Mainos

Liigan taso verrattuna muihin sarjoihin

• 572 771
  • 2 911

Kukko

Jäsen
Sanot, että keskustelu on absurdi, koska ihmiset eivä kirjoita faktoja väitteidensä tueksi. Sen jälkeen vaahtoat mielipidettäsi ilman faktaa läkähdyttävän pitkästi. Kärppien junioritoiminta on aivan eri tasolla kuin kymmenen vuotta sitten. Uskallan väittää, ettei syy ole Liigan laajenemisessa. Kempeleessä K-Laser pyörittää vuosi toisensa jälkeen laadukasta junioritoimintaa ilman edusjoukkuetta ja sen tukea.

Mitä vaahtoat aina faktojen puutteesta toisille kirjoittajille. Itse kirjoitat lähes aina mutu mielipiteitä, usein perustelusi on myös samaa tavaraa. @Rannari on tässä hienosti perusteluin todistanut laajan suljetun Liigan edut hienossa kirjoituksessaan. Oma raapustelusi on keskittynyt Oulun näkökulmaan, eikä ole kyennyt näkemään asioita monialaisemmin. Toisten kirjoittajien hatkuva haukkuminen ja mollaaminen rupeaa osaltasi menemään jo koulukiusaamisen osa-alueelle. Ammattisi tuntien uskoisin sinun tunnistavan myös itse osa-alueen tehokkaasti.

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Sanot, että keskustelu on absurdi, koska ihmiset eivä kirjoita faktoja väitteidensä tueksi. Sen jälkeen vaahtoat mielipidettäsi ilman faktaa läkähdyttävän pitkästi. Kärppien junioritoiminta on aivan eri tasolla kuin kymmenen vuotta sitten. Uskallan väittää, ettei syy ole Liigan laajenemisessa. Kempeleessä K-Laser pyörittää vuosi toisensa jälkeen laadukasta junioritoimintaa ilman edusjoukkuetta ja sen tukea.
Suosittelen lukemaan sen tekstin uudestaan, ihan ajatuksen kanssa. Sun Kärpät vertaus on ensinnäkin naurettava ja toisekseen Kärpiltä ei tulisi yhtään junnua jos se pelaisi karkkirahoilla Mestiksessä. Minä en ole vaahdonnut mielipidettäni, vaan sanonut ihan asiallisesti että ei ole olemassa mitään määrää X joukkueita jotka voi pelata Liigaa. Se on karu fakta. Sinä et pysty millään sitä väitettä kumoamaan. Kukaan meistä ei tiedä mikä on se määrä joukkueita mitkä ollessaan Liigassa olisi tilanne optimaalinen. Siinä on sinulle fakta minkä minä toin viestissäni esiin ja minkä sinä sivuutit totaalisesti.

Sinun mielipiteesi asiasta saa olla vaikka 2 joukkueen Liigan olevan paras mahdollinen. Silti se ei muuta tosiasioita ja tosiasia nyt vain on, että mitään sellaista rajaa ei ole olemassa. Ainoa raja mikä on, on resurssit ja silloin puhutaan rahasta. Maailmasta ei lopu pelaajat kesken, raha loppuu paljon aiemmin.

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Voi stsiisus tätä ketjua, muutaman sivun verran. 14 joukkueen avoin Liiga, 2+2 karsinta sarja, Jokerit takaisin, (mistä kaikki alkoi) ja Kiekko Espoo jaloilleen.
Tämä mun näkemys.

Nohnoh, ihan hyviä tekstejähän täällä. Mun mielestä ihan hyvä keskustella Liigan tasosta myös siinä yhteydessä, kun mietitään milloin (minkä ikäisenä) huippujunnut lähtevät rapakon taakse. Jos siis noita kirjotuksia tarkotit.

Suosikkijoukkue
KK
Nohnoh, ihan hyviä tekstejähän täällä. Mun mielestä ihan hyvä keskustella Liigan tasosta myös siinä yhteydessä, kun mietitään milloin (minkä ikäisenä) huippujunnut lähtevät rapakon taakse. Jos siis noita kirjotuksia tarkotit.
Niin. Toiselle se aika on 18-vuotiaana ja toiselle se saattaa olla vasta 24-vuotiaana. Minusta kehitystä ei tulisi jarruttaa ja laittaa jotain tiettyä ikää, koska mihinkin sarjaan voi mennä. Toki NHL:n ja 18 vuoden iän ymmärrän hyvin eikä minua haittaa, vaikka se nousisi vuodella parilla. En usko kuitenkaan, että tolla iällä on mitään merkitystä lähdetäänkö NHL:ään 18- vai 19-vuotiaana. Tuskin halleille porukkaa niin hirveästi enempää tulisi, vaikka Kakko pelaisi vielä kauden.

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Niin. Toiselle se aika on 18-vuotiaana ja toiselle se saattaa olla vasta 24-vuotiaana. Minusta kehitystä ei tulisi jarruttaa ja laittaa jotain tiettyä ikää, koska mihinkin sarjaan voi mennä. Toki NHL:n ja 18 vuoden iän ymmärrän hyvin eikä minua haittaa, vaikka se nousisi vuodella parilla. En usko kuitenkaan, että tolla iällä on mitään merkitystä lähdetäänkö NHL:ään 18- vai 19-vuotiaana. Tuskin halleille porukkaa niin hirveästi enempää tulisi, vaikka Kakko pelaisi vielä kauden.

Siis TPS:lle ja Liigalle Kakon jääminen vielä vuodeksi olisi todella hyvä ja iso juttu, ja toisi kyllä myös ainakin jonkin verran lisää katsojia sinne, kun haluavat nähdä vielä Kakko-showta. Mutta hänen NHL-uraan ei ainakaan heikentävästi vaikuttaisi mun mielestä. Päinvastoin, kun vetelisi Turussa kärkiketjuissa hyvillä minuuteilla niin tasakentin ja yv:llä myös.

Hieman (ei paljoa, mutta hieman) eri linjoilla ollaan siis tuossa, mut eipä se niin vakavaa ole. Eli se siitä aiheesta, ja ei muuta kun zemppiä illan finaaliin... myös meille kotisohviin :)

Grafix

Jäsen
Eihän liiga ole suljettu. Mukaan pääsee ihan varmasti jos on osoittaa riittävää taloudellista ja urheilullista kykyä. Ja pois pääsee myös samojen asioiden puuttuessa. Urheilu ja bisnes on nykypäivänä kiinteässä symbioosissa ja ihan hyvä niin.

Ainakin itseäni kyllä turhauttaisi katsoa jotain yllätyksellisesti noussutta Kiekko-Haahkojen joukkuetta, joka viimeisillä penneillään maksaa liigaosaketta samalla kun koittaa epätoivoisesti haalia jostain liigatarpeet täyttäviä pelimiehiä sekä kutuiselta talousalueelta sponsoreita. Halliakin pitäisi tilkitä hieman, että kelpaa liigalle.

Ekassa kuudessa kotipelissä kotiluola pullistelee 3000 katsojaa, loppuja kahta kotivoittoa todistaa sitten 2000 silmäparia. Ja kaikki tämä rimpuilu vain pudotakseen todennäköisesti seuraavana keväänä taas Mestikseen. Ja jos ei, niin kesällä raavitaan ohimoita että mistä saisi orvannahkoja seuraavaan kauteen. Kuka tässä nyt sitten oikein voittaa?

Jos haluaa liittyä pääsarjaan, niin pääomasijoittajat taustalle ja selkeä muutaman vuoden kehittämissuunnitelma. Rahalla olosuhteet kuntoon sekä varmistus riittävästä kilpailukyvystä. Soittoa vaan liigan toimistolle kun nämä on kunnossa. Olen aika varma että kiinnostaa, eikä nousulle ole suuriakaan esteitä.

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Suosittelen lukemaan sen tekstin uudestaan, ihan ajatuksen kanssa. Sun Kärpät vertaus on ensinnäkin naurettava ja toisekseen Kärpiltä ei tulisi yhtään junnua jos se pelaisi karkkirahoilla Mestiksessä. Minä en ole vaahdonnut mielipidettäni, vaan sanonut ihan asiallisesti että ei ole olemassa mitään määrää X joukkueita jotka voi pelata Liigaa. Se on karu fakta. Sinä et pysty millään sitä väitettä kumoamaan. Kukaan meistä ei tiedä mikä on se määrä joukkueita mitkä ollessaan Liigassa olisi tilanne optimaalinen. Siinä on sinulle fakta minkä minä toin viestissäni esiin ja minkä sinä sivuutit totaalisesti.
Luin viestisi uudestaan, vaikka olet kirjoittanut hyvin samantyylisen viestin varmaan kolmekymmentä kertaa. Vertaukseni Kärppiin liittyi siihen, että Suomessa on ylipäätään järkevöitetty juniorivalmennusta viimeisen kymmennen uuden aikana. Näin ollen parannus Kouvollassa ei välttämättä ole pelkästään liigakiekkoilun aikaansaannos. K-Laser oli mukana osoittamassa, että laadukasta junioritoimintaa voi ylläpitää myös ilman edustusjoukkueen tukea. Edelleen olisi mukava kuulla, kuinka paljon vaikkapa mainitsemasi KooKoon edustusjoukkue on tukenut liigavuosinaan seuran junioritoimintaa.

Mitä tulee tuohon x-määrään liigajoukkueita, niin olemme samaa mieltä siitä, että tämän keskustelun ainoa fakta on se, ettei kukaan tiedä, mikä luku x:n paikalle on täsmälleen oikea. On mielipiteitä ja on perusteltuja mielipiteitä. Sinä olet omasi perustellut ja hyvä niin. Olen kanssasi täysin erimieltä, enkä usko hypoteesisi toimivuuteen. Se ei haittaa mitään, kyllä tänne mietteitä mahtuu. Minua haittasi se, että pidit keskustelua absurdina, koska tänne heitellään perusteettomia mielipiteitä. Kyllä täällä mielipiteitä on perusteltu, osin jopa laadukkaasti. Se, että ihmiset vaativat tilastoja tällaiseen asiaan, kuten täällä on tehty, on absurdia. Tämä keskustelu vaatii luovuutta ja kokonaisvaltaista hahmottamista. Keskustelussa on osattava huomioida niin juniorituotanto kuin Liigan kansainvälinen kilpailukyky. Tällä hetkellä jälkimmäinen on jäänyt varjoon.
Sinun mielipiteesi asiasta saa olla vaikka 2 joukkueen Liigan olevan paras mahdollinen. Silti se ei muuta tosiasioita ja tosiasia nyt vain on, että mitään sellaista rajaa ei ole olemassa. Ainoa raja mikä on, on resurssit ja silloin puhutaan rahasta. Maailmasta ei lopu pelaajat kesken, raha loppuu paljon aiemmin.
Minä olen mielipiteeni kertonut ja perustellut. Sen lopputulema ei ole kahden joukkueen sarja. Olemme erimielisiä siitä, missä joukkuemäärän raja kulkee. Sinusta pelaajat eivät lopu. Minusta ovat jo loppuneet, mitä tulee laadukkaan Liigan pyörittämiseen.

Viimeksi muokattu:

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mitä vaahtoat aina faktojen puutteesta toisille kirjoittajille. Itse kirjoitat lähes aina mutu mielipiteitä, usein perustelusi on myös samaa tavaraa. @Rannari on tässä hienosti perusteluin todistanut laajan suljetun Liigan edut hienossa kirjoituksessaan. Oma raapustelusi on keskittynyt Oulun näkökulmaan, eikä ole kyennyt näkemään asioita monialaisemmin. Toisten kirjoittajien hatkuva haukkuminen ja mollaaminen rupeaa osaltasi menemään jo koulukiusaamisen osa-alueelle. Ammattisi tuntien uskoisin sinun tunnistavan myös itse osa-alueen tehokkaasti.
Ihan höpöjä kirjoitat kaikkinensa. Pyysin faktoja nimimerkiltä, joka väitti keskustelua absurdiksi perusteettomien väittämien vuoksi. Olen kirjoittanut jo aikaa sitten, että vallitseva keskustelu ei ole faktapohjainen, vaan mielipidekysymys. Minun näkemykseni ei ole keskittynyt Oulun näkökulmaan. Oulua olen käyttänyt esimerkkinä kuvaamaan sitä valmennuksellista muutosta, joka Suomessa on tapahtunut. Tämäkin on ollut hyvä tuoda keskusteluun, sillä hulluimmat ovat pitäneet MM-menestystä ja kasvanutta NHL-pelaajien määrää laajennetun liigan ansiona. Minä en kuitenkaan tuosta KooKoota ja Jukureita menisi kiittämään. Mitä tulee tuohon koulukiusaamisvertaukseesi, niin en voi kuin todeta, että kyllä Kyröllä riittää tässä maassa materiaalia Mielensäpahoittajat teoksiinsa jatkossakin.

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ongelma on siinä, että et ole perustellut. Esität kehäpäätelmiä. Käsittääkseni Liiga ei ole mielestäsi laadukas, koska siinä on liian monta joukkuetta ja koska nousijat eivät ole tuoneet mitään lisäarvoa ja ovat ns. pieniä seuroja, jotka eivät kiinnosta sinua. Siksi Liiga ei siis ole laadukas.

Kaikki edeltävät asiat ovat pelkkiä mielipiteitä, ei perusteluita. Niitä vastaan on monta faktaa: mm. kokonaisyleisömäärän kasvu, liigapelaajien menestyminen maailmalla, tv-maksujen nousu ja sarjan kiinnostavuus, sarjan tasaisuus tilastojen perusteella, mahdollisuus nähdä eri vastustajia, organisaatioiden mahdollisuus pitkäjänteiseen kehittämiseen ja niin edelleen. Kaikista näistä ovat monet kirjoittajat esittäneet faktoja ja uskottavia syy-seuraus-suhteita.

Mielipiteet on syytä erottaa faktoista ja muista relevanteista ja valideista perusteluista.
Kaikki nuo mainitsemasi positiiviset asiat olisivat tapahtuneet, vaikka Jukurit ja KooKoo eivät olisi liigajoukkueita. Tuota väitetä olen koettanut perustella. Harmi, jos et ole noita perusteluja huomannut. Mielestäni sinä näet faktoja mielipiteiden joukosta ihan oman halusi mukaan. Minusta on aivan selvä asia, että vaikkapa nyt kahden heikoimman joukkueen tipahtaminen sarjasta nostaa sarjan tasoa. Minun on hankala käsittää, miksi näin ei olisi. Se, että Liigasta nousee NHL-pelaajia, KHL-pelaajia ja MM-kisojen finalisteja, on sarjan huippuosaamisen ansiota. Harmikseni olen huomannut, että sarjassamme on liian paljon myös sitä heikkoa osaamista, niin paljon, että Kankaanperän ja Pentikäisen kaltaiset pelaajat saivat uralleen jatkoajan.

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tämä kaikki on seurausta siitä, että meillä on se suljettu Liiga ja joukkueet ovat pystyneet lähtemään tähän toimintaan taloudellisesti mukaan. Ei joukkueet tämänkaltaiseen toimintaan sitoutuisi millään muotoa muuten. Rahat meinsivät suoraan oman joukkueen ylläpitämiseen ja kynsin hampain Liigapaikan pitämiseen. Siinä ei katseltaisi miten Suomikiekolla menee. Toiminta olisi täysin omajoukkuekeskeistä.
En kyllä osta tätä väitettä. Kyllä seurojen hallitukset ohjastavat seurojensa toimintaa tälläkin hetkellä itsekeskeisesti ilman katselua siitä, miten Suomikiekolla menee. Joskus toivon, että katsoisivat joskus edes vähän oman seuran lisäksi myös Liigan perään. Nyt jokainen ajattelee omaa etuaan ja yhteiset tilat jäävät huoltamatta. Junioritoimintaa on kehitetty siitä syystä, että se on elintärkeä osa menestyspyrkimyksiä.
Viimeiseen kappaleeseen vain sen verran, että noidenkin joukkueiden mukanaolo suljetussa Liigassa tukee juuri tuota aikaisemmin viestissä kirjoittamaasi toimintaa ja kyllä. Molemmat joukkueet ovat tarjonneet juuri niitä näyttöpaikkoja nuorille pelaajille, jotka pinkaisevat kohti kuuluisuutta eli osaltaan on. Liiga- sekä A-Sm sarjoista poistuisi näiden kahden joukkueen mukana välittömästi noin 150 pelaajan mahdollisuus pelata korkeammalla sarjatasolla ja kehittyä näin nopeammin ja paremmaksi ja antaa taas seuraaville niitä samoja mahdollisuuksia.
Kenestä vain ei tule huippu-urheilijaa, vaikka tahto ja fasiliteetit olisivat täydelliset. Suomessa syntyy rajallinen määrä huippulahjakkaita urheilijoita. Väitän, että heidät saadaan oikealle urapolulle samalla tavalla 12 kuin 15 joukkueen pääsarjassa. Mestiksen elinvoimaistaminen avaamalla sarjat kilpailulle voisi luoda jopa paremmat olosuhteet nykyiseen verrattuna. Ruotsissa on enemmän rahaa ja jääkiekkoilijamassaa. Siitä huolimatta siellä on vähemmän joukkueita pääsarjassa kuin Suomessa. Ruotsissa sarja on auki. Miksi näin?

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Harmikseni olen huomannut, että sarjassamme on liian paljon myös sitä heikkoa osaamista, niin paljon, että Kankaanperän ja Pentikäisen kaltaiset pelaajat saivat uralleen jatkoajan.

Paljonkos näitä pelaajia sitten Liigassa mielestäsi on? Parin joukkueellisen verran kenties?

Aika hauskat nimet nostit tuohon esiin, kun juuri näistä kahdesta pelaajasta moni jääkiekkoa seuraava tietää sen jään ulkopuolisen merkityksenkin joukkueelle. Joukkueurheilua kun tuo jääkiekko on, eikä missään sarjassa tai edes joukkueessa pelaa pelitaidoiltaan ne absoluuttisesti parhaat pelaajat.

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Aika hauskat nimet nostit tuohon esiin, kun juuri näistä kahdesta pelaajasta moni jääkiekkoa seuraava tietää sen jään ulkopuolisen merkityksenkin joukkueelle. Joukkueurheilua kun tuo jääkiekko on, eikä missään sarjassa tai edes joukkueessa pelaa pelitaidoiltaan ne absoluuttisesti parhaat pelaajat.
Lähinnä hain noilla esimerkeillä kyseisten pelaajien pelitavallisia vahvuuksia. Niille vahvuuksille tuli yllättävää kysyntää. No, toki molemmat herrat ovat myös arvostettuja pukukoppipelaajia, joten siinä mielessä he ovat paikkansa ansainneet ja minulta huonot esimerkit.

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lähinnä hain noilla esimerkeillä kyseisten pelaajien pelitavallisia vahvuuksia. Niille vahvuuksille tuli yllättävää kysyntää. No, toki molemmat herrat ovat myös arvostettuja pukukoppipelaajia, joten siinä mielessä he ovat paikkansa ansainneet ja minulta huonot esimerkit.

Joten edelleen jää kysymys, että keitä ne liian paljon heikkoa osaamista sarjaan tuovat pelaajat ovat ja paljonko heitä on?

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
Suomi voitti MM kultaa jengillä, jossa 10 pelaajaa Liigasta. Kolme peräkkäistä voittoa tuli käytännössä NHL joukkueita vastaan. Paperia.

Samoin jo Liigan keskikastin seura KalPa kaatoi Spengler Cupissa jo kertaalleen Kanadan maajoukkueen.

Liigan taso laskussa? Phyi

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ihan höpöjä kirjoitat kaikkinensa. Pyysin faktoja nimimerkiltä, joka väitti keskustelua absurdiksi perusteettomien väittämien vuoksi. Olen kirjoittanut jo aikaa sitten, että vallitseva keskustelu ei ole faktapohjainen, vaan mielipidekysymys. Minun näkemykseni ei ole keskittynyt Oulun näkökulmaan. Oulua olen käyttänyt esimerkkinä kuvaamaan sitä valmennuksellista muutosta, joka Suomessa on tapahtunut. Tämäkin on ollut hyvä tuoda keskusteluun, sillä hulluimmat ovat pitäneet MM-menestystä ja kasvanutta NHL-pelaajien määrää laajennetun liigan ansiona. Minä en kuitenkaan tuosta KooKoota ja Jukureita menisi kiittämään. Mitä tulee tuohon koulukiusaamisvertaukseesi, niin en voi kuin todeta, että kyllä Kyröllä riittää tässä maassa materiaalia Mielensäpahoittajat teoksiinsa jatkossakin.
Missähän joukkueessa mielestäsi joku Joel Kiviranta olisi päässyt Liigaan pelaamaan ja noussut sieltä aina maailmanmestariksi? Moniko joukkue ottaisi nuorten majussa käyneen kaverin, jolla ei irtoa Liigassa kuin reilun 10 pisteen kausia ja jaksa panostaa pelaajaan ja toivoo, että ura saisi siivet alleen? Onneksi Sportissa oli valmentajia ja uskoa, nyt voi Kiviranta nauttia saavutuksistaan ja Vaasassa olla jokainen ylpeä siitä millainen peluri sieltä on tullut. Nämä on juuri niitä tarinoita, mitä sinä et halua nähdä kun pitää vetää ravihevosen laput silmillä ja meuhkata menemään. Kiitos laajan Liigan meillä on Kivirantoja ja kumppaneita, jotka saa ammattimaista valmennusta, ammattimaiset olosuhteet, vimosen päälle valmennuksen ja mahdollisuuden lunastaa sen potentiaalinsa. Asioita mitä ei puoliammattilais höntsä Mestiksessä saa kukaan, kun ei ole resursseja panostaa ammattimaiseen valmennukseen ja olosuhteisiin.

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Missähän joukkueessa mielestäsi joku Joel Kiviranta olisi päässyt Liigaan pelaamaan ja noussut sieltä aina maailmanmestariksi? Moniko joukkue ottaisi nuorten majussa käyneen kaverin, jolla ei irtoa Liigassa kuin reilun 10 pisteen kausia ja jaksa panostaa pelaajaan ja toivoo, että ura saisi siivet alleen? Onneksi Sportissa oli valmentajia ja uskoa, nyt voi Kiviranta nauttia saavutuksistaan ja Vaasassa olla jokainen ylpeä siitä millainen peluri sieltä on tullut. Nämä on juuri niitä tarinoita, mitä sinä et halua nähdä kun pitää vetää ravihevosen laput silmillä ja meuhkata menemään. Kiitos laajan Liigan meillä on Kivirantoja ja kumppaneita, jotka saa ammattimaista valmennusta, ammattimaiset olosuhteet, vimosen päälle valmennuksen ja mahdollisuuden lunastaa sen potentiaalinsa. Asioita mitä ei puoliammattilais höntsä Mestiksessä saa kukaan, kun ei ole resursseja panostaa ammattimaiseen valmennukseen ja olosuhteisiin.
Eiköhän Joel Kiviranta olisi päässyt moneenkin pieneen Liigaseuraan. Ei Kivirannan tai vaikkapa Mikko Lehtosen urapolku maailmanmestariksi ole ollut kiinni 15 joukkueen sarjasta. Tuollaiset lahjakkuudet lyövät kyllä läpi ilman ylisuurta sarjaakin. Tämä on siis minun mielipiteeni.

Keskustelun kannalta on hankalaa, ettei avoimen ja nykyistä pienemmän sarjan kannattajien näkemyksiä jostain syystä lueta ajatuksella ja argumentit osoitetaan sellaisiin väittämiin, joita ei ole ollut koskaan olemassakaan. Kirjoitellaan jostain vaihtoehtoisesta kahden tai kuuden joukkueen pääsarjasta, vaikka kukaan ei ole sellaista ollut ehdottamassa. Sitten vielä nämä haamuväittämät höntsä Mestiksestä. Oikeastaan kaikki avoimen sarjan puolustajat ovat vedonneet urheilullisuuden lisäksi Mestiksen elinvoimaistamiseen. Suljetun sarjan kannattajat , sinä mukaanlukien, kuitenkin jaksatte aina vedota höntsä Mestikseen. Ajatushan nimenomaan on se, ettei olisi hönsä Mestistä, vaan järkevä porrastus kahden sarjan välillä.

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Joillain on kyllä harmillisen usein jäänyt levy päälle täällä Jatkoajassa sen kanssa, että tulee toistoa "se ja se on ihan riittävä tähän liigaan, tai ei tohon pelipaikalle tarvita enää vahvistusta, kun jengi on jo tarpeeksi hyvä pärjäämään tässä liigassa tuollakin rosterilla".

Tuo on aika vähättelevää sävyä Liigastamme, ja antaa sellaista valheellista kuvaa, kun nyt jotain mullistavaa olisi tapahtunut viime vuosina täällä. Ihan perushommilla tässä on menty ja mennään jatkossakin, ja NHL:n seuraaminen antaa sitten toisenlaista kiekkomaailmaa meille.

Jotenkin tuli vaan mieleen yhtäkkiä, en tiedä miksi :)

Grafix

Jäsen
Oikeastaan kaikki avoimen sarjan puolustajat ovat vedonneet urheilullisuuden lisäksi Mestiksen elinvoimaistamiseen. Suljetun sarjan kannattajat , sinä mukaanlukien, kuitenkin jaksatte aina vedota höntsä Mestikseen. Ajatushan nimenomaan on se, ettei olisi hönsä Mestistä, vaan järkevä porrastus kahden sarjan välillä.

"Elinvoimaistuu" on kyllä semmoinen yleistermi joka ei tarkoita oikeastaan yhtään mitään. Mikä se elinvoimaistumisen mekanismi käytännössä on jos Liiga aukeaa? Mainostajat ja suuri yleisö alkavat yhtäkkiä vallan sankoin joukoin kantamaan ropoja jengeille Rovaniemellä ja Imatralla? Kokkolassa ja Iisalmessa puhelimet soivat kuumana kun pelaajat haluaisivat joukolla siirtyä joukkueisiin pelaamaan? Pelicans menettää sponsorirahaa naapuriin Heinolaan? TV-sopimuksiin tulee yksi tai kaksi nollaa perään? Mitäs vielä?

Voihan näin toki käydäkin, en minä toki sitä sano. Maailmassa tapahtuu kyllä omituisempiakin asioita, kuten MM-kannun voittaminen suljetun Liigan pelaajilla.

Käytännössä Mestiksessä voisi ehkä mahdollisesti "elinvoimaistua" yksi tai kaksi joukkuetta, joilla voisi jollain semipitkällä aikavälillä olla jotain mahdollisuuksia nousuun, jos kuun merkit ovat kohdallaan. Mestis kokonaisuudessaan tulee pyörimään ihan samalla puulaakipohjalla kuin tähänkin asti, ellei siitä pystytä muodostamaan ammattilaissarjaa. Se taas vaatisi paljon muuta kuin jonkun Liigan avaamisen.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
"Elinvoimaistuu" on kyllä semmoinen yleistermi joka ei tarkoita oikeastaan yhtään mitään. Mikä se elinvoimaistumisen mekanismi käytännössä on jos Liiga aukeaa? Mainostajat ja suuri yleisö alkavat yhtäkkiä vallan sankoin joukoin kantamaan ropoja jengeille Rovaniemellä ja Imatralla? Kokkolassa ja Iisalmessa puhelimet soivat kuumana kun pelaajat haluaisivat joukolla siirtyä joukkueisiin pelaamaan? Pelicans menettää sponsorirahaa naapuriin Heinolaan? TV-sopimuksiin tulee yksi tai kaksi nollaa perään? Mitäs vielä?

Kyllähän karsinnat kuitenkin toisi seuroille näkyvyyttä ja rahaa, että parantaisihan tuo tilannetta hieman mestiksessä tuommoisenaan, mutta tietenkin isoin asia on että ensin pitäisi mestiksen tila saada ylöspäin että jotain voi tapahtua. Enkä usko että mitään tapahtuu ainakaan nykyisen tv-sopimuksen aikaan joka liigalla on, 5 vuotta taitaa olla jäljellä eli ainakin 4 vuotta ennenkuin seuraavaa sopimusta laaditaan. Silloin voidaan saada enemmän toimia kuten mestiksen saaminen saman tv-sopimuksen alle tai ohjata ainakin varoja enemmän sarjan tukemiseen. Ilman taas että sarja saisi tuloja lisää jostain vaikea nähdä toiminna edistyvän yhtään. Omaa kierrehän tuo vähän on että rahan saanti vaikeutuu jos suljettu mutta jotta rahaa saa pitäisi melkein päästä pisteeseen että sarja avattaisiin. Ainakin parantaa edellytyksiä saada sitä.

Uskoisin että tässä on aika paljon hyvää ollut sekä niiden suhteen jotka puhunut sarjojen pitämisen suljettuna kuin että joukkuemäärää tiputetaan ja sarjat auki. Kummatkin sinällään oikeassa. Itse katsoisin nyt reilut 5v eteenpäin ja näkee miten nousijat selviävät kun ei tarvitse alkaa enää liigaosaketta maksaa ja kenties jotain luonnollistakin poistumaa liigasta tulee tässä ajassa. Joku 14 joukkuetta omin silmin voisi optimi olla ja sitten pitkällä aikavälillä liiga auki kun sopiva hetki tulee. Tähän tarvittaneen mestikselle isompaa rahanjakoa liigalta/tv-yhtiöltä ja kenties akselilla Jokerit tai Espoo buustia sarjalle. Uskoisin jokatapauksessa että hieman tiivistämällä liigaa ja saamalla mestistä nykyistä ammattimaiseksi niin liiga ja koko suomalainen kiekkoilu pitkällä tähtäimellä voittaa. Siihen hieman vain tarvittaisiin ehkä yhteistäkin tahtoa ihan omillaankaan mestis ei kyllä tuosta tule nousemaan vaikka aina parannettavaa seuroilla onkin.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kaikki nuo mainitsemasi positiiviset asiat olisivat tapahtuneet, vaikka Jukurit ja KooKoo eivät olisi liigajoukkueita. Tuota väitetä olen koettanut perustella. Harmi, jos et ole noita perusteluja huomannut. Mielestäni sinä näet faktoja mielipiteiden joukosta ihan oman halusi mukaan. Minusta on aivan selvä asia, että vaikkapa nyt kahden heikoimman joukkueen tipahtaminen sarjasta nostaa sarjan tasoa. Minun on hankala käsittää, miksi näin ei olisi. Se, että Liigasta nousee NHL-pelaajia, KHL-pelaajia ja MM-kisojen finalisteja, on sarjan huippuosaamisen ansiota. Harmikseni olen huomannut, että sarjassamme on liian paljon myös sitä heikkoa osaamista, niin paljon, että Kankaanperän ja Pentikäisen kaltaiset pelaajat saivat uralleen jatkoajan.
Höpsis. Jukurit nostettiin liigaan 2016, kun siellä toimi sellaisia herroja kuin Pennanen, Turunen ja Suhonen. No, kyseiset herrat olisivat vaikuttaneet Liigassa joka tapauksessa, mutta se ei ole pointti. Se kuvastaa, kuinka kovasta organisaatiosta on kyse ja sellaisen paikka on Liigassa. Liigan taso nousi kertaheitolla, kun Jukurit nostettiin ansaitsemaansa asemaan. On todella lyhytnäköistä ajattelua kuvitella, että kahden heikoimman joukkueen tiputtaminen Mestikseen nostaisi Liigan tasoa pitkällä tähtäimellä. Äärimmilleen vietynä tuo ajattelumalli tarkoittaisi sitä, että joka matsissa kaksi heikointa pelaajaa pitää potkia pois joukkueesta. Nostaa varmasti jokaisen joukkueen tasoa, kun heikoin aines poistetaan? Joukkuemäärän pudottamisen näen järkeväksi vain silloin, jos joku yksittäinen organisaatio ei ole riittävän terveellä pohjalla.

Sarjassamme on varmaan heikkoa osaamista, kun Kerho antoi Laatikaisen ja Riskan urille jatkoajan, Luceniuksesta puhumattakaan. Tämä oli sarkasmia. Yleensä en painota sitä, mutta teen poikkeuksia ko. asian suhteen, kun en ole varma kohderyhmän henkisestä kapasiteetista.

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Suomi voitti MM kultaa jengillä, jossa 10 pelaajaa Liigasta. Kolme peräkkäistä voittoa tuli käytännössä NHL joukkueita vastaan. Paperia.

Tämä on nyt juuri se seikka, jota ei voi mitenkään vähätellä. Kolme viimeistä ottelua olivat, ei niinkään "NHL-joukkueita" vastaan, vaan isossa kuvassa maailman TOP-3 kiekkomaiden NHL:stä koottuja täydellisiä (paino vieläpä sanalla täydellisiä) dream team -joukkueita vastaan. Tässä puhutaan siis kiistatta yhdestä suurimmista sensaatioista mitä koko jääkiekon historia tuntee..

Mutta se keskustelu on toki sitten vaikeampi, miten tämä historiankirjoihin jäävä saavutus korreloi liigan tasoon suhteessa muihin sarjoihin, saati sitten johtuuko tämä saavutus siitä, että liiga on joukkuemäärältään näin laaja kuin on. Totta kai avoimen sarjan edut ovat täysin kiistattomat, enkä lähtisi suoraan sanomaan, että tästä kaikesta on nyt kiittäminen nykyistä laajaa mutta suljettua liigaa. Ja aivan kuten @Leon sanoo edellä, niin tietenkään liigan tasoa ei pysty keinotekoisesti nostamaan sillä, että "liian heikkoja" joukkueita tiputettaisiin pois. Totta kai on nähdäkseni lähtökohtaisesti hyvä, että laajempi rinki pelaajia ja etenkin niitä nuoria pelaajia, pääsee pelaamaan kotimaassa aivan sillä huipputasolla. Sillä tavalla näitä kivirantoja ja ojamäkiä on mahdollista kaivaa jopa maajoukkueeseen asti.. tämä on nyt ihan "mutta ja mutta" -keskustelu

Tässä on todella vaikea tuottaa varsinaisia "faktoja", ollaan melkein enemmän mielipideasioiden äärellä. Tässäkin kirjoituksessa ainoa fakta on se, että tuon Leijona-joukkueen kohdalla puhutaan jääkiekon historiaan jäävästä saavutuksesta

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy