Hivenen mulla vastauksessa muiden kiireiden takia meni, mutta koitetaan selventää. Suomalaiset kiekkoihmiset ovat olleet niin vitun tyhmiä, että taklamisen ja niiden vastaanottamisen opettelu on lähes kokonaan unohdettu pitkäksi aikaa. Onneksi nyt liitoltakin tuli linjaus että asiaan kiinnitetään huomiota. Oma ajatuspolkuni perustuu siihen, että harjoitteluketju menee niin, että ensimmäinen askel on saavutettu, kun harjoiteltu taito voidaan tuoda harjoituksista peleihin, jonka jälkeen alkaa taidon harjaantuminen kovemman vaatimustason tilanteissa - peleissä. Liiga on profiloitunut viime aikoina vahvasti kasvattajasarjaksi ja mielestäni suurin etu tällä saralla Liigalla on se, että nuoret pelaajat pääsevät pelaamaan aikuisia vastaan, jolloin kamppailuvalmius ja fysiikka menee väkisinkin eteenpäin. Samaan aikaan täällä ollaan ihan pelin evoluution kärjessä analysoimassa ja kehittämässä itse peliä ja pelitapoja. Evoluutio etenee automaattisestikin siihen suuntaan, että taklaukset vähenevät ja "taklaamisen ilosta taklaaminen" ei ole enää oikeastaan edes suotavaa esim. Hämeenlinnassa.
Aiheen harjoittelu pitäisi mielestäni painottua nuoruuteen ja sitä pitäisi enää jatkojalostaa kilpatasolla. Nyt kun asiaan ei ole kiinnitetty huomiota ajoissa, tulee kilpasarjaan pelaajia jotka eivät toisaalta teknisesti osaa taklata ja sitten taas toisaalta eivät osaa ajatella taklauksen voivan osua kohdalle koska vaan kun on kiekko lavassa. He kuitenkin suurelta osin oppivat havainnoimaan ympäristöään tässä liigassa, missä on mukana myös sellaisia pelaajia, jotka ovat oppineet asiat erilailla.
Nyt kun tehdään linjaus siitä, että or-arvoinen päähän kohdistunut taklaus on aina 5+ peliä pelikieltoa. Samalla kun on voimassa linjaus, että kaikki jotenkin päähän osuneet taklaukset käsitellään lähtökohtaisesti päähän kohdistuneina taklauksina, on selvä asia, että taklaaminen vähenee. Varsinkin, kun ei tulla ulos ja kirjoiteta samassa yhteydessä selvästi auki, mitä asialla tarkoitetaan. Jos jokainen vahinkotilanne, missä taklaaja tekee kaiken oikein, mutta joku osa silti osuu päähän, voi aiheuttaa 5+ peklin pelikiellon, niin eihän kukaan täällä enää ota riskiä, se ei ole sen arvoista. Tästä johtuen pelaajat eivät joudu huomioimaan mahdollisuutta omassa toiminnassaan peleissä, jolloin ei ole edes mahdollista, että he kehittyisivät kyseisessä taidossa. Tämä taas maksaa siinä vaiheessa kun siirrytään peleihin, joissa edelleen taklataan.
Sääntö 124 sinänsä antaa mahdollisuuden rangaista kolmella tavalla 2+10, 5+autom.PR tai or. Mielestäni rajan veto ison rangaistuksen ja viiden pelin pelikiellon välillä on helvetin vaikeaa. Tapaus Tikka-Hovinen on aika passeli esimerkki tästä. Kontakti osuu päähän. Tuomarin tulkinnan mukaan ei ole jäähyn arvoinen, päävideotuomarin mielestä on or-arvoinen tai jostain muusta syystä tarkoituksen mukaista käsitellä delegaatiossa. Jos jostain muusta syystä, sitä ei kerrota. Kurinpitodelegaation tehtäväksi siis jää määrittää, onko vai eikö kyseessä ole päähän kohdistunut taklaus. Sitten jos on, niin onko kyseessä pienen rangaistuksen, ison rangaistuksen vai or:n arvoinen teko. Jos pienen tai ison rangaistuksen arvoinen, niin pelikieltoa ei määrätä, koska delegaatiolla on oikeus määrätä kieroa vain or-arvoisista teoista. Jos teko tulkitaan or:n arvoiseksi on pelikielto aina 5+. Ja käytännössä, jos tilanne koetaan esimerkiksi 1 ottelun pelikiellon arvoiseksi, pitää delegaation löytää sääntökohta, jolla kumotaan tilanteen olevan säännön 124 piirissä, jonka jälkeen pitää löytää, joku muu sääntö, jonka tunnusmerkistö täyttyy, jonka perusteella voi sitten tuomita 1-ihan mitä vaan.
Sitä mieltä olen, että ei kiekkoilijat ihan niin tyhmiä ole, että he tahallaan siellä toisiaan päähän ajelee, kaikkea muuta. Uskon jopa, että kaikilla on sama ajatus siitä, että päävammoja pitää saada vähennettyä ja peliä turvallisemmaksi. Sematiikkaeroja on varmasti, mutta uskon asian olevan yhteinen. Sitä en ymmärrä miksi Liigahallitus, vähän kakkaa housussa, menee hosumaan asian kanssa julistamalla viiden pelin alarajan, kysymättä pelaajilta ja varmaan keneltäkään muultakaan yhtään mitään. Samalla he laittoivat oman kurinpitodelegaationsa vielä ahtaammalle kun se tähän asti on ollut _vain_ että saivat julkisuuteen raflaavan numeron 5. Järkevään, edelläkävijän asemaan johtavaan lopputulokseen olisi päässyt järkevästikin, nyt mentiin jälleen siitä missä aita on kaatunut.
Edit. Se piti vielä lisätä, että mikähän mahtaa olla Liigan ja Liigahallituksen kanta niskan alueelle osuneissa tapauksissa? Puhuisivat edes olemassaolevin termein, niin ei tarvitsisi ihan kokonaista sääntökirjaa kirjoittaa. Puuhastelua sano.