Uusimmassa Ilves Sanomissa Ilveksen voimavalmentaja Jarkko Welling kertoo että kaudella 02-03 Ilveksessä pelannut
Lubomir Korhon (kuvassa vasemmalla) nosti 180kg penkistä.
Ja kuitenkin itse Miska Kangasniemi lanasi tämän tshekkihärän levyksi. Kun näitä huhuja heitellään, niin mitenkäs se Vellu Ketolan takavuosien farkut jalassa otettu 150kg penkistä? Oli Ässä-pakasta loppunut nurina aika äkkiä :)
Noin muuten ihmettelen kovasti jos vuosia treenanneet urheilijat eivät saisi kylmiltään 80kg penkistä. Kyllä minä väitän, että perusvoimataso on ilman erillistä penkkitreeniäkin ihan helposti tuolla. Varsinkin, kun pelaajat ilmeisen paljon tekevät kyykkyjä ja myös riveä jotka vahvistavat koko kroppaa.
Sen verran olen itse tehnyt huomioita, että pelaajien kehon tyyppi on muuttunut ihan selvästi nollatoleranssin tultua. Aiemmin kyseessä oli varmasti enemmän voimalaji mutta nyt, kun katsoo vaikka näitä meidän omia kiekkolegendoja (Selänne,Peltonen,Lehtinen jne.) niin kaverit ovat enemmän "mailerivartaloisia", todella jänteviä mutta kuitenkin ylimääräinen lihasmassa on jäänyt pois. Eiköhän 2010-luvulla tärkeintä ole juuri maitohappokestävyys ja juuri tasaisen vahva, notkea ja urheilullinen kroppa. Jos joillakin pelaajilla sitten luontaiset ominaisuudet nostavat rautoja niin se taitaa olla enemmän poikkeus. Itse asiassa hämmästyttävän paljon lätkäjätkät alkavat muistuttaa ammattifutareita kropan suhteen, verratkaapa vaikka Ville Peltosta ja valitsemaanne Valioliigapelaajaa niin lähellä ollaan.
Joskus muistan Ranen toisen tulemisen aikoihin, kun Tapparan jannut vetivät lenkkiä Pyynikillä, niin eihän siellä muutama kaveri edes pystynyt kunnolla juoksemaan, kun reidet olivat niin isot. Kausi oli silloin 98-99 ja näkyikin sitten kaukalossa olemattomana liikkeenä ja kestävyytenä. Silloinkin Tappara oli 10 vuotta myöhässä juttujensa kanssa :D
EDIT. Heitetään nyt vielä yksi juttu Tappara-legenda Aleksander Barkovista. Barkov oli kentällä vahva kuin härkä mutta tuossa joku kirjoittikin ettei juuri penkkiin koskenut. Sen sijaan Sasha oli nuorempana vetänyt 400 m aitoja 20kg levy sylissään. Ei varmaan tarvitse ihmetellä mistä se voima on tullut :)