Liigan kurinpitopäätökset kaudella 2019–2020

  • 272 302
  • 1 941

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mitäpä jos ensi kerralla vastaat heti totuudenmukaisesti mitä asiasta ajattelet tai vaihtoehtoisesti ilmoitat ettei sinua kiinnosta asia jota kuitenkin kärkkäästi aloitit kommentoida? Siis sen sijaan että heittelet toisensa kumoavia lausuntoja vartin välein ja vedät perinteisen "ihan sama mulle" -kiukuttelun kun tästä huomauttaa. Voi olla että saataisiin ihan järkeväkin keskustelu.
Mä en voi sille mitään, jos sun sarkasmitutka on paskana. Valitan.
 

Pate44

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, QPR, Leicester
Jollei taklaus tule YHTÄÄN yllättäen /puuntakaa /kuolleesta kulmasta, niin eihän taklaaja koskaan osuisi kohteeseen. Taklattava väistäisi taklauksen aina.

Pitäisikö pelaajilla tulevaisuudessa olla joku älykypärä joka varoittaisi vahvistuvalla äänimerkillä aina jos joku vastustaja lähestyy. Näin kohde voisi suojautua taklauksilta vaikka menemällä kyykkyyn (JR), sulkemalla silmänsä tms.
 
Jollei taklaus tule YHTÄÄN yllättäen /puuntakaa /kuolleesta kulmasta, niin eihän taklaaja koskaan osuisi kohteeseen. Taklattava väistäisi taklauksen aina.

Jokaisessa pelissä näkee monta taklausta, minkä taklattava näkee ja havaitsee ihan koko ajan.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hieno taklaus Bonomaisesti. Harvinaista herkkua tänäpäivänä minkä seurauksena Stråkan lisäksi luultavasti yksikään pelaajista ei näitä osaa enää odottaa. Taklattavan vastuuta peräänkuuluttaisin sekä myös ihan pelintekoa yleisellä tasolla, joku jossain mainitsikin jo Stråkalle tulevan passin olevan lähes päätön.

Silti, vaikka taklaus ikävästi myös päähänkin kilahtaa ja käkätin sumenee, niin eihän näitä voi evätä jääkiekosta. Jos evätään, niin sitten saa loppua myös taklaaminen kokonaan.

Jokainen taklaus on vaarallinen jos taklattava kyykkää, menee kyykkyyn, asettuu huonosti tai ei osaa lukea peliä silloisella hetkellä.

4+2 on vitullinen kakku, mutta ok jos linja on sama jatkossa.
 

Pata-Ässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
West Coast Titans
Liigalta tuli viime kaudeksi linjaus, jossa tämä sääntökohta ohitettiin ja päähänkohdistuneeseen taklaukseen riitti, että taklaus osuu myös päähän, vaikka ei ensisijaisesti. NHL:ssä ja kansainvälisissä peleissä tämä taklaus olisi ollut oman käsitykseni mukaan sääntöjenmukainen.

@yki

Palaan tähän vielä sen verran, että Liigan sivuilla sääntökirjasta poikkeaviin erillissääntöihin ei tuota pykälää ole merkitty, joten sääntökohta vaikuttaisi olevan käytössä.

 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Palaan tähän vielä sen verran, että Liigan sivuilla sääntökirjasta poikkeaviin erillissääntöihin ei tuota pykälää ole merkitty, joten sääntökohta vaikuttaisi olevan käytössä.

Se, että liiga ei ole saanut kirjoitettua tuota asiaa julki sivultaan löytyviin sääntöihinsä, ei tarkoita, etteikö asia olisi kuitenkin toisin kuin niissä säännöissä sanotaan.

Viime syksynä kauden alla julkistettiin kurinpidon linjauksia uutisessa ja tuolla on asiasta maininta.
 

Pata-Ässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
West Coast Titans
Se, että liiga ei ole saanut kirjoitettua tuota asiaa julki sivultaan löytyviin sääntöihinsä, ei tarkoita, etteikö asia olisi kuitenkin toisin kuin niissä säännöissä sanotaan.

Viime syksynä kauden alla julkistettiin kurinpidon linjauksia uutisessa ja tuolla on asiasta maininta.

Eli normaalia saamattomuutta ja leväperäisyyttä liigan osalta, jos tuo sääntö on edelleen käytössä.

Selvästihän se tuossa todetaan, mutta koska kyse on viime kaudelle tehdyistä sääntötulkinnoista eikä siitä enää ole mitään mainintaa liigan sivuilla niin kyllä minä ainakin ymmärrän asian niin, että tuo koski vain viime kautta. Jos sama tulkinta on edelleen käytössä niin kyllä se pitäisi Liigan toimesta saada merkittyä kilpailusääntöihin, joilla tällä kaudella pelataan.

Kyllä sääntökirjasta ja Liigan kilpailusäännöistä täytyy löytyä ne pykälät joiden perusteella jaetaan pelikieltoja. On kyllä melkoista puuhastelua. Ilmeisesti riittää, että kurinpitoryhmä tietää mitä sääntöjä käyttävät, jos käyttävät. Ei ole oikeudenmukaisuudesta ja selkeydestä tietoakaan, kun rankaistaan säännöistä löytymättömien pykälien varjolla.
 

Offensiveside

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, La Vecchia Signora
Se olisi tämä delegaatio nyt vedenjakalla heti kauden alussa, tänään Lada kyynerpäällä Åstenia koteloon, paljon enemmän puuntakaa kuin Varakas ja muutenkin törkeämpi. Muuli jos olisi romahtanut jäähän ( pisteet että ei) niin tuomio olisi saletisti yli 6, mutta tässä nyt sitten nähdään mikä linja, historiaa tai ei jos vrt. Varakkaan kohtaloon niin jos edes yrittävät olla linjassa niin kaikki alle 6 peliä on tästä vääryys.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Onkin mielenkiintoista nähdä Liigan linja; Viton puhdas taklaus (6peliä kakkua) versus Ladan päähän kohdistunut taklaus (?). Ootellaan mitä herrat keksii..
 

Hegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkin mielenkiintoista nähdä Liigan linja; Viton puhdas taklaus (6peliä kakkua) versus Ladan päähän kohdistunut taklaus (?). Ootellaan mitä herrat keksii..
4 peliä on ihan minimi... tässä ei ollut lähelläkään puhdas taklaus... 5peliä plus uusijalisät, jotka on kyllä aika kyseenalaisia....
Nyt nähdään kurinpidon uskottavuus, koska taklaus osuu suoraan päähän käymättä vartalon kautta, kuten monopolissa sanotaan...
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Sampo sää oot vitun säälittävä piipertäjä ja koko kurinpitodelegaatio voitte haistaa paskan jos Varakkaan niitti oli rangaistavampi kuin mikän näistä tämän päiväisistä. Voit soittaa, sulla mun numero ennestään.
Riehut jo täällä ennakkoon? Tää on aina niin huvittavaa tää ennakkoon uhriutuminen.
Laatikaiselle ainakin kuuluu kunnon kakku, jos ja kun verrataan Varakkaan taklaukseen.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
En riehu ennakkoon. Sampolla on mun numero ja aikaisemmin ollaan keskusteltu samantyyppisistä asioista ja haluaisin nyt myös keskustella. Mulla ei heidän nykystä numeroa ole.
Täh? Sampon pitäisi siis keskustella sun kanssa ennen päätöstä tai päätöksiä?
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Riehut jo täällä ennakkoon? Tää on aina niin huvittavaa tää ennakkoon uhriutuminen.
Laatikaiselle ainakin kuuluu kunnon kakku, jos ja kun verrataan Varakkaan taklaukseen.

Mulla ei ole vahvaa luottoa kurinpitoon varsinkin kun Berger ja Riska pääsivät omista taklauksistaan kuin koirat veräjästä, mutta saa yllättää positiivisesti! Milloinkohan voisi odotella tuomioiden tulevan?
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Mulla ei ole vahvaa luottoa kurinpitoon varsinkin kun Berger ja Riska pääsivät omista taklauksistaan kuin koirat veräjästä, mutta saa yllättää positiivisesti! Milloinkohan voisi odotella tuomioiden tulevan?
Ei minullakaan luottoa linjakkuuteen ole, mutta silti naurattaa ja samalla vituttaa toi, että huudetaan jo ennakkoon tulevien päätösten olevan vääränlaisia. Odoteltaisiin ne päätökset ensin.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Täh? Sampon pitäisi siis keskustella sun kanssa ennen päätöstä tai päätöksiä?
Kun katsoo näitä vuosien saatossa Sampon arpomia rangaistuksia niin tällainen viittaamasi keskustelu tuskin ainakaan huonontaisi linjaa.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Kun katsoo näitä vuosien saatossa Sampon arpomia rangaistuksia niin tällainen viittaamasi keskustelu tuskin ainakaan huonontaisi linjaa.
Jokainen värilasein pelejä katsova henkilö kyllä varmasti toisi helpotusta sampon päätöksiin.
 

JPriest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jokainen värilasein pelejä katsova henkilö kyllä varmasti toisi helpotusta sampon päätöksiin.
En ole kenenkään joukkueen puolella kuka on ollut nyt tehdyissä jutuissa tekijä tai kärsijä.

Jääkiekon sääntökirjan mukaan vähiten rikkonut pelaaja on toistaiseksi Ville Varakas.
En ole HIFK:n fani enkä erityisemmin pidä Ville Varakkaasta, mutta sääntöjen mukaan pienimmän rikkeen tekijä hän on verrattuna eilisen ja tämän päivä otteluissa rikkeen tehneisiin. Siis heihin kenet mainuttu.

Omasta taustastani sen verran kerrron, että olen ollut fyysisesti paikalla kun Lukko on pelannut finaaleissa.

Yli 30 -vuoden katsomus jääkiekkoon löytyy ja olen nähnyt Stevensin tappotaklaukset ja Otevrelin Burakovskyn kanssa törmäämiset. Myös Nylanderin silmäkrurgin operaation olen ollut todistamassa.

Mitään Stevensin niittejä en enää halua nähdä, mutta jääkiekko on edelleen fyysinen laji missä loukkeja tulee. Huolestunut olen, että onko jatkossa liiga enää paras kasvu alusta, nyt kun taklauskielto tulee
 
Viimeksi muokattu:

Hegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaahas.... nyt päästään asian ytimeen täällä, kun Kärpät pääsee osingoille :)
Jos pelaat eri sarjassa, historiaa ei ole. Tämäon aika iso pointti urheilijan oikeusturvan kannalta....
Mielenkiinnolla odotan linjaa, mutta en kannata näitä kovennuksia ellei ole ollut tahallisia tekoja takana....
 
Eli normaalia saamattomuutta ja leväperäisyyttä liigan osalta, jos tuo sääntö on edelleen käytössä.

Selvästihän se tuossa todetaan, mutta koska kyse on viime kaudelle tehdyistä sääntötulkinnoista eikä siitä enää ole mitään mainintaa liigan sivuilla niin kyllä minä ainakin ymmärrän asian niin, että tuo koski vain viime kautta. Jos sama tulkinta on edelleen käytössä niin kyllä se pitäisi Liigan toimesta saada merkittyä kilpailusääntöihin, joilla tällä kaudella pelataan.

Liiga käyttää edelleen samaa tulkintaa, eikä ole palaamassa siitä pois. Leväperäistä se kyllä on ja nythän he käyttävät jo sellaisiakin sääntöjä, mitä ei ole sääntökirjassa, eikä ole edes tiedotettu missään. Revi siitä sitten huumoria :)

Mutta tosiaan, sääntötulkinta on voimassa.
 
Jaahas.... nyt päästään asian ytimeen täällä, kun Kärpät pääsee osingoille :)
Jos pelaat eri sarjassa, historiaa ei ole. Tämäon aika iso pointti urheilijan oikeusturvan kannalta....
Mielenkiinnolla odotan linjaa, mutta en kannata näitä kovennuksia ellei ole ollut tahallisia tekoja takana....

Olen itseasiassa samaa mieltä. Kurinpidon pitäisi mielestäni ottaa huomioon muissakin sarjoissa saamat penaltit. Ei ne noista isoista rangaistuksista niin erilaisia ole. Joissakin voi toki olla huomattavasti lievempi linja, mutta sehän ei urhelijan oikeusturvaa sinällään heikennä näissä tapauksissa.

Kärpät on saanut kyllä osansa pelikielloista viime vuosina ja arvaan saavan tälläkin kaudella.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
En ole kenenkään joukkueen puolella kuka on ollut nyt tehdyissä jutuissa tekijä tai kärsijä.

Jääkiekon sääntökirjan mukaan vähiten rikkonut pelaaja on toistaiseksi Ville Varakas.
En ole HIFK:n fani enkä erityisemmin pidä Ville Varakkaasta, mutta sääntöjen mukaan pienimmän rikkeen tekijä hän on verrattuna eilisen ja tämän päivä otteluissa rikkeen tehneisiin. Siis heihin kenet mainuttu.

Omasta taustastani sen verran kerrron, että olen ollut fyysisesti paikalla kun Lukko on pelannut finaaleissa.

Yli 30 -vuoden katsomus jääkiekkoon löytyy ja olen nähnyt Stevensin tappotaklaukset ja Otevrelin Burakovskyn kanssa törmäämiset. Myös Nylanderin silmäkrurgin operaation olen ollut todistamassa.

Mitään Stevensin niittejä en enää halua nähdä, mutta jääkiekko on edelleen fyysinen laji missä loukkeja tulee. Huolestunut olen, että onko jatkossa liiga enää paras kasvu alusta, nyt kun taklauskielto tulee
Arvaa mitä? Jos lähdetään tälle linjalle, niin olen katsonut pelejä jopa sua pidempään.
Mikä se alkuperäinen kysymys olikaan?
 

Hegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämän illan törkein temppu oli Jussi Jokisen. Kuten Varakkaan tilanteessa niin Laatikainen ei tehnyt sitä kuitenkaan tahallaan, vaikka suoraan kupoliin tuli. Siksi tuo Varakkaan 6 peliä oli liian kova linjaus.
Nyt sitten seuraavat pelaajat ottaa linjauksen mukaan enemmän pelejä, joka ei ole koko liigan etu...
 
Tämän illan törkein temppu oli Jussi Jokisen. Kuten Varakkaan tilanteessa niin Laatikainen ei tehnyt sitä kuitenkaan tahallaan, vaikka suoraan kupoliin tuli. Siksi tuo Varakkaan 6 peliä oli liian kova linjaus.
Nyt sitten seuraavat pelaajat ottaa linjauksen mukaan enemmän pelejä, joka ei ole koko liigan etu...

Ensinnäkin Varakas sai teosta 4 peliä. Jos vertaa tahallisuuteen, niin ainoastaan voidaan sanoa etteivät pelaajat (kukaan noista) tahallaan pyrkineet vahingoittamaan vastapelaajaansa. Olisi tosi helppoa sanoa Jokisesta ja Varakkaasta, että yrittivät vahingoittaa vastustajaansa, mutta en usko. Laatikaisesta taas on helppoa sanoa, että oli liikaa vauhtia notta pystyisi hallitsemaan enää tilannetta vaan miksi piti kelata sitten vauhtia noin ja pyrkiä vielä taklaamaan?

Teot eivät oikeastaan ole kuin moraaliselta kantiltaan verrattavissa toisiinsa. Sen vuoksi olisikin hyvä, että niistä arvottaisiin yleensä samanmittaisia rangaistuksia. Se olisikin aika helppoa, koska nuo 4-6 peliä ovat aika kovia rangaistuksia. Yleensä tyhmemmätkin oppii jo tuon kokoisista rangaistuksista ja jotkut oppii jo toisten virheistä. Ja siitähän tässä on lopulta kyse.
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Onkin mielenkiintoista nähdä Liigan linja; Viton puhdas taklaus (6peliä kakkua) versus Ladan päähän kohdistunut taklaus (?). Ootellaan mitä herrat keksii..

Miten kaikista taklauksista ei sitten tule kakkua, jos kerran puhtaasta tulee 6?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös