Liigaseurojen taloudelliset tulokset

• 1 846 736
  • 7 157

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Tietääkö joku, paljonko Liigan seuroille maksama osinko on?

Edit: löysin itse - viime vuonna on julkisuudessa puhuttu 200K€ osingosta. Mennään sillä:

Kärppien tulos ilman rahoitustuottoja oli emoyhtiön osalta -212K€
Ilveksen (tuolla 200K€) olettamuksella oli 16K€-200K€= -184K€

Toisella liikevaihto reilu 12 miljoonaa €, toisella reilu 14 miljoonaa. Tappion ero 28K€, eli n. 0,2% liikevaihdon keskiarvosta.

Pointti: Mielestäni aivan tarpeetonta pippelimittausta tämä Ilves vs. Kärpät keskustelu kaikkinensa.

Pointti nr2: Minä olen iloinen, että Kärpillä menee hyvin ja iloinen, että Ilveksellä menee hyvin.

Viimeksi muokattu:

mesag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eli Ilveksellä liigaosingot ovat urheilupuolen tulosta, mutta Kärpillä ei? Sopii kyllä hyvin tämän vallitsevan keskustelun kuvioon.

Minä koen tämän asian eri tavoin. Minusta en meuhkaa. Koen, että meuhkaajat tulevat ihan eri leiristä.
Muistin hieman väärin Kärppien tuloksen (muistin olleen -500te ennen rahoitustuloja, mutta se oliki 2023 lukema), ja jonkun seuran tulosjulkistuksessa sanottiin, että Liigan osinko oli 200te. Mutta Kärpät olisi silti ollut tappiolla pelkän Liigan osingon mukaan, ellei sitten Kärpät saanut sitä enemmän tai muualla ollut virhettä. Pointtini siis oli se, että et ole ollut edes Kärppien osalta täysin oikeassa, joten on täysin absurdia ajatella, että tietäisit asiat paremmin kuin vaikkapa Ilveksen toimitusjohtaja, joka mielestäsi vähättelee pelaajabudjettia.

Alla olevasta lainauksesta näkee sen Kärppien 215te tappion, johon tuo 200te osinko lisättynä jäisi silti hieman miinukselle. Ja Kärpät on hoitanut ihan loistavasti talouttaan, paremmin kuin Lukkoa lukuun ottamatta kaikki muut seurat, viestini pointti on vain se, ettet tunnu osuvan edes Kärppien kohdalla täysin maalitauluun, ja silti huutelet "tiedoilla" HIFK:n ja tamperelaisten neljän miljoonan budjeteista.
Äksässä kertoiltiin kiekkopuolen tehneen -200k€ tappion.

mesag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tietääkö joku, paljonko Liigan seuroille maksama osinko on?

Edit: löysin itse - viime vuonna on julkisuudessa puhuttu 200K€ osingosta. Mennään sillä:

Kärppien tulos ilman rahoitustuottoja oli emoyhtiön osalta -212K€
Ilveksen (tuolla 200K€) olettamuksella oli 16K€-200K€= -184K€

Toisella liikevaihto reilu 12 miljoonaa €, toisella reilu 14 miljoonaa. Tappion ero 28K€, eli n. 0,2% liikevaihdon keskiarvosta.

Pointti: Mielestäni aivan tarpeetonta pippelimittausta tämä Ilves vs. Kärpät keskustelu kaikkinensa.

Pointti nr2: Minä olen iloinen, että Kärpillä menee hyvin ja iloinen, että Ilveksellä menee hyvin.
Kuten jo yllä sanoin, niin tämä keskustelu on typerää ja turhaa. Kärppien talous on Lukon jälkeen parhaiten hoidettu, ei esimerkiksi Ilves pääse lähellekään. Itseäni vain ärsyttää, kun joku tuo faktoina asioita palstalle, jotka eivät pidä paikkaansa. Voisinhan minäkin sanoa, että "minun tietolähteeni kertoivat varmaksi, että tuo koko seitsemän miljoonan henkilöstökulut uppoavat pelaajiin, sillä kaikki muut tekevät talkoilla", mutta tuollainen vai vie kaiken järjen keskustelusta.

Mutta jätän tämän typerän vänkäämisen tähän, sitähän huomiotahan tuo yksi tapaus tuntuu kaipaavan.

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Heeetkinen - nythän tämä menee mielenkiintoiseksi.

Menin mielenkiinnosta lukemaan KalPan tiedotetta, kun tekivät myös plusmerkkisen tuloksen. TJ Saksman kommentoi:

– Jos katsotaan pelkästään operatiivista toimintaa ja jätetään kertaluontoiset erät pois laskuista, tuloksemme jopa parani jonkin verran vuoden takaisesta. Edelliseen tilikauteen sisältyi NHL-korvauksia, sekä Liigan osinkoa, jotka jäivät tältä vuodelta pois.

Boldaus oma. Eli onko tuota osinkoa siis tänä vuonna maksettukaan jos on, niin onko osa jäänyt ilman?

Ps. Ja korrrrrrrostan, että mielenkiintoni liittyy yleisesti liigaan, ei tähän aiemmin käynnissä olleeseen Ipa-Kärpät -vääntöön.

Jarna90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Heeetkinen - nythän tämä menee mielenkiintoiseksi.

Menin mielenkiinnosta lukemaan KalPan tiedotetta, kun tekivät myös plusmerkkisen tuloksen. TJ Saksman kommentoi:

– Jos katsotaan pelkästään operatiivista toimintaa ja jätetään kertaluontoiset erät pois laskuista, tuloksemme jopa parani jonkin verran vuoden takaisesta. Edelliseen tilikauteen sisältyi NHL-korvauksia, sekä Liigan osinkoa, jotka jäivät tältä vuodelta pois.

Boldaus oma. Eli onko tuota osinkoa siis tänä vuonna maksettukaan jos on, niin onko osa jäänyt ilman?

Ps. Ja korrrrrrrostan, että mielenkiintoni liittyy yleisesti liigaan, ei tähän aiemmin käynnissä olleeseen Ipa-Kärpät -vääntöön.
Tuo osingon maksematta jättäminen selittäisi aikapaljon näitä ero tuloksissa kausien välillä.

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pointtini siis oli se, että et ole ollut edes Kärppien osalta täysin oikeassa, joten on täysin absurdia ajatella, että tietäisit asiat paremmin kuin vaikkapa Ilveksen toimitusjohtaja, joka mielestäsi vähättelee pelaajabudjettia.
Olin oikeassa Kärppien osalta. Kärppien emoyhtiö eli jääkiekkopuoli teki voittoa 145k. Se, että tulosta tulkitaan eri tavoin, on sitten oma asiansa.

Tuo toinenkin väitteesi on epätosi. En ole missään vaiheessa sanonut tietäväni paremmin Ilveksen talouden tilaa kuin Ilveksen toimitusjohtaja. Tuo on sinun ja muutaman muun ilvesläisen itse keksimä panettelu. Olen kirjoittanut siitä, että jostain syystä monella liigaseuralla on tarve pienenellä julkisuudessa pelaajiin käytettyn rahan määrää. Ja tuosta samasta asiasta on kirjoitettu kyllä ihan ammattitoimittajien kynästä. Ei mikään uusi ilmiö.

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Harmillista kyllä, totuus ei ole tuo, vaan se, että etelän seurat pelasivat Kärppiä selvästi kalliimmilla joukkueilla.
Jotta vaikkapa Kärppien ja Ilveksen välille saataisiin selvä ero, olisi Kärppien pitänyt selvästi alittaa 3,3 M€ pelaajabudjettinsa. Toisaalta henkilöstökulut nousivat 700 k€. Nämä yhdistämällä päädytään siihen, että muiden kuin pelaajien palkkoihin käytettiin noin miljoona aiempaa enemmän. Rahaa käytettiin tietysti valmentajavaihdoksen aiheuttamiin kuluihin, mutta kaiken järjen mukaan vain murto-osa koko summasta. Osaatko avata, mihin loput nousseista henkilöstökuluista kohdistuivat?

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Olin oikeassa Kärppien osalta. Kärppien emoyhtiö eli jääkiekkopuoli teki voittoa 145k. Se, että tulosta tulkitaan eri tavoin, on sitten oma asiansa.

Tuo toinenkin väitteesi on epätosi. En ole missään vaiheessa sanonut tietäväni paremmin Ilveksen talouden tilaa kuin Ilveksen toimitusjohtaja. Tuo on sinun ja muutaman muun ilvesläisen itse keksimä panettelu. Olen kirjoittanut siitä, että jostain syystä monella liigaseuralla on tarve pienenellä julkisuudessa pelaajiin käytettyn rahan määrää. Ja tuosta samasta asiasta on kirjoitettu kyllä ihan ammattitoimittajien kynästä. Ei mikään uusi ilmiö.
Tällainen tosiaan kiertää X:ssä.
Rahoitustuotot siis vei tuon plussalle. Mitä sitten ovatkaan.

Liitteet

• IMG_2685.jpeg
    IMG_2685.jpeg
    115,3 KB · kertaa luettu: 162

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Tällainen tosiaan kiertää X:ssä.
Rahoitustuotot siis vei tuon plussalle. Mitä sitten ovatkaan.

Sama X-viesti mainittu huimat 5 viestiä aiemmin tässä ketjussa + useaan otteeseen aiemmilla sivuilla.

Voisiko näitä ketjuja edes yrittää lukea sen torsohuuman keskellä, säilyisi edes jokin punainen lanka tässä.

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Löytyikö tähän niitä faktoja?
Ja onko sillä sitten mitään merkitystä myöskään? :D

Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä pelaajabudjeteista vääntämistä. Toki tällaisena persaukisen seuran kannattajana sitä seuraa keskustelua hieman erilaisin silmin muutenkin, kun ainoa toive on, että päästäisiin nyt ensi alkuun ja joskus edes yli kahden miljoonan.

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Ja onko sillä sitten mitään merkitystä myöskään? :D

Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä pelaajabudjeteista vääntämistä. Toki tällaisena persaukisen seuran kannattajana sitä seuraa keskustelua hieman erilaisin silmin muutenkin, kun ainoa toive on, että päästäisiin nyt ensi alkuun ja joskus edes yli kahden miljoonan.
Mulle on myös aivan sama mutta yksi sama kirjoittaja jatkuvasti puhuu mutua faktana eikä heitä mitään faktaa tueksi. Ja ihmettelee kun siihen kirjoittajat takertuu.

Erinomaistahan se vaan on että pelaajabudjetti kasvaa ja saisi kasvaa monella.

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Täysin tarpeetonta ja muutenkin turhaa tarttua yhden kirjoittajan erilaisiin väittämiin aiemmin tässä ketjussa koskien mm. tamperelaisseurojen rahankäyttöä tai sitä, että toimitusjohtaja valehtelee tms. selityksenä oman seuran suorittamiselle.

MItään merkitystä näillä ei sinänsä ole. Ilveksellä toivottavasti menee jatkossa urheilullisesti paremmin, eikä valmentaja joudu selittelemään sukellusta samaan tapaan kuin edeltäjänsä.

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Iso juttu Jukureille, onneksi olkoon.

Uutista isompi asia on tietty se, mitä nyt tapahtuu. Mitä tehdään, jotta osakeannin tuomat rahat eivät vain ole uppoavan laivan äyskäröimistä?

Suomalainen urheiluliiketoiminta tuntee monta tapausta, jossa osakeannilla on saatu aikaa, mutta ei oikein muuta. Nyt on konkretian aika myös Mikkelissä.

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Iso juttu Jukureille, onneksi olkoon.

Uutista isompi asia on tietty se, mitä nyt tapahtuu. Mitä tehdään, jotta osakeannin tuomat rahat eivät vain ole uppoavan laivan äyskäröimistä?

Suomalainen urheiluliiketoiminta tuntee monta tapausta, jossa osakeannilla on saatu aikaa, mutta ei oikein muuta. Nyt on konkretian aika myös Mikkelissä.
En haluaisi olla tyly, mutta 250k€ on lopulta aika pikkuhiluja, jos seuralla on velkoja nelisen miljoonaa. Eihän tuolla maksa edes korkoja saati lyhennyksiä. Varmasti Jukuri-leirissä odotettiin muuta kuin minimin täyttymistä ja sen myötä annin jatkamista. Auttaa tuollainen summa ostamaan aikaa ja siten toivoa, mutta aikalailla äyskäröintiä käytännössä. Varmasti toiveena kuitenkin olisi ollut että jotkut paikalliset "rahamiehet" olisivat lähteneet omistajiksi isommalla panoksella, tyyliin SaiPan 2M€ pääomitus 13 henkilöltä.

Dragon's Den

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS
En haluaisi olla tyly, mutta 250k€ on lopulta aika pikkuhiluja, jos seuralla on velkoja nelisen miljoonaa. Eihän tuolla maksa edes korkoja saati lyhennyksiä. Varmasti Jukuri-leirissä odotettiin muuta kuin minimin täyttymistä ja sen myötä annin jatkamista. Auttaa tuollainen summa ostamaan aikaa ja siten toivoa, mutta aikalailla äyskäröintiä käytännössä. Varmasti toiveena kuitenkin olisi ollut että jotkut paikalliset "rahamiehet" olisivat lähteneet omistajiksi isommalla panoksella, tyyliin SaiPan 2M€ pääomitus 13 henkilöltä.
Olet oikeassa. 250 000 euroa on pelkkä laastari märkivän avohaavan päälle. Antia tuskin oikeasti jatkettiin "suuren kysynnän myötä", vaan todennäköisenä syynä on, että hätä lisärahoituksen saamiseksi on todella kova.

Kaikki tsempit Mikkeliin, mutta kannattajien on syytä alkaa varautua ikäviin uutisiin. Yhtälö on taloudellisesti todella haastava. Talousalue on varsin pieni, eikä yleisö löydä tietään hallille, vaikka joukkue menestyisi. Tulevalla kaudella joukkue on merkittävästi heikentynyt, joten satunnaiskatsojien ja sponsoreiden houkuttelu on entistä haastavampaa.

Olen kannattajana kokenut kertaalleen vastaavanlaisen tilanteen Kuopiossa 1990-luvun lopulla. Silloin tuloksena oli konkurssi. Tilanne niin Mikkelissä kuin Hämeenlinnassa tuo mieleeni nuo kyseiset vuodet. Uskallan kokemukseni perusteella ennustaa, että ilman ihmettä, on kummallakin paikkakunnalla varsin kylmää kyytiä luvassa. Valitettavasti.

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Oikea kysymys onkin, mitä pitäisi tapahtua jotta Jukurit voisi ylläpitää kannattavaa liiketoimintaa? Urheilullinen menestys sitä ainakaan ei ole tuonut mukanaan.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Oikea kysymys onkin, mitä pitäisi tapahtua jotta Jukurit voisi ylläpitää kannattavaa liiketoimintaa? Urheilullinen menestys sitä ainakaan ei ole tuonut mukanaan.
Yleisömäärä kaupungin kokoa vastaavalle tasolle, eli 1000 katsojaa per peli lisää. En tiedä mikä tässä mättää, ts mikä sitten on mikkeliläisten talviajanviete.

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Nimenomaan tuo, ettei muistaakseni kumpanakaan kertana, kun Jukurit menestyi runkosarjassa, saatu yleisökeskiarvoa kovinkaan korkeaksi. Korjatkoon joku, jos meni väärin.
Viime kaudella ka. oli 2933. Tuo on sellainen Mikkeliin ok lukema, ja noin tuollaisen mukaan seura tulee toimimaan. Varsinkin arki-iltaisin 3000 on vaikea rasti Mikkelissä oli kentällä/penkin takana ketä tahansa. Tuo 3000 on noin 5,8% mikkeliläisistä. Hallin täyttöaste on tuolloin 72%. Siltä pohjalta ihan hyvä luku. Sen mukaan on kait elettävä, vaikka parempaa me kaikki toivomme.

Viimeksi muokattu:

Aihio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minkäslainen K-Espoon taloudellinen tilanne on ? Viime vuodelta muutama satatuhatta turskaa Mestiksessä, nyt moninkertaisesti kalliimpi joukkue ja Liiga osakkeen hinta rasittamassa taloutta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy