Olen toki itsekin liputellut esim. 10+10 mallien puolesta, mutta jos Suomessa lähdetään tekemään nykyiseen järjestelmään muutoksia ja jos tavoitteena on joukkueiden vähentäminen Liigassa, niin silloin pitää varmistaa se, että se seuraava taso on myös elinkelpoinen tuleville entisille Liiga joukkueille. Se ei voi perustua mihinkään haihatteluun, että tiputetaan kolme ja urheiluromantikot pelastavat Mestiksen, vaan siinä pitää olla selvä suunnitelma, miten haluttuun tahtotilaan päästään. Itse en ole ollenkaan vakuuttunut, että kolmen joukkueen tiputtamien, sanotaan vaikka yhdeksän Mestis seuran sekaan tekisi tulevasta Mestiksestä vielä tarpeeksi kilpailukykyistä, koska kolme nykyistä Liiga seuraa pelasi Mestistä vielä jokunen aika sitten.
En tiedä auttaisiko edes sellainen, jossa tosiaan viisi entistä Liiga seuraa ja viisi parasta Mestis seuraa muodostaisi uuden Mestiksen, joten sen takia olen omissa 10+10 malleissa ehdottanut myös ristiin pelaamista Liigan kanssa ja pudotuspelejä siten, että myös alemmasta sarjasta on teoreettinen mahdollisuus päästä kiinni Kanada maljaan. Tämä siis siksi, että syntyisi tilanne, jossa ylimmän sarjan tv-kumppani voisi haluta näyttää myös alemman sarjan pelejä ja siten saataisiin molemmille sarjoille yhteinen tv-sopimus. Ja jos ei saataisi, niin kun Liiga seurat tuossa tilanteessa pelaisivat myös Mestis joukkueita vastaan, niin voisi kuvitella, että Suomesta löytyisi siinä tilanteessa toinen tv-kumppani Mestikselle, joka haluaisi osansa myös noista Liiga joukkueista ristiinpelaamisen osalta.
Jos yllä kuvatun kaltaiseen tilanteeseen päästäisiin ja samalla ikäänkuin hämärtyisi se raja kahden ylimmän tason välillä, niin silloinhan ei välttämättä olisi niin suuri ongelma pudotella ja nostella joukkueita noiden kahden tason välillä pelillisten ansioiden kautta. Siis verrattuna nykytilanteeseen.
Edit. en siis väitä, että tuo 10+10 välttämättä toimisi tai olisi parempi, kuin nykyinen 15 joukkueen sarja, väitän vaan, että tuo olisi elinkelpoisempi vaihtoehto kuin se, että pudotetaan kolme joukkuetta Mestikseen ja toivotaan, että urheiluromantikot nostaisivat Mestiksen talouden uudelleen kukoistukseen.