Onpahan taas kirjoitus. Iso kyynel. Ei lähteitä, eikä mitään erittelyä, mitä kuluja on laskettu mukaan. Veikkaan, että Kärppien matkustuskuluja ei ainakaan. Lähde olisi kyllä tärkeä. Tuollainen pelkkä maininta kokonaiskuluista jättää liian paljon arvailujen varaan.
Sitäpaitsi, ainakin ennen Liiga vastasi välierien ja finaalipelien kuluista ja voittopotti jaettiin sitten jakoon menestyksen mukaan. Onko tuohon tullut muutos, vai mikä homma tuo Tapparan julki tulo oikein on?
Itse asiasta olen toimittajan kanssa samaa mieltä. Pudotuspelien tulonjakoon pitää saada muutos. Jos tilanne on aidosti niin kuin Tappara väittää, ei tulonjaossa ole nykyisellään järjen hiventä.
Tappara sai siis sen 20% pitää ensin itse (400 000€), jos 80% on tuo 1,6M (lipputuloista siis). Sitten ”palautuksena” tuli 20% tuosta 1,6M€:sta, eli 320k€. 720k€ + myynnistä provisiot sekä aitiot käsittääkseni kokonaan. Puhutaan varmasti yhteensä yli miljoonasta pleijarituloina.
Paljonko se otteluiden järjestäminen siellä Tampereella maksaa, jos tuo ei riittänyt kattamaan kuluja? Puhutaan kuitenkin ilman sponsoritulojakin lähes 10% kakusta koko kauden liikevaihdosta Tapparalla. Varmaan jos lasketaan mestaruusbonukset sekä normi palkkakulut yms. Kakkuun mukaan, mutta jätetään sponsorisopimuksien mahdolliset ’bonukset’ pois, niin varmasti pääsee laskennallisesti sitten tappiolle. Näitä numeroita voi toisin sanoen pyöritellä vähän oman maun mukaan, jotta saa oman agendan perusteltua.
Sinällään tulonjako on vääristävä ja tasapäistävä, mutta toisaalta hyvä, että pienemmilläkin seuroilla on edes jotain porkkanoita saamapuolella, jos sattuu urheilullisesti nappikausi.