Minusta tuomareiden pääasiallinen tehtävä on viheltää näkemänsä rikkeet tasapuolisesti. Paino sanalla näkemänsä. Arpomista ja arvailua en sulata. Minulla ei ole kuin parin vuoden kokemus valmentamisesta eikä minulla ollut koskaan mitään ongelmaa tuomareiden kanssa, koska en edes yrittänyt puhua heille. Pelaajista sen sijaan yritin kitkeä kaiken purnaamisen.
Itse aikanaan pelasin samanlaisessa joukkueessa ja meillä meni keskivertoa paremmin juurikin koska keskityttiin siihen pelaamiseen. Joten asenteesi on oikea, tuolla 2 tarkotuksella viittaan siihen että miksi ne tuomarit edes on siellä. Ne on nuo kaksi perimmäistä syytä, sitten tulee juurikin tuo pääteoreema itse pelissä että vihellä mitä näet. Ne ei mielestäni sulje toisiaan pois millään tapaa, vaan juurikin tukee toisiaan.
Arvaas tulikos B:n SM-sarjan pelissä paljon karjuntaa kun linjalla heitin kunkulle että antoi 10 sekkaa tilanteen jälkeen toisen pään tahallisesta kampista jäähyn... selkee rike tilanteen takana, vittuuntuneena tehty, kolmella ei vaan voi kunkku nähdä (hyökkäys menossa toiseen päähän ja takapareissa tapahtu) ja vain isothan tulis raportoida no minä raportoin ja kunkku anto... kelpasko? Tässä se isoin ongelma, muka mitä vaan saa tehdä kuhan ei kukaan näe. Sitten kun jäädään kiinni niin se on heti dumarien vika. Ylläri pylläri pelin jälkeen mieli olikin muuttunut ja ei kavertanut yhtään kun oli vaan pokkaa tehdä se. Miten paljon tuota paskaa tapahtuu liigassa ja kukaan saa koskaan mitään ja linjurit jotka ihan yhtä paljon tuota touhua kattoneet vaan seisoo hiljaa tai kunkut ilmottaa että "meni jo". Vaikka kuinka sen kaiken ne näki. Sitten ihmetellään että tää kutuuri on menossa tähän suuntaan että porukka itkee kun oikeesti ylimääräsen kunkun tuonti kuvioihin vaan vähensi silmäpareja, ei lisännyt niitä. Aiemmin sellä oli tiimi kehissä 6 silmää ja jokaisella homma. Nyt siellä on kaks poimimassa kiekkoja, vaihtamassa alotuksista ja 2 jotka viheltää rikkeet, jos viheltää.
Seppo Mäkelän aikaan kunkku sano että "en nähnyt en voinut viheltää", virheet myönnettiin ja vaikka dumareista purnattiin niin niitä myös arvostettiin. Oli paljon kivempaa kun kuuli että Mäkelä tulee viheltään illalla, kuin että siellä oli joku muu. Koska sillon tiesi että oli mitä oli niin linja piti. Nyt siellä on 4 tuuliviiriä (vaikka en saisikaan kommentoida "kollegoita") ja homma menee miten menee ja vaikka siellä avauduttais syystä niin heti se on väärin. Toki ihmisiä nekin ja virheitä tulee, mutta kyllä se pitää uskaltaa myöntää. Ei tää touhu kehity sillä että siellä vähätellään virheitä ja samaan aikaan toinen puoli haukkuu ja kolmas uhkaa sakoilla.