Liigaseurojen taloudelliset tulokset

  • 1 694 070
  • 6 344

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
CHL on pyörinyt jopa ihmeen kauan, siihen nähden että se ei tunnu juuri ketään kiinnostavan. Peleissä käy väkeä saman verran kuin harkkamatseissa. Poikkeaakohan mikään CHL:ssä mukana oleva maa edukseen tuon yleisön kiinnostuksen suhteen?
Kai tuossa valtava potentiaali nähdään. Koriksessa eurosarja on isompi kansalliset sarjat. Futiksessakin eurosarjat nähdään isona taloudellisina tekijänä, vaikka kiinnostavakin isoissa maissa varsinkin vähemmän kuin kansallinen sarja, varsinkin jos vastustaja ei ole maailman kiimaisin. En näe mitään syytä miksei tuo voisi kiekossakin onnistua hyvin.

1. Sponsoripottia pitäisi pystyä kasvattamaan.
-Se, että pelkästään seuraavalle kierrokselle pääsy on seuralla tärkeää, niin siitä tulee myös kannattajille tärkeää. Tuolla on aika paljon seuroja jolle sarjasta ei ole muuta kuin haittaa.

2. Otteluita vähemmän
-kulut pienemmät ja yhden ottelun merkitys suuremmaksi. Olisiko cup-muoto oikea ratkaisu? Ehkä tai ainakin pari ensimmäistä kierrosta näin ja sitten pieni sarja vaikka josta neljän
parhaan pudotuspelit.

Jääkiekko on Euroopassa kuitenkin aika kovassa nosteessa, joten kyllä CHL:llä on mahdollisuus breikata jossain vaiheessa.
 

Kyle

Jäsen
Ai tähän tyyliin? Tässä alla siis arvio Kärppien tulevan kauden budjetista. Taitaa olla Ilveksen leiristä tämän. Joskus sitä kaipaisi semmoista realismia näihin juttuihin. Se on varmaan joku tarve nostaa toisen joukkueen pelaajabudjettia ylemmäs, ettei oman joukkueen kustannukset tuntuisi niin pahalta. Tai joku syy siinä varmasti on. Ja tarkennuksena vielä, että en ole tässä @McTorso :a puolustamassa. Hän osaa hoitaa oman tonttinsa kyllä.

Lähinnä ehkä tämä alemmuuden tunteen välittäminen taakse päin toimii. Eli jos sovitaan, että viime kaudella Kärpät oli huomattavasti kalliimpi joukkue kuin Tappara.

En usko, että yhdelläkään Ilvesläisellä olisi mitään sitä vastaan jos Ilves laittaisi ensi kauden joukkueeseen 5 milliä ja vaikka futisjoukkueeseen vielä 3 milliä. Lähinnä kuitenkin se, että lukemat ovat oikeat on se, mikä pitää keskustelun hedelmällisenä.
 

Filimonov

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Nurmeksen Sepot
Jaahas. Tuliskohan sieltä lopuiltakin joukkueilta tulosjulkistuksia niin saatais tämän kärppäjankkauksen sijaan ihmetellä vaikka suuria turskia.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Syyllistyt kyllä tuohon vähättelyyn itsekin - ainakin Kärppien osalta. Ehkä yrität peittää sitä, että ei olla onnistuttu viime kausina kasaamaan joukkuetta, joka pärjäisi.
En syyllisty vähättelyyn. Jos Kärpät olisi käyttänyt viime kaudella sen neljä miljoona, olisin iloinen. Silloin olisi tehty massiivisella pelaajabudjetilla Liigan ylivoimaisesti paras taloudellinen tulos. Kun tässä yhtälössä vielä olisi se, etteivät tamperelaiset ja HIFK olisi käyttäneet kuin sen 3,5 miljoonaa tehden heikot taloudelliset tulokset, niin taloudellinen ylivoimamme olisi vielä murskaavampaa. Harmillista kyllä, totuus ei ole tuo, vaan se, että etelän seurat pelasivat Kärppiä selvästi kalliimmilla joukkueilla.

Minä olen sitä tyytyväisempi, mitä isomalla pelaajabudjetilla Kärpät on liikkeellä. Minulla ei ole mitään halua koettaa sitä vähätellä. Ei edes mainitsemastasi psykologisesta syystä. Pikkasen korni oli tuo heittosi.
 

Jaksaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, NHL
Jaahas. Tuliskohan sieltä lopuiltakin joukkueilta tulosjulkistuksia niin saatais tämän kärppäjankkauksen sijaan ihmetellä vaikka suuria turskia.
Meidän pienet turskat jäi lähestulkoon kokonaan huomioimatta tämän takia, vähän pettyi kun ei päässyt lukemaan vitsailuja pesulalaskuista.
 

Kyle

Jäsen
En syyllisty vähättelyyn. Jos Kärpät olisi käyttänyt viime kaudella sen neljä miljoona, olisin iloinen.

Tässä oli vain semmonen ero, että väitit Ilveksen käyttäneen enemmän rahaa joukkueeseen viime kaudella kuin esim. joukkueen toimitusjohtaja. Sitten jos tämä asia korjataan sinulle tai jatkoajan kirjoittajille, ettei Ilves käyttänyt niin paljon. Niin sen jälkeen syytetään, että Ilves-fanit kokevat alemmuutta pelaajapalkkojen suhteen. Alemmuutta siihen, ettei myönnetä asioita mitä ei ole koskaan tapahtunut?

En edelleenkään, että se olisi ketään haitannut vaikka Ilves olisi käyttänyt sen 4miljoonaa viime kaudella joukkueeseen. Siihen ei vain nyt tällä(kään) kertaa ollut varaa.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tässä oli vain semmonen ero, että väitit Ilveksen käyttäneen enemmän rahaa joukkueeseen viime kaudella kuin esim. joukkueen toimitusjohtaja.
Se, miksi seurat usein ilmoittavat pelaajiin käytettäviä summia alakanttiin, on ihan yleinen ihmettelyn aihe. Ei siis vain meikäläisen.
Sitten jos tämä asia korjataan sinulle tai jatkoajan kirjoittajille, ettei Ilves käyttänyt niin paljon. Niin sen jälkeen syytetään, että Ilves-fanit kokevat alemmuutta pelaajapalkkojen suhteen. Alemmuutta siihen, ettei myönnetä asioita mitä ei ole koskaan tapahtunut?
Tuollaisen korjaamiseen ei ole syytä. Tiedän kyllä, mistä kirjoitan. Mistään Ilves-fanien alemmuuden tunteesta en ole kirjoittanut, joten nuo jutut voit osoittaa toisille nimimerkeille.
 

mesag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ilves menossa pakkaselle, samoin HIFK. Katsotaan miten Tappara, veikkaan, että hyvä sauma silläkin. Kärpät menossa plussalle myös urheilupuolella ja siihen päälle koko konsernin tulos. Alkaako tässä pikku hiljaa osoittautua toteen erot viime kauden pelaajabudjeteissa Kärppien ja kolmen muun suuren välillä? No, alkaa. Ensi kaudella ilmeisesti sitten Kärppien vuoro pelata isoimmilla panoksilla.
Tässä nyt hyvä esimerkki, Kärpät teki tappiollisen tuloksen urheilupuolella kun taas Ilves voitollisen. Liigan antamien osinkojen ansiosta toki, mutta toisaalta urheilutuloistahan osa on mennyt Liigalle, ja Liiga niitä sitten tilittää takaisin, eli sikäli se on vähän hiinä ja tässä, onko se rahoitus- vai urheilutuloa. Mutta ethän sinä tiennyt edes Kärppien asioita oikein, ja silti meuhkaat tamperelaisten neljän miljoonan pelaajabudjetista.
 

Kyle

Jäsen
Tuollaisen korjaamiseen ei ole syytä. Tiedän kyllä, mistä kirjoitan. Mistään Ilves-fanien alemmuuden tunteesta en ole kirjoittanut, joten nuo jutut voit osoittaa toisille nimimerkeille.

Totta, et ole kirjoittanut ja sikäli osoitin lainauksen väärälle tyypille. Kuitenkin osaksi noista kirjoituksista ja niiden tulkinnasta tämä ”Ilveksen alemmuuden tunne palkanmaksusta” on lähtenyt leviämään.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Liigan antamien osinkojen ansiosta toki, mutta toisaalta urheilutuloistahan osa on mennyt Liigalle, ja Liiga niitä sitten tilittää takaisin, eli sikäli se on vähän hiinä ja tässä, onko se rahoitus- vai urheilutuloa.
Eli Ilveksellä liigaosingot ovat urheilupuolen tulosta, mutta Kärpillä ei? Sopii kyllä hyvin tämän vallitsevan keskustelun kuvioon.
Mutta ethän sinä tiennyt edes Kärppien asioita oikein, ja silti meuhkaat tamperelaisten neljän miljoonan pelaajabudjetista.
Minä koen tämän asian eri tavoin. Minusta en meuhkaa. Koen, että meuhkaajat tulevat ihan eri leiristä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kuitenkin osaksi noista kirjoituksista ja niiden tulkinnasta tämä ”Ilveksen alemmuuden tunne palkanmaksusta” on lähtenyt leviämään.
Minä olen pyrkinyt pitäytymään asiassa ja numeroissa. En ota vastuuta muiden tekemistä psykologisista tulkinnoista.
 

Filimonov

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Nurmeksen Sepot
Meidän pienet turskat jäi lähestulkoon kokonaan huomioimatta tämän takia, vähän pettyi kun ei päässyt lukemaan vitsailuja pesulalaskuista.
No niin jäi. Paljonko tuli?
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Tietääkö joku, paljonko Liigan seuroille maksama osinko on?

Edit: löysin itse - viime vuonna on julkisuudessa puhuttu 200K€ osingosta. Mennään sillä:

Kärppien tulos ilman rahoitustuottoja oli emoyhtiön osalta -212K€
Ilveksen (tuolla 200K€) olettamuksella oli 16K€-200K€= -184K€

Toisella liikevaihto reilu 12 miljoonaa €, toisella reilu 14 miljoonaa. Tappion ero 28K€, eli n. 0,2% liikevaihdon keskiarvosta.

Pointti: Mielestäni aivan tarpeetonta pippelimittausta tämä Ilves vs. Kärpät keskustelu kaikkinensa.

Pointti nr2: Minä olen iloinen, että Kärpillä menee hyvin ja iloinen, että Ilveksellä menee hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

mesag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eli Ilveksellä liigaosingot ovat urheilupuolen tulosta, mutta Kärpillä ei? Sopii kyllä hyvin tämän vallitsevan keskustelun kuvioon.

Minä koen tämän asian eri tavoin. Minusta en meuhkaa. Koen, että meuhkaajat tulevat ihan eri leiristä.
Muistin hieman väärin Kärppien tuloksen (muistin olleen -500te ennen rahoitustuloja, mutta se oliki 2023 lukema), ja jonkun seuran tulosjulkistuksessa sanottiin, että Liigan osinko oli 200te. Mutta Kärpät olisi silti ollut tappiolla pelkän Liigan osingon mukaan, ellei sitten Kärpät saanut sitä enemmän tai muualla ollut virhettä. Pointtini siis oli se, että et ole ollut edes Kärppien osalta täysin oikeassa, joten on täysin absurdia ajatella, että tietäisit asiat paremmin kuin vaikkapa Ilveksen toimitusjohtaja, joka mielestäsi vähättelee pelaajabudjettia.

Alla olevasta lainauksesta näkee sen Kärppien 215te tappion, johon tuo 200te osinko lisättynä jäisi silti hieman miinukselle. Ja Kärpät on hoitanut ihan loistavasti talouttaan, paremmin kuin Lukkoa lukuun ottamatta kaikki muut seurat, viestini pointti on vain se, ettet tunnu osuvan edes Kärppien kohdalla täysin maalitauluun, ja silti huutelet "tiedoilla" HIFK:n ja tamperelaisten neljän miljoonan budjeteista.
Äksässä kertoiltiin kiekkopuolen tehneen -200k€ tappion.


 

mesag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tietääkö joku, paljonko Liigan seuroille maksama osinko on?

Edit: löysin itse - viime vuonna on julkisuudessa puhuttu 200K€ osingosta. Mennään sillä:

Kärppien tulos ilman rahoitustuottoja oli emoyhtiön osalta -212K€
Ilveksen (tuolla 200K€) olettamuksella oli 16K€-200K€= -184K€

Toisella liikevaihto reilu 12 miljoonaa €, toisella reilu 14 miljoonaa. Tappion ero 28K€, eli n. 0,2% liikevaihdon keskiarvosta.

Pointti: Mielestäni aivan tarpeetonta pippelimittausta tämä Ilves vs. Kärpät keskustelu kaikkinensa.

Pointti nr2: Minä olen iloinen, että Kärpillä menee hyvin ja iloinen, että Ilveksellä menee hyvin.
Kuten jo yllä sanoin, niin tämä keskustelu on typerää ja turhaa. Kärppien talous on Lukon jälkeen parhaiten hoidettu, ei esimerkiksi Ilves pääse lähellekään. Itseäni vain ärsyttää, kun joku tuo faktoina asioita palstalle, jotka eivät pidä paikkaansa. Voisinhan minäkin sanoa, että "minun tietolähteeni kertoivat varmaksi, että tuo koko seitsemän miljoonan henkilöstökulut uppoavat pelaajiin, sillä kaikki muut tekevät talkoilla", mutta tuollainen vai vie kaiken järjen keskustelusta.

Mutta jätän tämän typerän vänkäämisen tähän, sitähän huomiotahan tuo yksi tapaus tuntuu kaipaavan.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Heeetkinen - nythän tämä menee mielenkiintoiseksi.

Menin mielenkiinnosta lukemaan KalPan tiedotetta, kun tekivät myös plusmerkkisen tuloksen. TJ Saksman kommentoi:

– Jos katsotaan pelkästään operatiivista toimintaa ja jätetään kertaluontoiset erät pois laskuista, tuloksemme jopa parani jonkin verran vuoden takaisesta. Edelliseen tilikauteen sisältyi NHL-korvauksia, sekä Liigan osinkoa, jotka jäivät tältä vuodelta pois.

Boldaus oma. Eli onko tuota osinkoa siis tänä vuonna maksettukaan jos on, niin onko osa jäänyt ilman?

Ps. Ja korrrrrrrostan, että mielenkiintoni liittyy yleisesti liigaan, ei tähän aiemmin käynnissä olleeseen Ipa-Kärpät -vääntöön.
 

Jarna90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Heeetkinen - nythän tämä menee mielenkiintoiseksi.

Menin mielenkiinnosta lukemaan KalPan tiedotetta, kun tekivät myös plusmerkkisen tuloksen. TJ Saksman kommentoi:

– Jos katsotaan pelkästään operatiivista toimintaa ja jätetään kertaluontoiset erät pois laskuista, tuloksemme jopa parani jonkin verran vuoden takaisesta. Edelliseen tilikauteen sisältyi NHL-korvauksia, sekä Liigan osinkoa, jotka jäivät tältä vuodelta pois.

Boldaus oma. Eli onko tuota osinkoa siis tänä vuonna maksettukaan jos on, niin onko osa jäänyt ilman?

Ps. Ja korrrrrrrostan, että mielenkiintoni liittyy yleisesti liigaan, ei tähän aiemmin käynnissä olleeseen Ipa-Kärpät -vääntöön.
Tuo osingon maksematta jättäminen selittäisi aikapaljon näitä ero tuloksissa kausien välillä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pointtini siis oli se, että et ole ollut edes Kärppien osalta täysin oikeassa, joten on täysin absurdia ajatella, että tietäisit asiat paremmin kuin vaikkapa Ilveksen toimitusjohtaja, joka mielestäsi vähättelee pelaajabudjettia.
Olin oikeassa Kärppien osalta. Kärppien emoyhtiö eli jääkiekkopuoli teki voittoa 145k. Se, että tulosta tulkitaan eri tavoin, on sitten oma asiansa.

Tuo toinenkin väitteesi on epätosi. En ole missään vaiheessa sanonut tietäväni paremmin Ilveksen talouden tilaa kuin Ilveksen toimitusjohtaja. Tuo on sinun ja muutaman muun ilvesläisen itse keksimä panettelu. Olen kirjoittanut siitä, että jostain syystä monella liigaseuralla on tarve pienenellä julkisuudessa pelaajiin käytettyn rahan määrää. Ja tuosta samasta asiasta on kirjoitettu kyllä ihan ammattitoimittajien kynästä. Ei mikään uusi ilmiö.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Harmillista kyllä, totuus ei ole tuo, vaan se, että etelän seurat pelasivat Kärppiä selvästi kalliimmilla joukkueilla.
Jotta vaikkapa Kärppien ja Ilveksen välille saataisiin selvä ero, olisi Kärppien pitänyt selvästi alittaa 3,3 M€ pelaajabudjettinsa. Toisaalta henkilöstökulut nousivat 700 k€. Nämä yhdistämällä päädytään siihen, että muiden kuin pelaajien palkkoihin käytettiin noin miljoona aiempaa enemmän. Rahaa käytettiin tietysti valmentajavaihdoksen aiheuttamiin kuluihin, mutta kaiken järjen mukaan vain murto-osa koko summasta. Osaatko avata, mihin loput nousseista henkilöstökuluista kohdistuivat?
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Olin oikeassa Kärppien osalta. Kärppien emoyhtiö eli jääkiekkopuoli teki voittoa 145k. Se, että tulosta tulkitaan eri tavoin, on sitten oma asiansa.

Tuo toinenkin väitteesi on epätosi. En ole missään vaiheessa sanonut tietäväni paremmin Ilveksen talouden tilaa kuin Ilveksen toimitusjohtaja. Tuo on sinun ja muutaman muun ilvesläisen itse keksimä panettelu. Olen kirjoittanut siitä, että jostain syystä monella liigaseuralla on tarve pienenellä julkisuudessa pelaajiin käytettyn rahan määrää. Ja tuosta samasta asiasta on kirjoitettu kyllä ihan ammattitoimittajien kynästä. Ei mikään uusi ilmiö.
Tällainen tosiaan kiertää X:ssä.
Rahoitustuotot siis vei tuon plussalle. Mitä sitten ovatkaan.
 

Liitteet

  • IMG_2685.jpeg
    IMG_2685.jpeg
    115,3 KB · kertaa luettu: 104
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös