Yhteinen mielenilmaus tuomaritoimintaa kohtaan?
Tänään on nähty liigakierroksella jo ainakin kolme puhdasta taklausta, jotka on katsottu jäähyn arvoisiksi tuomareiden toimesta, pahimpana Kivimäen ulosajo. Itse en ole vielä nähnyt näistä taklauksista kuin Marttisen, mutta luotan tässä jatkoaikalaisten sanoihin.
Tuomaritoiminta on ollut sm-liigassa ala-arvoista jo pitkään, mutta tällä kaudella se on sukeltanut jo uusiin syvyyksiin. Ulosajoja määrätään aina kun pelaaja makaa jäässä, rikkeen vakavuuteen katsomatta. Tämän lisäksi puhtaista, isoista taklauksista passitetaan istunnolle, mailahäirintää puolestaan katsotaan läpi sormien jne. Tähän päälle voisi vielä laittaa tappelukiellon, mutta se tuskin on tuomareista niin paljon kiinni kuin itse pelaajista, joten sivuutetaan asia tässä yhteydessä.
Joka ilta saa kuulla kuinka tuomari X pilasi joukkueden Y ja Z:n pelin. Totuus on, että pitkässä juoksussa tuomiot menevät melko tasan. Tuskin yksikään joukkue tästä vallitsevasta tilanteesta hyötyy, siinä missä toinen joukkue muita enemmän häviäisi. Monesti nämä purkautumiset ovat fanien tapauksessa omaa harmistuksen purkautumista, mutta totuus on, että tuomarityöskentely on luokatonta, ja tämä laskee pelien viihdearvoa auttamattoman paljon.
Juokkueiden toimihenkilöt eivät voi julkisesti tuomareita kritisoida ilman rangaistusta. Me fanit puolestaan voimme. Me olemme niitä, jotka tämän sirkuksen kustantaa, ja me emme ole tyytyväisiä nykyiseen tasoon. Ehdotankin, että kehittelisimme jonkinlaisen mielenilmauksen sm-liigan tuomaritoimintaa vastaan, joka toteutettaisiin täyden liigakierroksen aikana joka hallissa. Tällä saisimme varmasti aikaan julkista keskustelua asiasta, ja parhaimmassa tapauksessa sm-liigan päättäjien silmät auki. Tämä ei ole se tuote, jota minä olen rakastanut koko ikäni, enkä ukso olevani yksin tämän mielipiteen kanssa.