Oikeastihan kiinteistöhuolto voisi tarjota monelle uransa lopettavalla jääkiekkoilijalle nopeasti ja helposti duunia ilman koulutusta. Fysiikka on monella erinomaisessa kunnossa ja vaikka jonkun polvivamman takia olisikin joutunut lopettamaan, kyllä sieltä löytyy kaikenlaista avustavaa hommaa, missä pärjää rikkinäisempikin kaveri. Mitä olen itse nähnyt kiinteistöhuoltojen huoltomiehiä, niin ihan jokainen ei varsinaisesti ole elämänsä kunnossa oleva atleetti. Tärkeintä olisi monen pelaajan kohdalla löytää mielekästä tekemistä heti, ennen kuin homma lähtee laukalle. Suurimmalla osalla pelaajista palkkakin on tavalliseen duunariin verrattuna kohdillaan, vieläpä ilman minkäänlaista muuta koulutusta. Siinä voisi sitten peliuran jälkeen miettiä rauhassa, mikä ala kiinnostaa ja huvittaako opiskelut. Tällainen "helppo" homma antaisi mahdollisuuden kuulua kuitenkin johonkin yhteisöön, missä olisi vieläpä samanhenkistä porukkaa ja se on monille se kaikkein suurin haaste uran jälkeen. Toki se vaatisi sitten myös ihan oikeita ammattilaisia mukaan, ettei nyt ihan vain kaikkien pikkuvikojen korjaamiseksi tarjottaisi "erkkaa lapaan".
Ravintolabisnes ei varsinaisesti ole kovinkaan monelle hyvää bisnestä, kun isot ketjut pyörittävät sitäkin maailmaa ja se on hyvin altista suhdannevaihteluille. Että, jos lisärahaa lähdettäisiin etsimään, en ehkä ensimmäisen suuntaisi sinne. Toisaalta taas voisin kuvitella, että jos HIFK olisi vaikka 90-luvulla lähtenyt osakkaaksi mukaan yritykseen, joka pyörittää Kisiksen päädyssä nykyisen Hookin paikalla jotain gastro-pub-henkistä mestaa ja jälkipelit pelattaisiin aina siellä, sillä olisi taottu miljoonia kassaan kaikkien näiden vuosien aikana. Kisiksen päädyllä on pitkät perinteet stadilaisessa urheilukulttuurissa ja se on kävelymatkan päässä Nordikselta. Asiakaskunta on muutenkin janoista ja tukee mielellään omiaan. Voisin itsekin kuvitella käyväni tällaisessa mestassa muutenkin kuin matsipäivinä ja jos paikasta saataisiin fanin olohuone ja pelaajatkin haluaisivat käydä siellä yksillä, menestys olisi taattu. Mutta näin ei ole toimittu. Sen sijaan rahat valuu ulkopuolisille toimijoille, eikä faneilla ole mitään sellaista paikkaa, jonka tuntisivat täysin omakseen. Itse olisi pitänyt tämäkin hoitaa.