suomalainen liikennekulttuuri tuntuu mukavalta ja rauhalliselta, sekä kohteliaalta kyseisten matkojen jälkeen.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Oma kommenttini ja näkemykseni asiasta

Niin, itse suht paljon autoilevana voisin antaa muutaman teesin joita noudattaen meillä kaikilla on mukavampata liikkua.

1.Turvaväli ja selvistäpäin rattiin!

2.Vilkun käyttö kunniaan.

3.Motarin yms. kiihdytyskaista on sitä varten että se nopeus hilataan nopeusrajoituksen tasolle, mielellään vähän yli koska monien autojen vauhtia saa tarvittaessa hidastumaan nopeammin kuin kiihtymään. Nysväämisestä kiihdystyskaistalla pitäisi antaa ajokieltoa ja pari avaria kaupanpäälle.

4.Hidastuskaista on sitä varten että kun poistutaan motarilta, niin siellä nopeus lasketaan esim. kaupunkinopeudeksi, siis huom. vasta hidastuskaistalla, ei missään tapauksessa ennen sinne menoa.

5.Pitkät ajoissa pois päältä

6.Takasumareiden käytöstä sen verran että jos et meinaa nähdä edellamenijän takavaloja niin VAIN silloin sumarit päälle, ei siis silloin kun on vähän sumuista / pientä usvaa.

7.Ohituskaistalle ei ole mitään asiaa jos ei aja ainakin 10 kilometriä tunnissa "ylinopeutta" kaikkinainen nysvääminen ko. paikassa on tuomittavaa.

8.Tämänlisäksi mainittakoon vielä nämä motarilla oikealta puolelta ohitukset, mikään ei vituta niin paljoa kuin toinen joka ohittaa väärältä puolelta. Toisaalta jos näin käy, niin voi kysyä miksi toinen ohitti väärältä puolelta?

Mikään ei toisaalta ole mukavampaa kuin pussittaa joku väärältä puolelta ohitusta yrittävä, tämä on mielestäni jokamiehen velvollisuus, jos itse ajelee siten että ei ole tientukkona (ks kohta 7)

Myös kaikenlainen lastenhoito, lehdenluku ja vaikka runkkailu tulisi suorittaa muualla kuin autonratissa.

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Liikennetulppa tamperelaisittain

Vieraspaikkakuntalainen! Onko viime aikoina ollut olo, että pitäisi päästä käymään Tampereella? Kaipaatko Koskikeskusta, Tammerkoskea, Särkänniemeä ja Pyynikin harjumaisemia? Tervetuloa! Mutta älä vaan autolla tule. Kaupungin liikenne on nimittäin viittä vaille kaaoksessa tällä hetkellä.

Erilaiset silta- ja asvalttiremontit pitävät huolen siitä, että liikenne keskustan tuntumassa takkuaa, ja huolella. Yliopistolta sipulikirkolle vievä silta on kokonaan suljettu, jonka ansiosta Rautatienkatu on ylikuormitettu. Samasta syystä Yliopistonkadulla on noin kolmensadan metrin seisova jono aamusta iltaan. Viinikan liikennearpomon jälkeen olevaa rautatiesiltaa remontoidaan, joten kaistoja on suljettu milloin mitenkin. Kyseinen "risteys" on muutenkin loistava kokemus vieraspaikkakuntalaiselle, mutta jännitystä lisää nyt se, että kaista saattaa äkkiä loppua edessä. Lisäpainetta tilanteeseen antaa Viinikankadun ylittävän sillan remontti, jonka ansiosta jonot peittävät hauskimmillaan koko Viinikankadun.

Nämä siis ihan tässä Kalevan-Viinikan-keskustan alueella. Onko muualla päin Tamperetta lisää näitä hauskuuksia? Ei ole tehnyt mieli liikkua autolla työmatkoja, fillarilla pääsee huomattavasti nopeammin. Hatanpään valtatiellä sentään on jo kaikki kaistat käytössä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Re: Oma kommenttini ja näkemykseni asiasta

Viestin lähetti ervatsalo
5.Pitkät ajoissa pois päältä
Pidä katseesi omalla kaistallasi, älä tuijota vastaantulijan valoja. Näin minulle opetettiin autokoulussa, ja hyvin toimii. Pitkät valot on määrä vaihtaa siinä vaiheessa, kun lyhyet valot kohtaavat, ja pitkät valot laitetaan päälle siinä vaiheessa kun lyhyiden valojen yhteenlaskettu kantomatka alittaa pitkien valojen kantomatkan. Näin vältytään vaaratilanteilta, sillä jos ajan satasta ja yritän keritä havainnoimaan jotain 50 metrin matkalla seurauksena on automaattisesti kolari tai ainakin läheltä piti -tilanne.

Eli siis pidetään seuraavat seikat muistissa:
Vastustajan rekisterikilpeä ei ole pakko nähdä, älä koita katsoa sitä kohti. Tapahtumat jotka sinua kiinnostavat pimeällä vastaantulijan kanssa kohdatessanne tapahtuvat omalla kaistallasi, katse vaikka siihen valkoiseen viivaan jolloin et vahingossakaan vilkaise vastustajan valoja.

Moottoritiellä saa pitää pitkiä valoja päällä vaikka siellä 100 metrin päässä olevalla kaistalla joku tuleekin vastaan. Jos edessäsi menee auto jota pitkät valosi saattavat häiritä, vaihda lyhyille ja pyri vaikka kiihdyttämään niin, että pääset käyttämään hyväksesi edellä kulkevan auton valokeilaa.

Turvallisuus ennen kaikkea, sen jälkeen tiediplomatia.
 
K

kangaroo

Ervatsalon liikenneteesit

Asiaa.. minä huomaan olevani 100 % samaa mieltä Ervan kanssa. Mutta kysehän ei ollutkaan jääkiekosta.. ;)
 

sannifan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Viestin lähetti Pioneer
Tuohon liikenneympyrästä käytävään keskusteluun haluaisin osallistua esimerkillä Lappeenrannan itäosassa sijaitsevasta liikenneympyrää muistuttavasta tekeleestä. Kyseisen ympyrän tietää varmasti suurin osa Lappeenrantalaisista, mutta harvapa tietääkin, ettei se edes ole virallisesti liikenneympyrä, vaan kyseessä on "pullistuma risteyksessä". Tämä toteamus on suoraan ansioituneen paikallisen autokoulunopettajan suusta, hän oli ottanut asiasta selvää paikalliselta poliisilta. Kyseiseen pullistuneeseen risteykseen mentäessä tulee käyttää vilkkua ja tämä paikka on varmasti inssiajossa monelle haastava. .

Entäpä jos körötellään Asemakatua tähän pullistumaan ja pullistumasta jatketaan Karjalantielle. Mitenkäs on vilkun käyttö? Kuinka monta ajokaistaa muuten olikaan tuossa pullistumassa?
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Pitkät vs. lyhyet

Viestin lähetti vilpertti
Pidä katseesi omalla kaistallasi, älä tuijota vastaantulijan valoja. Näin minulle opetettiin autokoulussa, ja hyvin toimii. Pitkät valot on määrä vaihtaa siinä vaiheessa, kun lyhyet valot kohtaavat, ja pitkät valot laitetaan päälle siinä vaiheessa kun lyhyiden valojen yhteenlaskettu kantomatka alittaa pitkien valojen kantomatkan. Näin vältytään vaaratilanteilta, sillä jos ajan satasta ja yritän keritä havainnoimaan jotain 50 metrin matkalla seurauksena on automaattisesti kolari tai ainakin läheltä piti -tilanne.

Niin, itse olen vaihtanut aina silloin pitkiltä lyhyille kun vastaantulijan valot alkavat vähänkään häikäistä, yleensä toinen tekee silloin samoin ja parempi niin koska jos ei tee, niin silloin alkaa allekirjoittaneella valot vilkkua sekä autossa että pään sisällä.

Katselen kyllä muualle kuin vastaantulijan valoihin, mutta jos sataa, niin tuulilasi on yhtä suurta valoshowta joka on taatusti vaarallisempaa kuin se että sammuttaisi pitkät liian aikaisin.

Ennen pitkien vaihtoa tsekkaan aina pientareet ja muutenkin sinne kauemmas johon pitkillä näkee, siiten vaan lyhyet päälle ja kellään ei mene hermot.

Täältä tähän
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Jos on pimeää ja vielä sataa lunta tai vettä täytyy jo näkyvyyden takia hiljentää vauhtia. Silloin saattaa vielä keritä tekemään jotain lyhyiden kantomatkan turvin, mutta ei todellakaan hyvä jumala jos vastaantulija ajaa hyvällä kelillä pimeällä sääntöjen mukaisesti pidä olla mitään syytä alkaa vilkuttelemaan valoja. Tosin minä yleensä vastaan tähän pistämällä piene diskon pystyyn sumareiden ja kenties myös pakettichryslerimme neljien lisävalojen kanssa. Loppuu yleensä vikkelään se idioottimainen vilkuttelu. Turvallisuus on tietenkin tilanteesta jo kaukana.

Minua ei häikäise vastaantulijan pitkät valot kuin vasta jossain 30-40 metrin tjsp päässä kun noudatan edellä mainitsemaani tapaa toimia. Toki jos edessä on oikealle kaartuva mutka jossa tulee vastustaja laitan pitkät aikaisemmin pois, sillä niiden valokeilahan on suunnattu enemmän oikealle.

Eihän tämä mikään iso ongelma ole, mutta minun tapani toimia liikenteessä on aina oikea ja paras mahdollinen ja jos joku siitä huomauttaa tai kertoo itse toimivansa eri lailla kuin minä, minun tulee opettaa kohde tavoille.
 

Icing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche.
jeess..

Jos takanasi tulee pitkin matkaa oikein täydellinen idiootti, kaveri joka roikkuu aivan puskurissa kiinni, niin kokeileppa,luonnollisesti omalla vastuullasi, seuraavaa. Hiljentele seuraaviin liikennevaloihin hyvissä ajoin ja pysähdy vihreisiin. Odottele rauhassa ja kuuntele takana jonottavan tööttäyksiä. Valon vaihtuessa keltaiseksi kiihdytä reippaasti risteyksen yli. Perässäroikkuja jääkin sitten punaisille ellei kaveri ole täydellinen kahjo. PS.Valitse kokeilupaikaksi ehdottomasti risteys, joka on tyhjä jalankulkijoista, eihän sitä koskaan tiedä mitä se höyrypää siellä takana keksii :eek:

Ja vielä tositarina liikennekäyttäytymisestä. Ajelin mootoritietä pitkin kaupunkiin asioille ja erään sillan kohdalla oli tutka vastaantulijoiden puolella. No, eipä aikaakaan kun parintunnin kuluttua lähdin tekemään paluuta kotiinpäin samaista tietä. Takana tuleva roikkui kontissa kiinni, uudehkon karhealta näyttävä mersu alla vaikka ajoin täysin rajoituksen mukaan ja vaikka ohituskaista oli vapaana. Tässä vaiheessa muistui mieleeni jonkin aikaa sitten näkemäni liikkuvanpoliisin tutkauspartio. Aloin hiljennnellä reippaasti noin puolikilometriä ennen tutkapaikkaa. Kun vauhtia oli enää reilut 80 kilsaa tunnissa takana oleva luonnollisesti hermostui ja päätti vetää näyttävästi ohi. Iloisesti siinä sitten ohituksen suorittaneelle mersun miehelle vilkuttelin, poliisin kirjoitellessa sakkolappua arviolta noin 125kmh ylinopeudesta.
 

pelimanne

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Re: jeess..

Viestin lähetti Icing
Jos takanasi tulee pitkin matkaa oikein täydellinen idiootti, kaveri joka roikkuu aivan puskurissa kiinni, niin kokeileppa,luonnollisesti omalla vastuullasi, seuraavaa. Hiljentele seuraaviin liikennevaloihin hyvissä ajoin ja pysähdy vihreisiin. Odottele rauhassa ja kuuntele takana jonottavan tööttäyksiä. Valon vaihtuessa keltaiseksi kiihdytä reippaasti risteyksen yli. Perässäroikkuja jääkin sitten punaisille ellei kaveri ole täydellinen kahjo. PS.Valitse kokeilupaikaksi ehdottomasti risteys, joka on tyhjä jalankulkijoista, eihän sitä koskaan tiedä mitä se höyrypää siellä takana keksii :eek:

Ja vielä tositarina liikennekäyttäytymisestä. Ajelin mootoritietä pitkin kaupunkiin asioille ja erään sillan kohdalla oli tutka vastaantulijoiden puolella. No, eipä aikaakaan kun parintunnin kuluttua lähdin tekemään paluuta kotiinpäin samaista tietä. Takana tuleva roikkui kontissa kiinni, uudehkon karhealta näyttävä mersu alla vaikka ajoin täysin rajoituksen mukaan ja vaikka ohituskaista oli vapaana. Tässä vaiheessa muistui mieleeni jonkin aikaa sitten näkemäni liikkuvanpoliisin tutkauspartio. Aloin hiljennnellä reippaasti noin puolikilometriä ennen tutkapaikkaa. Kun vauhtia oli enää reilut 80 kilsaa tunnissa takana oleva luonnollisesti hermostui ja päätti vetää näyttävästi ohi. Iloisesti siinä sitten ohituksen suorittaneelle mersun miehelle vilkuttelin, poliisin kirjoitellessa sakkolappua arviolta noin 125kmh ylinopeudesta.

Siina oli muutamia kokeilemisen arvoisia ideoita, varsinkin tuo jalkimmainen.

Kylla muuten aika kovaa mersun mies ajeli jos ylinopeuttakin oli jo 125km/h. Siihen kun lisataan sallittu nopeus, niin laskujeni mukaan nopeutta tulee reippaasti yli 200km/h :p

Edit:typo
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Viraabeliammattina liikenneopettaja

Viestin lähetti vilpertti
Eihän tämä mikään iso ongelma ole, mutta minun tapani toimia liikenteessä on aina oikea ja paras mahdollinen ja jos joku siitä huomauttaa tai kertoo itse toimivansa eri lailla kuin minä, minun tulee opettaa kohde tavoille.



Niin, yksi suomen ja miksei koko maailmankin suosituimmista viraabeliammateistahan lienee juuri tämä liikenneopettaja.
Meitä esiintyy kaikissa yhteiskuntaluokissa, kaupungeissa ja kylissä.

Täältä tähän
 
Suosikkijoukkue
Ilves Tampere
Tampereella

Kävin viimeksi tuossa naapuripitäjässä toissapäivänä. Noh, ajelin siinä sitten ihan kaikessa rauhassa pienessä ruuhkan tapaisessa (kello n. 15.15) kohti kaupunkia. Kaikki sujui siihen asti hyvin, kunnes siinä Mustalahden liikennevaloissa joku pikku-Fiatillaan (taisi olla Unski) sai päähänsä vetää ennen risteystä täydelliset lukot, kun valo vaihtuikin keltaiseksi. Selvennykseksi kerrottakoon, että Fiatilla oli vauhtia ainakin 60km/h ja kaikki ilmeisesti olettivat sen ajattelevan, että vihertää vielä. Ja kun jarrutustarve kertautuu jonossa ajettaessa, varsinkin olemattomalla turvavälillä, mitä erityisesti kaupungilla näkee paljon, niin oli nopeasti tilanne päällä. Edessäni ajanut Avensis veti niin ikään lukkojarrutuksen, oikein tyylipuhtaan. Minulla olikin sitten jo todella paha tilanne, mutta sain kuin sainkin autoni pysähtymään n. 20cm ennen Avensiksen puskuria. Sitä vastoin takanani tulleen Mersun pelastivat vain ABS-jarrut, joiden ansiosta kuljettaja sai ohjattua silmäteränsä puolittain siihen kaistojen väliin.

Tämä oli tietysti vain minun vaatimaton tulkintani tiukasta tilanteesta...
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Re: Liikennetulppa tamperelaisittain

Viestin lähetti Designer

Erilaiset silta- ja asvalttiremontit pitävät huolen siitä, että liikenne keskustan tuntumassa takkuaa, ja huolella. Yliopistolta sipulikirkolle vievä silta on kokonaan suljettu, jonka ansiosta Rautatienkatu on ylikuormitettu. Samasta syystä Yliopistonkadulla on noin kolmensadan metrin seisova jono aamusta iltaan.

Voi prkl! Tänään jaettu kaupungin tiedotuslehti kertoo että aikataulun mukaan kyseinen silta pysyy suljettuna elokuun puoliväliin asti. :(
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Re: Liikennetulppa tamperelaisittain

Viestin lähetti Designer
Vieraspaikkakuntalainen! Onko viime aikoina ollut olo, että pitäisi päästä käymään Tampereella? Kaipaatko Koskikeskusta, Tammerkoskea, Särkänniemeä ja Pyynikin harjumaisemia? Tervetuloa! Mutta älä vaan autolla tule. Kaupungin liikenne on nimittäin viittä vaille kaaoksessa tällä hetkellä.

Kuka hullu nyt Tampereella autolla ajaisi? Meikä on vannonut, etten kuuna päivänä aja Mansessa autolla. Fillari ja nysset kelpaavat aivan mainiosti. Opiskelijalla nyt varaa ole pitää autoa kuitenkaan..:o Lisäksi olen huomannut, että tamperelaiset ajavat aivan liian usein päin punaisia; asian laita on näin ainakin yliopiston edustalla.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti M@rko77
Kuka hullu nyt Tampereella autolla ajaisi? Meikä on vannonut, etten kuuna päivänä aja Mansessa autolla. Fillari ja nysset kelpaavat aivan mainiosti. Opiskelijalla nyt varaa ole pitää autoa kuitenkaan..:o Lisäksi olen huomannut, että tamperelaiset ajavat aivan liian usein päin punaisia; asian laita on näin ainakin yliopiston edustalla.
Minä, ja moni muu :)
Autolla ajaminen on nyt kelien lämmettyä vähentynyt melkoisen paljon. Talvella tuli käytyä töissä ja kaupassa autolla, nyt voi mennä fillarilla, luistimilla tai kävellen. Työmatka sujuu noista liikennesumpuista johtuen nopeammin fillarilla kuin autolla. Pari kertaa olen joutunut autolla menemään, ja molemmilla kerroilla olen nähnyt aika törkeitä temppuja. Mikä siinä on, ettei voi odottaa omaa vuoroaan jonossa, vaan pitää tunkea vastaantulijoiden kaistalle? Siinä on sujuvasti saatu yhden idiootin toimesta liikenne tukkoon toiseenkin suuntaan.

Tuosta punaisia päin ajamisesta et voisi olla enempää oikeassa. Omat lahjomattomat silmäni vahvistavat näkemyksesi, ja äskettäin tehty tutkimus aiheesta tukee meitä molempia. Tampere on maamme ykköspaikalla punaisia päin ajamisessa. Toinen hauskuus on autoilijoiden täydellinen piittaamattomuus suojateistä. Jos yksi pysähtyy, niin toinen hurauttaa neljääkymppiä viereistä kaistaa ohi. Poliisia asia ei kiinnosta :mad: :confused:
 

JanJ

Jäsen
Kivaa.

Perjantaina neljän ruuhkassa vaihdoin kaistaa, vilkku oli päällä ajoissa ja tilaa oli hemmetisti. Sitten kun vaihdoin niin takaa tuleva ajoi ihan puskuriin kiinni, tööttäili ja näytti käsimerkkejä. Piti sitten avata ovi, nousta autosta, osoittaa kuskia sormella ja nauraa.

Tänäaamuna joku pönttö akka tuli mersullaan minun kaistallani vastaan. Eli siis ajoi kaksisuuntaista kuin yksisuuntaista. Eikös se tietenkin näytellyt mulle kaikenlaisia käsimerkkejä. Nauroin niin että meinasin ajaa pylvääseen. Mahtoiko se akkaparka edes tajuta että hän oli ihan pikkasen väärässä.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tampereella silloin tällöin ajellessani olen pannut merkille ainakin sen, että liikenteessä ollaan hyvin, hyvin aggressiivisia. Pienikin joustaminen omista oikeuksista on monelle kuljettajalle tuntematon käsite, nopeutta on lähes aina 10-20 km/h enemmän kuin rajoitus sallisi ja yleinen ilmapiiri tuntuu olevan erittäin kireä. Uutena kuljettajana (sain kortin viime marraskuussa) olot ovat olleet välillä hyvinkin tukalat - silti olen mielestäni ihan kohtalaisesti pärjännyt moisessa puristuksessa. Tampereen liikenneviidakon veroista en ole vielä missään muissa kaupungeissa ajellessani kokenut.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Viestin lähetti Designer
Tuosta punaisia päin ajamisesta et voisi olla enempää oikeassa. Omat lahjomattomat silmäni vahvistavat näkemyksesi, ja äskettäin tehty tutkimus aiheesta tukee meitä molempia. Tampere on maamme ykköspaikalla punaisia päin ajamisessa. Toinen hauskuus on autoilijoiden täydellinen piittaamattomuus suojateistä. Jos yksi pysähtyy, niin toinen hurauttaa neljääkymppiä viereistä kaistaa ohi. Poliisia asia ei kiinnosta :mad: :confused:

Tampere on tosiaan liikennekäyttäytymiseltään eräs Suomen argressiivisisempiä paikkoja Helsingin ja Turun (omakohtaisia kokemuksia on) osalta. Kaverini meinasi heittää veivinsä (hän oli fillarilla liikkellä), kun auto kaahasi hänen nenän edestään suojatiellä.

Eipä silti; kyllä kävelijät, rullaluistelijat ja fillaristitkin osaavat tuon punaista päin menemisen taidon. Etenkin nuoret ovat liikkeellä "hälläväliä" tyylillä (ei tuolta ketään tule, kävellään päin punaista). Itse toki noudatan liikennesääntöjä..:p

Tänään ois Mansen reissu edessä. Uskaltaako sitä keskustaan kävellen mennäkään? :rolleyes:
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös