Liigan kurinpitopäätökset 2017–2018

  • 407 106
  • 3 018

MurhaaMenoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo ja JokiPo sekä HyväPeli
Tosiasiassa jos tuota videota katsoo, niin Kynyk luistelee suoraan kohti omaa päätyä, mutta kiekollinen Keränen antaa syötön??? ja liikkuu sivusuunnassa siten että Kynyk törmää Keräseen ja Kynyk lentää pienen matkaa ilmassa.... Tästä tilanteesta Kynyt menettää hermonsa ja näkee keneen törmäsi ja aloittaa ns taklaamisen kohti Kerästä. Keränen on huonossa asennossa ja puhdas taklaus osuu Kerästä ylävartaloon ja loppu onkin sitten vain "teatteria". Keränen ei loukkaannu taklauksesta sen enempää, mutta pakkohan sitä on näyteltävä??? ( toivottavasti Keränen ei loukkaannu sen pahemmin)....... Näinhän se meni vai eikö mennyt???

Ja teatteri jatkuu siten että Keränen on tänään poissa kokoonpanosta ja Köhny viettää aikaa häpeäpaalussa.
 

WigWam

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Warkis, KalPa.
Nooh Keränen suorittaa ikävän näköisen polvitaklauksen, josta Kunyk polttaa päreensä totaalisesti ja kelaa Keräsen yli molemmat ansaitsisivat kahden pelin kakun.

Ei osu päähän kuin jää, mutta täysin vastuuton yliltönti Kanadalaiselta kuitenkin. Pohjoisamerikassa ei tulisi kakkua tuosta.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
@huhheijaa
Pieni kysymys, missä vaiheessa Keränen kuljettaa kiekkoa?
Aikaisemmin säännön tulkinnassa on selvästi otettu linja, että tämä käsittää taklattavissa olevan pelaajan asentoa yleisesti. IIHf itse käyttää termiä luistelee kiekon kanssa("skates with puck"), ja Keränen liukuu kiekon kanssa sen ajan mitä kiekkoa pitää ja on kyllä pää alhaalla koko tämän tuhannesosasekunin ajan. Viime kaudella olisi satavarmasti otettu huomioon kurinpidossa.
 
Suosikkijoukkue
KK
Jos Liigassa pelataan Liigan sivuilta löytyvien sääntöjen(Kilpailusäännöt | Liiga) mukaan niin pelissä saa osua päähän, jos pääpaino kropassa, mutta kurinpito ei sallisi. Kurinpidon linjaus on siis selvästi ristiriidassa sääntökirjan kanssa.

Itse en ole siis kartalla päteekö tämä kohta IIHF:n säännöistä Liigassa tällä kaudella:
Ehdin hieman myöhään muokaamaan viestiäni, kun löysin säännöt/linjaukset. Mutta pää ei ns mene alas, koska koko vartalo on alhaalla. Kiekko on irronnut lavasta jo noin 1,5-2m ennen taklausta. Eihän tuossa Kunyk edes yritä väistää osumaa. Edelleen mielestäni osuu päähän. Olen entinen tuomari ja toki voidaan sanoa, että minulla on värilasit, mutta olen monta kertaa ollut omianikin vastaan vastaavissa tilanteissa. Ne on ne näkemys erot ja näistä on ennenkin tullut isoja kakkuja. Sitten vielä voidaan katsoa kostoksi, vaikka kuulemistilaisuudessa tuskin kukaan myöntää, että olis tarkotus kostaa/satuttaa.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ehdin hieman myöhään muokaamaan viestiäni, kun löysin säännöt/linjaukset. Mutta pää ei ns mene alas, koska koko vartalo on alhaalla. Kiekko on irronnut lavasta jo noin 1,5-2m ennen taklausta. Eihän tuossa Kunyk edes yritä väistää osumaa. Edelleen mielestäni osuu päähän. Olen entinen tuomari ja toki voidaan sanoa, että minulla on värilasit, mutta olen monta kertaa ollut omianikin vastaan vastaavissa tilanteissa. Ne on ne näkemys erot ja näistä on ennenkin tullut isoja kakkuja. Sitten vielä voidaan katsoa kostoksi, vaikka kuulemistilaisuudessa tuskin kukaan myöntää, että olis tarkotus kostaa/satuttaa.
Tuo oli enemmän yleistä pohdintaa itseltä yleisesti kurinpitoon liittyen, koska valitin epäselvyydestä jo aiemmin tällä viikolla. Olemme todennäköisesti itse Kunykin tapauksesta ainakin osittain yhtä mieltä, sillä taklaus osuu minustakin päähän ja ulosajo oli oikea tuomio, varsinkin kun ottaa huomioon taklauksen turhuuden.

En vain tiedä mitkä nyt enää kelpaavat lieventävinä perusteina kurinpidossa, miksi haluaisin Liigan selvästi kertovan miten tuo nyt menee(tosin tämä keissi varmaan ainakin osaltaan selkeyttää). Viime kaudella todennäköisesti taklauksen tekninen puhtaus ja Keräsen asennonmuutos olisivat ainakin vaikuttaneet lieventävästi. Olen siinä käsityksessä, että pää on alhaalla, jos se on pelitilanteeseen nähden alhaalla, eikä tarkoita vain ns. alaspäin katsomista, joten korpoon tiputtautuminen, kun olet taklattavissa tarkottaisi, että pää on alhaalla. Viime kaudella on tosin muistaakseni käytetty lieventävänä tekijänä myös ihan suoraan vastustajan peliasennon äkillistä muuttumista, josta olen tuohon päätelmääni tullut.
 
Suosikkijoukkue
KK
En vain tiedä mitkä nyt enää kelpaavat lieventävinä perusteina kurinpidossa, miksi haluaisin Liigan selvästi kertovan miten tuo nyt menee(tosin tämä keissi varmaan ainakin osaltaan selkeyttää). Viime kaudella todennäköisesti taklauksen tekninen puhtaus ja Keräsen asennonmuutos olisivat ainakin vaikuttaneet lieventävästi. Olen siinä käsityksessä, että pää on alhaalla, jos se on pelitilanteeseen nähden alhaalla, eikä tarkoita vain ns. alaspäin katsomista, joten korpoon tiputtautuminen, kun olet taklattavissa tarkottaisi, että pää on alhaalla. Viime kaudella on tosin muistaakseni käytetty lieventävänä tekijänä myös ihan suoraan vastustajan peliasennon äkillistä muuttumista, josta olen tuohon päätelmääni tullut.
Juurikin näin. En tiedä, ehtiikö tuossa enää mitään tekemään, mutta olen taas pariin otteeseen hidastusta katsonut. Kunykin vauhti on hyvin nopea, mutta mielestäni veto alkaa lähteä, kun Kunyk on noin 2,5-3 metrin päässä Keräsestä. Kun veto on jo pois lavasta on välissä vielä noin 2 metrin päässä. Ei tuossa ainakaan yritetä väistää vaan ajetaan suoraan kopossa olevaa Kerästä oli se sitten "puhdas" tai ei niin aika lailla päähän. Kyllä tuo mielestäni on aika turha taklaus, varsinkin, kun tulee myöhässä.

edit: kattokaas nyt Te, ketkä väitätte, ettei osu päähän niin video uudestaan vaikka Ruudun sivusta kohdasta 0:30 eteenpäin. SaiPan tuore hankinta menetti hermonsa: raju päähän kohdistunut taklaus – KooKoon pistenikkari talutettiin pois kaukalosta | Ruutu Kyllä se kyynerpää aika lailla päähän osuu.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No joo. Osuuhan tuo selvästi päähän, muttei poikkeuksellisen törkeästi. Yhden-kahden pelin huilin arvoinen kuitenkin.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
No joo. Osuuhan tuo selvästi päähän, muttei poikkeuksellisen törkeästi. Yhden-kahden pelin huilin arvoinen kuitenkin.

Ei erityisen törkeä, mutta aivan turha ja typerä temppu ja olen suhteellisen varma että kolme matsia napsahtaa penalttia jos tähän liigan uuteen linjaan on uskominen.
 

Ikaros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bayern Münich, Pelicans, NHL, 49's ja Lorna Shore
Nooh Keränen suorittaa ikävän näköisen polvitaklauksen, josta Kunyk polttaa päreensä totaalisesti ja kelaa Keräsen yli molemmat ansaitsisivat kahden pelin kakun.
Polvitaklaukseen varmaan vaatis et polvella taklataan? Korkeintaan kampitus 2min, kun lähinnä vahingossa osuivat toisiinsa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
En ymmärrä miten yksinkertaisesta tilanteesta voidaana saada näin iso kalabaliikki.
NHL:ssä tuo linja on selvä, jos vastustaja äkillisesti muuttaa asentoaan ennen taklaamista, esim. kääntää selän, niin pelaajan on parhaansa mukaan pyrittävä välttämään, tai vähintään keventämään kontaktia. Keräsen tilanteessa päättää silti Kunyk vetää taklauksen läpi. Aikaa kyllä oli, ihan sama mitä laseja käyttää, siinä oli aikaa vaikka ja muille jakaa. Mitään elettäkään ei tehnyt estääkseen, tai keventääkseen tuota kontaktia, ajo täysillä sen loppuun.

Sitten kun ne pari valopäätä keksii tulla kertomaan, miten pelaaja voi riskeerata oman terveytensä kun ei aja täysillä läpi ja yrittää väistää, niin voitte saman tien painua sinne missä pippuri kasvaa. Suosittelen esim. thai boxingia, tai ultimate fightingiä, tai mielellään menkää suoraan kehään jossain missä ei mitään sääntöjä ole. Tosin ei teistä siihen oikeasti olisi. Sairasta edes yrittää selitellä tuollaisella. Jos Kunyk olisi yrittänyt välttää tuon osumisen huomattuaan Keräsen asennon ja siitä sitten loukkaisi itsensä, niin silti jokainen jääkiekkoa ymmärtävä pitäisi sitä miehekkäämpänä tekona ja Kunykkiä parempana pelaajana, kuin nyt.
 

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Minä en ymmärrä miksi täällä joku puhuu NHL säännöistä, tämä on liiga joka toimii SUOMESSA ja toimii täkäläisillä säännöillä, mitkä tietääkseni perustuvat kansainvälisen jääkiekkoliiton sääntöihin.
Kunyk lähti nähdäkseni kostamaan ja kärsiköön mitä ylhäältä annetaan, tai menköön kotiinsa.
 

Bacon

Jäsen
Pitäisikö siis kurinpidon puuttua kakkosiin. Se ei kuulu heidän toimen kuvaan vaan tuomaritarkkailijoille. Yhtään kakkosen arvoista rangaistusta ei viedä kurinpitoelimeen ja siksi viestissäsi ei ole mitään järkeä.
Käsittääkseni otin yhden tilanteen esille ihan vain keskustelua varten, mutta sieltä tulikin heti herra Kouvostoliitto vaientamaan keskustelun, kun se koski omaa suosikkijoukkuetta. Ja kyllä, Kunykille kakkua niin ei tarvitse inistä siellä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Käsittääkseni otin yhden tilanteen esille ihan vain keskustelua varten, mutta sieltä tulikin heti herra Kouvostoliitto vaientamaan keskustelun, kun se koski omaa suosikkijoukkuetta. Ja kyllä, Kunykille kakkua niin ei tarvitse inistä siellä.
Yhden tilanteen jolla ei ole mitään tekemistä kurinpidon kannalta ja tähän keskusteluunkaan se ei mielestäni ole relevanttia puhua jostain kakkosista jotka jäivät viheltämättä. Vai pitäisikö Liivikin "neppi" huomioida kurinpidossa?
Tuosta boldaamastani kohdasta kovasti iloinen olen!
Niin minäkin. Kävin kyllä tuomarikurssin hiljattain. En kuitenkaan kaipaa jäälle, vaikka viime vihelletystä pelistä on jo tovi aikaa.

Lätkä-Bongari on entinen tuomari ja hänen sanansa on laki!
Tästä olen samaa mieltä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Eikös se kakkonen muutu vitoseksi, jos rikottava pelaaja loukkaantuu?
Ei aina, mutta yleisesti vastustajan loukkaantumiseen johtanut rike tai muutoin törkeä teko tuomitaan ottelurangaistuksena. Tuomarilla on aika paljon valinnanvapautta jäähyissä. Siksi onkin hyvä, että nykyään on useampi päätuomari jotka voivat asiasta keskustella,

edit: muutenhan rikottavan pelaajan joukkue saattaa käyttää tätä "sääntöä" hyväkseen ja "loukkaantua" pienestäkin rikkeestä.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Sailio Laavainen caseen liittyen en lähtisi ristiin naulitsemaan Sailiota. Tietysti pelaajat ovat vastuussa kyynerpäistään, eli jotain pikku kakkua tajoisin sailiolle.

Valitettava tilanne, mutta mielestäni tilanteessa pelattiin kiekkoa eli molemmat taisivat olla kosketuksessa päätykiekkoon. Sailion kyynerpää nousi Laavaisen kupoliin mielestäni sen takia, koska kiekko taisi samaisella hetkellä tulla hänen lapaansa ja laavainen oli huitaisemassa kiekkoa. Ei suinkaan sellainen tielanne, jossa Sailio luistelee Laavaisen ohi ja nostaa kyynerpäänsä osuakseen Laavaista päähän. Mitään syvällistä youtube analyysia en ole tilanteesta tehnyt, joten voin olla väärässäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös