Liikennekeskustelua

  • 11 166
  • 152

Diamond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Phoenix Coyotes, Liverpool, TPV, Haka
Oletko Desinger kokeillut tuota keinoa? Kuulostaa ainakin hyvältä konstlta.

Moottoritie on se missä menee hermot kaikkein herkimmin. Varsinkin ne matelijat ohituskaistalla. Tiedän että oikealta ei saa ohittaa mutta pari kertaa oon sen tehny koska eräät eivät sitten millään ymmärrä väistyä vaikka seuraava auto on vasta kilometrin päässä.
 

onni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Designer
Onni kertoi takatalvi-keskustelussa, että kehätiellä on pakko pitää pieni turvaväli. Muuten eteen on koko ajan tulossa joku, ja oma matkanteko hidastuu. Ja koska turvaväliä ei voi pitää, niin kolareita tulee helposti. Tuossa on osa totta, ja osa ei.

Jos ajaa samaa vauhtia muun liikennevirran mukana ja pitää väliä sen parikymmentä metriä (joka oikeastaan on tosi vähän), ei oma matka hidastu vaikka siihen tulisikin joku. Tila auton ympärillä mahdollistaa joustavamman liikenteen, ja joustavuus taas jouduttaa liikennettä. Eli jos kaikki ajavat joustavasti, niin liikenne sujuu hyvin ja nopeasti. Tässä välissä muistan, minkälainen suomalainen autoilija loppujen lopuksi on, ja ymmärrän että tämä on kyllä kaunis ajatus, mutta...B]


Ensimmäiseksi toteamus, että se jamppa joka roikkuu maanantai-HS:n matkan päässä puskurista en ole minä. Tämä minun esimerkki tulee siitä, minkä olen monasti joutunut toteamaan. Periaatteessa kehällä vasen kaista vetää suht hyvin. Sieltä ei pääse kääntymään mihinkään. Varsin usein siihen kuitenkin sattuu sellainen henkilö, joka 10km/h vauhdissa pitää tuon parinkymmenen metrin turvavälin. Ja kas kummaa, vasen kaista stoppaa siihen, koska toiselta kaistalta pukkaa porukkaa koko ajan tuohon väliin. Jokainen joka viettää päivittäisen hartaushetkensä kehän ruuhkassa voi varmaankin vahvistaa asian?

Yleisesti ottaen eniten liikenteessä ärsyttää nynnyily. Siihen liittyy nämä kiihdytyskaistoilla nysväämiset, ohittaminen pienellä alinopeudella, alinopeuden ajaminen... Ja tähän päälle tungetaan sitten se joustamattomuus, josta Designer ansioikkaasti jo kertoikin. Ja kirsikaksi kaiken päälle se ohituskaistalla kiihdyttäminen niin voilá, siinä on minun näkemykseni suomalaisesta liikennekulttuurista.

Tästä voisi kirjoittaa aikamoisen esseen, mutta mielestäni kaikki kiteytyy pääasiassa ajatukseen:"Tämä on minun tie ja minä teen täällä mitä haluan". Liikennesääntöjen kuulusteleminen edes kymmenen vuoden välein ei olisi pahitteeksi. Kuinkahan moni niistä moottoritiellä vasenta kaistaa jurnuttavista on tullut ajatelleeksi sen olevan vain ohittamista varten ihan lain pykälän mukaan? Ja miten siinä liikenneympyrässä oikein ajettiinkaan?

Se kehällä pienen turvavälin pitäminenkin liittyy tähän. Kuten takatalvikeskustelussa jo siteerasin tuntemattomaksi jäänyttä lähdettä, niin samassa kusessa siellä ollaan kaikki. Tämän sisäistäminen ruuhkassa ajamisessa on hyvä perusta. Jos auton edessä on turvaväliä, niin se on siinä hyvästä syystä. Ei sen takia, että kaikessa ystävällisyydessä siihen olisi jätetty hieman kiireisemmälle kuskille tilaa. Samoin myös sen useamman kymmenen metrin turvavälin pito on perusteetonta, jos edetään kävelyvauhtia.

En aja kuin autokoulussa mutta eipä noita riskitilanteitakaan tule sen kummemmin eteen. En tiedä, oliko BigRedBob tosissaan viestinsä kanssa, mutta saman tyylisin tavoin kiittelen kanssa-autoilijoita loistavista ajosuorituksista. Tekeekö se minusta huonomman kuskin? Aivan varmasti, mutta minun auto kiihtyykin satasen vauhtiin kiihdytyskaistalla. Ja vilkutkin toimii, jopa liikenneympyrässä.
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Viestin lähetti BigRedBob
Liikenne on minun päässäni psykologista sodankäyntiä, jossa pienetkin liikkeet ovat harkittuja ja tarkaan suunniteltuja täsmäiskuja, kuten esim. oma suosikkini, vastustajan "pussittaminen" moottoritiellä hitaamman auton taakse ja toisena muka jatkuvan ohituspaikan hakeminen ajaa edellä ajavan helposti raivokohtauksen partaalle. Näitä konsteja tietenkin käytetään vaan kaikenlaista piittaamattomuutta ja idioottimaisuutta liikenteessä osoittaneita kohtaan. Tarkoituksena tietenkin vain ärsyttää töppäilijöitä, ei saada aikaan mitään onnettomuuksia.
Liikenteessä jokainen tilanne on kilpailutilanne. :p
 

frank

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
juuri näin

Viestin lähetti finnishninja
Minusta rekka-autot pitäisi ehdottomasti saada pois teiltä.

Mitäs olet ajatellut syödä? Nykypäivänä kun kaikki ruoka kuljetetaan kuorma-autoilla. Vai pitäisikö farmareiden tulla traktoreineen tulla tuomaan sapuskat suoraan tilalta? :D
Siinäpä olisi ihmeteltävää kun olisikin traktoreita tien täydeltä.

Mutta asiaan, pääkaupunkiseudulla päivittäin kuorma-autolla työkseni ajavana huomaa siellä pieniä asioita mitä ei samassa mittakaavassa muuaalla näe. Yksi on kuorma-auton ohittaminen, pakkohan siitä on ohi mennä kun se on kuorma-auto. Ei se voi mennä niin kovaa kun minä, eikä sen auto kiihdy kuten minun ja on sen edessä kumminkin se turvaväli mihin mahtuu. Kannattaisikohan miettiä miltä tuntuu kun esim. liikenne valoihin jarrutettaessa jysähtää takakonttiin 10tonnia terästä, siinä on niska kovilla.

Henkilöautolla tulee ainaa hopeaa kun vastassa on kuorma-auto, kannattaa muistaa
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: juuri näin

Viestin lähetti frank


Mitäs olet ajatellut syödä? Nykypäivänä kun kaikki ruoka kuljetetaan kuorma-autoilla. Vai pitäisikö farmareiden tulla traktoreineen tulla tuomaan sapuskat suoraan tilalta? :D
Siinäpä olisi ihmeteltävää kun olisikin traktoreita tien täydeltä.


Kas kun kesti ennenkuin ensimmäinen hypähti:D

Joo, näin kävisi jos mentäisiin äärimmäisyyksiin, eli traktorit ja hevoset hoitelisivat sen homman.

Nythän ei raskas kalusto ole Suomessa niin valtava ongelma. Se tosin ei ole missään nimessä vähenemään päin, vaan pikimminkin päinvastoin!

Silloin tällöin nousee ääniä isojen diiseleiden sotkuista ja kömpelyydestä, mutta niinkauan kuin siihen sijoitetaan ja se on halvempaan, kuin esim. juna, se tulee lisääntymään, kunnes se on niin iso ongelma että pitää alkaa kieltämään niiden liikkuminen viikonloppuina ilman erikoislupia.

Olet varmasti maailmaa nähneenä nähnyt miten paljon rekkoja voi tiellä olla samaan aikaan?
Olen usein Belgiassa työmatkoilla, ja liikun siellä aika paljon autolla. Belgiahan on pieni maa. Ajattelen usein rekkamäärän runsautta. Varsinkin aamulla saattaa oikea kaista olla niin täynnä rekkoja, ettet näe viitoituksia, et pääse väliin ajaaksesi ulos konetieltä, ilman että tukit vihaisen valoja vilkuttelevan 22 metrisen eteen.

Mutta tämähän on se mihin pitää pyrkiä myös Suomessa eiks je? Kun kerran ollaan EU:n jäseniä. Ilman maanteillä savuavia isoja nokivasaroita kuolee Suomen kansa nälkään.

Antakaa mulle jarru...
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Rekka-autot

Joo, rekat ovat henkilöautoja hitaampia, suurempia ja kömpelömpiä. Mutta ei niistä mielestäni juuri ole haittaa muulle liikenteelle. Montako kertaa teille on näytetty maantiellä vilkulla merkki, että nyt voit mennä ohi? Ja montako kertaa merkin on näyttänyt rekka-auton kuski? Luulenpa, että vastaukset noihin kysymyksiin ovat itse kullakin aika lailla lähellä toisiaan. Rekkakuskit kun painavat sitä duuniaan päivästä toiseen tuolla maanteillä ja moottoriteillä, niin siinä taitaa kehittyä ihan itsekseen tietynlainen asenne liikennettä kohtaan. Kilpailuhenkisyys jää pois ja joustavuus tulee tilalle. Muuten siinä hommassa ei montaa vuotta taitaisi kestää.

Onni kuvaili tuon kehätien tilanteen aika hyvin. Kun vertaa sitä siihen kuvailemaani ihannetilanteeseen, niin aika suuri ero siinä on. Mutta, sama pätee aivan kaikkiin kaupunkeihin, joissa on kaksikaistaisia katuja. Miksi suomalainen autoilija ottaa sen vittuiluna, jos joku vaihtaa kaistaa ja tulee juuri hänen eteensä? Ja samoin, miksi ohittaminen niin usein tulkitaan kilpailuhaasteeksi?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
kaistanvaihto

Viestin lähetti Designer

Miksi suomalainen autoilija ottaa sen vittuiluna, jos joku vaihtaa kaistaa ja tulee juuri hänen eteensä?

Omassa autoilusanastossani on itse keksimäni käsite: "rehellinen kaistanvaihtaja". Sellainen on autoilija, joka joutuu vaihtamaan kaistaa paikassa x, koska se aikaisemmin ei ole ollut mahdollista, tai koska hän ei tunne ko. seudun liikenneoloja ja on hiukan eksyksissä. Näille annan mieluusti tilaa edestäni. Myös takseille.

Sensijaan nämä jepet, jotka aamu aamun jälkeen ajavat vain vasemmalle/oikealle kääntyvien kaistaa (tai bussikaistaa) ja viime hetkessä kiilaavat suoraan menevälle kaistalle, eivät saa minulta sympatiaa eivätkä tilaa. Vilkun näyttäminen ei näiden tyyppien osalta muuta asiaa miksikään. Ja jos joku ihmettelee, mistä nämä kiilaajat erottaa, niin voin vakuuttaa, että autot/rekisterinumerot ja persoonalliset ajotavat jäävät helposti mieleen kun samaa reittiä vuosikaudet ajaa.
 

jta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Tommy
Ärrrrsyttää kovasti kun ihmiset eivät osaa käyttää vilkkua liikenneympyrässä.

Sama juttu, mutta tarkistetaanpa nyt, että asia on ymmärretty oikein. Tästä nimittäin on montaa eri mielipidettä ja vain yksi ja ainoa oikea tapa toimia :

Siellä liikenneympyrässä ajettaessahan siis EI vilkutella ennen kuin sitten, kun sieltä halutaan ulos. Kysykää vaikka poliisilta.

Elikkä siis, kun tulet liikenneympyrään et tarvitse vilkkua. Ympyrän sisällä tarvitset vilkkua vain jos vaihdat siellä kaistaa ja ulos tullessa pitää osoittaa aikeensa riittävän ajoissa vilkuttamalla.

Tuo liikenneympyrässä ajaminen itse asiassa liittyy minua eniten sapettavaan asiaan, eli aikomustensa osoittamisen puutteeseen.

Yleinen liikenneväylä kun ei ole kilparata, jossa pyritään yllättämään kanssakilpailijat ja siten pääsemään jonossa pykälä tai pari eteenpäin. Kilpailuvietin tyydyttämiseen löytyy sitä varten varattuja erillisiä alueita, joita myös moottoriradoiksi kutsutaan.

Toinen seikka, joka pistää vihaksi ovat ylinopeudet ja muutenkin älytön kaahotus taajama-alueilla. Oma jälkikasvuni on juuri siinä iässä, että kaupungilla kävely ja pyöräily ovat ajankohtaisia asioita ja se jonkin aikaa sitten Lahdessa tapahtunut Bemarien kilpa-ajo, joka johti suojatietä ylittäneen vanhuksen kuolemaan sattui vain parin kilometrin päässä meiltä...

Miksi on niin s**tanan vaikeaa tajuta, että yleinen tie ei ole mikään kilparata. Oikealla radalla olijat sentään tietävät kaikki olevansa osallisina kilpailutapahtumassa, jossa yllättävät tilanteet kuuluvat asiaan.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Siis vituttavia asioitahan ovat ainakin seuraavat:

1.
Kiihdytyskaistan käyttö, kuinka voi luulla pääsevänsä 100 km/h liikkuvaan jonoon vauhdilla 60 km/h? Ja miten helvetissä voi pysähtyä kaistan alkuun, ihmetellä hetken ja sitten yrittää paikallaan kiihdyttää ohimenevien vauhtiin?
Ainakin Kehä III:lla Petikosta kun lähtee itään, niin näitä löytyy.
Tulee isommallakin turvavälillä kiire kun toinen survoo jarrut pohjaan juuri kun itse on jo asennoitunut kiihdyttämään.

2.
Vilkkua käyttämättömät autoilijat. Onko se liian vaikeaa laittaa kääntyessä vilkku ensin ja sitten survaista jarrua? Tai odottaessasi kolmion takaa vasemmalle kääntymistä ei tämä suunnassaan oikealle kääntyvä voi edes vilauttaa? Sama juttu myös näissä uusissa kiertoliittymissä.

3.
"Sunnuntaiautoilijat" Kuinka saadaankaan viikonloppuisin neljäsosalla autoista kaksinkertainen ruuhka? Arkisin liikkuvat ovat tottuneet suuriin automääriin, mutta nämä jotka istuvat arjet bussissa ja viikonloppuna tukkivat kaikki tiet viikonloppuisin. Kts. vaikka kohta 1. ja Petikko

Niin ja kun pohjoisessa ihmetellään kuinka voi olla liikenne tukossa kun vähän lunta sataa. Nykyiset liikenneväylät vetävät juuri ja juuri kuivalla kesäkelillä, mutta nopeuksien hidastuessa välityskyky heikkenee. Ulosajoja tuskin on ajosuoritteeseen nähden yhtään enempää kuin muuallakaan. Ongelmahan on tämä, että rutattu pelti on liikenteen toiseksi kiinnostavin asia. Kiinnostavin on tietysti vähissä asuissa liikkuva kaunis nuori naisihminen.

Silloin kun vielä rekisterikilpi kertoi mistä kulkija on, huomaisi ettei Seinäjoella ikänsä autoa ajanut selviä ruuhkista kuten täällä harjoitellut.
Mistä muuten kumpuaa tämä keskustapelko, jota huomaa monilla? Tätä esiintyy myös täällä inssinsä suorittaneilla. Ja mitä pelättävää on Kaivopuiston rannassa? Hyvinhän siinä on tilaa, jos nyt ei kaksi linja-autoa osu vastakkain.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Aika paljon tulle ajettua autolla nykyään. Päällimmäisenä lähiajoilta on jäänyt mieleen:

- autoilijat, jotka ajavat 60 km/h alueella 70 km/h eli ylinopeutta mutta jatkavat samaa tappavaa tahtia myös 80 km/h alueella

-ymmärrä että rekat hyytyvät välillä totaalisesti ylämäkiin, mutta sitä en ymmärrä kun yleensä naispuolisen henkilön Opel Corsa tai muu pikkuauto hyytyy 80 km/h rajoitusalueella totaalisesti pieneenkin nyppylään

-pyöräilijät, varsinkin vanhemmat ihmiset ajavat keskellä risteyksiä tai maanteitä polkupyörällä vaikka vieressä on kevyen liikenteen väylä

-kovin vauhdikkaasti takaa tulevat autot, jotka tulevat perään roikkumaan, mutta eivät tahdo mennä millään ohitse vaikka suoraa tietä riittäisi--->pitäisivät edes jonkinlaisen hajuraon

-ihmiset, jotka eivät väistä kun minulla on kiire :D ....
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tämä ketju tuli toissapäivänä taas sangen aiheelliseksi, valitettavalla tavalla. Olin kotiin ajamassa Tampereella. Tulin pohjoisesta Rautatienkatua pitkin ja tarkoitus oli kääntyä vasemmalle Itsenäisyydenkadulle. Valot vaihtuivat punaiseksi, joten pysähdyin odottamaan. Viereistä kaistaa ajoi joku stnan m**kku reiluhkoa ylinopeutta räikeästi päin punaista, ja melkein Rautatienkatua vihreillä ylittävien ihmisten päälle. Vain se, että ihmiset ehtivät hyppiä pois edestä pelasti heidät yliajolta. Voin sanoa, että jos olisin silloin ollut joku niistä ihmisistä suojatiellä, niin olisin ollut hyvin lähellä saada pahoinpitelysyytteen. Se idiootti kun joutui pysähtymään melkein heti suojatien jälkeen jonon takia. Mitä ihmettä tuollaisen tyypin päässä liikkuu? Se punaista päin ajo oli niin tahallinen kuin olla voi, eikä kanssaihmisten henki ja terveys tuntunut kiinnostavan.

Tein sitten itse sen virheen, että menin eilen autolla töihin. Kalevasta Hatanpäälle ajaa reilussa viidessä minuutissa. Takaisin kesti kolme varttia. Hatanpään valtatien viimeiset parisataa metriä vain yksi kaista auki. Onneksi tilanne kuulemma korjaantuu ensi viikolla.
 

Optimisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Sitten on tietysti nämä rekkakuskiystävykset, jotka tapaavat taukopaikalla: "Ai sinäkin olet menossa Ouluun? Hey, mennään yhtä matkaa; yhdessä on hauskempi ajaa!" Sitä viiden-kuuden rekan jonoa on kiva sitten lähteä ohittamaan!

Ja ne läheisyyttä kaipaavat autoilijat, jotka tahtovat välttämättä ajella kolmen metrin päästä rekasta ilman aikomustakaan ohittaa sitä! Varsinkin kun näitä kerääntyy enemmän; todella hauskaa lähteä ohittamaan kaksi-osaisen rekan lisäksi kolmea henkilöautoa! Ja vielä vinkki vastaantuleville: Niitä valoja saa pitää myös päällä!

Joistain autoista (niin uusista kuin vanhoistakin) tuntuu tosiaan olevan vilkku totaalisesti rikki! Miten tuollaiset menevät katsastuksesta läpi?!

Ja sitten on juuri nämä "kilometriä ennen oikealle kaistalle"-autoilijat. Bussikaistaa ajetaan ensin kuuden korttelin verran ja sitten vielä tukitaan kaista niiltä, joiden oikeasti tarvitsisi kääntyä!

Tulipas vuodatettua, heh!
 

Ziran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Tappara ja Le Bleu-Blanc-Rouge
Viestin lähetti Chip


Joo, mä testaan. Parempi on vielä, jos rämäytän polkupyörällä auton kylkeen... :D

Varoituksen sana. Olen itse pyöräilijänä joutunut toteamaan poliisisedän kertoessa monta kertaa, että Suomessa suurin osa suojateistä ei ole osa pyörätietä, vaikka molemmin puolin pyörätietä olisikin. Eli siis suojatiellä pitäisi lain mukaan taluttaa.

Jalankulkija taasen on järjestään oikeassa.

"Tieliikennelaki 3.4.1981/267
32 §

Kuljettajan suojatiesäännöt

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. "

http://www.finlex.fi/lains/index.html
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti Optimisti
Ja sitten on juuri nämä "kilometriä ennen oikealle kaistalle"-autoilijat. Bussikaistaa ajetaan ensin kuuden korttelin verran ja sitten vielä tukitaan kaista niiltä, joiden oikeasti tarvitsisi kääntyä!

Ilmiöstä on myös versio KEHÄ I, jossa vaihdetaan Keilaniemessä vasemmalle kaistalle, ettei sitten tule kiire kun Lahteen pitää mennä. Ja nopeus on tietenkin vähän alle rajoituksen.

Tämän ihmistyypin tunnistaa yleensä ns. ajohatusta. Myös kaikissa alle +5C säässä piposta.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Tässä business-termejä käyttäen ns. killer application tekstiviestipalveluihin. Joku käyttäytyy vittumaisesti liikenteessä, joten lähetät tekstiviestin palveluun, johon annat auton rekisterinumeron. Viesti lähetetään auton omistajan kännykkään anonyyminä, ja siihen voi tietysti vastata palvelun kautta. Lähettäminen voisi maksaa esim. euron, ja vastaaminen tietysti kaksi. Kukahan lähtisi rahoittamaan..?
 

Lukkolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti jta





Elikkä siis, kun tulet liikenneympyrään et tarvitse vilkkua. Ympyrän sisällä tarvitset vilkkua vain jos vaihdat siellä kaistaa ja ulos tullessa pitää osoittaa aikeensa riittävän ajoissa vilkuttamalla.




Väitänmpä vastaan vilkkua tarvii näyttää joskus tullessa liikenne ympyrään.. se välillä vituttaakin ku ihmiset ei näytä vilkkua jos ne tulee liikenneympyrään eli vilkku ajoissa kehiin tarvittaesssa.;)
 

jta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Lukkolainen


Väitänmpä vastaan vilkkua tarvii näyttää joskus tullessa liikenne ympyrään.. se välillä vituttaakin ku ihmiset ei näytä vilkkua jos ne tulee liikenneympyrään eli vilkku ajoissa kehiin tarvittaesssa.;)

Missähän tilanteessa sitä vilkkua tarvitaan?

Siis ihan oikeasti, olen asian tarkistanut sekä kuljettajan tutkintoja vastaanottavalta katsastusmieheltä (>15 v kokemus) että poliisilta (vanhempi konstaapeli, joka asusteli naapurissa) ja kumpikin sanoivat, että liikenneympyrässä vilkutellaan kaistaa vaihdettaessa isoissa monikaistaisissa ympyröissä ja sieltä pois tullessa. Ei muuten.

Onhan tietysti mahdollista, että on olemassa jokin tapaus joka ei kummallekaan mieleen tullut, joten odotan lisätietoja innolla.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Viestin lähetti jta

Missähän tilanteessa sitä vilkkua (liikenneympyrään tai kiertoliittymään tultaessa) tarvitaan?

QUOTE]

Lait ja asetukset eivät sitä edellytä, mutta viime vuosina rakennetuissa ns. kiertoliittymissä eri liittymien etäisyydet toisistaan ovat joskus niin pieniä (ehkä vain pari metriä), että on muita liittymään tuloa odottavia kohtaan kohteliasta ja käytännöllistä osoittaa jo ennen ympyrään tuloa vilkkua näyttämällä kääntyvänsä heti ensimmäisestä oikealle.
 

Bayern

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Leijonat, Huuhkajat
Viestin lähetti jta


Missähän tilanteessa sitä vilkkua tarvitaan?

Siis ihan oikeasti, olen asian tarkistanut sekä kuljettajan tutkintoja vastaanottavalta katsastusmieheltä (>15 v kokemus) että poliisilta (vanhempi konstaapeli, joka asusteli naapurissa) ja kumpikin sanoivat, että liikenneympyrässä vilkutellaan kaistaa vaihdettaessa isoissa monikaistaisissa ympyröissä ja sieltä pois tullessa. Ei muuten.

Onhan tietysti mahdollista, että on olemassa jokin tapaus joka ei kummallekaan mieleen tullut, joten odotan lisätietoja innolla.

Kyllä jta on tässä täysin oikeassa. Liikenneympyrästä lähtiessä tulee vilkuttaa - ei sinne tultaessa. Kyllähän Tauno Tasalakki Tohmajärveltäkin (ei mitään henkilökohtaista tohmajärveläisille) tajuaa, että ympyrään tulija lähtee autollaan kiertämään vastapäivään, jos Suomessa ollaan. Ympyrästä poistumisen ilmoittaminen vilkulla on suotavaa, jotta liikenne ympyrässä olisi sujuvaa. Ympyrään tulija siis huomaa, että sinä olet poistumassa ja uskaltaa sukeltaa liikenneympyrän ihmeelliseen maailmaan. Loogista ja yksinkertaista - eikö totta? Ja todellakin, kuten täällä on jo usein mainittu, vilkku tuntuu valitettavasti olevan rikki usein uusistakin autoista.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alkuun pitää todeta, että minä olen virheetön ja täydellinen kuljettaja, mutta ne muut.

Eli minua ärsyttäviä asioita liikenteessä:

1) Tämä onkin jo mainittu aiemmin, mutta mainitaan vielä kerran. Autoa a ajaa 100km/h rajoituksella 85km/h. Ohituskaistan alkaessa auton a on pakko kiihdyttää niin julmetusti, että ohtitukseen tarvitaan 140km/h nopeus. Mielenkiintoisinta on ollut huomata poliisien ratsaavan ohituskaistoilla, no jollaihan sitä rahaa on saatava valtiolle.

2) Liikennevalot kaupungissa:

Eli risteyksissä valot palavat tiettyyn suuntaan vain hetken. Tällaisiissa tapauksissa minua ärsyttävät ihmiset jotka eivät ole tiedostaneet, mitä kaasupolkimella tehdään. Todella mukava seurata kun ensimmäinen auto alkaa madella eteenpäin 4 sekunnin kuluttuja valojen vaihtumisesta, seuraava samanajankuluttua edellisestä. Ilman mitään kiirettä omaan rauhalliseen tahtiin. Siihen sitten jäävätkin kyseisillä valoilla lähtevät autot.

3) Vakionopeus:

Ohitan 100km/h nopeus rajoituksella auton joka matelee 75jm/h. Hetken kuluttua 60 nopeusrajoitusalueella sama auto liimautuu puskuriin kiinni ja kohta ohittaa ajaen samaa nopeutta kuin aikaisemmin. Seuraavaksi taas ohitan hänet.

4) Liittymä ajo:

Tielle mennään samaa nopeutta ja hieman nopeampaa kuin liikenne tiellä kulkee, ei 20-30km hitaammin, mukava seurata perässä ja jäädä pussiin, eli taas muistetaan se kaasun käyttö.
 

ace

Jäsen
[QUOTE
Lait ja asetukset eivät sitä edellytä, mutta viime vuosina rakennetuissa ns. kiertoliittymissä eri liittymien etäisyydet toisistaan ovat joskus niin pieniä (ehkä vain pari metriä), että on muita liittymään tuloa odottavia kohtaan kohteliasta ja käytännöllistä osoittaa jo ennen ympyrään tuloa vilkkua näyttämällä kääntyvänsä heti ensimmäisestä oikealle.
[/QUOTE]


Kyllä mä allekirjoitan ton kanssa. Kyllä mua ainakin v....taa jos mä pääsisin meneen ympyrään, mutta en voi mennä koska seuraava auto ei vilkuta. Sitten se kääntyykin edellisestä liittymästä pois.

Itse Keski-Suomessa asuneena oon huomannu erot pääkaupungin ja maaseutukaupungin liikenteessä. Pääkaupungissa ajetaan todella kovaa myös kaupungilla, kiilataan jonon keskelle, mutta myös annetaan reilusti tilaa kun joku on tulossa keskelle jonoo. "Maalla" jokainen ajaa tiukasti omalla paikallaan jonossa, samaa nopeutta kaikki, eikä kukaan taatusti anna tilaa jos joku yrittää kiilata jonon keskelle. Puidaan vaan nyrkkiä tai näytetään keskisormee. Tietysti onhan se turvallisempaa körötellä kiltisti jonossa, mutta eihän se liikennettä tietyissä tilanteissa jouduta yhtään. Tietysti liikenne määrilläkin on oma osuutensa ilmiöön.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Itseäni ärsyttää eniten ne kuskit, joilla ei ole sitä taustapeiliä ollenkaan.

Esimerkki:

Ajoin Tampereelta Helsinkiin tuossa pari viikkoa sitten ja kun lähtö meni taas viime tinkaan, niin piti ajaa hieman ylinopeutta koko matka.

Nopeusmittari näytti n. 130km/h:ssa kun edessäpäin näkyi rekka ja sen takana Fiat Ducato-merkkinen pakettiauto, jotka ajoivat n. 100km/h, eli selkeästi hitaammin kuin minä. Lähes tyhjällä moottoritiellä tietysti vaihdoin ajoissa ohituskaistalle ja juuri kun olin pääsemässä pakettiauton rinnalle ja ohi, päätti tämä Tauno Vähäjärki lisätä nopeutta ja siirtyä minun eteeni. Seuraus: Jouduin painamaan rajusti jarrua, etten ajanut kyseisen kusen keltaisen auton perään. Sitten tämä sama Tauno Vähäjärki ei saanut aikaiseksi ohitusta, vaan päätti ajaa rekan rinnalla useita kilometrejä, niin että minunkin taakseni kerääntyi jono. Huoh!


Toinen tapaus oli puhdasta kiusantekoa. Tulimme Hämeenlinnasta muutaman ystäväni kanssa erään kaverini japanilaisvalmisteisella autolla. Heti moottoritielle päästyämme ohitimme tuliterän BMW:n, joka ajoi selkästi hiljempaa. Hetken kuluttua tämä BMW ajoi ohitse, mutta vaikka me pidimme matkavauhdin tasaisena, tämä Baijerin lahja ilmestyi taas hidastelemaan eteen, no ei muuta kuin ohi. Tämän jälkeen Bemarin kuljettajalla (vajaa 30v nuori mieshenkilö) meni lopullisesti hermot ja hän roikkui koko loppumatkan perässämme, mutta viereisellä kaistalla ja aina kun me päätimme vaihtaa kaistaa, tämä hemmo siirtyi viereiselle kaistalle. Lopulta, n. 200 metriä ennen omaa liittymäämme meidän vittuuntunut kuskimme painoi jarrut pohjaan ja ajoi loppumatkan 60km/h, niin samoin teki Bemarikuski.. on meitä moneen junaan.

Erään kerran näin moottoritiellä pimeällä, kun henkilöautoa hinattiin pois, eivätkä edes poistuneet ensimmäisestä mahdollisesta liittymästä. Ei hätävilkkuja päällä kummallakaan eikä mitään muutakaan mistä olisi voinut huomata, että kyseessä oli hinaus.. Jotkut eivät sitten ajattele yhtään.
 

Pioneer

Jäsen
Tuohon liikenneympyrästä käytävään keskusteluun haluaisin osallistua esimerkillä Lappeenrannan itäosassa sijaitsevasta liikenneympyrää muistuttavasta tekeleestä. Kyseisen ympyrän tietää varmasti suurin osa Lappeenrantalaisista, mutta harvapa tietääkin, ettei se edes ole virallisesti liikenneympyrä, vaan kyseessä on "pullistuma risteyksessä". Tämä toteamus on suoraan ansioituneen paikallisen autokoulunopettajan suusta, hän oli ottanut asiasta selvää paikalliselta poliisilta. Kyseiseen pullistuneeseen risteykseen mentäessä tulee käyttää vilkkua ja tämä paikka on varmasti inssiajossa monelle haastava. Normaaliin liikennympyrään mennessä, kuten selväksi on jo pariin kertaan tullut, ei käytetä vilkkua.
 

Tuamas

Jäsen
Ympyrään mennessä kuuluu vilkuttaa, VAIN JOS kääntyy siitä ensimmäisestä pois. Tämäkään ei ole kai laissa määrätty, mutta jonkinmoinen sääntö on joka sanoo näin.

Täten minua ovat valistaneet autokoulunopettajat sekä muutama polizei.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vilkut ottaa päähän. Eli vilkku naksautetaan päälle ohjauspyörän tai renkaiden alkaessa kääntyä. Tosin oon meinannu kaks kertaa jädä auton alle ollessani jalan ja polkupyörällä auton vilkuttaessa vasemmalle kääntyäkseen edessäni olevasta risteyksestä. Jostain syystä en kuitenkaan lähtenyt ylittämään tietä ja huomasin, että sedän vilkku oli ilmeisesti jotenkin jumittunut tämän ajaessa suoraan.

Hirvet ovat myöskin ikäviä.

Talvisin ihmiset, jotka eivät osaa käyttää sumuvalojaan. Mikäs sen mukavampaa kuin ajaa ihmisen edessä, jolla on pirun kirkkaat sumuvalot päällä.

Moottoritiellä ajoin viime syksynä Tampereelta kohti Nokiaa 120 kilometrin tuntivauhdilla, kun minut ohitti keski -ikäinen mies sellaista 130km/h. kiilasi eteeni ja jäi ajamaan 110km/h. Minä tietysti lujaa toisen ohi ja jäin siihen eteen hieman vielä toista hitaampaa ajamaan. Setä päättikin sitten lähteä kisailemaan ja siinä mentiin kohti Nokian liittymää kilpa-ajoa, kunnes hän alkkoi kiilaamaan vauhdin ollessa jo melkoisen hurja. Eihän mulla sitten enää pokka pitänyt vaan jouduin päästämään sen eteeni.

Lähellä ärsyttävyyden huippua ovat myös nämä muutamaan kertaan mainitut henkilöt, jotka ajavat 8kympin alueella 7kymppiä ja rajoituksen laskiessa 60km/h:ssa he pitävät saman nopeuden. Aja siinä itse sitten rajoitusten mukaan, kun saat olla vuoroin ohittamassa ja vuoroin ohitettavissa saman tyypin kanssa.

Sitten nämä tämän kesän osa Tampereen seudun nopeusrajoituksista. Moottoritie Nokia-Tampere päätettiin jättää nopeuteen 100km/h. Ihan kiva juttu. Poriin vievällä tiellä taas on sama nopeusrajoitus ja ainoastaan kaksi kaistaa. Raskasta liikennettä esiintyy myös Porin tiellä runsaasti, sekä alueella liikuskelee hirviä. Aivan turhia vaaratilanteita syntyy, kun joidenkin on aivan pakko päästä rekoista ja kuorma-autoista ohi, sillä tien nopeusrajoitus on 100km/h. Lyön vetoa, ettei ohituksia tapahtuisi läheskään yhtä paljoa jos rajoitus olisi 80km/h.
Pointti siis on, että miksi nelikaistaisen moottoritien nopeudet lasketaan turvallisuusyistä samaan kuin kaksikaistaisen hirvimäärältään melko runsaan Porintien nopeusrajoitus on. Ääh, eihän tätä kukaan ymmärrä, mutta vituttaa se silti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös