Oma näkemykseni Nemecekin ja Pitkäsen pelikielloista. Minulla ei ole erityistä sympatiaa tai antipatiaa Lukkoa, Ässiä, Ilvestä tai Kalpaa kohtaan. Paita ei siis vaikuta näkemykseeni.
Nemecek. Harmittava vahinko, mutta haluaisin viedä jääkiekkoa siihen suuntaan, että yli 190-senttisen järkäleen on mietittävä myös mahdollisia seurauksia lähtiessään taklaamaan itseään selkeästi pienempää kaveria kovissa vauhdeissa. Jos osut vahingossa päähän, riskikertoimet ovat valitettavasti läsnä. 7 ottelua on ihan hyvä kakku.
Pitkänen. Kun taklaus osuu ottelurangaistuksen arvoisesti päähän, 5 ottelua ilmeisesti rapsahtaa automaattisesti. Tämä pelikielto meni omasta mielestäni vihkoon, sillä omasta mielestäni Pitkänen ei hakenut taklausta. Molemmat lähtivät irtokiekkoon, jonka jälkeen kiekkoon kumarassa kurkottanut Suomi kaartaa luistelulinjalle tulleen Pitkäsen selkään. Pitkäsen suunta ei ole kohti Eemeliä, vaan irtokiekkoa, jonka haluaa pitää edelleen hyökkäysalueella, joka kuitenkin nepataan hieman ennen hänen edestään pois. Tilanne muuttuu törmäyksen ennakoimiseksi, johon Pitkänen varautuu kääntämällä selän ja siirtämällä tasapainoa hieman kohti häntä päin tulevaa pelaajaa, jonka joku voi myös tulkita taklaukseksi. Itse kutsun sitä osuman vastaanottamiseksi. Pitkäsen voi tietenkin katsoa tuossa tilanteessa olleen se vastuullinen pelaaja, jonka olisi pitänyt estää törmäys, mutta taklaukseksi en tilannetta pukisi. Hän muuttaa jopa juuri ennen törmäystä liikeratansa samansuuntaiseksi, jolloin hän ennemminkin leikkaa tämän eteen, jolloin Suomi törmää kurkotettuaan kiekkoon pää edellä tätä selkään. Voin olla väärässä, mutta tällaisena se minulle avautuu. Siinä oli myös tuomari muutaman metrin päässä paraatipaikalla katsomassa, eikä hän nosta kättään ennen kuin kiekko on pelattu pois ja Eemeli jää jään pintaan makaamaan, vaikka kynnys jäähyn puhaltamiseen alivoimalla pelaavan joukkueen eduksi, ei ole kovin suuri.
Ohessa on linkki tuohon tapaukseen, jota olen yrittänyt tihrustaa useampaan otteeseen miettiessäni onko kyseessä taklaus vai ei.
Liigahallitus on huhtikuun kokouksessaan päättänyt kohtuullistaa kauden lopulla jaettuja pelikieltoja runkosarjan ennenaikaisen päättymisen ja playoffs-otteluiden peruuntumisen vuoksi.
liiga.fi