Liigapelaajat rikoksen tiellä

  • 391 705
  • 1 967

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Ylipäätään tuo asenne johonkin sometykkäyksiin. Koetttakaahan nyt oikeasti malttaa ymmärtää, että meidän parrujen suhtautuminen eriää "hieman" nykynuorison tyylistä. Kyllä nuo parikymppiset klopit heittää niitä tykkäyksiä sinne aivan täysin perehtymättä edes koko postauksen sisältöön.

Ensinnäkin, sinä et tiedä minkä ikäinen olen joten heitä kuuseen tuo ylimalkainen suhtautuminen.

Toiseksi, se että ne eivät merkitse sinulle mitään ei tarkoita, etteikö ne merkitsisi niille nuorille, jotka noita urheilijoita palvovat.

Se, että sinä olet sellainen kuin olet, ei tarkoita että muut ovat.

Luulisi ”parrun” jo tuohon ikään mennessä sen oppineen.
 

Kyle

Jäsen
Jos arvata saa niin veikkaan, että kun artisti Poju huomaa ettei kukaan halua häntä enään keikalle ja jäähallissa ei soi hänen musiikkia niin hän uhriutuu. Todennäköisesti alkaa syyttämään kaikesta jossain vaiheessa juuri Lahtista, kuinka veti hänen uransa maton alle vaikka hän itse niin tuki miestä alamäessä.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Näihin tykkäyksiin. Itse uskon jotenkin monen urheilijan avanneen tuon videon ja ensireaktiona on ollut vilpittömästi "Ei voi olla totta" ja tykkäys laitettu menemään, koska kyseessä ueheilija ja ns kaikkien kaveri. Eilen juttu tullut julkisuuteen ja sen jälkeen on varmasti ollut aikaa miettiä syvemmin asiaa ja todeta ja nähdä totuutta asialle. Ja sanotaan tähän viellä että itse olin aamulla raivoissani, kun näin listan esim jääkiekkoilijoista jotka olivat peukun laittaneet ja Haralakin piti erikseen etsiä netistä kuvineen, kun oksetti "miten sekin voi tykätä tästä videosta"
 

Dustwallow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Skellefteå AIK, PoPa und Red Wings
Ensinnäkin, sinä et tiedä minkä ikäinen olen joten heitä kuuseen tuo ylimalkainen suhtautuminen.

Toiseksi, se että ne eivät merkitse sinulle mitään ei tarkoita, etteikö ne merkitsisi niille nuorille, jotka noita urheilijoita palvovat.

Se, että sinä olet sellainen kuin olet, ei tarkoita että muut ovat.

Luulisi ”parrun” jo tuohon ikään mennessä sen oppineen.
Sulla taisi jo kaiken öyhötyksen keskellä unohtua se allekirjoittaneen alkuperäinen pointti. Ja kyllä, niin pahalta kuin se meistä vanhoista parruista (*wink* palstalle liitttymisajankohtasi on julkinen *wink*) tuntuukin, niin maailma muuttuu ja ihmiset sen mukana. Koetetaanhan pitää käpsistä kiinni kaksinkäsin ja pysyä muutoksessa mukana.

Laitetaan nyt vielä loppukaneetiksi se minun ensimmäinen ja ainoa pointti tähän sometykkäyskeskusteluun: kakot ja lundellit ovat erittäin suurella todennäköisyydellä voineet heittää tykkäyksen Lahtisen alkuperäiseen IG-postaukseen ilman, että edes katsoivat koko videota. Tätä tukee myös tykkäysten poisto jälkikäteen.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Tykkäysten kyttääminen on muuten perseestä, oli sitten alusta mikä vaan. Vaikka sitten tämä Jatkoaika.

Itsekin saatan tykätä jostain storystä missä ihminen puhuu ihan jo sillä perusteella että siinä on itse kuvassa jotain tykkäämisen arvoista (en pidä ääniä päällä kuin ihan sattumalta). Jos sellaisestakin mentäisiin meikäläinen lynkkaamaan niin olisihan se aika erikoista.

Pojun kohteluakaan en pidä kovinkaan reiluna ja suurin osa täälläkin hänestä kirjoitetuista viesteistä on jopa ihan suoraa kiusaamista. Ootte mukamas parempia ihmisiä. Vaikka hän puolustikin kaveriaan suorasanaisesti niin ei kai hän kuitenkaan mihinkään rikokseen syyllistynyt. En tosiaankaan ymmärrä miksi häntä pitäisi canceloida. Ihan varmasti teistä haukkujistakin lähes kaikki on hyppinyt "Poika saunoo" -biisin tahtiin. Nyt biisi onkin mukamas huono kun artisti puolusti kaveriaan (vai olisiko vain suosikkijoukkueensa pelaajaa, en välttämättä usko että noin isolla ikäerolla voi puhua kaverista). Enkä usko että Jypin faneista enemmistö välttämättä edes haluaa maalibiisin vaihtamista. Ennen tätä päivää tuskin kukaan olisi halunnut. Paine tuohon taitaa tulla medialta ja Jyväskylän ulkopuolelta, itseään parempina ihmisinä pitäviltä.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Hiitelän kirjoitus osuu kyllä lankulle.

Ihmisellä on luontainen taipumus ajatella toisesta hyvää ja luottaa sanaan. Suomalaisten osalta usein väitetään näiden luonteenpiirteiden vieläpä korostuvan. Edelleen asia korostuu jos kyseessä on tuttu tai arvostamasi henkilö.

Tässä valossa ovat Lahtisen manifestin keräämät tykkäysmäärät tavallaan yllätyksettömiä. Keskivertosomettaja ei montaa riviä tekstiä jaksa lukea tai tehdä taustatutkimusta - oikeuden dokumenteista kun selviäisi melko nopeasti ristiriidat ja kertomattajättämiset Severin tarinaan suhteutettuna.

Kun vain toinen osapuolista julkaisee videon, tippuvat kaikki peukut siihen laariin. Tilanne olisi täysin päinvastainen, jos tuossa rinnalla olisi esitetty uhrin itkuinen kertomus illan tapahtumista. Uhri ei luonnollisesti voi tulla ulos asian kanssa ja en tiedä voiko kunnianloukkaus kriteeristö täyttyä, kun uhri ei ole julkisessa tiedossa. Tuomion säilyessä ennallaan soisi Lahtisen kuitenkin saavan tästä uhrin törkeästä mustamaalaamisesta kovennettua.
Sitten kun tämä rikollinen mutta omasta mielestään olosuhteiden ja ajojahdin uhri on vielä sympaattisen oloinen supliikkimies ja komeanpuoleinenkin vielä, niin kyllähän porukka haluaa siihen uskoa. Niin sydäntä riipaisevasti videolla kertoi kokemastaan oikeusmurhasta ja vilpittömässä ja avoimessa (joskin vilpittömyyden ja avoimuuden kannalta melko myöhään julkistetussa) rattikäryripittäytymisessä ITSEMURHA-AJATUKSISTA mitä tämä poliisin ja petollisten naisten ajojahti on hänessä aiheuttanut, niin vähemmästäkin nyt herää sekä entistä syvempi rakkaus tätä yhteiskunnan ja "kusisten akkojen" kaltoinkohtelemaa pientä surkupullukkaa kohtaan sekä luonnollisesti raivo ja lynkkaushimo niitä tahoja kohtaan jotka tämän aikamme jeesusnasaretilaisen ovat ristille naulinneet.

Severin touhuista tulee melko vahvat sosiopaattimanipuloijan vibat siis tuon tuomionjälkeisen somekäyttäytymisensä myötä. Jos/kun uskomme JYPin pukuhenkilöitä etteivät tienneet käryistä ja kun tiedetään että viimeistään syyskuun lopussa tiesivät, mutta kuitenkin luottivat ilmiselvästi siihen että vapauttava tuomio tulee (ja kukapa heille semmoisen luottamuksen olisi myynyt kuin tämä nyttemmin raiskauksesta kahdeksi vuodeksi ehdottomaan tuomittu "marttyyri"), niin lähinnä vahvistaa mielikuvaa "Sevestä" henkilönä kuka pystyy manipuloimaan väkeä erittäin lahjakkaasti uskomaan täysin arkitodellisuudesta päinvastaisia asioita ja myös käyttää surutta tätä lahjaansa hyväksi.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Täytyy sanoa, että on nämä lätkänpelaajat vesseleitä. Siellä on Pärssisestä Kakkoon ja Lundelliin käyneet tykkäämässä Lahtisen itkuvirrestä Instassa. Kerätkää nyt seuraavaksi joku freeseveri kolehti vielä sille.
Tässä on konkreettinen esimerkki pisa-tuloksissa nähdyn lukutaidon heikentymisen vaikutuksista. Toki nuo tässä listaamasi pelaajat ovat vielä nuoressa ja naiivissa iässä ja siten alttiita lankeamaan narsistin selityksiin.

Ja totta puhuakseni, historia tuntee myös tapauksia, kun yhteisö on asettunut kollektiivisesti vielä paljon voimakkaammin raiskaajan puolelle. Ruotsissa oli noin 15 vuotta sitten tapaus, kun suosittu teinipoika raiskasi vähemmän suositun 14-vuotiaan tytön. Sometuomioistuimen mielestä tytön olisi pitänyt ymmärtää olla vain iloinen, jos olisi sattunutkin pojalta jotain huomiota saamaan, ja yhteisö asettui vahvasti raiskaajan puolelle. Uhrina ollut teinityttö joutui vaihtamaan koulua ja muuttamaan perheineen kokonaan toiselle paikkakunnalle jouduttuaan armottoman vainon kohteeksi. Paikallinen seurakunta järjesti kirkossa kansanjuhlan tuomion saaneen raiskaajan tueksi. Juhlan jälkeisenä iltana poika raiskasi uudestaan. Tällä kertaa uhrina oli joku suosittu tyttö, ja vähitellen yleinen mielipide alkoi kääntymään raiskaajaa vastaan. Vuonna 2010 Yle esitti tapauksesta tehdyn dokumentin Toinen raiskaus, joka ei varmaan enää ole mistään nähtävissä, mutta oli kyllä hemmetin häiritsevä dokkari. Yksi dokkarin mieleenpainuvimmista kohdista oli pojan kunniaksi kansanjuhlan järjestäneen pastorin spontaani kommentti "Voi poikarukkaa", kun hän kuuli pojan raiskanneen uudestaan.

Joillain ihmisillä vain on kyky saada ympärillään kaikki puolelleen, mitä voi olla ulkopuolelta vaikea ymmärtää.
 

JTM

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tykkäysten kyttääminen on muuten perseestä, oli sitten alusta mikä vaan. Vaikka sitten tämä Jatkoaika.

Itsekin saatan tykätä jostain storystä missä ihminen puhuu ihan jo sillä perusteella että siinä on itse kuvassa jotain tykkäämisen arvoista (en pidä ääniä päällä kuin ihan sattumalta). Jos sellaisestakin mentäisiin meikäläinen lynkkaamaan niin olisihan se aika erikoista.

Pojun kohteluakaan en pidä kovinkaan reiluna ja suurin osa täälläkin hänestä kirjoitetuista viesteistä on jopa ihan suoraa kiusaamista. Ootte mukamas parempia ihmisiä. Vaikka hän puolustikin kaveriaan suorasanaisesti niin ei kai hän kuitenkaan mihinkään rikokseen syyllistynyt. En tosiaankaan ymmärrä miksi häntä pitäisi canceloida. Ihan varmasti teistä haukkujistakin lähes kaikki on hyppinyt "Poika saunoo" -biisin tahtiin. Nyt biisi onkin mukamas huono kun artisti puolusti kaveriaan (vai olisiko vain suosikkijoukkueensa pelaajaa, en välttämättä usko että noin isolla ikäerolla voi puhua kaverista). Enkä usko että Jypin faneista enemmistö välttämättä edes haluaa maalibiisin vaihtamista. Ennen tätä päivää tuskin kukaan olisi halunnut. Paine tuohon taitaa tulla medialta ja Jyväskylän ulkopuolelta, itseään parempina ihmisinä pitäviltä.
Ymmärrän jos poju haluaa olla Severin tukena, mutta uhrin kutsuminen kusiseksi akaksi on helvetin ala-arvoista
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Pojun kohteluakaan en pidä kovinkaan reiluna ja suurin osa täälläkin hänestä kirjoitetuista viesteistä on jopa ihan suoraa kiusaamista. Ootte mukamas parempia ihmisiä. Vaikka hän puolustikin kaveriaan suorasanaisesti niin ei kai hän kuitenkaan mihinkään rikokseen syyllistynyt. En tosiaankaan ymmärrä miksi häntä pitäisi canceloida. Ihan varmasti teistä haukkujistakin lähes kaikki on hyppinyt "Poika saunoo" -biisin tahtiin. Nyt biisi onkin mukamas huono kun artisti puolusti kaveriaan (vai olisiko vain suosikkijoukkueensa pelaajaa, en välttämättä usko että noin isolla ikäerolla voi puhua kaverista). Enkä usko että Jypin faneista enemmistö välttämättä edes haluaa maalibiisin vaihtamista. Ennen tätä päivää tuskin kukaan olisi halunnut. Paine tuohon taitaa tulla medialta ja Jyväskylän ulkopuolelta, itseään parempina ihmisinä pitäviltä.
Hän siis puolusti suorasanaisesti kaveriaan haukkumalla raiskauksen uhrin "kusiseksi akaksi".
 

Boogy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Näihin tykkäyksiin. Itse uskon jotenkin monen urheilijan avanneen tuon videon ja ensireaktiona on ollut vilpittömästi "Ei voi olla totta" ja tykkäys laitettu menemään, koska kyseessä ueheilija ja ns kaikkien kaveri. Eilen juttu tullut julkisuuteen ja sen jälkeen on varmasti ollut aikaa miettiä syvemmin asiaa ja todeta ja nähdä totuutta asialle. Ja sanotaan tähän viellä että itse olin aamulla raivoissani, kun näin listan esim jääkiekkoilijoista jotka olivat peukun laittaneet ja Haralakin piti erikseen etsiä netistä kuvineen, kun oksetti "miten sekin voi tykätä tästä videosta"
Tämä on totta. Lahtinen taisi julkaista videon käytännössä heti tuomion julkaisun jälkeen joten monet luultavasti näki hänen videon Instagramissa ennen mitään uutisia aiheesta. Tietty tässä vaiheessa jokainen julkkis on todennäköisesti tietoinen tykkäyksestään ja se herättää vähän kysymyksiä jos he eivät käy poistamassa niitä jälkikäteen.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ylipäätään tuo asenne johonkin sometykkäyksiin. Koetttakaahan nyt oikeasti malttaa ymmärtää, että meidän parrujen suhtautuminen eriää "hieman" nykynuorison tyylistä. Kyllä nuo parikymppiset klopit heittää niitä tykkäyksiä sinne aivan täysin perehtymättä edes koko postauksen sisältöön.
Minusta on naiivia kuvitella että nuo on jotain klikkauksia ilman että asiata sen isommin tiedetään. Varmasti on ollut tiedossa mistä Lahtinen on tuomittu. Luulisi että sitten edes vähän olisi kriittinen sen suhteen mille niitä sydämiä laittaa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
"Sometuomioistuimista" on puhuttu jo kauan, mutta kieltämättä vastaavaa tapausta en keksi. En ole ihan varma, mitä Lahtinen yrittää tavoittaa valitsemallaan linjalla. Toivon herran ymmärtävän, että mahdollisen hovioikeuden käsittelyn osalta tällä sirkuksella ei ole mitään merkitystä.

Jotenkin käy mielessä, että uhrin kimppuun hyökkääminen isolla julkisuudella voi jopa olla haitaksi Lahtiselle.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Tykkäysten kyttääminen on muuten perseestä, oli sitten alusta mikä vaan. Vaikka sitten tämä Jatkoaika.

Itsekin saatan tykätä jostain storystä missä ihminen puhuu ihan jo sillä perusteella että siinä on itse kuvassa jotain tykkäämisen arvoista (en pidä ääniä päällä kuin ihan sattumalta). Jos sellaisestakin mentäisiin meikäläinen lynkkaamaan niin olisihan se aika erikoista.

Pojun kohteluakaan en pidä kovinkaan reiluna ja suurin osa täälläkin hänestä kirjoitetuista viesteistä on jopa ihan suoraa kiusaamista. Ootte mukamas parempia ihmisiä. Vaikka hän puolustikin kaveriaan suorasanaisesti niin ei kai hän kuitenkaan mihinkään rikokseen syyllistynyt. En tosiaankaan ymmärrä miksi häntä pitäisi canceloida. Ihan varmasti teistä haukkujistakin lähes kaikki on hyppinyt "Poika saunoo" -biisin tahtiin. Nyt biisi onkin mukamas huono kun artisti puolusti kaveriaan (vai olisiko vain suosikkijoukkueensa pelaajaa, en välttämättä usko että noin isolla ikäerolla voi puhua kaverista). Enkä usko että Jypin faneista enemmistö välttämättä edes haluaa maalibiisin vaihtamista. Ennen tätä päivää tuskin kukaan olisi halunnut. Paine tuohon taitaa tulla medialta ja Jyväskylän ulkopuolelta, itseään parempina ihmisinä pitäviltä.
Kerrotko viellä mitä asioita poju siis puolusti kaverissaan? Puhummeko edelleen tuomiosta, jonka Lahtinen sai?
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Kerrotko viellä mitä asioita poju siis puolusti kaverissaan? Puhummeko edelleen tuomiosta, jonka Lahtinen sai?
En mää jaksa. Eiköhän tää oo tullut jo selväksi.

Mä olen aina kiusaamista vastaan, joten olen Pojun puolella.
 

almaris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikkelin Jukurit, LFC
Tykkäysten kyttääminen on muuten perseestä, oli sitten alusta mikä vaan. Vaikka sitten tämä Jatkoaika.

Itsekin saatan tykätä jostain storystä missä ihminen puhuu ihan jo sillä perusteella että siinä on itse kuvassa jotain tykkäämisen arvoista (en pidä ääniä päällä kuin ihan sattumalta). Jos sellaisestakin mentäisiin meikäläinen lynkkaamaan niin olisihan se aika erikoista.

Pojun kohteluakaan en pidä kovinkaan reiluna ja suurin osa täälläkin hänestä kirjoitetuista viesteistä on jopa ihan suoraa kiusaamista. Ootte mukamas parempia ihmisiä. Vaikka hän puolustikin kaveriaan suorasanaisesti niin ei kai hän kuitenkaan mihinkään rikokseen syyllistynyt. En tosiaankaan ymmärrä miksi häntä pitäisi canceloida. Ihan varmasti teistä haukkujistakin lähes kaikki on hyppinyt "Poika saunoo" -biisin tahtiin. Nyt biisi onkin mukamas huono kun artisti puolusti kaveriaan (vai olisiko vain suosikkijoukkueensa pelaajaa, en välttämättä usko että noin isolla ikäerolla voi puhua kaverista). Enkä usko että Jypin faneista enemmistö välttämättä edes haluaa maalibiisin vaihtamista. Ennen tätä päivää tuskin kukaan olisi halunnut. Paine tuohon taitaa tulla medialta ja Jyväskylän ulkopuolelta, itseään parempina ihmisinä pitäviltä.
Ei jumalauta. Kyllä te Porilaiset osaatte yllättää päivä päivältä enemmän. Ja ei, tämä ei ollut positiivisella mielellä sanottu. Nyt herätys.
 

Kyle

Jäsen
Jotenkin käy mielessä, että uhrin kimppuun hyökkääminen isolla julkisuudella voi jopa olla haitaksi Lahtiselle.

Olisi mielenkiintoista muuten kuulla enemmän tietäviltä voiko hovioikeuden tuomioon vaikuttaa (raskauttavasti) se, että Lahtinen toi omalla somekäyttäytymisellään asian näin julkiseksi? Ja täten lietsoi vastakkainasettelua. Voi vain kuvitella kuinka tämmöiset epäsuorat/suorat syytökset valehtelusta lisäävät entisestään uhrin kärsimyksiä.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Pojun kohteluakaan en pidä kovinkaan reiluna ja suurin osa täälläkin hänestä kirjoitetuista viesteistä on jopa ihan suoraa kiusaamista. Ootte mukamas parempia ihmisiä.
Ei vaadi kovin paljon olla parempi ihminen kuin pahoinpitelystä tuomittu ja raiskauksen uhria "kusiseksi akaksi" kutsuva idiootti.

Mä olen aina kiusaamista vastaan, joten olen Pojun puolella.
Kusiseksi akaksi haukkuminen on siis ok eikä kiusaamista?
 

FinnPeak

Jäsen
Mä olen aina kiusaamista vastaan, joten olen Pojun puolella.

Tyrskis pärskis, signatureainesta.

Jos jostain ihmeen syystä tarvitset ratakiskoa, niin se että hän julkisuuden henkilönä ihan itse puski eetteriin ja kutsui raiskauksen uhria kusiseksi akaksi ja vaati häntä tulemaan julki (omatessaan vielä itse pahoinpitelytuomion), ei jostain kumman syystä nyt ollut monellekaan ihmiselle OK.

Maagisella tatsillaan hän onnistui vielä suoltamaan jatkokommentteja jotka olivat vähintään yhtä tyhmiä, oikeasti myötähäpeää aiheuttavia. Yhdistettynä näihin vanhojen tuomioiden esiinnousemiseen, niin aika mainiosti onnistunut parin päivän imagonluontikuuri, ei voi muuta sanoa kuin hattua nostaa.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
En mää jaksa. Eiköhän tää oo tullut jo selväksi.

Mä olen aina kiusaamista vastaan, joten olen Pojun puolella.
Aina underdog ei ole se paras vaihtoehto ketä betsata: Tuomittu naisen pahoinpitelijä puolustaa tuomittua raiskaajaa, koska viihdyttävä pelaaja. Haukkuu uhrin, yhteistyökumppanin/asiakkaansa, vittuilee ja haastaa riitaa somessa.
Aika Don Quijotemainen valinta.
 

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aina underdog ei ole se paras vaihtoehto ketä betsata: Tuomittu naisen pahoinpitelijä puolustaa tuomittua raiskaajaa, koska viihdyttävä pelaaja. Haukkuu uhrin, yhteistyökumppanin/asiakkaansa, vittuilee ja haastaa riitaa somessa.
Aika Don Quijotemainen valinta.

Mutta kun Poju on tässä tilanteessa se kiusattu osapuoli - ei kusiseksi akaksi julkisesti hänen nimeämä raiskattu nainen.
 

Torsti56

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stars, Blue Jackets
En mää jaksa. Eiköhän tää oo tullut jo selväksi.

Mä olen aina kiusaamista vastaan, joten olen Pojun puolella.
Ehkä parempi vaan että aikaisemman viestin jälkeen et laita enään yhtään samaa paskaa kuin se viesti.

Toisin sanoen sun mielestä on oikein haukkua uhria "kusiseksi akaksi" jos haluat puolustaa kaveriasi. Se on tullut varsinaisen selväksi.

Voit myös jatkaa tämän jäte "artistin" saunapoika biisin tahtiin hyppimistä. Itse en ole koskaan tehnyt niin koska en kuuntele paskaa musiikkia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös