Miten tuosta saa kannattavan yhtälön sille tv-oikeudet omistavalle taholle? Siis kun kuukausimaksu painetaan alas. Tuo kymppi kuussa taitaa olla kolmasosa nykyisestä hinnasta. Tarkoittaisi, että nykyiseen liikevaihtoon päästäkseen pitäisi saada kolminkertainen määrä maksavia asiakkaita. Samaan aikaan tuotantokustannukset kasvavat merkittävästi kun jokaiselle paikkakunnalle ja jokaiseen otteluun rakennetaan kunnon studiot. Tai vaikka ei jokaiselle paikkakunnalle, vaan studiot hoidetaan jostain tuotantotiloista, niin kustannukset joka tapauksessa kasvavat.
Miten siitä diilistä on Ruotsissa saatu noin hyvä? Mua kiinnostaisi tietää millä tasolla siellä on kuukausimaksut ja studioiden laatu. On todella erikoinen yhtälö, että Suomessa diili ei ole oikeuksien omistajalle kovin tuottava alle puolella Ruotsin vuosikustannuksista.
Ruotsin suurempi väkimäärä ei tässä oikein käy selittäväksi tekijäksi, sillä seurat ovat pääosin pieniltä talousalueilta ja suurkaupungeissa seurataan jalkapalloa. Suomessa jääkiekko on ylivoimainen ykköslaji ja maajoukkue yksi kansallisesti vahvimmista brändeistä. Jos MM-finaalia katsoo 3 miljoonaa ihmistä, niin kenenkään ei pitäisi käyttää nykytilanteelle selityksenä sitä, ettei täällä ole kuluttajamassaa asiakkaiksi. Vika on joko tuotteessa, sen markkinoinnissa tai molemmissa. Potentiaalia täällä on vähintään yhtä paljon kuin länsinaapurissa.
Halvempi kuukausimaksu varmasti nostaisi tilaajamääriä, joka taas mahdollistaa suuremmat mainostulot. Parhaimmillaan siitä syntyy positiivinen noidankehä jossa tilaajamäärän kasvu nostaa myös yleistä kiinnostusta sarjaa kohtaan. Kympin kuukausimaksulla yhtälö voi olla vaikea, mutta toisaalta nykyinen n. 30€(?) hintakin tehokkaasti karkottaa kaikki muut paitsi meidät hölmöimmät elinkautisvangit.
Tästä tasan samaa mieltä. Liigan sulkeminen oli virhe, jolla hetkellisesti taattiin muutamalle seuralle taloudellista vakautta, mutta jonka oikeaa hintaa tullaan maksamaan vielä ainakin toistakymmentä vuotta. Vaikka virhe korjattaisiin tänään, kestäisi terveen kilpailuympäristön muodostuminen todella pitkään. Mestis on ajettu henkihieveriin, joten ei sieltä ihan heti ole uskottavia nousijakandidaatteja tulossa, mutta jos mahdollisuus on olemassa, luo se toimintaan tarkoitusta ja varmasti kiinnostaisi yleisöäkin nykyistä enemmän.
Montako liigapassia myytäisiin enemmän, jos sillä saisi seurata play-off-kamppailun lisäksi viimeisille kierroksille asti taistelua putoamisen välttämisestä ja liigakarsinnat siihen vielä päälle? Minä luulen että aika monta.
Tällä hetkellä 3-5 joukkuetta vuosittain luovuttaa kauden suhteen siinä joulun tienoilla myyden parhaat pelaajansa, koska epäonnistumisista ei rankaista ja panosta ei ole. Kukaan täysjärkinen ei sellaisten joukkueiden otteluiden seuraamisesta maksa paikan päällä eikä kotisohvalla.