Melko Huono
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK
Sori mutta nyt ei mulle aukea. Mistä lähtien se SHL on sitten sinun mielestä ollut kovempi sarja kuin SM-Liiga? Kun mun mielestä tossa vain kerrot että 90-luvulla tilanne näytti hyvältä ja sitten että eron kurominen kiinni on kovin hankalaa. Siis kumpi sitä eroa nyt kuroo umpeen? Ja mihin faktoihin perustat väitteesi vai onko pelkkää mielipidettä? Ehkä tuosta joku saa paremmin kiinni kuin minä kaljapäissäni, mutta pakko kysyä kun rupesi kiinnostamaan ja en tajua.Tomi Kallio avasi rohkeasti suunsa illan MTV Sport uutisissa liittyen Ruotsin SHL-liigaan ja sen arvostukseen maajoukkuevalmennuksen piireissä. Tompan mielestä Ruotsin liigan tasoa on selkeästi aliarvioitu. Rivien välistä oli luettavissa Kallion harmittelua kotoisan Liigamme yliarvostuksesta. Itse olen Tomin kanssa täysin samaa mieltä. 2000-luvun aikana Ruotsista oli kovin vaikea päästä joukkueeseen verrattuna SM-liigaan ja Sveitsiin. Vasta Jukka Jalosen kaudella silloiset Elitserienin suomalaiset pääsivät MM-kisoihin asti.
Eli olen todennut SHL:n olevan Liigaa kovempi sarja,mutta tämähän ei ole uusi asia. 1990-luvulla tilanne näytti SM-liigan kannalta niinkin hyvältä itäblokin romahtamisen takia,mistä johtuen monet neuvostotaustaiset pelaajat valitsivat Suomen,jos NHL/AHL ei ollut vaihtoehto. Tuskinpa esimerkiksi Aleksander Barkov sr olisi Suomeen tullut,jos Elitserien olisi ollut sillä tasolla kuin se on nyt.
Eron kiinnikurominen on kovin hankalaa johtuen esim.verotusasioista, jotka karkottavat monia Liigan tyrkyllä olevia pelaajia. Lisäksi liigaseurojen taloudellisesti heikot tilanteet aiheuttavat tyhjennysmyyntejä joiden aikana isoimmat tähdet myydään Venäjälle suuren siirtokorvauksen toivossa. Ruotsissa tämä ongelma on huomattavasti pienempi ja KHL vie vain isoimmat starat kuten Staffan Kronwallin ja Jimmie Ericssonin.
Mitä Tomi Kallioon tulee, niin toki saa olla mitä mieltä hyvänsä. Hän kyllä pääsi silloin parhaimpina vuosinaan hyvin maajoukkueen mukaan ja teki tehoja. Sitten taso tippui ja lopulta ei mitään käyttöä maajoukkueessa.