Liigan kurinpitopäätökset 2017–2018

  • 408 070
  • 3 018

Old referee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, tuomarit
Kyseessä oli selästä taklaaminen, jossa rangaistus vaihtoehtoja on kaksi, 2 + 10 ja 5 + 20. Iso rangaistus tulee, jos taklattu loukkaantuu.

Kuripito voi taas katsoa jälkikäteen, oliko teko OR:n arvoinen. Minusta Heiskasen taklaus olisi hyvä viedä kuripitodelegaation käsittelyyn, turhien puheiden välttämiseksi.
Ison rangaistuksen voi antaa ilman loukkaantumistaan. Jos loukkaantuminen tapahtuu, iso rangaistus on ainoa vaihtoehto. Kyseessä on kansainvälisen jääkiekkoliiton laatima sääntö.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Kyseessä oli selästä taklaaminen, jossa rangaistus vaihtoehtoja on kaksi, 2 + 10 ja 5 + 20. Iso rangaistus tulee, jos taklattu loukkaantuu.

Kuripito voi taas katsoa jälkikäteen, oliko teko OR:n arvoinen. Minusta Heiskasen taklaus olisi hyvä viedä kuripitodelegaation käsittelyyn, turhien puheiden välttämiseksi.

Tuohon ensimmäiseen kohtaan annoin ajatukseni tuossa edellä olevassa viestissäni. Heiskasen taklaukseen/tönäisyyn en osaa ottaa nyt kantaa, koska värilasini ovat näin kevään tärkeimmillä hetkillä liian punaiset tämän miehen kohdalla. Jos Kärpät tai jopa itse delegaatio (LOL) kokee että asia pitää tarkastaa, niin sitten se on varmaan paikallaan.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Ison rangaistuksen voi antaa ilman loukkaantumistaan. Jos loukkaantuminen tapahtuu, iso rangaistus on ainoa vaihtoehto. Kyseessä on kansainvälisen jääkiekkoliiton laatima sääntö.

Mun mielestä tuo on älytöntä että tuossa on joku tuomarin mielivaltainen päätösvalta sille, että oliko laitataklaus vakava vai ei. Jos tilanne todetaan laitataklaukseksi, niin 5+20 ja homma sillä selvä. Jos tilannetta ei todeta laitataklaukseksi, niin sitten valitaan joku sopivampi nimi ja tuomio sitten sen mukaisesti.

Onko laitataklaus joskus ei vakava? Eikös tuo sääntö ole juuri sen takia olemassa, että vastustajan tönäiseminen metrin päästä laitaa vasten on helvetin vaarallista.
 

Hegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä tämä linja on sekava. Hakanpää casesta ei sitten löytynyt aukotonta videota osuuko päähän ja ei tuomiota. Syytön kunnes toisin todistetaan. Heiskasen eilisen voisi viedä kyllä kurinpitoon tsekattavaksi, mutta toisaalta tässä linja pitää. Kuuluisassa Hakanpää-Haataja matsissa 1.erä Junttilan täydessä vauhdissa antama poikkari oli huomattavasti vaarallisempi mielestäni. Siinähän kolasi IFK-hyökkääjän kohti maalikehikkoa, mutta onneksi(?) vain osui Veiniin, vaikkakin omalla veskarilla oli oleellinen mahdollisuus loukkaantua.
Kaikki lienee kyllä väristä riippumatta, että onhan tämä helvetin sekavaa ja jotain pitää ensi kaudelle tehdä. Samoin uusijalisät laskettaisiin vain viimeiseltä kahdelta vuodelta maksimissaan.

Karavaani kulkee ja porot laiduntaa!
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Juttelin tässä muutama päivä sitten serkkuni kanssa aika pitkään SM-Liigan kurinpidosta ja lopputulemana oli se, että se ei ole tällä hetkellä kovin kummoisella tasolla, vaan sitä pitäisi kehittää muuttaa aika merkittävästi. Osa pointeista joita kirjoitan on tosiaan serkkuni ajatuksia, joten kiitos siihen suuntaan.

Jääkiekon SM-Liiga Oy:n liikevaihto on viime vuosina ollut noin 20 Meur, eli kyseessä ei ole mitään nappikauppaa. Jääkiekko on Suomen suosituin urheilulaji ja Liiga Suomen seuratuin sarja. Jos Liigan liikevaihdon päälle vielä lasketaan joukkueiden liikevaihdot, niin koko bisnes lienee noin 100 Meur nurkilla, joka on jo aika isoa liiketoimintaa.

Tällä palstalla ollaan pitkän aikaa esitetty väitteitä, tosissaan tai ei, siitä, että Liiga suosii kurinpidossa tai tuomarityöskentelyssä joitain joukkueita ja vastaavasti syrjii toisia. On puhuttu esimerkiksi HIFK-lisästä, Kärppien kotituomareista ja siitä, että Pelicans-pelaajat olisivat lainsuojattoman asemassa. Se mikä on huolestuttavaa on, että tiedän tällaisia ajatuksia olevan kurinpidon epäoikeudenmukaisuudesta myös pelaajien ja seurojen piirissä. Itse en usko mihinkään tällaisiin salaliittoteorioihin, joskin myönnän suhtautuvani hyvin kriittisesti tiettyihin osiin Liigan kurinpitosäännöissä ja joidenkin pelikieltojen mittaamiseen. Kurinpitopäätösten perustelutekstit ovat minusta järjestään heikkoja. Koko ajatteluni taustalla on se, että vaikka kurinpito onkin tasapuolista ja oikeudenmukaista, niin sen pitää myös näyttää siltä ulospäin ja olla läpinäkyvää.

Muutamia pointteja kuinka kurinpitoa pitäisi minusta kehittää:

1. Selkeät ja julkiset toimintaohjeet otteluvalvojalle. Otteluvalvojan pitäisi esimerkiksi katsoa tallenteelta aina kaikki tilanteet joissa on tuomittu jäällä rangaistus, olisiko tällä saatu esimerkiksi J. Tyrväisen tapaus kurinpitoon ilman toimitusjohtajaa? Otteluvalvoja voitaisiin myös velvoittaa viemään päävideotuomarille tilanteet, jotka joukkue pyytää vietäväksi kurinpitoon. Jos sitten myös päävideotuomari pitää kurinpitomenettelyä tarpeettomana olisi joukkueella mahdollisuus tehdä tutkintapyyntö. Tällä oltaisiin ehkä voitu välttää HIFK:n Hakanpäästä tekemä tutkintapyyntö. Kurinpitosääntöjen 28 § kannattaisi myös selkiyttää, sillä nyt vahvistetulla tulkinnalla käytännössä otteluvalvojan päätöksellä olla viemättä asiaa eteenpäin ei ole merkitystä Liigan toimitusjohtajan oikeuteen käynnistää kuripitomenettelyä.

2. Päävideotuomarin tehtävien pitäisi olla ns. kokopäivätyö kauden aikana ja heitä pitäisi olla esimerkiksi kaksi. Tämä mahdollistaisi sen, että otteluvalvojatkin voisivat raportoida vapaammin tilanteita päävideotuomareille. Kriminologian puolella on ihan tutkittu juttu, että kasvanut kiinnijäämisen riski on tehokkaampi kuin pelko ankarista rangaistuksista. Samalla päävideotuomarille (yhdessä tai erikseen) voisi antaa valtuudet esimerkiksi yhden tai kahden ottelun pelikiellon antamiseen, jonka asianosaiset voisivat halutessaan viedä delegaation käsiteltäväksi. Tällainen mallihan on jo yleisesti käytössä hallinnollisisssa oikaisuvaatimuksissa.

3. Päätökset pitää perustella kunnolla. Liiga on osoittanut (urheilun oikaisuturvalautakunnan vastineissa), että siltä löytyy tarvittaessa kykyä perustella kunnolla miksi ollaan päädytty siihen tulokseen, mihin ollaan tultu. Luonnollisestikkaan pelaajien terveydentilaan liittyvät yksityiskohtaiset tiedot eivät kuulu julkisiin päätöksiin. Tiedän, että nämä netissä julkaistavat päätökset ovat samat jotka asianosaiset saavat, eli parempia päätöksiä ei ole heilläkään. Veikkaisin, että mielikuva kurinpidon tasapuolisuudesta ja myös valitukset paranevat, jos päätökset perustellaan hyvin. Samoin hyvät perustelut myös niistä päätöksistä, ilman mediahässäkkää, jotka eivät johda pelikieltoihin tai edes kurinpitomenettelyyn. Päätöksissä pitäsi myös avata tarkemmin sitä, mikä on mahdollisen loukkaantumisen vaikutus rangaistuksen mittaamiseen. Nythän siellä on hyvin jo avattu historian merkitys ja toivoisin samanlaisen käytännön myös loukkaantumisten kohdalle.

Tiedän, että ajatukseni vaativat taloudellista lisäpanostusta Liigalta, mutta minusta tuollaista bisnestä pyörittävän firman kannattaa panostaa siihen, että kiinnijäämisen riski kasvaa, joka johtaa pelin siistiytymiseen ja siihen, että kurinpito myös näyttää tasapuoliselta ja ammattimaiselta.
 
Viimeksi muokattu:

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä tämä linja on sekava. Hakanpää casesta ei sitten löytynyt aukotonta videota osuuko päähän ja ei tuomiota. Syytön kunnes toisin todistetaan. Heiskasen eilisen voisi viedä kyllä kurinpitoon tsekattavaksi, mutta toisaalta tässä linja pitää.
Korjaanpas hieman tätä. Tästä Hakanpää-keissistä nimenomaan löytyi todisteet sille ettei pääosumaa ollut. Laitan tähän nyt Jatkoaika.comista kopioidun jutun tähän. Sama pätkä löytyy kurinpidon päätöksestäkin.

"Kurinpitodelegaatio katsoo, että otteluvideon ja ylhäältä päin kuvatun maalikameran mukaan tilanteessa ei tapahdu kontaktia Haatajan päähän, vaan taklaus kohdistuu Haatajan vartalon oikeaan olkavarteen, minkä seurauksena HIFK-pelaajan kypärä heilahtaa. Kurinpitodelegaation katsoo myös, että tilanteesta ei ole syytä tuomita ottelurangaistusta estämisen tai minkään muunkaan syyn takia."

Tuossahan todetaan selkeästi, ettei pääosumaa ollut.

Heiskasen poikkaria ei otteluvalvoja eteenpäin vienyt, eikä vie Kärpätkään.

EDIT: Hyvä kirjoitus tuossa ylhäällä a'la @Beagle Boy .
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Korjaanpas hieman tätä. Tästä Hakanpää-keissistä nimenomaan löytyi todisteet sille ettei pääosumaa ollut. Laitan tähän nyt Jatkoaika.comista kopioidun jutun tähän. Sama pätkä löytyy kurinpidon päätöksestäkin.

Mutta tuo on väärin. Sen todistaa niin monet eroavat mielipiteet sekä se, kuinka huonolaatuisen materiaalin mukaan tämä väittämä todettiin. Tämä on nimenomaan sitä mitä kaveri tuossa ylhäällä kirjoittaa, eli delegaation (LOL) perustelut ovat heikot.

Mitä näiltä videoilta voidaan varmasti todeta on se, että näistä käsillä olevista materiaaleista ei voida varmuudella sanoa, että Hakanpään taklaus osuu Haatajaa päähän. Tämän johdosta Hakanpäälle ei voi antaa tilanteesta pelikieltoa, koska hän on syytön kunnes toisin todistetaan. Huomaatko mikä ero tuolla on?

Silti lopputulema on sama, eli Hakanpää pääsi eilen peliin mukaan ja oli isossa roolissa ottamassa voittoa joukkueelleen. Erottavana tekijänä tuossa vaan on se, että tämä olisi ollut paljon helpompi kaikkien hyväksyä. Nyt minulle ainakin jäi tilanteesta epäilys, että delegaatio (LOL) oli väärässä ja/tai puolueellinen, koska totesivat kantansa niin jyrkästi noin epäselvästä kuvamateriaalista. Varsinkin jos on totta, että Kärpille oli jo saman valituspäivän iltana kerrottu että ei tule kakkua.
 

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@ElmerMoody
Tämä taitaa sitten olla ihan värilasikysymys. Meinaatko muuten, että kurinpidolla on käytössään nuo samat videon kuin täällä nyt linkitetään? Ja ettei heillä ole minkäänlaista kuvan/videonkäsittelyä käytössään? Kysyn ihan ilman provoa, sillä mulla ei ole hajuakaan tästä. Kuvittelisi vaan kurinpidolla olevan ihan nykyaikaiset vehkeet videoiden käsittelyssä.

Tää on ihan hauskaa tämä salaliittojen kehitteliminen. Varmasti kaikki on nyt HIFK:ta vastaan kun on hyvissä ajoin tullut tieto kurinpidon ratkaisusta. Luulisin kyllä, että HIFK:lle kin tästä on ilmoitettu. Tottakai tutkinnan kohteelle asia pitää hyvissä ajoin ilmoittaa, hänen pelaamisestaanhan tästä on kysymys.

Ei tämä ole kuin jääkiekkoa, ei kannata mitään salaliittoteorioita alkaa päässään väkertelemään.
 

Old referee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, tuomarit
Mun mielestä tuo on älytöntä että tuossa on joku tuomarin mielivaltainen päätösvalta sille, että oliko laitataklaus vakava vai ei. Jos tilanne todetaan laitataklaukseksi, niin 5+20 ja homma sillä selvä. Jos tilannetta ei todeta laitataklaukseksi, niin sitten valitaan joku sopivampi nimi ja tuomio sitten sen mukaisesti.

Onko laitataklaus joskus ei vakava? Eikös tuo sääntö ole juuri sen takia olemassa, että vastustajan tönäiseminen metrin päästä laitaa vasten on helvetin vaarallista.
Pieni huomio: laitataklauksessa vaihtoehdot ovat 2 min, 5+20 min tai OR (ei Liigassa).
Tuomari ei käytä mielivaltaa vaan tulkitsee sääntöjä.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Aho on ehkä nähnyt kattokameran kuvan ja todennut tilanteen sen perusteella?
Tai sitten päätöksen jälkeen on HIFK:lle annettu vielä hetki aikaa valittaa asiasta?
Se on hyvin mahdollista. Hetken kun nyt miettii varmaan myös todennäköistä. Ensimmäinen reaktio oli vaan että jahas
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
@ElmerMoody
Tämä taitaa sitten olla ihan värilasikysymys. Meinaatko muuten, että kurinpidolla on käytössään nuo samat videon kuin täällä nyt linkitetään? Ja ettei heillä ole minkäänlaista kuvan/videonkäsittelyä käytössään? Kysyn ihan ilman provoa, sillä mulla ei ole hajuakaan tästä. Kuvittelisi vaan kurinpidolla olevan ihan nykyaikaiset vehkeet videoiden käsittelyssä.

Tää on ihan hauskaa tämä salaliittojen kehitteliminen. Varmasti kaikki on nyt HIFK:ta vastaan kun on hyvissä ajoin tullut tieto kurinpidon ratkaisusta. Luulisin kyllä, että HIFK:lle kin tästä on ilmoitettu. Tottakai tutkinnan kohteelle asia pitää hyvissä ajoin ilmoittaa, hänen pelaamisestaanhan tästä on kysymys.

Ei tämä ole kuin jääkiekkoa, ei kannata mitään salaliittoteorioita alkaa päässään väkertelemään.

Miten tämä on värilasikysymys, kun en missään vaiheessa ottanut kantaa siihen minkälaisia tuomioita kenenkin olisi pitänyt saada? Pitäisiköhän sun nyt itse hengähtää hieman ja miettiä mitä minä tuossa kirjoitin?

Kritisoin tämän delegaation (LOL) ulosantia, joka on heikkotasoista ja jättää sijaa tulkinnalle. Voi hyvin olla että heillä on parempaa materiaalia käytössään, mutta jos niin on, niin miksi ihmeessä se pidetään salassa ja meille näytetään vain tuota huonolaatuista materiaalia ja esitetään, että ratkaisu on tehty sen mukaan? Kiva juttu jos joukkueille se on näytetty, mutta kukas tän kaiken lystin lopussa maksaakaan?

Voitko rehellisesti väittää että tuosta annetusta kuvamateriaalista pystyy varmasti sanomaan, että ei osunut päähän? Minä en. Tämä delegaatio (LOL) niin kuitenkin väittää, josta minulle herää kyllä epäilys. En myöskään pysty varmasti sanomaan että osui päähän, joten tuomio meni oikein.

Voidaanko nyt hetkeksi unohtaa tämä Kärpät - IFK vääntö tässä asiassa ja keskittyä vain tuohon vitun delegaatioon? Kärpät oli eilen parempi ja voitti ottelun ansaitusti, joten siitä ei tarvitse mun kanssa vääntää.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Toivottavasti seuraavaksi kun joku tilittää liigalle 5k tutkinnasta, niin käytetään Nasan satelliittia tai google earthia, niin saadaan aukottomasti todistettua ettei osu päähän.

Tai siis IFK saa kattokameran, Kärpät ja Tappara saa kenttäsopulin joka on seurannut tuhannella kameralla koko pelin kentältäkäsin ja muut joukkueet saa valita satelliittikuvan ja google earthin väliltä niin ei synny puolueellisuudesta mouhotusta.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Pieni huomio: laitataklauksessa vaihtoehdot ovat 2 min, 5+20 min tai OR (ei Liigassa).
Tuomari ei käytä mielivaltaa vaan tulkitsee sääntöjä.

Mutta jos sääntö antaa tuomarille vaihtoehtoja toimia oman mielen mukaan, niin eikö tuomari silloin toimi mielivaltaisesti kun tekee valintansa noista vaihtoehdoista? Erottavana tekijänä siis 2min ja 5+20min välillä on käsittääkseni se, että loukkaako rikottu pelaaja itseään vai ei. No miten tuo todennetaan? Ei mitenkään, vaan tuomari tekee mielivaltaisen päätöksen että miten kävi.

Vika ei ole tuomarin, vaan heikosti laadittujen sääntöjen. Noilla vaihtoehdoilla todennäköisyys virheille on suuri. Jos vaihtoehtoja ei olisi, niin virheen todennäköisyys laskee.
 

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Miten tämä on värilasikysymys, kun en missään vaiheessa ottanut kantaa siihen minkälaisia tuomioita kenenkin olisi pitänyt saada? Pitäisiköhän sun nyt itse hengähtää hieman ja miettiä mitä minä tuossa kirjoitin?

Kritisoin tämän delegaation (LOL) ulosantia, joka on heikkotasoista ja jättää sijaa tulkinnalle. Voi hyvin olla että heillä on parempaa materiaalia käytössään, mutta jos niin on, niin miksi ihmeessä se pidetään salassa ja meille näytetään vain tuota huonolaatuista materiaalia ja esitetään, että ratkaisu on tehty sen mukaan? Kiva juttu jos joukkueille se on näytetty, mutta kukas tän kaiken lystin lopussa maksaakaan?

Voitko rehellisesti väittää että tuosta annetusta kuvamateriaalista pystyy varmasti sanomaan, että ei osunut päähän? Minä en. Tämä delegaatio (LOL) niin kuitenkin väittää, josta minulle herää kyllä epäilys. En myöskään pysty varmasti sanomaan että osui päähän, joten tuomio meni oikein.

Voidaanko nyt hetkeksi unohtaa tämä Kärpät - IFK vääntö tässä asiassa ja keskittyä vain tuohon vitun delegaatioon? Kärpät oli eilen parempi ja voitti ottelun ansaitusti, joten siitä ei tarvitse mun kanssa vääntää.
Olet täysin oikeassa siinä, että näistä tänne linkitetyistä videoista tai kuvista ei varmaksi voi osumaa/osumattomuutta sanoa. Ehkä paras kuva, minkä minä olen nähnyt tilanteesta, on se jonkun tappara-fanin linkkaama twitteristä otettu still-kuva. Ja se kertoo jo aika paljon kuvien laadusta.

Hakanpää-keissistä on varmaan jo ihan kaikki sanottu, toivottavasti, täällä. Delegaation toiminta on kyseenalaista välillä, mutta en tee siitä itselle ns. isoa asiaa. Ensi kaudellehan se ilmeisesti tulee uusiutumaan jollakin tapaa, kun tulee se war room käyttöön. Tai ainakin toivottavasti tulee uusiutumaan.

Kärpät-HIFK pelistä en maininnut sanaakaan, ellet nyt sitten tarkoita tuota värilasikysymys-kohtaa. Pahoittelut, jos se jotenkin loukkasi. Ei ollut missään nimessä tarkoitus.

Ihan on rauhallinen fiilis tuota sun juttua lukiessa, pulssi ei noussut yhtään ja sain kyllä luettua ihan hyvin sen. Nyt jos tästä alakaisin vielä hengähtelemään, olisin kuollut.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Meinaatko muuten, että kurinpidolla on käytössään nuo samat videon kuin täällä nyt linkitetään?

Jos kurinpidolla on ollut käytettävissään muita kuvakulmia tai muuten laadukkaapaa materiaalia, niin se on taas osoitus perusteluiden heikkoudesta. Julkiseksi vain.

Pointti mitä uskon @ElmerMoody hakenee takaa on se, että nyt kurinpito yksioikoisesti toteaa, että ei osu päähän. Twitterissä levisi heti julkistuksen jälkeen pysäytyskuva, jossa taas näyttäisi siltä, että voi olla sittenkin osuma. Tämäkin riittää siihen, että jotkut voivat pitää kurinpitoa puolueellisena. Osuuko vai ei, sillä ei ole enää merkitystä, ainakaan minulle.

Kurinpito olisi voinut muotoilla päätöksensä esimerkiksi näin:

"Kurinpitodelegaation käytettävissä olevien videotallenteiden (katsomoiden sivukamerat ja maalialueen kattokamera) perusteella ei voida todeta kontaktia Haatajan pään tai niskan alueelle. Näin ollen kurinpitodelegaatio katsoo, että Hakanpäälle ei tule määrätä tilanteesta ottelurangaistusta."

Tästä ilmenisi se mitä materiaalia on tutkittu toteamatta yksioikoisesti, että ei osu. Lopputulos on sama kaikkien osalta, sillä erotuksella, että Kurinpitodelegaatio ei näytä dorkalta, jos myöhemmin tuleekin ilmi materiaalia, joka kyseenalaistaa heidän tulkintansa.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Olet täysin oikeassa siinä, että näistä tänne linkitetyistä videoista tai kuvista ei varmaksi voi osumaa/osumattomuutta sanoa. Ehkä paras kuva, minkä minä olen nähnyt tilanteesta, on se jonkun tappara-fanin linkkaama twitteristä otettu still-kuva. Ja se kertoo jo aika paljon kuvien laadusta.

Hakanpää-keissistä on varmaan jo ihan kaikki sanottu, toivottavasti, täällä. Delegaation toiminta on kyseenalaista välillä, mutta en tee siitä itselle ns. isoa asiaa. Ensi kaudellehan se ilmeisesti tulee uusiutumaan jollakin tapaa, kun tulee se war room käyttöön. Tai ainakin toivottavasti tulee uusiutumaan.

Kärpät-HIFK pelistä en maininnut sanaakaan, ellet nyt sitten tarkoita tuota värilasikysymys-kohtaa. Pahoittelut, jos se jotenkin loukkasi. Ei ollut missään nimessä tarkoitus.

Ihan on rauhallinen fiilis tuota sun juttua lukiessa, pulssi ei noussut yhtään ja sain kyllä luettua ihan hyvin sen. Nyt jos tästä alakaisin vielä hengähtelemään, olisin kuollut.

Kiitos hyvästä viestistä! Voi olla että mulla hieman pulssi nousi, mutta se johtui siitä että koin ettei mua oteta nyt tosissaan kun satun olemaan punaverinen. Mutta hyvä kun näin ei ollut!

En edes muistanut tuota war room -juttua ensi kaudelle, joka on kyllä loistava uudistus! Ehkä tämä mun vänkääminenkin sitten hälvenee :)
 

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@Beagle Boy
Joo, vastasinkin jo @ElmerMoody :lle tähän asiaan.

Olen samaa mieltä kanssasi, että läpinäkyvyyttä pitää kurinpidon lisätä. Ei kahta sanaa.

Mutta vaatimus siitä, että;
Kurinpito olisi voinut muotoilla päätöksensä esimerkiksi näin:

"Kurinpitodelegaation käytettävissä olevien videotallenteiden (katsomoiden sivukamerat ja maalialueen kattokamera) perusteella ei voida todeta kontaktia Haatajan pään tai niskan alueelle. Näin ollen kurinpitodelegaatio katsoo, että Hakanpäälle ei tule määrätä tilanteesta ottelurangaistusta."

niinkuin kirjoitit, on hieman ihmeellinen. Sillä nythän kurinpito on nimen omaan nähnyt, että osumaa ei päähän ole. Tämän mukaan he ovat sitten päätöksen tekstin muotoilleet. Se sitten, onko päätös oikein, on jokaisen pääteltävissä.

Omasta mielestäni näistä kuvista ja videoista, mitä täällä on pyörinyt, ei osumasta/osumattomuudesta voi sanoa mitään varmaa.

Boldattu osuus sinun kirjoittaa. Lainasin sitä ihan pikkuisen.
 

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@ElmerMoody

Kiitos itsellesi hyvästä keskustelusta. Ja eihän tässä loppupeleissä oikeastaan erimieltä edes oltukaan.
 
Jos kurinpidolla on ollut käytettävissään muita kuvakulmia tai muuten laadukkaapaa materiaalia, niin se on taas osoitus perusteluiden heikkoudesta. Julkiseksi vain.

Pointti mitä uskon @ElmerMoody hakenee takaa on se, että nyt kurinpito yksioikoisesti toteaa, että ei osu päähän. Twitterissä levisi heti julkistuksen jälkeen pysäytyskuva, jossa taas näyttäisi siltä, että voi olla sittenkin osuma. Tämäkin riittää siihen, että jotkut voivat pitää kurinpitoa puolueellisena. Osuuko vai ei, sillä ei ole enää merkitystä, ainakaan minulle.

Kurinpito olisi voinut muotoilla päätöksensä esimerkiksi näin:

"Kurinpitodelegaation käytettävissä olevien videotallenteiden (katsomoiden sivukamerat ja maalialueen kattokamera) perusteella ei voida todeta kontaktia Haatajan pään tai niskan alueelle. Näin ollen kurinpitodelegaatio katsoo, että Hakanpäälle ei tule määrätä tilanteesta ottelurangaistusta."

Tästä ilmenisi se mitä materiaalia on tutkittu toteamatta yksioikoisesti, että ei osu. Lopputulos on sama kaikkien osalta, sillä erotuksella, että Kurinpitodelegaatio ei näytä dorkalta, jos myöhemmin tuleekin ilmi materiaalia, joka kyseenalaistaa heidän tulkintansa.
Eiköhän kurinpidolla ole ollut kaikki mahdollinen videomateriaali käytössään ja HIFK on varmasti myös auttanut omalta osaltaan materiaalin saannissa. Meinaan, että tuo Twitterissäkin esitelty sotkuinen pysäytyskuva, joka tänne on linkitetty on peräisin HIFK:n suurimman henkilöomistajan Twitter-tililtä.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
@Beagle Boy
Joo, vastasinkin jo @ElmerMoody :lle tähän asiaan.

Olen samaa mieltä kanssasi, että läpinäkyvyyttä pitää kurinpidon lisätä. Ei kahta sanaa.

Mutta vaatimus siitä, että;
Kurinpito olisi voinut muotoilla päätöksensä esimerkiksi näin:

"Kurinpitodelegaation käytettävissä olevien videotallenteiden (katsomoiden sivukamerat ja maalialueen kattokamera) perusteella ei voida todeta kontaktia Haatajan pään tai niskan alueelle. Näin ollen kurinpitodelegaatio katsoo, että Hakanpäälle ei tule määrätä tilanteesta ottelurangaistusta."

niinkuin kirjoitit, on hieman ihmeellinen. Sillä nythän kurinpito on nimen omaan nähnyt, että osumaa ei päähän ole. Tämän mukaan he ovat sitten päätöksen tekstin muotoilleet. Se sitten, onko päätös oikein, on jokaisen pääteltävissä.

Omasta mielestäni näistä kuvista ja videoista, mitä täällä on pyörinyt, ei osumasta/osumattomuudesta voi sanoa mitään varmaa.

Boldattu osuus sinun kirjoittaa. Lainasin sitä ihan pikkuisen.

Eihän tuo ollut mikään vaatimus, vaan lähinnä ajatus kuinka olisin itse asian olisin asian muotoillut, ehkä ilmaisin itseäni hieman epäselvästi. Olisin siis todennut, että osumasta ei voida varmistua, sen sijaan että olisin todennut että ei osu.

Minusta kurinpidon joko-tai -asenne on tarpeettoman jyrkkä ja leimaa tässä tapauksessa, mahdollisesti tarpeettomasti, Haatajan valehtelijaksi. Mediassa olleiden tietojen mukaanhan Haataja olisi kertonut, taklauksen osuneen päähän. Kurinpito olisi aivan yhtä hyvin todeta, että ei ole näyttöä siitä, että taklaus osuu päähän. Lopputulos olisi ollut aivan sama; Hakanpää olisi ollut yhtä syytön kuin nytkin ja edustuskelpoinen eilisessä pelissä, lisäksi HIFK olisi ollut yhtälailla 5 000,00 euroa vähemmän varakas.

Jos taklaus onkin osunut tosiasiallisesti Haatajaa päähän, niin en ihmettelisi, jos hänellä olisi hieman happamia ajatuksia kurinpidon suuntaan nykyisen lausuman jälkeen. Päätös voi olla lopputulokseltaan aivan oikea, mutta näyttäytyä Haatajalle ja HIFK:lle epäoikeudenmukaiselta. Tällaiset pienet sinänsä merkityksettömät perustelutekniset asiat johtavat siihen, että päätös saadaan muotoiltua sellaiseksi, että "häviävä" osapuoli ei koe tulevansa leimatuksi valehtelijaksi tai nolatuksi. Samalla päätöksentekijäkin suojaa omaa arvovaltaansa ja uskottavuuttaan sekä ennenkaikkea vaikutelmaa prosessin oikeudenmukaisuudesta.

@The Hockey Handbook Toivottavasti joukkueet saavat käyttöönsä kaiken materiaalin halutessaan.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Helmikuisessa TPS-Kärpät -ottelussa Kärppien Mikael Ruohomaa sai 5+20 selästä taklaamisesta ja seuranneen kurinpitokäsittelyn myötä vielä ottelun pelikiellon.

Kärppien Mikael Ruohomaalle pelikielto – katso video | Uutiset | Liiga

Keskiviikkoisessa Kärpät-IFK -ottelussa IFK:n Miro Heiskanen sai 2+10 selästä taklaamisesta, mutta välttyi kurinpitokäsittelyltä.

Miro Heiskasella kovat otteet jatkoerässä – käytösrangaistus selästä taklaamisesta | Ruutu

Eilisessä pelissä taas Jasse Ikonen niittasi päädyssä Ville Varakkaan enemmän tai vähemmän selästä laitaan ja selvisi tilanteesta ilman rangaistusta ja ilmeisesti myöskään kurinpitokäsittelyä.

Jasse Ikosella kyseenalaiset otteet käytössä toisen erän lopussa – Ville Varakas törmäsi lujaa laitaan | Ruutu

Juhani Tyrväisen runkosarjan lopun kurinpitopäätöksen yhteydessä Liigan kurinpitodelegaation PJ Liusjärvi vahvisti linjauksen, jonka mukaan pudotuspeleille ei kurinpidossa anneta isompaa arvoa suhteessa runkosarjaotteluihin.

Liigan kurinpitoa vaivaa suht järkyttävä linjattomuus ja tuomioiden sattumanvaraisuus.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Joo höpöhöpö puheita oli Liusjärveltä ja nyt sitten jäljellä olevat kauhulla odottavat missä vaiheessa hihasta nykäistään yllätyskortti jolla joku heitetään loppukaudeksi huilaamaan.

Tästä Varakas-Ikonen tilanteesta Vito sanoi haastattelussa että ei siinä ihmeempiä ollut. Oli sitä mieltä että vähän itse horjahti ennen kontaktia ja meni siksi päätylaitoihin kuten meni. Oli itse suunnitellut myös kontaktin ottamista eikä pitänyt Ikosen kontaktia kovin kovana tai syypäänä sille että kaatui.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös