Mainos

Liigapelaajat rikoksen tiellä

• 595 567
  • 2 563

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Täytyy sanoa, että on nämä lätkänpelaajat vesseleitä. Siellä on Pärssisestä Kakkoon ja Lundelliin käyneet tykkäämässä Lahtisen itkuvirrestä Instassa. Kerätkää nyt seuraavaksi joku freeseveri kolehti vielä sille.
Tässä on konkreettinen esimerkki pisa-tuloksissa nähdyn lukutaidon heikentymisen vaikutuksista. Toki nuo tässä listaamasi pelaajat ovat vielä nuoressa ja naiivissa iässä ja siten alttiita lankeamaan narsistin selityksiin.

Ja totta puhuakseni, historia tuntee myös tapauksia, kun yhteisö on asettunut kollektiivisesti vielä paljon voimakkaammin raiskaajan puolelle. Ruotsissa oli noin 15 vuotta sitten tapaus, kun suosittu teinipoika raiskasi vähemmän suositun 14-vuotiaan tytön. Sometuomioistuimen mielestä tytön olisi pitänyt ymmärtää olla vain iloinen, jos olisi sattunutkin pojalta jotain huomiota saamaan, ja yhteisö asettui vahvasti raiskaajan puolelle. Uhrina ollut teinityttö joutui vaihtamaan koulua ja muuttamaan perheineen kokonaan toiselle paikkakunnalle jouduttuaan armottoman vainon kohteeksi. Paikallinen seurakunta järjesti kirkossa kansanjuhlan tuomion saaneen raiskaajan tueksi. Juhlan jälkeisenä iltana poika raiskasi uudestaan. Tällä kertaa uhrina oli joku suosittu tyttö, ja vähitellen yleinen mielipide alkoi kääntymään raiskaajaa vastaan. Vuonna 2010 Yle esitti tapauksesta tehdyn dokumentin Toinen raiskaus, joka ei varmaan enää ole mistään nähtävissä, mutta oli kyllä hemmetin häiritsevä dokkari. Yksi dokkarin mieleenpainuvimmista kohdista oli pojan kunniaksi kansanjuhlan järjestäneen pastorin spontaani kommentti "Voi poikarukkaa", kun hän kuuli pojan raiskanneen uudestaan.

Joillain ihmisillä vain on kyky saada ympärillään kaikki puolelleen, mitä voi olla ulkopuolelta vaikea ymmärtää.

JTM

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tykkäysten kyttääminen on muuten perseestä, oli sitten alusta mikä vaan. Vaikka sitten tämä Jatkoaika.

Itsekin saatan tykätä jostain storystä missä ihminen puhuu ihan jo sillä perusteella että siinä on itse kuvassa jotain tykkäämisen arvoista (en pidä ääniä päällä kuin ihan sattumalta). Jos sellaisestakin mentäisiin meikäläinen lynkkaamaan niin olisihan se aika erikoista.

Pojun kohteluakaan en pidä kovinkaan reiluna ja suurin osa täälläkin hänestä kirjoitetuista viesteistä on jopa ihan suoraa kiusaamista. Ootte mukamas parempia ihmisiä. Vaikka hän puolustikin kaveriaan suorasanaisesti niin ei kai hän kuitenkaan mihinkään rikokseen syyllistynyt. En tosiaankaan ymmärrä miksi häntä pitäisi canceloida. Ihan varmasti teistä haukkujistakin lähes kaikki on hyppinyt "Poika saunoo" -biisin tahtiin. Nyt biisi onkin mukamas huono kun artisti puolusti kaveriaan (vai olisiko vain suosikkijoukkueensa pelaajaa, en välttämättä usko että noin isolla ikäerolla voi puhua kaverista). Enkä usko että Jypin faneista enemmistö välttämättä edes haluaa maalibiisin vaihtamista. Ennen tätä päivää tuskin kukaan olisi halunnut. Paine tuohon taitaa tulla medialta ja Jyväskylän ulkopuolelta, itseään parempina ihmisinä pitäviltä.
Ymmärrän jos poju haluaa olla Severin tukena, mutta uhrin kutsuminen kusiseksi akaksi on helvetin ala-arvoista

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Pojun kohteluakaan en pidä kovinkaan reiluna ja suurin osa täälläkin hänestä kirjoitetuista viesteistä on jopa ihan suoraa kiusaamista. Ootte mukamas parempia ihmisiä. Vaikka hän puolustikin kaveriaan suorasanaisesti niin ei kai hän kuitenkaan mihinkään rikokseen syyllistynyt. En tosiaankaan ymmärrä miksi häntä pitäisi canceloida. Ihan varmasti teistä haukkujistakin lähes kaikki on hyppinyt "Poika saunoo" -biisin tahtiin. Nyt biisi onkin mukamas huono kun artisti puolusti kaveriaan (vai olisiko vain suosikkijoukkueensa pelaajaa, en välttämättä usko että noin isolla ikäerolla voi puhua kaverista). Enkä usko että Jypin faneista enemmistö välttämättä edes haluaa maalibiisin vaihtamista. Ennen tätä päivää tuskin kukaan olisi halunnut. Paine tuohon taitaa tulla medialta ja Jyväskylän ulkopuolelta, itseään parempina ihmisinä pitäviltä.
Hän siis puolusti suorasanaisesti kaveriaan haukkumalla raiskauksen uhrin "kusiseksi akaksi".

Boogy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Näihin tykkäyksiin. Itse uskon jotenkin monen urheilijan avanneen tuon videon ja ensireaktiona on ollut vilpittömästi "Ei voi olla totta" ja tykkäys laitettu menemään, koska kyseessä ueheilija ja ns kaikkien kaveri. Eilen juttu tullut julkisuuteen ja sen jälkeen on varmasti ollut aikaa miettiä syvemmin asiaa ja todeta ja nähdä totuutta asialle. Ja sanotaan tähän viellä että itse olin aamulla raivoissani, kun näin listan esim jääkiekkoilijoista jotka olivat peukun laittaneet ja Haralakin piti erikseen etsiä netistä kuvineen, kun oksetti "miten sekin voi tykätä tästä videosta"
Tämä on totta. Lahtinen taisi julkaista videon käytännössä heti tuomion julkaisun jälkeen joten monet luultavasti näki hänen videon Instagramissa ennen mitään uutisia aiheesta. Tietty tässä vaiheessa jokainen julkkis on todennäköisesti tietoinen tykkäyksestään ja se herättää vähän kysymyksiä jos he eivät käy poistamassa niitä jälkikäteen.

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ylipäätään tuo asenne johonkin sometykkäyksiin. Koetttakaahan nyt oikeasti malttaa ymmärtää, että meidän parrujen suhtautuminen eriää "hieman" nykynuorison tyylistä. Kyllä nuo parikymppiset klopit heittää niitä tykkäyksiä sinne aivan täysin perehtymättä edes koko postauksen sisältöön.
Minusta on naiivia kuvitella että nuo on jotain klikkauksia ilman että asiata sen isommin tiedetään. Varmasti on ollut tiedossa mistä Lahtinen on tuomittu. Luulisi että sitten edes vähän olisi kriittinen sen suhteen mille niitä sydämiä laittaa.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
"Sometuomioistuimista" on puhuttu jo kauan, mutta kieltämättä vastaavaa tapausta en keksi. En ole ihan varma, mitä Lahtinen yrittää tavoittaa valitsemallaan linjalla. Toivon herran ymmärtävän, että mahdollisen hovioikeuden käsittelyn osalta tällä sirkuksella ei ole mitään merkitystä.

Jotenkin käy mielessä, että uhrin kimppuun hyökkääminen isolla julkisuudella voi jopa olla haitaksi Lahtiselle.

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä. Urheilu yli lajirajojen
Tykkäysten kyttääminen on muuten perseestä, oli sitten alusta mikä vaan. Vaikka sitten tämä Jatkoaika.

Itsekin saatan tykätä jostain storystä missä ihminen puhuu ihan jo sillä perusteella että siinä on itse kuvassa jotain tykkäämisen arvoista (en pidä ääniä päällä kuin ihan sattumalta). Jos sellaisestakin mentäisiin meikäläinen lynkkaamaan niin olisihan se aika erikoista.

Kerrotko viellä mitä asioita poju siis puolusti kaverissaan? Puhummeko edelleen tuomiosta, jonka Lahtinen sai?

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Kerrotko viellä mitä asioita poju siis puolusti kaverissaan? Puhummeko edelleen tuomiosta, jonka Lahtinen sai?
En mää jaksa. Eiköhän tää oo tullut jo selväksi.

Mä olen aina kiusaamista vastaan, joten olen Pojun puolella.

almaris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikkelin Jukurit, LFC, Joe Sakic

Ei jumalauta. Kyllä te Porilaiset osaatte yllättää päivä päivältä enemmän. Ja ei, tämä ei ollut positiivisella mielellä sanottu. Nyt herätys.

Kyle

Jäsen
Jotenkin käy mielessä, että uhrin kimppuun hyökkääminen isolla julkisuudella voi jopa olla haitaksi Lahtiselle.

Olisi mielenkiintoista muuten kuulla enemmän tietäviltä voiko hovioikeuden tuomioon vaikuttaa (raskauttavasti) se, että Lahtinen toi omalla somekäyttäytymisellään asian näin julkiseksi? Ja täten lietsoi vastakkainasettelua. Voi vain kuvitella kuinka tämmöiset epäsuorat/suorat syytökset valehtelusta lisäävät entisestään uhrin kärsimyksiä.

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Pojun kohteluakaan en pidä kovinkaan reiluna ja suurin osa täälläkin hänestä kirjoitetuista viesteistä on jopa ihan suoraa kiusaamista. Ootte mukamas parempia ihmisiä.
Ei vaadi kovin paljon olla parempi ihminen kuin pahoinpitelystä tuomittu ja raiskauksen uhria "kusiseksi akaksi" kutsuva idiootti.

Kusiseksi akaksi haukkuminen on siis ok eikä kiusaamista?

FinnPeak

Jäsen

Tyrskis pärskis, signatureainesta.

Jos jostain ihmeen syystä tarvitset ratakiskoa, niin se että hän julkisuuden henkilönä ihan itse puski eetteriin ja kutsui raiskauksen uhria kusiseksi akaksi ja vaati häntä tulemaan julki (omatessaan vielä itse pahoinpitelytuomion), ei jostain kumman syystä nyt ollut monellekaan ihmiselle OK.

Maagisella tatsillaan hän onnistui vielä suoltamaan jatkokommentteja jotka olivat vähintään yhtä tyhmiä, oikeasti myötähäpeää aiheuttavia. Yhdistettynä näihin vanhojen tuomioiden esiinnousemiseen, niin aika mainiosti onnistunut parin päivän imagonluontikuuri, ei voi muuta sanoa kuin hattua nostaa.

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC

Aina underdog ei ole se paras vaihtoehto ketä betsata: Tuomittu naisen pahoinpitelijä puolustaa tuomittua raiskaajaa, koska viihdyttävä pelaaja. Haukkuu uhrin, yhteistyökumppanin/asiakkaansa, vittuilee ja haastaa riitaa somessa.
Aika Don Quijotemainen valinta.

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aina underdog ei ole se paras vaihtoehto ketä betsata: Tuomittu naisen pahoinpitelijä puolustaa tuomittua raiskaajaa, koska viihdyttävä pelaaja. Haukkuu uhrin, yhteistyökumppanin/asiakkaansa, vittuilee ja haastaa riitaa somessa.
Aika Don Quijotemainen valinta.

Mutta kun Poju on tässä tilanteessa se kiusattu osapuoli - ei kusiseksi akaksi julkisesti hänen nimeämä raiskattu nainen.

Torsti56

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stars, Blue Jackets

Ehkä parempi vaan että aikaisemman viestin jälkeen et laita enään yhtään samaa paskaa kuin se viesti.

Toisin sanoen sun mielestä on oikein haukkua uhria "kusiseksi akaksi" jos haluat puolustaa kaveriasi. Se on tullut varsinaisen selväksi.

Voit myös jatkaa tämän jäte "artistin" saunapoika biisin tahtiin hyppimistä. Itse en ole koskaan tehnyt niin koska en kuuntele paskaa musiikkia.

Kafka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin ravintolapianistit ja harhaoppiset joogaajat
Pojun kohteluakaan en pidä kovinkaan reiluna ja suurin osa täälläkin hänestä kirjoitetuista viesteistä on jopa ihan suoraa kiusaamista. Ootte mukamas parempia ihmisiä. Vaikka hän puolustikin kaveriaan suorasanaisesti niin ei kai hän kuitenkaan mihinkään rikokseen syyllistynyt. En tosiaankaan ymmärrä miksi häntä pitäisi canceloida.
Ne sanoo tuolla amerikan mailla sillai että play stupid games, win stupid prices. Pohjoisporilainen vastine on että kun lumeen kusee niin reikä jää.

En kyllä ole myöskään pomppinut minkään ala-arvoisen roskan tahdissa skoda cup-voiton kunniaksi, joten ehkä olen vaan jäänyt jostain olennaisesta paitsi.

Saint

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
”En puolustele Lahtista, mutta….” ja tarina jatkuu kuten muutkin vastaavat aiemmin - ei ole syytetty, puhumattakaan että olisi tuomittu. Lahtinen on.

Ihan oikeasti nyt. Hovi tekee oman päätöksensä, mutta saatavilla olevan tiedon valossa ei ole mitään, mikä antaisi ymmärtää käräjäoikeuden olevan kevyin perustein liikkeellä.

Tämä on totta, enkä usko Lahtisen ihan hetkeen tässä maassa kiekkoa pelaavan. Enkä anna nyt sinun aikaisempien mielipiteiden vaikuttaa asiaan, mitkä jossain muussa yhteydessä niin saattaisi tehdä.

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Enkä usko että Jypin faneista enemmistö välttämättä edes haluaa maalibiisin vaihtamista. Ennen tätä päivää tuskin kukaan olisi halunnut. Paine tuohon taitaa tulla medialta ja Jyväskylän ulkopuolelta, itseään parempina ihmisinä pitäviltä.
Väitän päinvastaista JYPin fanina, enkä ole yksin. Meidän laatikolta voi asian tarkastaa.

Hiitelän kirjoitus osuu kyllä lankulle.
Osuu, mutta tämän vuoksi ei ihan ollut askelmerkki kohdallaan:

Pelaajalla on ollut puolitoista vuotta aikaa kertoa asiasta seuralle. Ja seuralla on ollut saman verran aikaa kysyä työntekijöiltään, kohdistuuko johonkin heistä rikostutkinta, joka voisi vaikuttaa työntekoon.

Kuinka monta kertaa työnantaja on arvon palstasisaruksilta kysynyt vaikka kesäloman jälkeen, että "mites Pena, kohdistuuko sinuun työntekoon vaikuttava rikostutkinta?"

Muuten ihan asiaa, mutta tuo oli kyllä täysi huti.

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Tämä on kummastuttanut kys. kirjoituksessa ja Jatkoajan eilisessä jutussa. Siis toimittajien(?) näkemys, että jääkiekkoilijat eivät nauti työntekijöiden yksityisyyden suojaa ja tietosuojaa. Johtajasopimuksiin tiedonantovelvoitteita varmasti lätkitään ja tiettyihin erityishommiin liittyy työnantajan tiedonsaantioikeuksia (esim. jos toimitaan lasten kanssa), mutta ei todellakaan ole lätkäseuralla työnantajana mitään erityisasemaa vaatia pelaajilta jotain rikossyytepäivityksiä. Pelaajat kieltäytyisivät noihin tiedusteluihin vastaamasta ja pelaajayhdistys olisi nopeasti tiedustelemassa, että mikä homma.

Yleensä lätkämediassa kannanotot ovat Suomessa hyvin pro-pelaajat/työntekijät ja ”jääkiekko ei ole saareke erillään yhteiskunnan säännöistä” -tyylisiä mutta tämän aiheen osalta on osin menty toiseen ääripäähän.

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Tietyllä lailla on karua ulkoistaa asiasta ja leikkiä ikään kuin kliinistä akateemikkoa kun kyseessä on näinkin vakavat syytteet ja jäljet jättävät tapahtumat.

Mutta millasiakohan kerrannaisvaikutuksia tällä on? Ehkä erityisesti urheilu/kiekkopiirien suhteen. Nouseeko jotain uutta vielä esiin? Johtaako kulttuurien tarkasteluihin ja muutoksiin? Miten huomiotalous-somen ja median käyttö välineenä tällaisessa tapauksessa analysoidaan? Ylipäänsä, julkiset ulostulot, tukitoimet ja kritiikit? Seurojen tapa toimia, viestiä, kriisiviestiä?

Netit ja foorumit nyt sitten on erikseen. Aina ei tiedä ketkä trollaa ja ketkä ei, enkä nyt tarkota pelkästään Jatkoaikaa. Sanotaanko näin, että jos jonkinlaista mielikuva-informaatio/disinformaatio kampanjoita kehitellään propagandan välineinä politiikassa ja valtioiden välillä niin erinäiset foorumit on kyllä pullollaan, ja paikoitellen voittopuolisesti, teorioita ja syitä miksi tässä ko. tapauksessa syyte ei voi pitää paikkansa, tarinassa on aukkoja, naisessa/naisissa on epäilyttävää, vikaa ja sitä rataa. Luodaan tai pyritään luomaan vahva epäilys.

Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Osuu, mutta tämän vuoksi ei ihan ollut askelmerkki kohdallaan:

Pelaajalla on ollut puolitoista vuotta aikaa kertoa asiasta seuralle. Ja seuralla on ollut saman verran aikaa kysyä työntekijöiltään, kohdistuuko johonkin heistä rikostutkinta, joka voisi vaikuttaa työntekoon.

Kuinka monta kertaa työnantaja on arvon palstasisaruksilta kysynyt vaikka kesäloman jälkeen, että "mites Pena, kohdistuuko sinuun työntekoon vaikuttava rikostutkinta?"

Joo pojat riviin vaan ku omatoimitreenit loppuu ja aletaan joukkueena harjoitella.

"Ne kellä on ollut poliisin kanssa tekemisissä kesällä, esim. Ratti. Tai sit ollu oikeudessa, ottaa nyt askeleen eteenpäin..."

Mut omalle kohdalle, veikkaan et ois pakko tunnustaa pomolle itse, koska ajan työkseni autoa. Siis jos vetäisin törkeän ratin. Tai no ratin ylipäätänsä

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy