Minulle oli yllätys kuunnella katsomon ensimmäisestä rivistä torstain KalPa-Lukko-ottelussa tuomarin numero 6 kielenkäyttöä hänen jutellessaan KalPan valmentajien kanssa ottelun tiimellyksessä. Kaikkihan tietävät, että valmentajat käyttävät aika ruokotonta kieltä otteluissa, mutta yllätys oli, että em. keskustelussa kyseisen tuomarin vähintään joka kolmas sana oli saatana. Kirosanojen suhteellinen määrä ylitti jopa Pekka Virran vastaavan tahdin. Ei tuo nyt sinänsä minua haittaa, mutta itse olin aiemmin mieltänyt erotuomarin roolin kentällä ikään kuin samanlaiseksi kuin esim. poliisin, lääkärin, opettajan tai muun virkamiehen aseman yhteiskunnassa. "Asiakas", jollaiseksi valmentajankin miellän, sen sijaan saa avautua paljon vapaammin. Vallankäyttäjän sen sijaan on harkittavat tarkoin sanojaan. Nyt tällaiset kenties lapsenuskoiset kuvitelmani jääkiekkotuomareiden osalta kaikkosivat kertarytkyllä.
Kyseisessä ottelussa tuomarit vihelsivät aivan mallikkaasti, mutta yleisesti ottaen aiheesta tai aiheetta provosoituneita ihmisiä ei rauhoiteta vastaamalla kirosanojen huuteluun entistä suuremmalla ja äänekkäämmällä kirosanojen huutelun määrällä. No, eipä tuo tapaus minua suuresti haittaakaan ja ehkäpä nämä ovat nyt sitä "äijämeininkiä" ja "jääkiekon kirjoittamatonta koodistoa", jota tällainen jääkiekkoa pelaamaton ja koulujoukkueesta jalkapallossa ulos naurettu (vaikka kaksi luokkaa kolmesta oli pelipäivänä poissa) ukonköriläs ei voi täysin ymmärtää. Valmentajien valituksia tuomaritoiminnasta ymmärrän sen sijaan jatkossa taas vähän paremmin.