Liigaseurojen taloudelliset tulokset

  • 1 695 160
  • 6 347

Borre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Toistaiseksi linja (Kärpillä, Rauman osalta en ole asiantuntija) on näyttänyt olevan se, että liiketoiminnan laajentamisella ei haeta niinkään miljoonia edustusjoukkueeseen, vaan pitkänajan vakautta liiketoimintaan ja toimintaympäristöön - ml. edustusjoukkue. Tervehdin tätä ilolla 90-luvun Kärppien konkurssivuodet eläneenä.
Kyllähän tuo on ehdottomasti järkevä tapa. Ei tarvitse ainakaan kassan pienuudesta kesäkuukausina huolehtia (vaikka nyky-Kärpillä tuskin tätä ongelmaa olisi muutenkaan), kun on kesällä rahaa takova festari ja pitkin vuotta toimivat ravintolat maantieteellisesti hajautettuna. Loistava systeemi.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Lähes aina, kun kasvava yritys myydään, se myydään voitolla: hintaan lasketaan jokin odotusarvo kasvusta ja tulevaisuuden voitoista. Poikkeuksena kriisiyhtiöt, mutta mitään merkkejä kriisistä Tampan kohdalla ei ole ollut näkyvissä. Taantuma iski varmasti uusasiakashankintaan (mutta kyse on matalasuhdanteesta, joka kääntyy joskus), mutta ymmärtääkseni liikevaihto oli silti kasvanut, ja tappio pysynyt kasvuun pyrkivälle yhtiölle maltillisena. Kun näyttää, että ostajalle kyse on myös strategisesta liikkeestä (laajentua Tampereen seudulle), niin tästä on varmasti maksettu edelliselle omistalle riittävän suuruinen korvaus, jotta sen kannattaa myydä.
Tilinpäätöksen 4/2023 taseessa yhtiöllä oli velkaa 850 k€. Viimeisin tilikausi toi turskaa 300 k€. Mitä taseen toisella puolella sitten on, ja miten se on arvostettu? Tästä pitkälti riippuu, mihin suuntaan raha yrityskaupassa kulkee, jotta Tappara pääsee velkaisesta, tappiota tuottavasta - joskin alkuvaiheessa olevasta - rönsystä eroon.

En olisi vakuuttunut, että Tamhockey Oy kuittaa tästä kaupasta edes sitä tavanomaista euroa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara

Se oli semmoinen kokeilu Tapparalta. Katsellaan reilun vuoden päästä millainen tulos jäi tästä lopulta viivan alle. Nythän konsernitulos painui reippaasti pakkaselle nimenomaan Tampan takia. Urheilupuoli käytännössä nollissa.

Vähän tuntui hassulta muutenkin, että Tappara lähti tuollaiseen bisnekseen mukaan? Ala taitaa olla Tampereellakin hyvin kilpailtu ja taloyhtiöillä on jo hyvät? sopparit huoltoyhtiöiden kanssa??

Eikä niitä soppareita ihan joka vuosi olla uusimassa, käsittääkseni...

Mikä sitten, olisi se suuntaus, johon seuraavaksi lähdetään.

Naapurilla on varmaan hyvin pullat uunissa Tammelan suhteen, mutta oliko siellä jotenkin eritelty Futis ja Lätkä toisistaan? Vai saavatko molemmat tuloja toisiltaan
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Naapurilla on varmaan hyvin pullat uunissa Tammelan suhteen, mutta oliko siellä jotenkin eritelty Futis ja Lätkä toisistaan? Vai saavatko molemmat tuloja toisiltaan
Ymmärtääkseni samaa konsernia ovat, mutta kuitenkin ihan erillisiä firmoja. Ilves-Hockey Oy omistaa hieman yli puolet Ilves Edustus Oystä, joka omistaa 100 % Ilves Stadion Oystä.

Stadion Oy oli aiemmin Ilves Plus, joka tarjosi fysioterapiaa jne. Nuo toiminnot myytiin Mehiläiselle 2023 ja yritys oli hetken aikaa ymmärtääkseni pöytälaatikossa, josta se otettiin uudella nimellä käyttöön stadionoperaattorin tarpeisiin.

 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Ihan turha puhua mistään sääleistä enää.
Omasta mielestä tässä luotiin oikeastaa säälien äiti tai isä. Tuskin sinulla tai minulla on mitään mandaattia päättää mitä nimeä tästä käytetään, mutta epäilen, että sanakirjassakin on säälien kohdalla playoffkaavio, jossa 16 joukkueen sarjassa 12 pelaa pleijareita.
Lähes aina, kun kasvava yritys myydään, se myydään voitolla: hintaan lasketaan jokin odotusarvo kasvusta ja tulevaisuuden voitoista.
Näissä kiinteistöpisneksen yrityskaupoissa ei kyllä lasketa mitään odotusarvoja tai tulevaisuutta. Niiden hinta on käyttöomaisuus + X kertaa peruskuukausiveloitukset.
 

Hewu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves & Liiga
Ilves-Hockey OY tilikauden tulos oli +16k ja liikevaihto oli 14.5 miljoonaa:

 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ilveksen jääkiekkopuoli teki plussaa 16k€

Konsernin tulos miljoonan miinusta. Siinä selittyy futispuolen kamala tappiokausi

Jääkiekkopuolen plussa oli yllätys. Odotettiin muutaman sadan tonnin miinuksia. Ehkei joukkue sittenkään ollut niin kallis tai sitten vain saatiin katsojilta keskimäärin enemmän rahaa kassaan kuin naapuri?
 

repalefarkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
per aspera ad astra
Jääkiekkopuolen plussa oli yllätys. Odotettiin muutaman sadan tonnin miinuksia. Ehkei joukkue sittenkään ollut niin kallis tai sitten vain saatiin katsojilta keskimäärin enemmän rahaa kassaan kuin naapuri?
Kolme ja puoli miljuunaa taisi Ripa aiemmin jossain haastattelussa kertoa.

Veljillä ratinassa kyllä ollut melkosta doerointia. Hienoa että ankeat ajat ovat futiksen puolelta takanapäin ja Tammelassa pyörii keltavihreä viihdesirkus.
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kolme ja puoli miljuunaa taisi Ripa aiemmin jossain haastattelussa kertoa.

Veljillä ratinassa kyllä ollut melkosta doerointia. Hienoa että ankeat ajat ovat futiksen puolelta takanapäin ja Tammelassa pyörii keltavihreä viihdesirkus.

Futispuolella on kova noste. Toivottavasti jatkuu näin, koska kummankin lajin puolella pitäisi saada aikaan plusmerkkiä.
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kolme ja puoli miljuunaa taisi Ripa aiemmin jossain haastattelussa kertoa.
"Jonkin verran alle" oli toteamus keväältä.


Ei voi olla totta, kuulin "luotettavasta" lähteestä että oli 4 miljoonaa.

Nikustakaan ei taidettu maksaa puolta miljoonaa ym.mitä näitä nyt on kerrottu.

Jaloon on kova luottamus, kun hän on jo toistamiseen joutunut konkurssikypsää seuraa pelastamaan. Pihiydestä on tullut kritiikkiä, mutta ehkä siinä on mukana myös oikeanlaista realismia.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Paljonkos se Oulun mies tiesi Ilveksen tappion olevan?
Minua tarkoitat. Ei mulla ole ollut mitään muuta tietoa Ilveksen tuloksesta kuin se, mitä täällä ja julkisesti ennakoitiin. Mun mielestä Jalo puhui, että lähelle nollaa mennään. Ilveksen pelaajabudjetin kerroin olleen neljän miljoonaa. Ja eiköhän totuus ole aika lähellä sitä. Sama Tapparalla ja HIFK:lla.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Jääkiekkopuolen plussa oli yllätys. Odotettiin muutaman sadan tonnin miinuksia. Ehkei joukkue sittenkään ollut niin kallis tai sitten vain saatiin katsojilta keskimäärin enemmän rahaa kassaan kuin naapuri?

Vai oliko taktinen tiputtautuminen puolivälierässä sitten kuitenkin sitä kannattavinta touhua? Ei joutunut Nokia Arenan 100% kuluja makselemaan 20% tuotolla siitä eteenpäin.
 

repalefarkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
per aspera ad astra
Minua tarkoitat. Ei mulla ole ollut mitään muuta tietoa Ilveksen tuloksesta kuin se, mitä täällä ja julkisesti ennakoitiin.
Eikös se "tieto" jo todettu vääräksi hyvä tovi sitten? Voihan se toki olla että Jalo itse valehtelee, koska miksi ei.
 

Borre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ehkei joukkue sittenkään ollut niin kallis tai sitten vain saatiin katsojilta keskimäärin enemmän rahaa kassaan kuin naapuri?
Tappara ylitti runkosarjan katsojatuottotavoitteensa, Ilves kommenttien perusteella jäi tavoitteesta.

2,2M eroa liikevaihdossa (Tamhockey+Tappara Sport) ja tulos aika samaa luokkaa.

Kyllähän kustannustason nousu tuntuu kaikilla, kun hintoja ei oikein kesken kauden voi nostaa vaan lippujen ja yhteistyöpakettien hinnat on lyöty lukkoon jo edellisenä kesänä.

Ei ole vielä julkaistu yhtään tulosta, joka olisi ollut plussalla ilman liigan jakamaa osinkoa.
 

Peltsi #18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minua tarkoitat. Ei mulla ole ollut mitään muuta tietoa Ilveksen tuloksesta kuin se, mitä täällä ja julkisesti ennakoitiin. Mun mielestä Jalo puhui, että lähelle nollaa mennään. Ilveksen pelaajabudjetin kerroin olleen neljän miljoonaa. Ja eiköhän totuus ole aika lähellä sitä. Sama Tapparalla ja HIFK:lla.
Ripa Jalo sanoi, että hiukan vajaat 3,5 miljoonaa. Sillä tehtiin plusmiinusnolla tulos. Mikä tekee sinun arviostasi luotettavamman?
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tappara ylitti runkosarjan katsojatuottotavoitteensa, Ilves kommenttien perusteella jäi tavoitteesta.

Ilves saavutti yleisötavoitteensa, muttei toki ylittänyt lähes tuhannella. Jälkimmäisen osalta miinusmerkkinen tulos oli yllätys. Olisikin mielenkiintoista nähdä keskimääräinen lipunhinta myynnin ja markkinoinnin suunnittelun näkökulmasta.

Mihin Tapparalta katosi noin puoli miljoonaa lipputuloja, jota tuo yleisötavoitteen merkittävä ylitys noin 20€:n keskimääräisellä lipunhinnalla tarkoittaisi?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Odottelen "massiivisia" otsikoita Ilveksen konsernin millin tappioista??

Tapparan tappioihin muistettiin lisätä myös muut kuin hokipuolen tappiot

Vai oliko taktinen tiputtautuminen puolivälierässä sitten kuitenkin sitä kannattavinta touhua? Ei joutunut Nokia Arenan 100% kuluja makselemaan 20% tuotolla siitä eteenpäin.

Hyvä taktiikka. Pelataan 3 peliä kotona, josta saadaan lipputulot. Kun ei tarvii pelata välieriä eikä finaaleita säästetään järjestelykulut. Ei tarvii myöskään taaskaan maksaa meataruusbonuksia
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ripa Jalo sanoi, että hiukan vajaat 3,5 miljoonaa. Sillä tehtiin plusmiinusnolla tulos. Mikä tekee sinun arviostasi luotettavamman?
En minä sano, että mulla on luotettavampi arvio. Jalo tietää tasan tarkkaan joukkueensa hinnan. Se on sitten oma lukunsa, mitä sanotaan ulospäin. Mulle on se ja sama, paljonko Ilveksen joukkue on maksanut. Kerron vain luotettavan arvion, joka minulle on sanottu, eli neljä miljoonaa. Risto Jalolla voi olla suomalaiseen tyylin tarve vetää huonon menestyksen vuoksi joukkueen hintaa julkisuudessa alaspäin. Mene ja tiedä.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Mihin Tapparalta katosi noin puoli miljoonaa lipputuloja, jota tuo yleisötavoitteen merkittävä ylitys noin 20€:n keskimääräisellä lipunhinnalla tarkoittaisi?

Sinne playoff-pottiin ja muille seuroille.

Ja ne pari sponssien konkkaa taisi tulla pienenä yllärinä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös