Lauantain Lukko-Kalpa pelin tuomaritoiminnasta ollaan kirjoiteltu monenlaista tuolla muualla, mutta laitetaan nyt tähänkin pieni selostus. Mielelläni kuulen mitä mieltä ilman värilaseja seuraavat jääkiekon asiantuntijat ovat.
Pelihän meni 3-3 tilanteessa aina rankkuihin, jotka Kalpa lopulta voitti. Kysynkin mikä oli tuomarin rooli lopputuloksessa?
Jos vaan jostain pystytte katsokaa varsinkin ensimmäinen erä ja siitä seuraavat kohdat.
Ajassa 0.46 tuomarit kertovat linjan mistä tänään tuomitaan korkea maila (kakkonen). Mielestäni tahaton tilanne missä Pooley pelaa kiekkoa yhdellä kädellä, eikä siten täysin kontrolloi omaa mailaansa ja lopputulos on ihan selvä.
Ajassa 16.10 tulee mielestäni aika outo jäähy. Tai kun huomaa kenelle se tuomitaan niin mitäs kummaa siinä on. Pospisil ajaa taklauksen omaisen työnnön aika loppuun ja kenties tuomarien mielestä kädet liian korkealla. Taklattava pelaaja tuskin odotti vastustajalle jäähyä mutta olkoon. Tällainen on tänään siis väkivaltaisuus.
Kalpa ei saa jäähyn aikana ihmeitä aikaan ja näin ollen eipä tuo jäähy paljoa peliin vaikuttanut. Kunnes 18.10 Pospisil tulee jäähyaitiosta, luistelee Kalpan pelaajan vierestä, joka tahattomasti huitaisee mailallaan suoraan Kikoa kasvoihin. Pospisil kaatuu jäähän ja jää hetkeksi makaamaan. Peli jatkuu.
.
.
.
Lopulta Lukko tekee pitkänkiekon. Lukon aitiossa on luultavasti käyty aika kuumana tuosta korkeasta mailasta ja lisäksi jokin muu (en tiedä mikä) asia hiertää. Aloituksessa linjurille huudetaan raivona. Käsittääkseni kaikki ei mene kuten säännöissä sanotaan. Lukko johtaa vielä 1-0 mutta melkein suoraan aloituksesta kolahtaa.
Seuraava vaihto. Virtaselta kenties virhe laittaa taas kerran hieman kuohuksissa oleva Slovakki-kaksikko jäälle. Pospisil kaivaa kiekon omassa päässä ja lähtee rohkeasti kuljettamaan kohti omaa maalia. Menettä kiekon ja hups.... peli on Kalpalle 2-1.
Jos nyt vielä jatketaan aiheesta niin kolmannessa erässä Pospisil on yksin läpi ja hänen mailaansa lyödään mutta kiekko menee tolpan kautta ohi ja se siitä. Olen nähnyt tuollaisista pääsääntöisesti vihellettävän rankkareita mutta ei Kikolle.
Itse katson varmasti värilasien läpi. Olen niin Pospisil fani kuin vaan olla ja voi. Mutta onko oikein, että tuomarit saavat tehdä yhdelle miehelle mitä tahansa. Olisiko oikein pieni puhuttelu tai vaikka pelikielto myös tuomareille?
Joku varmasti väittää, että Kiko filmasi. Mitä itse tekisit tilanteessa kun maila osuu suoraan keskelle kasvoja. Minun lähetykseni resoluutiolla ei voi sanoa osuuko vain pleksiin vai pleksin alle. Sanoisin, että hän ei kuulu Liigan TOP100 filmaajiin. Hän on varmasti TOP3 listalla ruikuttajista mutta mielestäni aika oikeutetusti. Kyse ei ole vain yhdestä pelistä vaan koko ajan hänen rikkeitään katsotaan kiikareilla ja silmät suljetaan kun häntä otetaan väärin. Sääli. Kyseessä on kuitenkin omasta mielestäni liigan mielenkiintoisin pelaaja ja nimenomaan positiivisessa mielessä.
Eli uskallampa väittää, että jos vaikka Mattila olisi osunut tuohon kalpa pelaajan huitaisuun - Kalpalle olisi tuomittu 2 minuuttia korkeasta mailasta - Kalpan kaksi maalia olisi jäänyt tekemättä - Lukko olisi mennyt tauolle 1-0 johdossa (tai enemmän kun ylivoima kerran) ja peli olisi päättynyt ......